LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Scootmobielrijder
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2015 19:16

Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Ongelezen bericht door Scootmobielrijder »

Afgelopen zondag is mijn scootmobiel flink beschadigd bij het in de rolstoelbus rijden. Die mij hielp heeft hem ipv in de bus tegen de auto ernaast gereden terwijl hij ernaast liep. De schade aan de auto is vergoed door mijn scootmobielverzekering. Alleen de schade aan mijn scootmobiel wordt niet vergoed door de aansprakelijkheidsverzekering van die persoon.

De verzekeraar verklaard dat het een motorvoertuig is en daardoor uitgesloten op de polis.

Alleen zowel vvn, de overheid, de politie, stichting mee en de gehandicaptenraad verklaren dat het geen motorvoertuig is maar een gehandicapten voertuig en gelijk gesteld wordt door de wet aan een fiets.

Alleen wat we ook doen de verzekeraar blijft volhouden dat het een motorvoertuig is.hoe kunnen we duidelijk maken zwart op wit dat ze er naast zitten en de wet verkeerd interpreteren.

Scootmobiel was 5 maanden oud en moest zelf aangeschaft worden omdat de gemeente geen passende scootmobiel kon leveren ivm grootte aanpasbaarheid en besturing.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Het is een gehandicaptenvoertuig. Was dit een taxibedrijf? Die hebben nu juist als regel dat de bestuurder de scootmobiel in de bus moeten rijden, omdat de schade dan vergoed wordt. Als de eigenaar dit doet niet. U raad u aan om contact op te nemen met de Ango in uw regio, zij kunnen u gratis met juridische hulp verder helpen. Succes!

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

weet je dat zeker snuffel? Ik wil eerst graag weten of de scootmobiel voorzien is van een verzekeringsplaatje( zo'n ouderwets bromfietsplaatje) of alleen geschikt is voor stoep cq voetgangersgebieden.

Dat de tegenpartij zonder meer afwijst omdat het een motorvoertuig zou zijn betekent niet dat de veroorzaker de schade niet moet betalen....

Alleen is hij er niet voor verzekerd. Probleem ligt dus bij degene die uw scootmobiel heeft beschadigd.... Die moet u een vergoeding geven en het proberen te verhalen bij zijn verzekering.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Of de tegenpartij verzekerd is, maakt niet uit.
De tegenpartij moet de schade vergoeden en in het uiterste geval uit eigen zak betalen.
Misschien een afspraak bij het juridisch loket maken, waar het eerste gesprek gratis is.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Ongelezen bericht door puma73 »

Scootmobielrijder schreef:Afgelopen zondag is mijn scootmobiel flink beschadigd bij het in de rolstoelbus rijden. Die mij hielp heeft hem ipv in de bus tegen de auto ernaast gereden terwijl hij ernaast liep. De schade aan de auto is vergoed door mijn scootmobielverzekering. Alleen de schade aan mijn scootmobiel wordt niet vergoed door de aansprakelijkheidsverzekering van die persoon.

De verzekeraar verklaard dat het een motorvoertuig is en daardoor uitgesloten op de polis.

Alleen zowel vvn, de overheid, de politie, stichting mee en de gehandicaptenraad verklaren dat het geen motorvoertuig is maar een gehandicapten voertuig en gelijk gesteld wordt door de wet aan een fiets.

Alleen wat we ook doen de verzekeraar blijft volhouden dat het een motorvoertuig is.hoe kunnen we duidelijk maken zwart op wit dat ze er naast zitten en de wet verkeerd interpreteren.

Scootmobiel was 5 maanden oud en moest zelf aangeschaft worden omdat de gemeente geen passende scootmobiel kon leveren ivm grootte aanpasbaarheid en besturing.
U mag zelf geen scootmobiel in de rolstoelbus zetten, dit is zo geregeld in de vervoersovereenkomsten, dus is de vervoerder aansprakelijk voor de schade aan de scootmobiel.

