CJIB heefft deurwaarder (onterecht?) ingeschakeld
Geplaatst: 18 sep 2015 14:02
Goedemiddag iedereen.
Ik heb een probleem met een betaling aan het CJIB. Ik ben een beetje ten einde raad en weet niet meer wat ik met deze situatie aan moet, en wat mijn rechten zijn in deze situatie. Daarom heb ik besloten een topic te openen, misschien dat er meer mensen zijn met een ervaring die hier op lijkt, of is er iemand die mij advies kan geven.
Vorig jaar heb ik de auto van mijn moeder geleend. Ik heb 4 kilometer te hard gereden op een weg waar ik 50 mocht rijden. Hiervoor heeft mijn moeder een boete ontvangen, van 30 euro. Deze heb ik betaald. Ik kreeg echter te horen dat deze te laat was betaald, waarna ik ng 46 euro erbij moest betalen. Deze 46 euro heb ik ook betaald.
een week geleden kreeg mijn moeder plotseling onverwacht een deurwaarder aan de deur, met de mededeling dat de 46 euro niet is betaald en we nu 193 euro moeten betalen aan de deurwaarder.
Ik heb mijn betalingsgegevens opgezocht. Ik heb de betaling van 46 euro gedaan (op 17 november 2014). Hier over heb ik contact opgenomen met het CJIB. Die zegt dat de 46 euro is teruggestort op mijn rekening, omdat er geen betalingskenmerk stond bij mijn betaling. Ik heb dit nagekeken, en er stond wel degelijk een betalingskenmerk bij de overboeking. Ik heb dit gecontroleerd, en ik heb er het jusiste betalingskenmerk bij gezet. Toch hebben ze het teruggestort omdat zij geen betalingskenmerk hebben ontvangen bij de betaling. Ze zeggen dat ze op 4 november 2014 een tweede aanmaning (van 34,50) hebben verstuurd. Deze heeft mijn moeder echter nooit ontvangen. En nu heeft ze dus een dwangebevel van 193 euro thuis liggen. Het CJIB zegt niets te kunnen doen omdat de zaak nu bij de deurwaarder ligt. Het CJIB zegt dat ik in verzet kan gaan bij de rechtbank, waarvoor ik ook griffiekosten moet betalen. Ik vind dit niet eerlijk omdat ik de 46 euro netjes betaald heb met het juiste betalingskenmerk erbij, maar het CJIB dit blijkbaar niet goed heeft verwerkt in hun administratie, of ze hebben het niet goed doorgekregen. Maar ik heb op mijn afschrift het juiste betalingskenmerk erbij staan.
Ik weet niet wat ik nu moet doen. Als ik in verzet ga bij de rechter moet ik griffiekosten betalen, en ik weet niet of ik die terug krijg. Ik vind het heel raar dat ik door een fout die niet bij mij ligt, op kosten word gedreven. Ook vind ik het vreemd dat mijn tweede aanmaning 34,50 bedroeg, terwijl de eerste aanmaning 46 euro was, en dit is teruggestort. Dan zou de tweede aanmaning toch die 34,50 plus die 46 moeten bedragen, lijkt mij? Als ik een tweede aanmaning had ontvangen, had ik wel contact met het CJIB opgenomen om duidelijkheid te verkrijgen in de situatie.
Wat is in deze situatie het beste om te doen?
Ik heb een probleem met een betaling aan het CJIB. Ik ben een beetje ten einde raad en weet niet meer wat ik met deze situatie aan moet, en wat mijn rechten zijn in deze situatie. Daarom heb ik besloten een topic te openen, misschien dat er meer mensen zijn met een ervaring die hier op lijkt, of is er iemand die mij advies kan geven.
Vorig jaar heb ik de auto van mijn moeder geleend. Ik heb 4 kilometer te hard gereden op een weg waar ik 50 mocht rijden. Hiervoor heeft mijn moeder een boete ontvangen, van 30 euro. Deze heb ik betaald. Ik kreeg echter te horen dat deze te laat was betaald, waarna ik ng 46 euro erbij moest betalen. Deze 46 euro heb ik ook betaald.
een week geleden kreeg mijn moeder plotseling onverwacht een deurwaarder aan de deur, met de mededeling dat de 46 euro niet is betaald en we nu 193 euro moeten betalen aan de deurwaarder.
Ik heb mijn betalingsgegevens opgezocht. Ik heb de betaling van 46 euro gedaan (op 17 november 2014). Hier over heb ik contact opgenomen met het CJIB. Die zegt dat de 46 euro is teruggestort op mijn rekening, omdat er geen betalingskenmerk stond bij mijn betaling. Ik heb dit nagekeken, en er stond wel degelijk een betalingskenmerk bij de overboeking. Ik heb dit gecontroleerd, en ik heb er het jusiste betalingskenmerk bij gezet. Toch hebben ze het teruggestort omdat zij geen betalingskenmerk hebben ontvangen bij de betaling. Ze zeggen dat ze op 4 november 2014 een tweede aanmaning (van 34,50) hebben verstuurd. Deze heeft mijn moeder echter nooit ontvangen. En nu heeft ze dus een dwangebevel van 193 euro thuis liggen. Het CJIB zegt niets te kunnen doen omdat de zaak nu bij de deurwaarder ligt. Het CJIB zegt dat ik in verzet kan gaan bij de rechtbank, waarvoor ik ook griffiekosten moet betalen. Ik vind dit niet eerlijk omdat ik de 46 euro netjes betaald heb met het juiste betalingskenmerk erbij, maar het CJIB dit blijkbaar niet goed heeft verwerkt in hun administratie, of ze hebben het niet goed doorgekregen. Maar ik heb op mijn afschrift het juiste betalingskenmerk erbij staan.
Ik weet niet wat ik nu moet doen. Als ik in verzet ga bij de rechter moet ik griffiekosten betalen, en ik weet niet of ik die terug krijg. Ik vind het heel raar dat ik door een fout die niet bij mij ligt, op kosten word gedreven. Ook vind ik het vreemd dat mijn tweede aanmaning 34,50 bedroeg, terwijl de eerste aanmaning 46 euro was, en dit is teruggestort. Dan zou de tweede aanmaning toch die 34,50 plus die 46 moeten bedragen, lijkt mij? Als ik een tweede aanmaning had ontvangen, had ik wel contact met het CJIB opgenomen om duidelijkheid te verkrijgen in de situatie.
Wat is in deze situatie het beste om te doen?