LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
paolojay
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2015 22:01

Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Ongelezen bericht door paolojay »

Geachte Radar en Radar-leden,

Op 04 september 2015 heb ik mijn bevindingen en onderbouwing telefonisch en schriftelijk bij Credios kenbaar gemaakt.

Zo als aangegeven heb ik op 30 mei 2015 van de firma “Famed” een nota ontvangen.
Deze nota is helaas aan mijn aandacht ontsnapt.
In de zomerperiode heb ik werkzaamheden in het buitenland moeten verrichten en heb ik van mijn zomer vakantie genoten.
Bij het terugkeren op 07 augustus 2015, zag ik dat via post een nieuwe rekening van de firma “Famed” had ontvangen.
Bij het verwerken van deze laatste nota, zag ik de de oude nog niet voldaan was.
Deze 2 betalingen heb ik verwerkt op 11 augustus 2015.
Op 28 augustus 2015 ontving ik tot mijn verbazing de vordering van Credios.
De Credios medewerkster heeft aangegeven dat de firma “Famed” meerdere herinneringen zou gestuurd hebben naar mijn huis adres.
Deze heb ik tot mijn spijt nooit mogen ontvangen.

Dit probleem is inmiddels bij “PostNL” kenbaar gemaakt.

Het is niet mijn aard om rekeningen en/of betalingen op deze manier te voldoen. Naar mijn idee heb ik met goede en juiste intenties gehandeld.

Omdat de rekening 5 dagen later is betaald krijg ik nu extra incasso kosten.

Credios en Famed kunnen niet aantonen dat de poststukken door mij ontvangen zijn. Ik kan het niet aantonen of Famed of Credios de herinneringen wel of niet hebben gestuurd.

Als ik een herinnering had ontvangen, had ik zeker maatregelen kunnen treffen. Het “thuis front” had dit naar mij kunnen communiceren ook tijdens mijn afwezigheid.
Famed beschikt over mijn een email adres maar er is hier geen gebruik van gemaakt. Anno 2015 is dit bijna absurd?
Het is niet verplicht maar belangrijke poststukken zouden toch aangetekend opgestuurd moeten worden?

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, het is niet verplicht om deze stukken aangetekend te versturen. De andere partij moet wel aannemelijk kunnen maken dat de stukken zijn aangekomen. In de regel neemt de rechter dat aan als er aangetoond kan worden dat er meerdere herinneringen zijn verstuurd. Als er drie zijn verstuurd dan moet er toch wel eentje zijn aangekomen?

Er moet een correcte veertiendaagse aanmaning zijn ontvangen wil men incassokosten inrekening mogen brengen. Veertiendagen na de dag van de dagtekening is fout, omdat het veertiendagen na de dag van ontvangst moet zijn.

Ik zou een bezwaarschrift sturen naar Credios (met een kopie naar Famed), waarin je
a) betwist dat er meerdere herinnering zijn verstuurd;
b) betwist dat je een correcte veertiendaagse aanmaning hebt ontvangen; en
c) de PostNL klacht overhandigd.

Frits432
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2012 16:57

Re: Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Ongelezen bericht door Frits432 »

Kort geleden kregen wij ook een ingebrekestelling. Wij zouden een nota hebben ontvangen en nog niet betaald. We kregen nog e e n week de tijd om de tandarts rekening alsnog te betalen.
Een telefoontje naar de tandarts leerde ons dat dit meerdere mensen was overkomen.....

Na enig email verkeer gaf Famed toe dat de eerste nota nooit verzonden was.
We hebben uiteraard stevig geprotesteerd tegen deze gang van zaken.
Het heeft bovendien nog geruime tijd geduurd voordat ze op ons verzoek de nota als nog stuurden de correctheid van het te betalen bedrag konden verifiëren.

Dus wel direct dreigen en eisen (overigens niet correct want je hebt recht op een betalingstermijn van twee weken) maar zelf de zaak niet op orde hebben.

Dus je zou inderdaad het advies van Alfratrion kunnen opvolgen en Famed eerst intern laten onderzoeken of de eerste en vervolg berichten inderdaad gestuurd zijn.

paolojay
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 sep 2015 22:01

Re: Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Ongelezen bericht door paolojay »

Op jullie advies heb ik deze brief gestuurd.

<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>
XXXXXXXX 28-09-2015

Kopie: RadarTv.nl, Klacht.nl


Geachte Credios,

Naar aanleiding van uw schrijven van 15 September 2015 en het telefonisch onderhoud op 28 september 2015, bericht ik u als volgt.