Daarnaast, een scootmobiel is een motorrijtuig en geen motorvoertuig.

stofzuigertje

Re: Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Welke Scootmobiel?

Ik weet dat er elektrische stoelen zijn die maar 4 Km/h halen en niet sneller...
Maar ook grotere en zwaardere met 2 grote Accu's die moeiteloos 18Km op de rechte stukken.

Daarom zijn er ook met en zonder verzeker plicht want sommige gelden als hulpmiddel, andere als motorvoertuig.

Dus welk merk en type en had je?
Het zelf in de bus rijden of laten doen is zowel van het bedrijf afhankelijk hoe het geregeld is, maar ook welke
Scootmobiel ze krijgen.
Gezien de vele modellen en aanpassingen is zomaar zonder ervaring wegrijden in bepaalde gevallen voor bus chauffeur soms een ramp.
Wel is de Chauffeur verwantwoordelijk als hij het zelf doet want als hij dat zelf wil doen en U het niet mag moet hij hiervoor ook de verantwoording nemen.

Of hij er naast loopt of gaat zitten moet hij zelf weten maar naast je bus rijden, ik twijfel aan zijn ervaring en hij had dat nooit moeten doen.
Wie schade veroorzaakt moet dat vergoeden.

Scootmobielrijder
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2015 19:16

Re: Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Ongelezen bericht door Scootmobielrijder »

Ik kan inmiddels weer op internet.

Het is mijn eigen rolstoelbus. Normaal doe ik het ook zelf maar zit nu met goed been in gips. Mijn vader wilde hem er voor me inrijden maar dat ging dus fout. Aan de hand zoals ik zelf ook altijd doe. Zijn mouw bleef achter hendel hangen waardoor hij opzij getrokken werd en tegen de auto ernaast ging ipv erin.

Het vreemde is dat zijn verzekering vindt dat het een uitgesloten motorvoertuig is terwijl de wegenweg van 1994 gehandicaptenvoertuigen weer uitsluit daarvan.

Mijn verzekering (ieder jaar een ander plaatje) geeft toe dat ze verzuimd hebben mij jaren geleden een onjuiste voorlichting te hebben gegeven omtrend verzekeringen. Mij was dus onbekend dat je ze all risc zou moeten verzekeren. Ondanks dat ik al jaren scootmobiel rijd en ze via pbg met aanschaffen omdat de gemeente niet het juiste type kan leveren ivm gebrek aan lengte en een been vooruit met slechte handen. Overigens wist de gemeente hier dat ook niet, net als de locale gehandicaptenraad en stichting mee hier.

Ik heb daarom een solo van voorheen revatak, nu life and mobility.

Zowel vvn, de politie,stichting mee, gehandicaptenraad zijn van mening dat een gehandicaptenvoertuig niet gezien mag worden als een motorvoertuig met kentekenplicht. En de verzekering hem wel als zodanig beschouwd. De vraag is inmiddels door mij voorgelegd aan het betreffende ministerie hoe de ietwat onduidelijk omschreven wet nu precies geinterpreteerd moet worden.

Het zure is dat deze scootmobiel pas 5 maanden oud is en nog heel wat jaren had meegemoeten.

Het is dus eigenlijk hoe de wet wordt gelezen. Dat maakt het zo erg verwarrend.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Ongelezen bericht door puma73 »

Voor een scootmobiel is geen rijbewijs nodig, dus is een scootmobiel wel verzekeringsplichtig, maar niet kentekenplichtig.

Voor een kentekenplichtig voertuig heb je een rijbewijs nodig.

