LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe zit dit

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Mandy84

Hoe zit dit

Ongelezen bericht door Mandy84 »

Even een vraagje.

Mijn partner heeft een baan aangeboden gekregen bij een ander bedrijf. Alleen deze willen hem voor 24 uur per week inzetten ipv 40. Mijn partner is wel beschikbaar voor 40 uur werk. Het salaris wat hij ontvangt is bruto net zoveel als bij zijn vorige werkgever, alleen wordt het dan uiteraard naar rato gedaan (60%).
Maar voor de uren die hij beschikbaar is (16 uur) kan hij daarvoor WW aanvragen, want hij wil graag 40 uur werken? Hij gaat uiteraard verder solliciteren. Op de site van het UWV komen we er niet echt uit. Nu zou hij pas eind aankomende week uit dienst gaan bij zijn oude bedrijf die failliet is. Hij zit nog in zijn opzegtermijn. Als hij het werk accepteert, moet hij dan wel vast ww gaan aanvragen voor de uren die hij niet werkt?
Het verhaaltje " eigen bedrijf" zoals omschreven in een ander topic laten we even varen gezien de vervelende omstandigheden die zich nog voordoen hierbij.

Uw Jurist
Contacteer:

Re: Hoe zit dit

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Uw partner moet zich zeker al als werkzoekende inschrijven op werk.nl. Vervolgens kan hij WW aan gaan vragen. De baan kan hij ook accepteren, maar hij heeft wel een sollicitatieplicht. Wat is er onduidelijk op de site van het UWV?
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Frantic2

Ongelezen bericht door Frantic2 »

ik lees eigenlijk nergens dat de partner al werkeloos is.... Hij wil naar een ander bedrijf voor minder uur. Dan is WW volgens mij uitgesloten!

Mandy84

Frantic2 schreef:ik lees eigenlijk nergens dat de partner al werkeloos is.... Hij wil naar een ander bedrijf voor minder uur. Dan is WW volgens mij uitgesloten!

Daar was ik idd benieuwd naar. Daarover kan ik niks vinden bij UWV

Uw Jurist
Contacteer:

Frantic2 schreef:ik lees eigenlijk nergens dat de partner al werkeloos is.... Hij wil naar een ander bedrijf voor minder uur. Dan is WW volgens mij uitgesloten!
De oude werkgever is failliet en daardoor eindigt het dienstverband volgende week. Zo geeft vraagsteller aan.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Mandy84

Maar kan hij dan beter de baan weigeren? Of de baan een week later aannemen (als ze akkoord gaan) Als hij geen aanvulling zou krijgen vanuit WW dan kunnen we niet eens rondkomen. Maar ik begreep dat je een baan ook niet zomaar mag weigeren.

Uw Jurist
Contacteer:

Ik zie het probleem niet. Maar geef eens meer informatie. Is hij nu vrijgesteld van werk? Tot wanneer loopt het huidige dienstverband? Wanneer begint het nieuwe?
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Uw vriend had zich allang moeten melden bij het UWV. Dat moet men doen zodra men weet dat men werkeloos gaat worden.

Uw Jurist
Contacteer:

WW aanvragen kan niet eerder dan vanaf 1 maand voor de laatste werkdag, tot een week na de laatste werkdag.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Mandy84

Uw Jurist schreef:Ik zie het probleem niet. Maar geef eens meer informatie. Is hij nu vrijgesteld van werk? Tot wanneer loopt het huidige dienstverband? Wanneer begint het nieuwe?
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Hij is idd vrijgesteld van werk door de curator en a.s. donderdag zou hij uit dienst gaan en in de WW belanden. Het nieuwe dienstverband gaat morgen in bij een andere werkgever, maar dan voor 24 uur terwijl hij voor 40 uur beschikbaar is. Hij vraagt zijn Eigen af of hij voor die 16 uur WW kan krijgen. Dit kunnen we niet vinden op de website. Daar staan alleen maar voorbeelden met als je al in de WW zit.
Op werk.nl staat hij al even ingeschreven.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

Bel voor vragen, meer informatie of advies met UWV Telefoon Werknemers via 0900 - 92 94 (€ 0,04 per minuut, met een starttarief van € 0,045, plus uw gebruikelijke belkosten), op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur.

