LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Aryan0001

Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct

Ongelezen bericht door Aryan0001 »

Beste Radar,

Ik heb gisteren avond (rond 23:00) een boete gekregen wegens "niet inchecken" door een Syntus conducteur. Ik ben een student en heb een geldig studentenreis product. Bij het overstappen (in Zutphen) van NS naar Syntus heb ik per ongeluk bij Arriva ingecheckt in plaats van Syntus. De incheck palen lijken precies op elkaar en omdat het donker was heb ik niet bij stil gestaan maar snel ingecheckt. De Syntus trein stond recht tegenover de Arriva incheck paal dus z'n verwarring is snel gemaakt. Kortom, ik was ingecheckt bij Arriva en niet bij Syntus. De condocteur heeft mij alsnog een boete van 44 euro gegeven (35 boete plus de ritkosten). Ik voel dat mij onrechte is gedaan. Kan ik hier in beroep gaan om de boete te annuleren of heb ik geen poot om op te staan?

Elke advies is welkom!

Hartelijk bedankt alvast.

Groeten,

Aryan

Marly27

Re: Boeten voor niet inchecken - Geldig student reisproduct

Ongelezen bericht door Marly27 »

Het is jouw verantwoordelijkheid goed in te checken. De syntus paal is blauw en die van arriva rood. Daarnaast staat er de naam van de vervoerder op de verlichtte display. Eigen fout, eigen blaren. Zie het als leergeld.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb geen advies , maar erg l***lig voor je. Het is mij ook een keer overkomen in Groningen..
niet ingecheckt bij het boemeltje naar Delfzijl , gelukkig had ik een aardige coulante conducteur en kreeg ik geen boete.
Ik denk niet dat hier verder iets aan te doen is, het maakt je wel alerter en dit zal je ws geen 2e keer overkomen.

toeslagen

Ongelezen bericht door toeslagen »

Aryan0001 schreef: Ik voel dat mij onrechte is gedaan. Kan ik hier in beroep gaan om de boete te annuleren of heb ik geen poot om op te staan?

Aryan
Kan je het bewijzen, dat je bij Arriva hebt ingecheckt?
Dan zou je alsnog kunnen proberen, om het bewijs bij Syntus in te dienen.
Misschien wie weet.

toeslagen

Ongelezen bericht door toeslagen »

Er is alleen een dreiging van vervoerder Rover en Consumentenbond.
Tot heden nog geen proefproces .

spoorhaas1953

Ongelezen bericht door spoorhaas1953 »

Als hoofdconducteur in dienst van NS het volgende. U hebt een afgekocht product. Dus ingecheckt bij een andere vervoerder, dan kan je overal de poortjes door. Uitchecken kan soms lastig zijn. Maar geen boetes. Da is vreemd wat mijn collega heeft gedaan. Want het is dubbel werk. Even naar de vervoerder reageren en dan wort het wel rechtgezet.

Tamara14

Ongelezen bericht door Tamara14 »

Je bent in bezit van een geldig vervoersbewijs als student.
Je kunt dit aantonen bij de rechter.
Dat vervoerders graag willen weten wie waar reist is prima, maar doet niets af aan het feit dat je een geldig (betaald) vervoersbewijs hebt.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, in bezwaar gaan. Jij hebt voor de rit betaald en bent daarom geen zwartrijder.

moederslink

@alfa, ben ik niet met je eens : Arriva heeft nu de centen in de pocket en niet Syntus waar TS mee heeft gereisd ; ts reisde dus ( zonder in te checken bij Syntus ) met Syntus en heeft dus ook niet voor deze rit van Syntus betaald en reisde dus " zwart ".

