LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct
Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct
Beste Radar,
Ik heb gisteren avond (rond 23:00) een boete gekregen wegens "niet inchecken" door een Syntus conducteur. Ik ben een student en heb een geldig studentenreis product. Bij het overstappen (in Zutphen) van NS naar Syntus heb ik per ongeluk bij Arriva ingecheckt in plaats van Syntus. De incheck palen lijken precies op elkaar en omdat het donker was heb ik niet bij stil gestaan maar snel ingecheckt. De Syntus trein stond recht tegenover de Arriva incheck paal dus z'n verwarring is snel gemaakt. Kortom, ik was ingecheckt bij Arriva en niet bij Syntus. De condocteur heeft mij alsnog een boete van 44 euro gegeven (35 boete plus de ritkosten). Ik voel dat mij onrechte is gedaan. Kan ik hier in beroep gaan om de boete te annuleren of heb ik geen poot om op te staan?
Elke advies is welkom!
Hartelijk bedankt alvast.
Groeten,
Aryan
Ik heb gisteren avond (rond 23:00) een boete gekregen wegens "niet inchecken" door een Syntus conducteur. Ik ben een student en heb een geldig studentenreis product. Bij het overstappen (in Zutphen) van NS naar Syntus heb ik per ongeluk bij Arriva ingecheckt in plaats van Syntus. De incheck palen lijken precies op elkaar en omdat het donker was heb ik niet bij stil gestaan maar snel ingecheckt. De Syntus trein stond recht tegenover de Arriva incheck paal dus z'n verwarring is snel gemaakt. Kortom, ik was ingecheckt bij Arriva en niet bij Syntus. De condocteur heeft mij alsnog een boete van 44 euro gegeven (35 boete plus de ritkosten). Ik voel dat mij onrechte is gedaan. Kan ik hier in beroep gaan om de boete te annuleren of heb ik geen poot om op te staan?
Elke advies is welkom!
Hartelijk bedankt alvast.
Groeten,
Aryan
Re: Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct
Het is jouw verantwoordelijkheid goed in te checken. De syntus paal is blauw en die van arriva rood. Daarnaast staat er de naam van de vervoerder op de verlichtte display. Eigen fout, eigen blaren. Zie het als leergeld.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct
Ik heb geen advies , maar erg l***lig voor je. Het is mij ook een keer overkomen in Groningen..
niet ingecheckt bij het boemeltje naar Delfzijl , gelukkig had ik een aardige coulante conducteur en kreeg ik geen boete.
Ik denk niet dat hier verder iets aan te doen is, het maakt je wel alerter en dit zal je ws geen 2e keer overkomen.
niet ingecheckt bij het boemeltje naar Delfzijl , gelukkig had ik een aardige coulante conducteur en kreeg ik geen boete.
Ik denk niet dat hier verder iets aan te doen is, het maakt je wel alerter en dit zal je ws geen 2e keer overkomen.
Re: Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct
Kan je het bewijzen, dat je bij Arriva hebt ingecheckt?Aryan0001 schreef: Ik voel dat mij onrechte is gedaan. Kan ik hier in beroep gaan om de boete te annuleren of heb ik geen poot om op te staan?
Aryan
Dan zou je alsnog kunnen proberen, om het bewijs bij Syntus in te dienen.
Misschien wie weet.
Re: Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct
Er is alleen een dreiging van vervoerder Rover en Consumentenbond.john8472 schreef:http://m.metronieuws.nl/binnenland/2015 ... elijk-niet
Tot heden nog geen proefproces .
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 14 sep 2015 18:01
Re: Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct
Als hoofdconducteur in dienst van NS het volgende. U hebt een afgekocht product. Dus ingecheckt bij een andere vervoerder, dan kan je overal de poortjes door. Uitchecken kan soms lastig zijn. Maar geen boetes. Da is vreemd wat mijn collega heeft gedaan. Want het is dubbel werk. Even naar de vervoerder reageren en dan wort het wel rechtgezet.
Re: Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct
Je bent in bezit van een geldig vervoersbewijs als student.