Bovenstaande al geprobeerd ik denk dat u daar de juiste antwoorden zou moeten krijgen, zij moeten uw partner eventueel een uitkering gaan geven.

gr Henk

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Als je al WW zou krijgen (ik weet niet hoe dat zit in deze specifieke situatie) hangt het ook af van hoeveel hij uiteindelijk verdient. Als ik 24 uur zou gaan werken voor mijn huidige uurloon, dan zit ik boven de maximale WW uitkering.

Uw Jurist
Contacteer:

Hij kan gewoon gaan werken voor de nieuwe werkgever en daarnaast WW aanvragen. Of hij WW krijgt kan hier niet beoordeeld worden. Daar worden heel veel eisen aan gesteld, o.a. qua arbeidsverleden.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

basgizmo

Ongelezen bericht door basgizmo »

In principe heeft iemand recht op een aanvullende WW-uitkering als hij/zij na ontslag een baan voor minder uur accepteert. Uiteraard is het toekennen hiervan afhankelijk van meerdere zaken, dit zijn dezelfde als bij een volledige WW-uitkering. Ook de sollicitatieplicht blijft bestaan.

Uw Jurist
Contacteer:

basgizmo schreef:In principe heeft iemand recht op een aanvullende WW-uitkering als hij/zij na ontslag een baan voor minder uur accepteert. Uiteraard is het toekennen hiervan afhankelijk van meerdere zaken, dit zijn dezelfde als bij een volledige WW-uitkering. Ook de sollicitatieplicht blijft bestaan.
Juist.

tijger1

Met ingang van 1 juli 2015 zijn niet meer het aantal uren dat men minder werkt van belang, maar is slechts het inkomen wat per maand verdiend gaat worden in die kleinere baan relevant.

http://www.herziening-ontslagrecht.nl/w ... kening.php

titusvh

Ongelezen bericht door titusvh »

Het UWV zal in elk geval niet klagen dat U stilzit als U een baan accepteert.
Het UWV beslist, niet ik, maar doorgaans krijg je bij het accepteren van een baan die minder salaris oplevert, een aanvullende WW uitkering.
Het totaal van het nieuwe salaris samen met de uitkering zal niet hoger zijn dan 75/70% van het laatstverdiende loon. Immers, je wordt geacht daarvan te kunnen leven en het is dus niet zo dat door een beetje bij te verdienen je je maandelijkse inkomsten kan opkrikken.

Je blijft verplicht te solliciteren tot je met al je banen tezamen op 40u per week zit.

Omdat het uurloon gelijk is krijg je dus alleen aanvullende WW als je minder dan 28u per week werkt, in casu over 4u.

tijger1

@titusvh

Bent u niet een beetje abuis? Misschien de vraag nog eens lezen en de nieuwe regels ivm verrekenen van inkomen.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Er lijkt verschil te zijn tussen ontslagen worden of je baan verliezen door failliete werkgever. Ik begrijp uit de text dat voor laatstgenoemde nog de oude regels gelden

basgizmo

Ongelezen bericht door basgizmo »

tijger1 schreef:Met ingang van 1 juli 2015 zijn niet meer het aantal uren dat men minder werkt van belang, maar is slechts het inkomen wat per maand verdiend gaat worden in die kleinere baan relevant.

http://www.herziening-ontslagrecht.nl/w ... kening.php
Ach ja dat is waar ook, er is het een en ander veranderd vanaf 1 juli dit jaar. Ik zat nog met de 'oude' regels in mijn hoofd, daar val ik zelf namelijk nog onder. Bedankt voor deze aanvulling tijger1 :D

Gesloten