Scootmobielrijder
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2015 19:16

Re: Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Ongelezen bericht door Scootmobielrijder »

Het is dus nog steeds geen duidelijk uitgemaakte zaak wat nu precies de status wettelijk gezien is van een scootmobiel. Zal denk ik toch gaan afhangen van wat het ministerie zegt erover, wat het nu is en wat niet.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Ongelezen bericht door puma73 »

Scootmobielrijder schreef:Het is dus nog steeds geen duidelijk uitgemaakte zaak wat nu precies de status wettelijk gezien is van een scootmobiel. Zal denk ik toch gaan afhangen van wat het ministerie zegt erover, wat het nu is en wat niet.
U heeft geen rijbewijs nodig, dus niet kentekenplichtig. Het is en blijft een gehandicaptevoertuig. Ik zie oma van 75 niet even rijbewijs AM halen.

Scootmobielrijder
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2015 19:16

Re: Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Ongelezen bericht door Scootmobielrijder »

Klopt rijbewijs niet nodig maar belangrijkste vraag is wel of geen motorvoertuig of toch uitgesloten ivm gehandicaptenvoertuig zijn. Daar hangt het op hoe de wet wordt gelezen.[/list]

Dit is een stuk wettekst

Wettelijke status van de scootmobiel
De scootmobiel valt onder de regeling van (gemotoriseerde) gehandicaptenvoertuigen. Onder een gehandicaptenvoertuig wordt volgens de wet (RVV 1990) verstaan:
" voertuig dat is ingericht voor het vervoeren van een gehandicapte, niet breder is dan 1,10 meter en niet is uitgerust met een motor, dan wel is uitgerust met een motor waarvan de door de constructie bepaalde maximumsnelheid niet meer dan 45 km/h bedraagt, en geen bromfiets is. "

En hieruit blijkt dat gehandicaptenvoertuigen een aparte categorie zijn. En niet zomaar een motorvoertuig.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

stofzuigertje schreef:Welke Scootmobiel?

Ik weet dat er elektrische stoelen zijn die maar 4 Km/h halen en niet sneller...
Maar ook grotere en zwaardere met 2 grote Accu's die moeiteloos 18Km op de rechte stukken.

Daarom zijn er ook met en zonder verzeker plicht want sommige gelden als hulpmiddel, andere als motorvoertuig.

Dus welk merk en type en had je?
Het zelf in de bus rijden of laten doen is zowel van het bedrijf afhankelijk hoe het geregeld is, maar ook welke
Scootmobiel ze krijgen.
Gezien de vele modellen en aanpassingen is zomaar zonder ervaring wegrijden in bepaalde gevallen voor bus chauffeur soms een ramp.
Wel is de Chauffeur verwantwoordelijk als hij het zelf doet want als hij dat zelf wil doen en U het niet mag moet hij hiervoor ook de verantwoording nemen.

Of hij er naast loopt of gaat zitten moet hij zelf weten maar naast je bus rijden, ik twijfel aan zijn ervaring en hij had dat nooit moeten doen.
Wie schade veroorzaakt moet dat vergoeden.
Je haalt een elektrische rolstoel en een scootmobiel door elkaar.
Er zijn geen "soorten" scootmobiels, er is een scootmobiel, een elektrische rolstoel of een brommobiel (Canta).

Ook is het bij de Regiotaxi en Valys niet meer toegestaan om je eigen scootmobiel de bus in te rijden. Een elektrische rolstoel zal wel moeten, omdat de "eigenaar" niet uit de stoel gehaald kan/mag worden.
Sommige chauffeurs wijken af van die regel, maar zijn heel erg zwaar de Sjaak als de werkgever hier achter komt.

@Scootmobielrijder:
Uitermate vreemd dat de verzekeraar weigert uit te keren. Het is duidelijk een gehandicaptenvoertuig en de schade is door een ander veroorzaakt. Zijn verzekering dient dan ook gewoon uit te keren, typisch gevalletje WA lijkt mij.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Juist omdat die scootmobiel verzekeringsplichtig is volgens de WAM, keert de AVP van vader niet uit, omdat die categorie uitgesloten is op de AVP.

stofzuigertje

Re: Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Canta of E stoel weet ik wel maar onder scootmobiel zitten diverse soorten, 3, 4 of 5 wielen maar ook langzame en snellere en bij kwijtraken rijbewijs mag je de snelste niet meer bereiden.
Voor de Zwaardere is AM rijbewijs nodig en met 18 km of meer terecht.

