Pagina 1 van 1

SMEG inductiekookplaat voor vierde keer defect

Geplaatst: 27 okt 2015 20:01
door actaeon
Mijn SMEG inductiekookplaat van €1.499,- is voor de vierde (!) keer (na meerdere reparaties van in totaal meer dan €700,-) weer defect geraakt. En steeds dezelfde kookgroep rechts. Na de laatste reparatie heeft hij het niet eens drie weken volgehouden.
De servicemonteurs gaven bij ieder bezoek verschillende instructies (koken met lade open, lade dicht, een lade open en andere dicht, etc.) en SMEG blijft volhouden dat de plaat verkeerd is gemonteerd maar geeft tegelijk toe dat het in de installatiehandleiding (volgens welke de plaat netjes is geïnstalleerd) fout beschreven staat.
Hoewel iedere keer hetzelfde onderdeel kapot gaat blijven ze er bij dat het niet aan de kookplaat ligt.
Nu schuift SMEG alle verantwoordelijkheid af en kan ik er in stikken met een defecte kookplaat die me inmiddels meer dan €2.200,- heeft gekost.
De (overigens erg onbeleefde) klantenservice van SMEG laat me na veel bellen en mailen van mijn kant dus gewoon in de kou staan. Wat moet ik doen? Iemand advies?

Re: SMEG inductiekookplaat voor vierde keer defect

Geplaatst: 28 okt 2015 13:44
door werkbladenspecialist
Klacht hoort niet naar Smeg maar naar uw leverancier (de keukenzaak/webshop) ten eerste is deze wettelijk verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk apparaat, bovendien (als deze de kookplaat heeft ingebouwd) hij verantwoordelijk voor het juist inbouwen, als Smeg stelt dat dit ondeugdelijk is gedaan (onvoldoende koeling) heeft u direct al een document om met de leverancier te gaan stoeien. Verder heeft een goede detaillist andere ingangen bij een merk waardoor bij ons ook na vijf jaar (bij een garantie van 2 jaar) een apparaat nog onder garantie wordt gerepareerd.

Re: SMEG inductiekookplaat voor vierde keer defect

Geplaatst: 29 okt 2015 14:03
door actaeon
De keukenzaak is uitgeschreven bij de KVK en niet meer bereikbaar. Ik neem aan failliet...
Los daarvan is de koeling prima (lege lade onder kookplaat, aan de achterkant open dus fungeert als scheiding onder de kookplaat) en volgens installatiehandleiding van SMEG gewoon in orde. Dat SMEG nu achteraf beweert dat hun eigen installatiehandleiding fouten bevat mag natuurlijk nooit mijn probleem zijn. Het kan bovendien ook simpelweg niet aan de koeling liggen, want na iedere reparatie hebben we de instructies van de monteurs braaf opgevolgd. De ene zei: koken met beide lades open; kort daarna kookplaat defect. De volgende zei: is goed gemonteerd dus gewoon koken met lades dicht; kort daarna kookplaat weer defect. De laatste monteur zei: koken met buitenlade open, binnenlade dicht; paar weken later kookplaat weer defect. Niemand maakt mij nog wijs dat het aan de ventilatie ligt. De elektronica van de kookplaat zelf is gewoon ondeugdelijk waardoor steeds hetzelfde onderdeel kapot gaat en iedere keer vervangen moet worden.