Bij de brief van 15 september jl. liet u mij weten dat uw client alle facturen zou hebben verstuurd. Echter heb ik gevraagd of u hierover een bewijs kon leveren dat de stukken door mij zouden ontvangen zijn. Dit bewijs is tot op heden niet geleverd.
De door u meegezonden kopieën van de herinnering en aanmaning zijn geen bewijs van ontvangst.

U zult begrijpen dat uw brief niets heeft veranderd aan mijn visie. U kunt de inhoud van mijn brief van 14 september 2015 dan ook als ingelast beschouwen.

Aanvullend uw brief van 15 september 2015 en de kopie van de door jullie bijgevoegde herinneringsnota van 09 juli 2015, wijs ik u er op dat het wettelijke correcte 14 daagse aanmaning/betalingstermijn niet gehandhaafd is.

Hierbij stel ik u in de gelegenheid om binnen twee weken na heden, derhalve uiterlijk op 19 oktober 2015, te hebben zorggedragen voor terugbetaling van het bedrag van € xx,xx op het rekening van xx. xxxxx, IBAN Lxxxxxxxx en de sluiting van het dossiernummer xxxxxx.

Wordt vermeld bedrag niet, niet tijdig of niet volledig voldaan, dan is het verschuldigd (restant)bedrag terstond en zonder nadere ingebrekestelling opeisbaar.

Uw tijdige betaling zie ik graag tegenmoet.

Met vriendelijke groet,

<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>


Credios heeft vandaag (per post) gereageerd.
Hoewel zij van mening zijn dat de incasso kosten terecht waren, heeft Famed, bij hoge uitzondering, besloten om de invordering te annuleren.
Dossier wordt gesloten en ik krijg me geld terug.

Dankjewel Alfatrion en Frits432 voor jullie advies!!!

Groet,
JP

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

paolojay schreef:Bij de brief van 15 september jl. liet u mij weten dat uw client alle facturen zou hebben verstuurd. Echter heb ik gevraagd of u hierover een bewijs kon leveren dat de stukken door mij zouden ontvangen zijn. Dit bewijs is tot op heden niet geleverd.
De door u meegezonden kopieën van de herinnering en aanmaning zijn geen bewijs van ontvangst.
Dit komt op mij een beetje over als "ik heb de brieven wel ontvangen, maar bewijst u dat maar eens!"

stofzuigertje

Re: Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het beste is als we massaal elke tandarts die via hun erg snelle incasso kosten opzeggen en elders het gebit laten onderhouden.

Ik had iemand gesproken die eerst 4 weken moest wachten op de rekening en omdat ze 3,5 weken na behandeling weg ging, vakantie dus kwam ze te laat terug om op tijd te betalen.
Ze moest de incasso kosten voldoen maar eigenlijk was de rekening gewoon erg traag binnen gekomen.

Mijn tandarts geeft gelijk de factuur mee en kan ik gelijk betalen!
Gezien de vaak trage afhandeling en eindelijk factuur sturen en dan eisen dat je binnen 2 weken betaalde terwijl zij 4 weken werk hebben om deze te sturen?

Boycot elke Tandarts die met Famed werkt en dan is het snel over!
Niet U maar Uw tandarts zal dan wel moeten als we als Nederlanders mijn advies volgen...

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Ongelezen bericht door Guardian72 »

stofzuigertje schreef: Boycot elke Tandarts die met Famed werkt en dan is het snel over!
Niet U maar Uw tandarts zal dan wel moeten als we als Nederlanders mijn advies volgen...
Helaas - in sommige gevallen is dat niet altijd een optie.
(Angsttandarts bijvoorbeeld).
Wel zou ik als klant bij deze tandarts aangeven met wat voor partij ze zaken doen - en vragen of het niet anders kan - want ook hun reputatie loopt schade op door zo`n club.

stofzuigertje

Re: Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vraag eens op verjaardag of jaarvergadering op voetbalclub of zo hoe hun tandarts is en als we massaal klagen bij de tandarts zullen zij gaan twijfelen naar nadere organisatie dan Famed...

En dan moet Famed wel hun soms vreemde beleid aanpassen.

Het versturen 4 weken na behandeling en binnen 2 weken geld eisen... dat is vragen om problemen als je 6 weken voor je vakantie daar geweest bent.....