En verder de Canta, die was ooit uitsluitend voor invalide maar nu iedereen die mag kopen, belastingvrije brommobiel word het dan, en er zijn nu meer merken dan ooit.
Geen parkeermeter of milieu zone voor deze diesels met automaat en tot de voordeur dus ook voor gezonde mensen best handig.

Diverse modellen zijn zowel als Scootmobiel, gehandicapten of normale brommobiel afgeleverd, afhankelijk of het met of zonder kentekenplaat is.
Er zijn er met verzekeringsplaatje, elk jaar nieuwe en met kenteken die elk jaar bleef zitten.

Of ze uitbetalen, ik twijfel nu want zowel verzekering als de nummerplaat?
Vraag anders de Politie eens voor deze situatie want moet de WA verzekeraar van je vader of de scootmobiel verzekeraar betalen?
Ik weet het niet meer in deze situatie.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Op de aansprakelijkheidsverzekering particulieren staat in ieder geval de volgende uitsluiting:

Uitsluiting: motorvoertuigen

Een belangrijke uitsluiting is die voor aansprakelijkheid die met motorrijtuigen verband houdt. Dat is logisch want het aansprakelijkheidsrisico van een motorrijtuig is immers (al) verplicht verzekerd onder de WAM. Toch zit hier een addertje onder het gras.

Als u door eigen schuld een geleende of gehuurde auto beschadigt, is die schade, die hoog kan oplopen, niet gedekt onder de AVP, maar ook niet onder de WAM. In die gevallen kan wellicht alleen een door de eigenaar afgesloten cascoverzekering nog uitkomst bieden.

Vandaar dat de AVP van vader de schade aan de scootmobiel niet vergoedt.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

en dat is precies wat TS vraagt.... valt dit voertuig onder de uitsluiting van de AVP van zijn vader?

Ik denk van wel, hij heeft een bromfietsplaat en dat heeft(b.v.) een grasmaaier niet. Maar een zitmaaier wordt al lastiger, of een tractor!
ook zaken die niet WAM plichtig zijn maar wel een motor hebben.

Hij had dus w.s. een Casco verzekering moeten hebben. Vader kan wel een beroep doen op clementie van zijn AVP verzekeraar.... Ik zou wel geneigd zijn om deze schade te vergoeden!

.. Als de schade erg groot is... Hart van Nederland? Die helpen zelfs mensen om een verzameling koekoeksklokken te verkopen omdat hij nu baby poppen wil verzamelen....

