Pagina 1 van 1

garantie bij stoppen franchise onderneming Faunaland.

Geplaatst: 05 okt 2015 15:18
door ienie
Hoe zit het met de garantie bij het stoppen (wegens zelfmoord van de eigenaar) van een franchise onderneming?

ONDERSTAANDE MAIL IS GESTUURD AAN fAUNALAND.
hallo,

Ik heb op 19-06-2014 de MAD Siesta Relax Chair Alloy bij jullie besteld

Nu is één van de poten eraf gevallen en niet meer vindbaar. Dit is tijdens vervoer op de viskar, achter de fiets, gebeurt.
Het lijkt mij dus niet mogen dat zo'n poot zomaar eraf kan vallen, graag wil ik me beroepen op de garantie en zou ik dus willen weten hoe het mogelijk is dat ik n nieuwe poot kan ontvangen. Het lijkt mij toch niet mogen dat de poot er zomaar af kan gaan. De stoel is altijd netjes gebruikt en ziet er nog als nieuw uit, alleen is die nu dus onbruikbaar.

Ik heb deze stoel cadeau gedaan aan mijn partner, zij is n visster is hart en nieren, alleen haar hart is nu gebroken, omdat ze der stoel niet meer kan gebruiken.

Uw antwoord afwachtend,

Met vriendelijke groet,

Ineke
IK KREEG VOLGEND ANTWOORD VAN HEN TERUG, OFWEL ZE WIJZEN DE GARANTIE VOLLEDIG AF.
Beste Ineke,

Bedankt voor uw bericht.

Faunaland is een franchise organisatie waarbij elke winkel zijn eigen ondernemer heeft. Faunaland webwinkel is een initiatief geweest van een winkel die de spullen uit zijn eigen winkel verkocht. Echter is deze winkel via omstandigheden gesloten. Via http://www.faunaland.nl hebben wij geen hengelsport artikelen beschikbaar.

Ik wil u aanraden om bij een hengelsportwinkel in de buurt te informeren of het mogelijk is om een poot bij de firma Dam te bestellen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Faunaland Franchising B.V.

[Persoonsgegevens verwijderd]
********************************************************
Mijn vraag is, want ik kan er nergens informatie over vinden, mag en kan dit zo maar.
Ik weet dat de franchise ondernemer waar ik de stoel gekocht heb, zelfmoord gepleegd heeft eind 2014, maar daar kan ik niets aan doen. Ze, ik bedoel hiermee Faunaland, is toch zeker wel diegene waar ik nu de garantie moet verhalen lijkt mij!

Iemand een antwoord voor mij?

Re: garantie bij stoppen franchise onderneming Faunaland.

Geplaatst: 05 okt 2015 18:11
door VioletPrue
Na een half jaar zal uw vriendin moeten bewijzen dat het niet haar eigen de schuld is dat de poot is los gegaan om garantie te claimen. Zij kan dan niet meer zo maar onherroepelijk garantie eisen. De aankoop is al meer dan een jaar geleden. En tja, de franchisezaak is dicht. U kunt dan misschien een mail sturen naar de fabriek en hopen op coulance, maar u kunt nergens meer terecht voor garantie. Het hoofdkantoor of een andere vestiging is niet verantwoordelijk. Uw opmerking over de reden van de sluiting van de winkel vind ik heel erg kil en weinig begripvol.

Re: garantie bij stoppen franchise onderneming Faunaland.

Geplaatst: 05 okt 2015 19:56
door ienie
Die opmerking over de rede van de sluiting is alleen gemaakt om duidelijk te maken dat dit geen faillissement is.
Dat die koud en kil overkomt, tja.....het is alleen maar om duidelijkheid van zaken te geven!
Dan die reactie van n half jaar en de bewijsplicht, dat klopt niet! Dat weet ik wel inmiddels van de consuwijzer!


inmiddels heb ik via de consuwijzer ook al contact met het juridisch loket, om te achterhalen wat hier de rechten zijn!

Re: garantie bij stoppen franchise onderneming Faunaland.

