Telefuture SMS-dienst - mede mogelijk gemaakt door T-Mobile
Geplaatst: 21 sep 2015 13:59
Mijn vader is sinds september 2012 trouwe klant bij T-Mobile, maar ontvangt sinds afgelopen maand (augustus 2015) ongevraagd onbekende SMS’jes (zie vermelding “6030-Telefuture-300” op factuur 901251044573). Niet één, maar minstens 4 SMS’jes per dag. En dat 1x in de week. Omdat hij de afzender niet kende, en zich niet graag ongevraagd inlaat met – naar het lijkt – marketing SMS’jes, heeft hij de berichten keer op keer direct verwijderd.
Op 15 september jl. werd het totaalbedrag van het gebruik van augustus 2015 geïncasseerd van zijn rekening. En deze keer was de incasso ruim € 50 hoger dan gebruikelijk!
Na inzage in de factuurspecificatie bleek dat de onschuldig ogende SMS’jes van hierboven in rekening zijn gebracht: 17 SMS’jes à € 2,48 exclusief BTW, oftewel € 51,01 inclusief BTW. Veel geld voor nutteloze SMS’jes die ongelezen verwijderd werden.
Mijn vader heeft vandaag telefonisch contact met T-Mobile gezocht voor opheldering van deze kosten, maar werd door de helpdesk afgewimpeld. Hij zou zijn klacht op http://www.payinfo.nl moeten melden, waarna zij uitspraak zouden doen of de betreffende kosten gerechtvaardigd in rekening zijn gebracht of niet. Nou, daar heb ik dus heel weinig vertrouwen in, aangezien de (gratis?) SMS-diensten die deze Stichting onder de buttons "Inzien & Opzeggen" de "(de)Blokkeren" al niet werken.
Mijn vader is niet bekend met Telefuture en heeft zich ook niet bij dit bedrijf aangemeld voor betaalde SMS-diensten. Zoals uit zijn gebruikhistorie bij T-Mobile valt af te leiden, heeft hij zich nooit geïnteresseerd voor dergelijke betaaldiensten.
Vast staat dat hij nooit schriftelijk dan wel mondeling toestemming heeft gegeven voor het ontvangen van de aan deze dienst verbonden SMS’jes. Bovendien heeft hij nadat zijn nummer bij Telefuture aangemeld werd, nooit een verificatiebericht ontvangen om zijn nummer te bevestigen (double opt-in). Dit maakt het zeer aannemelijk dat zijn telefoonnummer door iemand anders dan hijzelf is opgegeven bij een dienst van Telefuture. Dit valt onder de noemer fraude.
Om bovengenoemde reden claimt mijn vader alle in rekening gebrachte kosten voor de Telefuture diensten terug van T-Mobile, die deze kosten immers gefactureerd heeft. Deze kosten tot heden bedragen € 42,16 (factuur 901251044573) + € 9,92 (huidige periode/ nog niet gefactureerd) = € 52,08 exclusief BTW.
Inmiddels heeft mijn vader zich weten af te melden voor deze SMS-dienst, erop rekende dat de kosten niet verder zullen oplopen.
Dan tot slot nog even dit. Dat bedrijven als Telefuture opgericht worden, lijkt me niet of moeilijk te voorkomen. Maar dat een gerespecteerd merk als T-Mobile een dergelijk bedrijf een platform biedt, en daarmee haar eigen (tevreden) klanten door middel van de kosten van dergelijke SMS’jes te factureren, tegen zich in het harnas jaagt, lijkt mij ernstig reden voor T-Mobile om af te wegen voor welke partijen zij factureringsdiensten verlenen en voor welke niet.
Op internet (zie bijvoorbeeld http://www.klacht.nl/telefuture) regent het vrijwel dagelijks klachten over dit bedrijf, dus deze klacht staat niet op zichzelf. Het is zeer aannemelijk dat meer consumenten zich groen en geel ergeren aan deze dienstverlening, maar dit niet online tot uiting brengen. In mijn optiek is Telefuture een zeer discutabel bedrijf, dat veel consumenten ongevraagd laat betalen voor haar – naar mijn mening – nutteloze diensten. Veel consumenten zullen zich niet bewust zijn dat voor het ontvangen van SMS’jes kosten in rekening gebracht zullen worden, alwaar zij bij de maandfacturering pas achter zullen komen. In het meest ongunstige geval is de consument al tenminste vier weken verder en zijn de kosten dan al erg opgelopen.
