LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wie is nou eigenaar van de woning?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Wie is nou eigenaar van de woning?

Ongelezen bericht door tijger1 »

@bprosman

Ik zie helemaal geen reactie van Uwjurist. :-)

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Wie is nou eigenaar van de woning?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

bprosman schreef:
Toch is het echt zo , ook bij mij eerst bekrachtiging door de rechter dan naar de notaris (en hypotheekverstrekker) de (eventueel) overeengekomen alimentatie in het convenant moet namelijk ook worden meegenomen om de draaglast te berekenen voor je nieuwe hypotheek.
Trouwens, wie controlleerd achteraf, of de afspraken van de exen ook nageleefd worden?
De 2 exen zelf. en als t niet nageleefd wordt kunnen ze een gang inzetten naar de rechter.

Toch wel grappig hier op het forum, er worden vragen gesteld , er komen antwoorden op en juist de antwoorden van de mensen die er "voor hebben doorgeleerd" (Monique-UwJurist, Marcel75-Notariaat) worden het meeste ter discussie gesteld :wink:
@brosman

Pas van heel kort een scheidingsprocedure meegemaakt .
De advocaat heeft met beide exen het convenant opgesteld, waar de alimenatie,de te verdelen inboedel, en de rest van het financiële is beschreven.
Dit en het verzoek voor de scheiding is naar de rechter gegaan.

Daarom mijn vraag, wat heeft het dan voor zin, dat de rechter een convenant moet krijgen.

Mijn vragen aan de echte juristen zijn dan ook niet ter discussie gesteld, maar om de juiste info te verkrijgen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wie is nou eigenaar van de woning?

Ongelezen bericht door bprosman »

De advocaat heeft met beide exen het convenant opgesteld, waar de alimenatie,de te verdelen inboedel, en de rest van het financiële is beschreven.
Dit en het verzoek voor de scheiding is naar de rechter gegaan.
Ja dat is ook de juiste weg. En in geval van kinderen is de regeling die daarvoor getroffen wordt ook een verplicht onderdeel.

Waarom een echtscheidingsconvenant?
Een echtscheidingsconvenant wordt vaak opgesteld door een advocaat. Zodra de rechter dit convenant heeft bekrachtigd, zijn de afspraken die erin staan rechtens afdwingbaar. Hierdoor heeft het echtscheidingsconvenant een executoriale titel gekregen en kan bijvoorbeeld de betaling van alimentatie worden afgedwongen door middel van een incassobureau of deurwaarder.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Wie is nou eigenaar van de woning?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

tijger1 schreef:@bprosman

Ik zie helemaal geen reactie van Uwjurist. :-)
Stop eens met stangen en lees, wat er werkelijk staat.
bprosman schreef:

Toch wel grappig hier op het forum, er worden vragen gesteld , er komen antwoorden op en juist de antwoorden van de mensen die er "voor hebben doorgeleerd" (Monique-UwJurist, Marcel75-Notariaat) worden het meeste ter discussie gesteld :wink:

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Wie is nou eigenaar van de woning?

Ongelezen bericht door tijger1 »

@stefanhouterman

Even lezen. De reactie was niet voor u bestemd. :-)

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Wie is nou eigenaar van de woning?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

tijger1 schreef:@stefanhouterman

Even lezen. De reactie was niet voor u bestemd. :-)
Iedereen mag reageren, anders moet u een PB sturen. :lol:

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Wie is nou eigenaar van de woning?

Ongelezen bericht door tijger1 »

natuurlijk mag u reageren, ga gerust uw gang.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Wie is nou eigenaar van de woning?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

bprosman schreef:
De advocaat heeft met beide exen het convenant opgesteld, waar de alimenatie,de te verdelen inboedel, en de rest van het financiële is beschreven.
Dit en het verzoek voor de scheiding is naar de rechter gegaan.
Ja dat is ook de juiste weg. En in geval van kinderen is de regeling die daarvoor getroffen wordt ook een verplicht onderdeel.

Waarom een echtscheidingsconvenant?
Een echtscheidingsconvenant wordt vaak opgesteld door een advocaat. Zodra de rechter dit convenant heeft bekrachtigd, zijn de afspraken die erin staan rechtens afdwingbaar. Hierdoor heeft het echtscheidingsconvenant een executoriale titel gekregen en kan bijvoorbeeld de betaling van alimentatie worden afgedwongen door middel van een incassobureau of deurwaarder.

Inderdaad zo is het ook gegaan.
Alleen heb ik dan zo mijn twijfels bij het naleven van het echtscheidingsconvenant,
Want daar staat ook de berekening van de alimentatie, die op de basis van de belastbaarheid is vastgesteld.
Het gaat over uitgaven van de ex, die in feite niet controlleerbaar zijn, mits zij de gegevens verstrekt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wie is nou eigenaar van de woning?