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

stofzuigertje schreef:De Canta of E stoel weet ik wel maar onder scootmobiel zitten diverse soorten, 3, 4 of 5 wielen maar ook langzame en snellere en bij kwijtraken rijbewijs mag je de snelste niet meer bereiden.
Voor de Zwaardere is AM rijbewijs nodig en met 18 km of meer terecht.
Hoe kom je daarbij? Mag ik een linkje naar de wet die dat bepaald? Want een scootmobiel mag je berijden als je geen auto/rijbewijs meer hebt en zelfs als je niet meer mag rijden.
stofzuigertje schreef:En verder de Canta, die was ooit uitsluitend voor invalide maar nu iedereen die mag kopen, belastingvrije brommobiel word het dan, en er zijn nu meer merken dan ooit.
Geen parkeermeter of milieu zone voor deze diesels met automaat en tot de voordeur dus ook voor gezonde mensen best handig.
Gehandicapten. Invalide gebruikt men al heel lang niet meer. Leuk dat het handig is voor gezonde mensen, maar daar zou nou eens wetgeving voor moeten komen. Die dingen zijn gemaakt voor gehandicapten en niet voor gezonde mensen die geen parkeergeld willen betalen.
stofzuigertje schreef:Diverse modellen zijn zowel als Scootmobiel, gehandicapten of normale brommobiel afgeleverd, afhankelijk of het met of zonder kentekenplaat is.
Er zijn er met verzekeringsplaatje, elk jaar nieuwe en met kenteken die elk jaar bleef zitten.
Brommobiel behoudt het kenteken en moet je ook schorsen. Een scootmobiel, inklapbaar of niet, krijgt elk jaar een nieuw plaatje.
stofzuigertje schreef:Of ze uitbetalen, ik twijfel nu want zowel verzekering als de nummerplaat?
Vraag anders de Politie eens voor deze situatie want moet de WA verzekeraar van je vader of de scootmobiel verzekeraar betalen?
Ik weet het niet meer in deze situatie.
Waarom zou je als scootmobieler op moeten draaien als een ander schade veroorzaakt aan je scootmobiel? Een ander zet hem voor je in je auto, dan is die ander toch verantwoordelijk? Of je nu een all risk verzekering hebt of niet, het is niet je eigen schuld.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Frantic2 schreef:en dat is precies wat TS vraagt.... valt dit voertuig onder de uitsluiting van de AVP van zijn vader?

Ik denk van wel, hij heeft een bromfietsplaat en dat heeft(b.v.) een grasmaaier niet. Maar een zitmaaier wordt al lastiger, of een tractor!
ook zaken die niet WAM plichtig zijn maar wel een motor hebben.

Hij had dus w.s. een Casco verzekering moeten hebben. Vader kan wel een beroep doen op clementie van zijn AVP verzekeraar.... Ik zou wel geneigd zijn om deze schade te vergoeden!

.. Als de schade erg groot is... Hart van Nederland? Die helpen zelfs mensen om een verzameling koekoeksklokken te verkopen omdat hij nu baby poppen wil verzamelen....
Waarom zou de AVP clementie moeten hebben? Als de Ts zelf met de scootmobiel ergens tegen aanrijdt, is de schade aan de scootmobiel ook niet gedekt.

Scootmobielrijder
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 okt 2015 19:16

Re: Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Ongelezen bericht door Scootmobielrijder »

Dan doe je het zelf en weet je dat je het gedaan hebt. Dit is iets wat niet te vermijden is, iemand zal dat ding erin moeten zetten. En als mijn eigen verzekering toegeeft dat ze me niet de goede informatie hebben gegeven. En de uitsluitingen niet duidelijk zijn op de polis van een av. En je je er ook niet tegen kunt verzekeren, vreemd is een electrische fiets valt niet onder de uitsluitingen.

Omdat we eerlijk zijn geweest wordt de schade niet vergoed best vreemd eigenlijk. Nog steeds is niet duidelijk of het nu wel of geen motorvoertuig is. De ene wet zegt wel de andere zegt is gehandicapt voertuig en valt er buiten.

Schade waarschijnlijk total loss 5 maanden oud en nieuwprijs 7500 euro. Dus heel fiks.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Scootmobiel gehandicaptenvoertuig of motorvoertuig?

Ongelezen bericht door tijger1 »

U verzekert die scootmobiel alleen WA, en verwacht dan dat het casco gedeelte ook verzekerd is. Wat heeft dat met goede informatie te maken?

De uitsluitingen op een AVP zijn in dit geval juist heel helder, omdat een scootmobiel WAM plichtig is, is er een uitsluiting van toepassing. En u had zich tegen zo'n schade kunnen verzekeren door ook all risk dekking af te sluiten, maar die is uiteraard aanzienlijk duurder.

Een elektrische fiets is niet WAM plichtig, dat is het verschil,

Ik begrijp niet wat eerlijk zijn er mee van doen heeft, met wat voor leugen zou het dan wel gedekt zijn?

Gesloten