Pagina 1 van 1

Sanders/Meubelman

Geplaatst: 13 apr 2004 17:12
door Zwenger
Via deze weg wil ik mijn ervaringen met Sanders en de Meubelman met u delen. Op 22 augustus 2003 heb ik bij Sanders een 2 en 2,5-zits lederen bankstel gekocht. Ik heb een gering bedrag aanbetaald en we zijn een levertijd van 12 weken overeengekomen. Voordat ik tot koop overging heb ik de verkoper gevraagd of er korting op de verkoopprijs kon worden gegeven en gevraagd of en wanneer evt bankstel in de opruiming ging. Korting kon niet worden gegeven (zou tegen beleid van Sanders ingaan) en bankstel was een gangbaar model waarvan niet werd verwacht dat het bankstel in de opruiming zou komen. Groot was mijn verbazing dat ik na 3 weken bij Sanders Leiderdorp het bankstel in de opruiming zag staan. Het bankstel was € 330,- goedkoper en daarnaast werd er een DVD-speler aangeboden met 20 DVD´s. Ik ben direct naar Sanders Den Haag teruggegaan en gevraagd om de bestelling te annuleren en mij het showroommodel tegen genoemde aanbieding te verstrekken. Dit was niet mogelijk omdat de leverancier de bestelling al in productie zou hebben genomen. Ik heb toen nog expliciet gevraagd in hoeverre de leverancier het bankstel daadwerkelijk in productie had genomen dan wel alleen de bestelling zou hebben ontvangen/geaccepteerd. Mij werd met klem verzekerd dat het bankstel in productie was genomen. De verwachte levertijd van 12 weken (medio november) zou geen probleem zijn.

Nadat ik de eerste week van december nog niets had vernomen, heb ik zelf contact opgenomen. Het werd mij toen duidelijk dat er nog geen zicht was wanneer het bankstel geleverd zou worden. Ik heb toen mijn ongenoegen geuit en uitgesproken dat ik sterk de indruk had dat toentertijd het bankstel helemaal niet in productie was genomen. Ik zou teruggebeld worden wanneer zij mij iets konden vertellen. De weken daarna heb ik elke keer weer zelf contact opgenomen om iets over het bankstel te vernemen. Uiteindelijk werd duidelijk dat het bankstel niet voor de feestdagen geleverd zou kunnen worden. Toen ik zei dat ik de bestelling wilde annuleren op grond van de clausule dat de afgesproken levertijd met ruim vier weken was overschreden, boden zij mij aan om voor de feestdagen een leenbankstel te leveren en zou ik ook 10% korting (uit coulance) op de aankoopsom krijgen. De verwachting was dat het bankstel eind december zou worden geleverd. Omdat ik tijdens de feestdagen veel familie en vrienden op bezoek zou krijgen, was er voor mij geen ander alternatief en ben ik hier schoorvoetend mee akkoord gegaan. Het leenbankstel is 24 december geleverd. In de tweede week van januari ’04 ben ik gebeld dat het bankstel binnen was en geleverd kon worden. Afgesproken is dat het bankstel 9 januari ’04 zou worden geleverd. Nadat het bankstel was uitgepakt, is direct geconstateerd dat er een kras op het leder van het bankstel zat en dat er in beide bankstellen veel plooivormingen zaten in het leder omdat het verkeerd is gestikt. Dit werd beaamd door de jongens die het bankstel kwamen afleveren. Omdat het de transporteur niet duidelijk was dat ik 10% korting zou krijgen, is er direct telefonisch contact geweest. Ook tijdens dit contact zijn de klachten besproken. Besloten is om bankstellen weer mee te nemen omdat direct duidelijk was dat deze klacht toch niet ter plaatse gerepareerd zou kunnen worden en omdat ik niet bereid was om het volledige restant van de koopsom te voldoen. Mij werd verzekerd dat er met mij contact zou worden opgenomen.

Helaas was ik weer zelf diegene die contact op moest nemen. Later ben ik die week nog tot twee toe gebeld omdat intern bij u niet duidelijk was of het bankstel al dan niet geweigerd zou zijn. Uiteindelijk heb ik verder contact gehad met een vertegenwoordiger van de Meubelman. Deze zou de klachten laten onderzoeken (opdracht geven aan de expeditiemedewerker) en mij terugbellen. Echter ook hier moest ik elke keer weer zelf contact opnemen. Ik denk dat ik de afgelopen weken 4 à 5 keer met hem heb gebeld. Tussentijds ontving ik een brief waarin stond dat de plooivorming binnen de grenzen zou vallen. Ik heb nog verteld dat het om een strak model bankstel ging en dat in mijn optiek elke plooivorming buiten de grenzen valt. Voor de goede orde: de plooien zitten aan de voorzijde aan beide zijkanten van beide bankstellen. In de winkel was dit strak en daar zaten zeker geen plooien. De plooien worden in mijn optiek veroorzaakt omdat het leer verkeerd is gestikt.

Na diverse telefonische contacten heb ik uiteindelijk besloten middels een brief de bestelling als nog te annuleren. Enerzijds op basis dat de levertijd ruimschoots was overschreden en anderzijds omdat het bankstel plooivormingen vertoont hetgeen niet het geval was bij het bankstel dat ik in de showroom heb gezien en dus besteld.

Naar aanleiding van dit schrijven heeft de Meubelman weer contact met mij opgenomen met het verzoek dat het bankstel naar het Sanders-filiaal in Den Haag zou worden gebracht alwaar ik mijn klachten met de mensen aldaar zou kunnen bespreken. Zoi gezegd zo gedaan. Groot was mijn verbazing dat de het personeel van Sanders niet op de hoogte waren wat ik kwam doen en wat de bedoeling was. Ik heb de verkoper aldaar de plooien laten zien en hij zou het doorgeven. Al met al gaf me dit geen warm gevoel en ik was dan ook niet verbaasd dat de meubelman mijn klacht ongegrond acht en “eist” dat ik het bankstel afneem. Een brief ter zake zouden zij mij doen toekomen. Een tweetal weken later werd ik gebeld door de expeditiemedewerker van de Meubelman omdat deze een afspraak wilde maken wanneer het bankstel kon worden afgeleverd. Ik heb gezegd dat ik nog geen brief heb ontvangen en dat ik van de Meubelman (cq Sanders) verwacht dat zijn eerst formeel op mijn brief reageren waarbij ik de bestelling om genoemde redenen heb geannuleerd en waarom zij denken dat er nog een overeenkomst is. Mij werd verteld dat zij de brief die zij zouden hebben gestuurd nu aangetekend zouden verzenden. Omdat ik niet thuis was, ligt deze brief nu op het postkantoor en moet ik deze nog ophalen. Telefonisch werd mij ook nog medegedeeld dat als ik het bankstel niet afneem, zij een incassobureau zouden inschakelen en alle kosten op mij zouden verhalen. Als consument voel je je op dat moment machteloos.

Re: Sanders/Meubelman

Geplaatst: 05 mei 2004 11:26
door zwenger
Na enige briefwisseling, is de meubelman overstag gegaan. Ik heb de meubelman gevraagd welke normen zij hanteren vwb plooivorming en gevraagd mij de specificatie van de fabriknat te doen toekomen, met d eintentie om het aan de verschillencommissie voor te leggen. Na twee weken erkend de Meubelman dat er sprake is van enige afwijkingen t.o.v. het model dat in de showroom staat/stond en is bereid de bestelling als geannuleerd te beschouwen en heeft toegezegd het voorschot binnen 2 weken aan mij over te maken. na ruim 8 maanden ben ik weer terug naar af en kan op zoek naar een ander bankstel.