Je kunt dit aantonen bij de rechter.
Dat vervoerders graag willen weten wie waar reist is prima, maar doet niets af aan het feit dat je een geldig (betaald) vervoersbewijs hebt.
Je kunt dit aantonen bij de rechter.
Dat vervoerders graag willen weten wie waar reist is prima, maar doet niets af aan het feit dat je een geldig (betaald) vervoersbewijs hebt.
Re: Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct
Ja, in bezwaar gaan. Jij hebt voor de rit betaald en bent daarom geen zwartrijder.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct
@alfa, ben ik niet met je eens : Arriva heeft nu de centen in de pocket en niet Syntus waar TS mee heeft gereisd ; ts reisde dus ( zonder in te checken bij Syntus ) met Syntus en heeft dus ook niet voor deze rit van Syntus betaald en reisde dus " zwart ".
Re: Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct
ik dacht dat hier ook al een uitspraak over was.toeslagen schreef:Er is alleen een dreiging van vervoerder Rover en Consumentenbond.john8472 schreef:http://m.metronieuws.nl/binnenland/2015 ... elijk-niet
Tot heden nog geen proefproces .
Ik zou het sowieso voor de rechter laten komen.
Re: Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct
TS heeft een abonnement.moederslink schreef:@alfa, ben ik niet met je eens : Arriva heeft nu de centen in de pocket en niet Syntus waar TS mee heeft gereisd ; ts reisde dus ( zonder in te checken bij Syntus ) met Syntus en heeft dus ook niet voor deze rit van Syntus betaald en reisde dus " zwart ".
http://www.ov-chipkaartgeldig.nl/studentenreisproduct
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct
Ja ik ook, maar ik moet evengoed wel bij de juiste vervoerder inchecken , zo niet heb ik ook een boete aan mn broek hangen
Re: Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct
Beste alle,
Ten eerste, hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik ga de situatie aanvechten. Ik vind het volkomen absurd dat ik een boete krijg terwijl ik een studentenreisproduct hebt. Zoals John8472 aangaf ik heb in feite al voor de rit betaald omdat ik een studenten reisproduct heb. Marlyn27, je geeft aan dat de palen verschillende kleuren hebben, maar zoals ik aangaf, het was donker en ik heb het niet goed gezien. Ik ga niet "express" bij de verkeerde paal inchecken om een boete te krijgen, dus ik vind je argument onterecht : ).
Anyway, ik ga Synthus benaderen en proberen dit netjes op te lossen, wordt vervolgd.
Ten eerste, hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik ga de situatie aanvechten. Ik vind het volkomen absurd dat ik een boete krijg terwijl ik een studentenreisproduct hebt. Zoals John8472 aangaf ik heb in feite al voor de rit betaald omdat ik een studenten reisproduct heb. Marlyn27, je geeft aan dat de palen verschillende kleuren hebben, maar zoals ik aangaf, het was donker en ik heb het niet goed gezien. Ik ga niet "express" bij de verkeerde paal inchecken om een boete te krijgen, dus ik vind je argument onterecht : ).
Anyway, ik ga Synthus benaderen en proberen dit netjes op te lossen, wordt vervolgd.
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct
Ok dit is dus anders, dan heb ik mij vergistalfatrion schreef:TS heeft een abonnement.
http://www.ov-chipkaartgeldig.nl/studentenreisproduct
@Aryan0001, dan heb je dus gelijk en je probeert het nu op te lossen . Succes!
Re: Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct
Voorwaarde van je studenten OV is dat je wel gewoon correct in en uitcheckt. Daarnaast staat de naam van de vervoerder op de verlichtte display. Donker is geen excuus; je hebt gewoon niet goed gekeken en ook niet gelezen wat er op de display stond. Daarnaast zijn de stations verlicht. Er staan op station Zutphen ook nog eens heel erg duidelijke borden bij de palen.Aryan0001 schreef:Beste alle,
Ten eerste, hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik ga de situatie aanvechten. Ik vind het volkomen absurd dat ik een boete krijg terwijl ik een studentenreisproduct hebt. Zoals John8472 aangaf ik heb in feite al voor de rit betaald omdat ik een studenten reisproduct heb. Marlyn27, je geeft aan dat de palen verschillende kleuren hebben, maar zoals ik aangaf, het was donker en ik heb het niet goed gezien. Ik ga niet "express" bij de verkeerde paal inchecken om een boete te krijgen, dus ik vind je argument onterecht : ).