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

toeslagen schreef:
Er is alleen een dreiging van vervoerder Rover en Consumentenbond.
Tot heden nog geen proefproces .
ik dacht dat hier ook al een uitspraak over was.
Ik zou het sowieso voor de rechter laten komen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

moederslink schreef:@alfa, ben ik niet met je eens : Arriva heeft nu de centen in de pocket en niet Syntus waar TS mee heeft gereisd ; ts reisde dus ( zonder in te checken bij Syntus ) met Syntus en heeft dus ook niet voor deze rit van Syntus betaald en reisde dus " zwart ".
TS heeft een abonnement.
http://www.ov-chipkaartgeldig.nl/studentenreisproduct

moederslink

Ja ik ook, maar ik moet evengoed wel bij de juiste vervoerder inchecken , zo niet heb ik ook een boete aan mn broek hangen :(

Aryan0001

Ongelezen bericht door Aryan0001 »

Beste alle,

Ten eerste, hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik ga de situatie aanvechten. Ik vind het volkomen absurd dat ik een boete krijg terwijl ik een studentenreisproduct hebt. Zoals John8472 aangaf ik heb in feite al voor de rit betaald omdat ik een studenten reisproduct heb. Marlyn27, je geeft aan dat de palen verschillende kleuren hebben, maar zoals ik aangaf, het was donker en ik heb het niet goed gezien. Ik ga niet "express" bij de verkeerde paal inchecken om een boete te krijgen, dus ik vind je argument onterecht : ).

Anyway, ik ga Synthus benaderen en proberen dit netjes op te lossen, wordt vervolgd.

moederslink

alfatrion schreef:TS heeft een abonnement.
http://www.ov-chipkaartgeldig.nl/studentenreisproduct
Ok dit is dus anders, dan heb ik mij vergist :oops:
@Aryan0001, dan heb je dus gelijk en je probeert het nu op te lossen . Succes!

Marly27

Aryan0001 schreef:Beste alle,

Ten eerste, hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik ga de situatie aanvechten. Ik vind het volkomen absurd dat ik een boete krijg terwijl ik een studentenreisproduct hebt. Zoals John8472 aangaf ik heb in feite al voor de rit betaald omdat ik een studenten reisproduct heb. Marlyn27, je geeft aan dat de palen verschillende kleuren hebben, maar zoals ik aangaf, het was donker en ik heb het niet goed gezien. Ik ga niet "express" bij de verkeerde paal inchecken om een boete te krijgen, dus ik vind je argument onterecht : ).

Anyway, ik ga Synthus benaderen en proberen dit netjes op te lossen, wordt vervolgd.
Voorwaarde van je studenten OV is dat je wel gewoon correct in en uitcheckt. Daarnaast staat de naam van de vervoerder op de verlichtte display. Donker is geen excuus; je hebt gewoon niet goed gekeken en ook niet gelezen wat er op de display stond. Daarnaast zijn de stations verlicht. Er staan op station Zutphen ook nog eens heel erg duidelijke borden bij de palen.

Overigens moet je met een studenten OV abonnement ook gewoon betalen in ofwel weekend ofwel doordeweeks. Zelf heb je niets betaald. Je zat zelf gewoon fout. Jammer voor je, maar het is nou eenmaal de waarheid.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Marly27 schreef: Voorwaarde van je studenten OV is dat je wel gewoon correct in en uitcheckt. Daarnaast staat de naam van de vervoerder op de verlichtte display. Donker is geen excuus; je hebt gewoon niet goed gekeken en ook niet gelezen wat er op de display stond. Daarnaast zijn de stations verlicht. Er staan op station Zutphen ook nog eens heel erg duidelijke borden bij de palen.

Overigens moet je met een studenten OV abonnement ook gewoon betalen in ofwel weekend ofwel doordeweeks. Zelf heb je niets betaald. Je zat zelf gewoon fout. Jammer voor je, maar het is nou eenmaal de waarheid.
Is dat de voorwaarde van de kaart? of van de vervoerder?

Met een gewone (dure) OV jaarkaart, die gewoon netjes betaald is -moet je namenlijk ook overal in en uitchecken omdat de controleurs anders beweren dat je zwart rijd.
Met poortjes, ja, dan is het duidelijk - maar bij overstappen - of als je een route hebt zonder poortjes of andere hindernissen is inchecken zinloos - omdat je al betaald hebt.
Maar, kennelijk wil "men" weten wie wanneer waarheen gaat - want een andere reden om in te checken is er m.i. niet.