Het zou mooi zijn als een programma als Tros Radar mee kan helpen een bedrijf als Telefuture op te doeken.
Op 15 september jl. werd het totaalbedrag van het gebruik van augustus 2015 geïncasseerd van zijn rekening. En deze keer was de incasso ruim € 50 hoger dan gebruikelijk!
Na inzage in de factuurspecificatie bleek dat de onschuldig ogende SMS’jes van hierboven in rekening zijn gebracht: 17 SMS’jes à € 2,48 exclusief BTW, oftewel € 51,01 inclusief BTW. Veel geld voor nutteloze SMS’jes die ongelezen verwijderd werden.
Mijn vader heeft vandaag telefonisch contact met T-Mobile gezocht voor opheldering van deze kosten, maar werd door de helpdesk afgewimpeld. Hij zou zijn klacht op http://www.payinfo.nl moeten melden, waarna zij uitspraak zouden doen of de betreffende kosten gerechtvaardigd in rekening zijn gebracht of niet. Nou, daar heb ik dus heel weinig vertrouwen in, aangezien de (gratis?) SMS-diensten die deze Stichting onder de buttons "Inzien & Opzeggen" de "(de)Blokkeren" al niet werken.
Mijn vader is niet bekend met Telefuture en heeft zich ook niet bij dit bedrijf aangemeld voor betaalde SMS-diensten. Zoals uit zijn gebruikhistorie bij T-Mobile valt af te leiden, heeft hij zich nooit geïnteresseerd voor dergelijke betaaldiensten.
Vast staat dat hij nooit schriftelijk dan wel mondeling toestemming heeft gegeven voor het ontvangen van de aan deze dienst verbonden SMS’jes. Bovendien heeft hij nadat zijn nummer bij Telefuture aangemeld werd, nooit een verificatiebericht ontvangen om zijn nummer te bevestigen (double opt-in). Dit maakt het zeer aannemelijk dat zijn telefoonnummer door iemand anders dan hijzelf is opgegeven bij een dienst van Telefuture. Dit valt onder de noemer fraude.
Om bovengenoemde reden claimt mijn vader alle in rekening gebrachte kosten voor de Telefuture diensten terug van T-Mobile, die deze kosten immers gefactureerd heeft. Deze kosten tot heden bedragen € 42,16 (factuur 901251044573) + € 9,92 (huidige periode/ nog niet gefactureerd) = € 52,08 exclusief BTW.
Inmiddels heeft mijn vader zich weten af te melden voor deze SMS-dienst, erop rekende dat de kosten niet verder zullen oplopen.
Dan tot slot nog even dit. Dat bedrijven als Telefuture opgericht worden, lijkt me niet of moeilijk te voorkomen. Maar dat een gerespecteerd merk als T-Mobile een dergelijk bedrijf een platform biedt, en daarmee haar eigen (tevreden) klanten door middel van de kosten van dergelijke SMS’jes te factureren, tegen zich in het harnas jaagt, lijkt mij ernstig reden voor T-Mobile om af te wegen voor welke partijen zij factureringsdiensten verlenen en voor welke niet.
Op internet (zie bijvoorbeeld http://www.klacht.nl/telefuture) regent het vrijwel dagelijks klachten over dit bedrijf, dus deze klacht staat niet op zichzelf. Het is zeer aannemelijk dat meer consumenten zich groen en geel ergeren aan deze dienstverlening, maar dit niet online tot uiting brengen. In mijn optiek is Telefuture een zeer discutabel bedrijf, dat veel consumenten ongevraagd laat betalen voor haar – naar mijn mening – nutteloze diensten. Veel consumenten zullen zich niet bewust zijn dat voor het ontvangen van SMS’jes kosten in rekening gebracht zullen worden, alwaar zij bij de maandfacturering pas achter zullen komen. In het meest ongunstige geval is de consument al tenminste vier weken verder en zijn de kosten dan al erg opgelopen.
Het zou mooi zijn als een programma als Tros Radar mee kan helpen een bedrijf als Telefuture op te doeken.