Ongelezen bericht door bprosman »

Want daar staat ook de berekening van de alimentatie, die op de basis van de belastbaarheid is vastgesteld.
Het gaat over uitgaven van de ex, die in feite niet controlleerbaar zijn, mits zij de gegevens verstrekt.
De vasstelling van de alimentatie doe je in onderling overleg, en als dat niet kan moeten de beiden advokaten daar uit komen.
Wat in het convenant terecht komt is de overeenkomst waar je beiden achter staat en waar je beiden je handtekening onder zet. Het is niet zo dat je daar later (bekrachtigd door de rechter) nog over kunt onderhandelen. Aanpassingen moeten dan weer via de rechter.
Alleen heb ik dan zo mijn twijfels bij het naleven van het echtscheidingsconvenant
Ik neem aan dat als je als vrouw recht hebt op 700 Euro alimentatie (ik noem maar wat) en je krijgt niets of een lager bedrag dat je daar niet mee accoord gaat en dan ga je het "halen" via de deurwaarder.

Moneyman
Berichten: 30252
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wie is nou eigenaar van de woning?

Ongelezen bericht door Moneyman »

@bposman: dat is een correcte aanname ;-) wij executeren die echtscheidingsbeschikkingen gewoon.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Wie is nou eigenaar van de woning?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

bprosman schreef:
Want daar staat ook de berekening van de alimentatie, die op de basis van de belastbaarheid is vastgesteld.
Het gaat over uitgaven van de ex, die in feite niet controlleerbaar zijn, mits zij de gegevens verstrekt.
De vasstelling van de alimentatie doe je in onderling overleg, en als dat niet kan moeten de beiden advokaten daar uit komen.
Wat in het convenant terecht komt is de overeenkomst waar je beiden achter staat en waar je beiden je handtekening onder zet. Het is niet zo dat je daar later (bekrachtigd door de rechter) nog over kunt onderhandelen. Aanpassingen moeten dan weer via de rechter.
Alleen heb ik dan zo mijn twijfels bij het naleven van het echtscheidingsconvenant
Ik neem aan dat als je als vrouw recht hebt op 700 Euro alimentatie (ik noem maar wat) en je krijgt niets of een lager bedrag dat je daar niet mee accoord gaat en dan ga je het "halen" via de deurwaarder.
De vaststelling van de alimentatie gebeurde door een berekening van de advokaat, hoeveel draagkracht de ex heeft.
In deze draagkrachtberekening, zijn nog bedragen opgenomen, waar de draagkracht naar beneden bijgesteld is.
Of deze bedragen ook daadwerkelijk worden afgedragen is dan hoe te controleren?
Dit is, wat ik bedoelde met naleving van het convenant.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Wie is nou eigenaar van de woning?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Er is pas een convenant als beiden het er mee eens zijn. Van inkomsten en uitgaven moeten natuurlijk wel bewijzen overlegd worden om tot een draagkrachtberekening te kunnen komen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wie is nou eigenaar van de woning?

Ongelezen bericht door bprosman »

De vaststelling van de alimentatie gebeurde door een berekening van de advokaat, hoeveel draagkracht de ex heeft.
In deze draagkrachtberekening, zijn nog bedragen opgenomen, waar de draagkracht naar beneden bijgesteld is.
Of deze bedragen ook daadwerkelijk worden afgedragen is dan hoe te controleren?
Waarom zou je dat moeten controleren ? Nogmaals, het definitieve alimentatiebedrag is iets waar je samen (evt met behulp van advokaten) uit moet komen. Ben je het als vrouw (neem voor het gemak even aan dat de man alimentatie betaalt ) het niet eens met het alimentatiebedrag dan ga je er niet mee accoord net zolang tot je het eens bent en DAT bedrag komt in het convenant.

Hoe hoog is de alimentatie, waar heb ik recht op?
Er zijn geen standaardbedragen. Op basis van uw financiële situatie wordt een alimentatieberekening gemaakt en krijgt u hierover advies. Vervolgens spreekt u met elkaar een bedrag af, op basis van wat u redelijk vindt.
Of deze bedragen ook daadwerkelijk worden afgedragen is dan hoe te controleren?
Geef anders eens een voorbeeld ?
Van inkomsten en uitgaven moeten natuurlijk wel bewijzen overlegd worden om tot een draagkrachtberekening te kunnen komen.
Inderdaad, je levert niet voor niets de laatste x maanden (ik dacht 3) aan bankafschriften etc aan.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Wie is nou eigenaar van de woning?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