Marly27

Guardian72 schreef:
Marly27 schreef: Voorwaarde van je studenten OV is dat je wel gewoon correct in en uitcheckt. Daarnaast staat de naam van de vervoerder op de verlichtte display. Donker is geen excuus; je hebt gewoon niet goed gekeken en ook niet gelezen wat er op de display stond. Daarnaast zijn de stations verlicht. Er staan op station Zutphen ook nog eens heel erg duidelijke borden bij de palen.

Is dat de voorwaarde van de kaart? of van de vervoerder?

Met een gewone (dure) OV jaarkaart, die gewoon netjes betaald is -moet je namenlijk ook overal in en uitchecken omdat de controleurs anders beweren dat je zwart rijd.
Met poortjes, ja, dan is het duidelijk - maar bij overstappen - of als je een route hebt zonder poortjes of andere hindernissen is inchecken zinloos - omdat je al betaald hebt.
Maar, kennelijk wil "men" weten wie wanneer waarheen gaat - want een andere reden om in te checken is er m.i. niet.
Toen ik mijn studenten OV kaart kreeg zat hij aan een brief vast waar dat in stond. Dit werd ook nog eens via een "digitale" brief bij de aanvraag via DUO vermeld. Als je de kaart wil gebruiken moet je in en uitchecken, ook in de gratis uren/dagen.

Bij verschillende vervoerders gaat een deel van de ritprijs naar de een en een deel naar de ander. Als je van Dieren naar Apeldoorn gaat via Zutphen geldt het zelfde. Je gaat met de NS naar Zutphen en moet dan op Zutphen uitchecken en vervolgens bij Arriva inchecken voor de trein naar Apeldoorn. Als je een studenten OV hebt geldt exact hetzelfde: je moet in en uitchecken. Dit is een voorwaarde voor het gebruik van de kaart en zo simpel is het. Als je dan bij de verkeerde incheckt ondanks het feit dat het op hetstation erg duidelijk is aangegeven is dat gewoon je eigen verantwoordelijkheid en dien je die te accepteren.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

alfatrion schreef:Ja, in bezwaar gaan. Jij hebt voor de rit betaald en bent daarom geen zwartrijder.
Is grijs gebied. De vervoerder definieerd geldig vervoersbewijs als het hebben ingecheckt bij de juiste paal. Rover en andere consumentenorganisaties definieren geldig vervoersbewijs als hebben betaald voor de rit.

Tsja...

63amg

Ongelezen bericht door 63amg »

Hoi Aryan en andere lezers,

Mij is bijna precies hetzelfde overkomen:
Ik heb vandaag een boete gekregen wegens "niet inchecken" door een Syntus conducteur. Ik ben een student en heb een geldig studentenreis product. Bij het overstappen (in Zutphen) van NS naar Syntus heb ik per ongeluk bij Arriva ingecheckt in plaats van Syntus. De incheck palen lijken precies op elkaar en omdat het druk was*, heb ik niet bij stil gestaan maar snel ingecheckt. De Syntus trein stond recht tegenover de Arriva incheck paal dus z'n verwarring is snel gemaakt. Kortom, ik was ingecheckt bij Arriva en niet bij Syntus. De condocteur heeft mij alsnog een boete van 44,40 euro gegeven (35 boete plus de ritkosten). Ik voel dat mij onrechte is gedaan.

* = Het was inderdaad erg druk, de paaltjes leken op elkaar, mijn volgende trein vertrok al over 2 minuten en er stonden mensen die niet moesten overstappen, voor de incheckpaaltjes hun ov-kaart nog te zoeken. Ik checkte dus in en uit vanaf de zijkant van de paaltjes. Eerst uitchecken bij de snelle, goed opvallende gele NS paal en toen inchecken bij de langzame rode paal met het onduidelijke en veel te kleine display, niet wetende dat er zoiets bestond als Arriva.

Hier komt nog bij dat de conducteur geen goede dag had. Het eerste wat hij zei na het 2x piepen van zijn apparaat "je moet eens beter leren lezen!" (Arriva ipv Syntus). Zou hij dit ook gezegd hebben als een ouder iemand deze fout had gemaakt?

Gesloten