Anyway, ik ga Synthus benaderen en proberen dit netjes op te lossen, wordt vervolgd.
Overigens moet je met een studenten OV abonnement ook gewoon betalen in ofwel weekend ofwel doordeweeks. Zelf heb je niets betaald. Je zat zelf gewoon fout. Jammer voor je, maar het is nou eenmaal de waarheid.
-
- Berichten: 6858
- Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
- Contacteer:
Re: Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct
Is dat de voorwaarde van de kaart? of van de vervoerder?Marly27 schreef: Voorwaarde van je studenten OV is dat je wel gewoon correct in en uitcheckt. Daarnaast staat de naam van de vervoerder op de verlichtte display. Donker is geen excuus; je hebt gewoon niet goed gekeken en ook niet gelezen wat er op de display stond. Daarnaast zijn de stations verlicht. Er staan op station Zutphen ook nog eens heel erg duidelijke borden bij de palen.
Overigens moet je met een studenten OV abonnement ook gewoon betalen in ofwel weekend ofwel doordeweeks. Zelf heb je niets betaald. Je zat zelf gewoon fout. Jammer voor je, maar het is nou eenmaal de waarheid.
Met een gewone (dure) OV jaarkaart, die gewoon netjes betaald is -moet je namenlijk ook overal in en uitchecken omdat de controleurs anders beweren dat je zwart rijd.
Met poortjes, ja, dan is het duidelijk - maar bij overstappen - of als je een route hebt zonder poortjes of andere hindernissen is inchecken zinloos - omdat je al betaald hebt.
Maar, kennelijk wil "men" weten wie wanneer waarheen gaat - want een andere reden om in te checken is er m.i. niet.
Re: Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct
Toen ik mijn studenten OV kaart kreeg zat hij aan een brief vast waar dat in stond. Dit werd ook nog eens via een "digitale" brief bij de aanvraag via DUO vermeld. Als je de kaart wil gebruiken moet je in en uitchecken, ook in de gratis uren/dagen.Guardian72 schreef:Is dat de voorwaarde van de kaart? of van de vervoerder?Marly27 schreef: Voorwaarde van je studenten OV is dat je wel gewoon correct in en uitcheckt. Daarnaast staat de naam van de vervoerder op de verlichtte display. Donker is geen excuus; je hebt gewoon niet goed gekeken en ook niet gelezen wat er op de display stond. Daarnaast zijn de stations verlicht. Er staan op station Zutphen ook nog eens heel erg duidelijke borden bij de palen.
Overigens moet je met een studenten OV abonnement ook gewoon betalen in ofwel weekend ofwel doordeweeks. Zelf heb je niets betaald. Je zat zelf gewoon fout. Jammer voor je, maar het is nou eenmaal de waarheid.
Met een gewone (dure) OV jaarkaart, die gewoon netjes betaald is -moet je namenlijk ook overal in en uitchecken omdat de controleurs anders beweren dat je zwart rijd.
Met poortjes, ja, dan is het duidelijk - maar bij overstappen - of als je een route hebt zonder poortjes of andere hindernissen is inchecken zinloos - omdat je al betaald hebt.
Maar, kennelijk wil "men" weten wie wanneer waarheen gaat - want een andere reden om in te checken is er m.i. niet.
Bij verschillende vervoerders gaat een deel van de ritprijs naar de een en een deel naar de ander. Als je van Dieren naar Apeldoorn gaat via Zutphen geldt het zelfde. Je gaat met de NS naar Zutphen en moet dan op Zutphen uitchecken en vervolgens bij Arriva inchecken voor de trein naar Apeldoorn. Als je een studenten OV hebt geldt exact hetzelfde: je moet in en uitchecken. Dit is een voorwaarde voor het gebruik van de kaart en zo simpel is het. Als je dan bij de verkeerde incheckt ondanks het feit dat het op hetstation erg duidelijk is aangegeven is dat gewoon je eigen verantwoordelijkheid en dien je die te accepteren.