Mijn huidige tandarts geeft gelijk een zelf geprinte factuur mee, moeten meerdere doen, goedkoper en sneller dan een tussenpersoon die hier bekend is zoals Famed...!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Ongelezen bericht door moederslink »

Al meer dan 30 jaar ben ik bij dezelfde tandarts. En al - tig- jaar werken ze nu met FAMED ;
de rekening komt inderdaad vrij vlot daarna , ook naar de zorgverzekeraar, zij vergoeden dan een deel en de rest is dan voor mij , ik betaal binnen 14 dagen en er zijn nooit problemen geweest.
Wel zorg ik er voor dat ik
a: niet rond mijn vakantie een controle afspraak maak
b: een afspraak plan ongeveer begin van de maand zodat ik eind vd maand direct de nota kan voldoen.
Op deze manier , die voor mij in ieder geval werkt, voorkom ik eventuele problemen met FAMED.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Ongelezen bericht door Guardian72 »

moederslink schreef:Al meer dan 30 jaar ben ik bij dezelfde tandarts. En al - tig- jaar werken ze nu met FAMED ;
de rekening komt inderdaad vrij vlot daarna , ook naar de zorgverzekeraar, zij vergoeden dan een deel en de rest is dan voor mij , ik betaal binnen 14 dagen en er zijn nooit problemen geweest.
Wel zorg ik er voor dat ik
a: niet rond mijn vakantie een controle afspraak maak
b: een afspraak plan ongeveer begin van de maand zodat ik eind vd maand direct de nota kan voldoen.
Op deze manier , die voor mij in ieder geval werkt, voorkom ik eventuele problemen met FAMED.
Dat is een prima manier - maar voor diegenen die een spoedgeval hebben ...
Famed kenmerkt zich door een starre houding - erg snel dreigen - en zoals sommigen aangeven fouten van hun kant op de klant afwentelen.

Als je kan plannen - dan werkt dat het beste.
Heb eens gevraagd of een te plannen behandeling die wat meer ging kosten eventueel in delen betaald kon worden. Antwoord: u moet ineens betalen of anders... (ja, hallo, het was een informatievraag!)
Dan behandeling maar wat later, en zorgen dat ineens betaald kon worden.
Maar als een informatieve vraag vooraf al zo behandeld word... :(

esje11
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 sep 2010 22:43

Re: Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Ongelezen bericht door esje11 »

helaas ook zeer negatieve ervaring met Credios / Famed opgedaan. Gaat alleen maar om het geld, geen menselijkheid te bekennen. Aangezien dit 1 en hetzelfde bedrijf is, voor mij een reden om een andere tandarts te moeten zoeken in de toekomst. Na meer dan 25 jaar!! Jammer en zonde!

geen tandarts of welke zorgverlener ook, die met FAMED werkt!!!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Ongelezen bericht door berndv »

esje11 schreef:helaas ook zeer negatieve ervaring met Credios / Famed opgedaan. Gaat alleen maar om het geld, geen menselijkheid te bekennen
schandalig inderdaad. De menselijkheid is ver te zoeken tegenwoordig. Gister ook in de supermarkt, moest gewoon alle boodschappen direct betalen, anders mocht ik ze niet meenemen.

Even zonder gekheid. Als een rekening van u via Famed naar Credios is gegaan, heeft u dus te laat betaald, en daar zitten gevolgen aan. Heeft niets met menselijkheid te maken, maar met afspraken nakomen. Voor zover ik hier op het forum wel eens voorbij heb zien komen is famed niet de moeilijkste met regelingen, zitten overigens wel kosten aan verbonden, maar in overleg is er veel mogelijk. Maar ook bij het niet nakomen van een eventuele regeling, komen er incassobureaus om de hoek kijken.
esje11 schreef:Aangezien dit 1 en hetzelfde bedrijf is, voor mij een reden om een andere tandarts te moeten zoeken in de toekomst. Na meer dan 25 jaar!! Jammer en zonde!
daar kan die tandarts toch niets aan doen dat u uw rekening niet tijdig heeft voldaan?
esje11 schreef:geen tandarts of welke zorgverlener ook, die met FAMED werkt!!!
succes, die zijn er bijna niet. En ook bij een andere tandarts zal er betaald moeten worden, ook die tandarts werkt niet voor de kat zijn fluit.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Ongelezen bericht door Guardian72 »

berndv schreef: Voor zover ik hier op het forum wel eens voorbij heb zien komen is famed niet de moeilijkste met regelingen, zitten overigens wel kosten aan verbonden, maar in overleg is er veel mogelijk.
Dan heb ik kennelijk de verkeerde getroffen? (zie boven).
Ik vroeg info vanwege een te plannen wat duurdere behandeling - of een betaling in delen mogelijk was. Puur als informatie vooraf.
Antwoord kortaf - nee, u moet betalen anders ...
Niet echt redelijk - en geen overleg mogelijk.

Heb dit ook bij de tandarts aangegeven - dat ik behandeling uitstel om financiele redenen, en omdat hun betaalclubje me afblaft.
Nooit meer wat van gehoord.