bprosman schreef:
De vaststelling van de alimentatie gebeurde door een berekening van de advokaat, hoeveel draagkracht de ex heeft.
In deze draagkrachtberekening, zijn nog bedragen opgenomen, waar de draagkracht naar beneden bijgesteld is.
Of deze bedragen ook daadwerkelijk worden afgedragen is dan hoe te controleren?
Waarom zou je dat moeten controleren ? Nogmaals, het definitieve alimentatiebedrag is iets waar je samen (evt met behulp van advokaten) uit moet komen. Ben je het als vrouw (neem voor het gemak even aan dat de man alimentatie betaalt ) het niet eens met het alimentatiebedrag dan ga je er niet mee accoord net zolang tot je het eens bent en DAT bedrag komt in het convenant.
Of deze bedragen ook daadwerkelijk worden afgedragen is dan hoe te controleren?
Geef anders eens een voorbeeld ?
Ok, zou de sluier een beetje luchten, zonder extra privé dingen te plaatsen.

De ex werkt in het buitenland en moet zelf voor haar pensioen zorgen.
Het huis is (nog) niet verkocht en de ex wil jaarlijks een bedrag van € 20 000 extra aflossen op het hypotheek bedrag.(te weten alleen voor haar deel)
Dus dit zijn twee bedragen die door de advocaat in de draagkrachtberekening zijn opgenomen.
Dus de alimentatie is door deze bedragen naar beneden bijgesteld, omdat de draagkracht minder is.

Hoe weet ik, of het aangegeven bedrag van het pensioen en de extra aflossing gebeurd is?

Niet gebeurd ? dan klopt de draagkrachtberekening niet en daardoor ook de alimentatie niet.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wie is nou eigenaar van de woning?

Ongelezen bericht door bprosman »

Hoe weet ik, of het aangegeven bedrag van het pensioen en de extra aflossing gebeurd is?
Bankafschriften (pensioenstorting) en extra aflossing dan zou het hypotheekbedrag verlaagd moeten zijn, ook van je (op dat moment) hypotheekschuld lever je een overzicht van in.
Het huis is (nog) niet verkocht en de ex wil jaarlijks een bedrag van € 20 000 extra aflossen op het hypotheek bedrag.(te weten alleen voor haar deel)
Ik vraag me af of je voor de scheiding al kunt spreken van "haar deel".

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Wie is nou eigenaar van de woning?

Ongelezen bericht door tijger1 »

En spreken van "haar deel" is zelfs nog moeilijk na de scheiding, want zolang de hypotheek niet op één naam is overgeschreven, blijven beiden hoofdelijk aanspraken voor de totale schuld. In"normale"
situaties dan.

En als het huis verkocht wordt, krijgt zij toch ook weer een deel van "haar deel"?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wie is nou eigenaar van de woning?

Ongelezen bericht door kweenie »

Is ook niet relevant of het werkelijk ervoor wordt gebruikt. Het gaat erom dat wordt afgesproken de ex de mógelijkheid moet hebben om dat te doen.
Of je nou geld in een pensioenregeling soort, of in een polis of op een spaarregeling, of voor mijn part in een oude sok, maakt in feite niet uit.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Wie is nou eigenaar van de woning?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

bprosman schreef:
Hoe weet ik, of het aangegeven bedrag van het pensioen en de extra aflossing gebeurd is?
Bankafschriften (pensioenstorting) en extra aflossing dan zou het hypotheekbedrag verlaagd moeten zijn, ook van je (op dat moment) hypotheekschuld lever je een overzicht van in.
Het huis is (nog) niet verkocht en de ex wil jaarlijks een bedrag van € 20 000 extra aflossen op het hypotheek bedrag.(te weten alleen voor haar deel)
Ik vraag me af of je voor de scheiding al kunt spreken van "haar deel".
De scheiding is reeds voltrokken, dus iedereen heeft een halve hypotheekschuld, en van haar deel wil de ex extra aflossen.
Dus dit is een van de bedragen, die in mindering gebracht zijn, om de draagkracht te bepalen, dus de hoogte van de alimentatie afhankelijkt te maken.

Dus dat was mijn vraag, hoe kan ik controleren, of de ex daadwerkelijk heeft afgelost en of de andere bedragen, die in mindering voor het bepalen van de draagkracht gebracht zijn, ook gebeurd zijn.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Wie is nou eigenaar van de woning?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Is die halve schuld dan ook bij de bank geregeld? Lijkt me niet

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Wie is nou eigenaar van de woning?

Ongelezen bericht door bprosman »

Dus dat was mijn vraag, hoe kan ik controleren, of de ex daadwerkelijk heeft afgelost
Zoals ik zei, openstaande hypotheekschuld opvragen die zou verlaagd moeten zijn.
Eén keer per jaar krijg je zowiezo een overzicht voor je belastingaangifte.

Gesloten