Geplaatst: 05 okt 2015 19:58
door ienie
VioletPrue schreef: Uw opmerking over de reden van de sluiting van de winkel vind ik heel erg kil en weinig begripvol.
Ter uw informatie, ik heb zelf ook iemand van heel dichtbij verloren d.m.v. suïcide, dus ga niet oordelen zonder mij te kennen! :roll:

Re: garantie bij stoppen franchise onderneming Faunaland.

Geplaatst: 05 okt 2015 20:30
door 16again
ienie schreef:Dan die reactie van n half jaar en de bewijsplicht, dat klopt niet! Dat weet ik wel inmiddels van de consuwijzer!
Dan is er sprake van een misverstand of consuwijzer is abuis

Re: garantie bij stoppen franchise onderneming Faunaland.

Geplaatst: 05 okt 2015 22:10
door VioletPrue
ienie schreef:Dan die reactie van n half jaar en de bewijsplicht, dat klopt niet! Dat weet ik wel inmiddels van de consuwijzer!


inmiddels heb ik via de consuwijzer ook al contact met het juridisch loket, om te achterhalen wat hier de rechten zijn!
Nou succes.
Van Consuwijzer
Geeft de fabrikant of de verkoper garantie? Dan is dat iets extra's. Het is een aanvulling op de rechten die u volgens de wet al hebt. Geeft de fabrikant of verkoper garantie op een product voor een bepaalde tijd? Daarmee zegt de fabrikant of verkoper dat hij dan een bepaalde kwaliteit van dat product belooft. Meestal krijgt u deze extra garantie van de fabrikant.

Let op
U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten, zoals de verkoper wel heeft. Daarom kan de fabrikant zelf voorwaarden stellen aan die extra garantie. Bijvoorbeeld dat u bij een reparatie het arbeidsloon zelf betaalt. Dat mag. Het is aan te raden om bij problemen met uw product altijd eerst contact op te nemen met de verkoper. Want hij is degene met wie u de koopovereenkomst gesloten hebt. Mocht het probleem namelijk niet opgelost worden door de fabrikant, dan moet u toch terug naar de verkoper als u bijvoorbeeld uw geld terug wilt. Was de verkoper niet op de hoogte van het probleem? Dan kan hij uw verzoek afwijzen. Omdat hij het probleem zelf had kunnen oplossen, of omdat u volgens de wet te laat bent met klagen. Hebt u een klacht over een product? Klaag dan binnen twee maanden nadat u het gebrek hebt ontdekt. Dan bent u in ieder geval op tijd.


Is een product ondeugdelijk? Dan hebt u recht op een gratis reparatie óf een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.

Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was. Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product.


Bewijslast gebrek product
Een voordeel van garantie is dat u niet hoeft aan te tonen hoe het product is kapot gegaan. Stelt de verkoper of de fabrikant dat u het product zelf kapot hebt gemaakt? Dan moet de fabrikant of verkoper bewijzen dat dit ook het geval is. Bij het recht op een deugdelijk product geldt dit alleen voor de eerste zes maanden na aankoop. Daarna moet u wel zelf bewijzen dat er sprake is van een ondeugdelijk product.


U kunt geen garantie meer claimen, want de winkel bestaat niet meer. De fabrikant kán u ter wille zijn, maar hoeft dit niet te doen. Uw vriendin kan het dus alleen gooien op een ondeugdelijk product en dan ligt de bewijslast bij haar. Voortaan dus beter lezen op de site van Consuwijzer.

Re: garantie bij stoppen franchise onderneming Faunaland.

Geplaatst: 05 okt 2015 22:15
door moederslink
@ TS ienie , de reden van een sluiting van een zaak is , op zich, niet relevant , ( -ivm persoonlijke omstandigheden- was wellicht ook voldoende geweest of -er is geen sprake van een faillissement- ) maar ik vind ook wel dat u dat woord onnodig gebruikt. Er kunnen hier ook mogelijk familieleden meelezen, of vrienden / kennissen.
ik wil u aanraden om bij een hengelsportwinkel in de buurt te informeren of het mogelijk is om een poot bij de firma Dam te bestellen.
Hier kunt u wel verder mee, toch?