Dus, misschien zijn ze bijgedraaid - maar een tweede kans voor een eerste indruk krijgen ze niet.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Ongelezen bericht door berndv »

Guardian72 schreef:
berndv schreef: Voor zover ik hier op het forum wel eens voorbij heb zien komen is famed niet de moeilijkste met regelingen, zitten overigens wel kosten aan verbonden, maar in overleg is er veel mogelijk.
Dan heb ik kennelijk de verkeerde getroffen? (zie boven).
Ik vroeg info vanwege een te plannen wat duurdere behandeling - of een betaling in delen mogelijk was. Puur als informatie vooraf.
Antwoord kortaf - nee, u moet betalen anders ...
Niet echt redelijk - en geen overleg mogelijk.

Heb dit ook bij de tandarts aangegeven - dat ik behandeling uitstel om financiele redenen, en omdat hun betaalclubje me afblaft.
Nooit meer wat van gehoord.

Dus, misschien zijn ze bijgedraaid - maar een tweede kans voor een eerste indruk krijgen ze niet.
dat zou kunnen hoor, maar weet niet wanneer je dat geprobeerd hebt, maar dit is een topic uit 2010 wat ik zo terug kon vinden:
viewtopic.php?f=36&t=83586

witte angora
Berichten: 32008
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb ooit een betalingsregeling getroffen met Famed, was geen enkel probleem. Mits je je aan de voorwaarden houdt.

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Ongelezen bericht door beusen »

esje11 schreef:helaas ook zeer negatieve ervaring met Credios / Famed opgedaan. Gaat alleen maar om het geld, geen menselijkheid te bekennen. Aangezien dit 1 en hetzelfde bedrijf is, voor mij een reden om een andere tandarts te moeten zoeken in de toekomst. Na meer dan 25 jaar!! Jammer en zonde!

geen tandarts of welke zorgverlener ook, die met FAMED werkt!!!

Dan probeer van tandarts te veranderen, als deze door Famed laat afrekenen.

Kom je van de koude kermis thuis, want de tandartsen zitten niet te springen op nieuwe klanten.

vlieger
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 feb 2011 09:23

Re: Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Ongelezen bericht door vlieger »

Onze tandarts is ook al een paar jaar geleden over gegaan op Famed.
Ik vind het prima. De eerste keer duurde het wat langer voor de rekening kwam dus even gebeld....je weet tenslotte dat je moet betalen. Maar sindsdien gaat het altijd prima, ongeveer een week na het tandarts bezoek valt de nota op de mat en dan heb je nog 30 dagen (4 weken dus...) om te betalen. Ons laatste bezoek was 27 juli, de nota kwam +/- 6 augustus met nota datum 04 augustus en de uiterste betaaldatum was 03 september. Volgens mij meer dan genoeg tijd dus.

Tja in termijnen betalen kan ook maar dat kost extra. (Hetzelfde als ik het college geld van mijn zoon in termijnen wil betalen...dat kost ook extra..). Dus dan kan je beter met je tandarts afspreken dat je pas de betreffende behandeling wilt als je het bedrag bijeen hebt, heb ik vorig jaar ook gedaan met mijn kroon.

Je kan trouwens ook een account aanmaken bij Famed en de nota gelijk met iDeal betalen, of met Finbox, hoef je ook niet bang te zijn dat de nota in de post kwijtraakt :wink:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik zie eerlijk gezegd alleen maar klachten over Famed van mensen die de rekening niet tijdig hebben betaald. Het is dan ook de taak van Famed om rekening zo snel mogelijk te incasseren voor hun opdrachtgevers. Als je gewoon binnen de gestelde termijn betaalt is er niks aan de hand.

witte angora
Berichten: 32008
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Ongelezen bericht door witte angora »

GJvdZ schreef:Ik zie eerlijk gezegd alleen maar klachten over Famed van mensen die de rekening niet tijdig hebben betaald.
Dat klopt, en dat mensen de nota niet op tijd hebben betaald is de schuld van Famed natuurlijk.

Dat ze vervolgens een maand of 2 naar het buitenland vertrekken (zie OP) en dientengevolge hun post niet kunnen lezen is ook de schuld van Famed.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Geen herinneringen maar wel incasso kosten

Ongelezen bericht door Guardian72 »

GJvdZ schreef:Ik zie eerlijk gezegd alleen maar klachten over Famed van mensen die de rekening niet tijdig hebben betaald.
Even ter correctie: in mijn geval was er geen sprake van een niet betaalde rekening - maar een vraag over termijnbetaling die bot werd afgeschoten.
Mogelijk had ik de verkeerde medewerker op zijn/haar baaldag - maar mijn rekeningen zijn altijd op tijd betaald hoor ;)

Gesloten