Re: Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct
Is grijs gebied. De vervoerder definieerd geldig vervoersbewijs als het hebben ingecheckt bij de juiste paal. Rover en andere consumentenorganisaties definieren geldig vervoersbewijs als hebben betaald voor de rit.alfatrion schreef:Ja, in bezwaar gaan. Jij hebt voor de rit betaald en bent daarom geen zwartrijder.
Tsja...
Re: Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct
Hoi Aryan en andere lezers,
Mij is bijna precies hetzelfde overkomen:
Ik heb vandaag een boete gekregen wegens "niet inchecken" door een Syntus conducteur. Ik ben een student en heb een geldig studentenreis product. Bij het overstappen (in Zutphen) van NS naar Syntus heb ik per ongeluk bij Arriva ingecheckt in plaats van Syntus. De incheck palen lijken precies op elkaar en omdat het druk was*, heb ik niet bij stil gestaan maar snel ingecheckt. De Syntus trein stond recht tegenover de Arriva incheck paal dus z'n verwarring is snel gemaakt. Kortom, ik was ingecheckt bij Arriva en niet bij Syntus. De condocteur heeft mij alsnog een boete van 44,40 euro gegeven (35 boete plus de ritkosten). Ik voel dat mij onrechte is gedaan.
* = Het was inderdaad erg druk, de paaltjes leken op elkaar, mijn volgende trein vertrok al over 2 minuten en er stonden mensen die niet moesten overstappen, voor de incheckpaaltjes hun ov-kaart nog te zoeken. Ik checkte dus in en uit vanaf de zijkant van de paaltjes. Eerst uitchecken bij de snelle, goed opvallende gele NS paal en toen inchecken bij de langzame rode paal met het onduidelijke en veel te kleine display, niet wetende dat er zoiets bestond als Arriva.
Hier komt nog bij dat de conducteur geen goede dag had. Het eerste wat hij zei na het 2x piepen van zijn apparaat "je moet eens beter leren lezen!" (Arriva ipv Syntus). Zou hij dit ook gezegd hebben als een ouder iemand deze fout had gemaakt?
Mij is bijna precies hetzelfde overkomen:
Ik heb vandaag een boete gekregen wegens "niet inchecken" door een Syntus conducteur. Ik ben een student en heb een geldig studentenreis product. Bij het overstappen (in Zutphen) van NS naar Syntus heb ik per ongeluk bij Arriva ingecheckt in plaats van Syntus. De incheck palen lijken precies op elkaar en omdat het druk was*, heb ik niet bij stil gestaan maar snel ingecheckt. De Syntus trein stond recht tegenover de Arriva incheck paal dus z'n verwarring is snel gemaakt. Kortom, ik was ingecheckt bij Arriva en niet bij Syntus. De condocteur heeft mij alsnog een boete van 44,40 euro gegeven (35 boete plus de ritkosten). Ik voel dat mij onrechte is gedaan.
* = Het was inderdaad erg druk, de paaltjes leken op elkaar, mijn volgende trein vertrok al over 2 minuten en er stonden mensen die niet moesten overstappen, voor de incheckpaaltjes hun ov-kaart nog te zoeken. Ik checkte dus in en uit vanaf de zijkant van de paaltjes. Eerst uitchecken bij de snelle, goed opvallende gele NS paal en toen inchecken bij de langzame rode paal met het onduidelijke en veel te kleine display, niet wetende dat er zoiets bestond als Arriva.
Hier komt nog bij dat de conducteur geen goede dag had. Het eerste wat hij zei na het 2x piepen van zijn apparaat "je moet eens beter leren lezen!" (Arriva ipv Syntus). Zou hij dit ook gezegd hebben als een ouder iemand deze fout had gemaakt?