LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ventilatie roosters voorzien van filters?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
gezondheid

Ventilatie roosters voorzien van filters?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Zijn er ook goede filters om in je ventilatieroosters te plaatsen tegen schadelijke stoffen als roet en fijnstof? Ik zag wel filters tegen pm10. Zijn er mogelijkheden om de geuren tegen te kunnen houden?

bprosman

Re: Ventilatie roosters voorzien van filters?

Ongelezen bericht door bprosman »

Houd er rekening mee dat als je als Michael Jackson in een "zuurstoftent" gaat wonen, compleet afgesloten van de "buitenwereld" dmv filters je ook geen antistoffen opbouwt. De werking van vaccinatie is gebaseerd op het feit dat ze je "ziekmakende stoffen" injecteren waardoor het lichaam aan het werk gaat antistoffen te maken. Hoe sterieler je leeft , hoe bevattelijker je wordt voor ziektes.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Roet en fijnstof zijn puur slecht en vallen uiteraard niet onder de categorie waar je lichaam antistoffen tegen aan moet maken.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zou ramen en deuren etc afplakken, en dan met een ventilator (met P2 of P3 filter) overdruk creëren in huis. Die gebruiken wij ook bij asbestsaneringen, maar dan andersom, om er voor te zorgen dat asbestdeeltjes niet naar buiten geblazen worden. Die apparaten en filters kosten nogal wat trouwens, en moeten ook periodiek gecheckt en onderhouden worden.

gezondheid

Is er niet iets voor de normale consumentenmarkt te koop? Wat kost dat wat jij als tip geeft Sjohie? Je hebt ook luchtreinigers te koop. Ik weet niet in hoeverre dat acht werkt?

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Als het voor een consumentenprijs zou kunnen zouden de saneringsbedrijven niet van die dure oplossingen gebruiken.... Hoogstens zouden ze industry grade kwaliteit gebruiken van een consumentenapparaat.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

gezondheid schreef:Is er niet iets voor de normale consumentenmarkt te koop? Wat kost dat wat jij als tip geeft Sjohie? Je hebt ook luchtreinigers te koop. Ik weet niet in hoeverre dat acht werkt?
Als je zo'n systeem wilt gebruiken, zal je alle kieren en ramen af moeten plakken, bij je voordeur een luchtsluis moeten bouwen, en voor vele duizenden euro's aan apparaten en filters moeten kopen, inclusief onderhoudscontracten etc etc. Dat is dus geen oplossing voor een woning waar in geleefd wordt door een gezin.

Er is sowieso geen oplossing te bedenken waarmee je dit uit kan sluiten, al was het maar omdat je af en toe naar buiten moet, en dan alsnog fijnstof en roet inademt. Sterker nog, asbest is een natuurlijk mineraal, wat je ook dagelijks inademt. Als je de vergezochte verhalen geloofd, zou 1 ademteug al fataal zijn, want veel van wat je inademd is kankerverwekkend, en dan is 1 deeltje/stofje genoeg om een negatieve celmutatie af te trappen, wat dan uiteindelijk (long)kanker zal worden.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:Als het voor een consumentenprijs zou kunnen zouden de saneringsbedrijven niet van die dure oplossingen gebruiken....
Er zullen ook andere eisen gelden:
Een consumentenfilter dat 90% van het fijnstof niet doorlaat, zorgt thuis voor 10x minder fijnstof, een forse verbetering.
10% van het tijdens asbestsanering ontstane stof naar buiten blazen is uiteraard ontoelaatbaar.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lijkt mij dat de normale roosters in de deuren en ramen er niet op zijn berekend dat er ook nog een filter tussen zou komen te zitten. Dat levert flink wat extra weerstand op en dus veel minder verluchting. Als je het goed zou willen aanpakken, dan zou ik eerder denken aan een centraal ventilatie- of WTW systeem, waarbij je natuurlijk wel de filters tijdig moet vervangen. En dan de ventilatieroosters niet meer gebruiken. Dat vergt wel een investering, maar dan heb je een en ander wel beter voor elkaar dan met de simpele ventilatieroosters.

gezondheid

Lijkt me goede zaak dat hier meer producten op de markt gaan komen. Op Joop.nl (van de Vara) staat dat 430.0000 mensen vroegtijdig sterven aan vervuilde lucht zie http://www.joop.nl/groen/detail/artikel ... se_steden/

Zit er ook verschil tussen de schadelijkheid van fijnstof? Zo is fijnstof bij de zee, wat bestaat uit zout juist niet schadelijk.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:Lijkt me goede zaak dat hier meer producten op de markt gaan komen. Op Joop.nl (van de Vara) staat dat 430.0000 mensen vroegtijdig sterven aan vervuilde lucht zie http://www.joop.nl/groen/detail/artikel ... se_steden/

Zit er ook verschil tussen de schadelijkheid van fijnstof? Zo is fijnstof bij de zee, wat bestaat uit zout juist niet schadelijk.
Lijkt mij helemaal geen goede zaak, maar levensgevaarlijk. Er zijn mensen die dit soort zaken kopen die de realiteit compleet omzetten naar hun gezuiverde realiteit met alle gevolgen van dien, zoals hogere zorgkosten doordat deze mensen minder bestand zijn tegen ziektekiemen of zichzelf juist vergiftigen door dit tot in de het diepste van het diepste doorvoeren.

gezondheid

Ik ken ook mensen die de ventilatieroosters permanent dicht doen. Zij willen geen tocht en ventileren dan ook niet. Als ik dan de zaken meet met een co2 meter zie ik dat er weinig zuurstof aanwezig is in dat huis.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat zelfde risico loop je ook als je met kunstmatige acties het huis potdicht maakt en alleen lucht door een beperkt aantal, gefilterde, 'inlaatpunten' binnenlaat. Als de filters verstopt raken of er een andere storing is in de ventilatie, dan kan het effect behoorlijk ongezond zijn.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

De opbouw van bijvoorbeeld schimmels en sporen in luchtfilters is vaak een grotere dreiging voor de gezondheid dan de stoffen waartegen die filters zouden moeten beschermen. Is verhuizen naar bijvoorbeeld Noorwegen niet een optie? Uitermate schone lucht, weinig last van buren, ook nog eens buiten de EU en ik hoor dat ze daar ook een uitstekend equivalent van Tros Radar hebben!

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

@gezondheid, met verbazing uw topic gelezen; dit kan toch niet serieus bedoeld zijn :shock: ??
Het is toch algemeen bekend dat er in iedere woning geventileerd moet worden om bv schimmelvorming te voorkomen.
Zodra je 1 stap buiten de deur zet en loopt of fietst of rijdt word je geconfronteerd met fijnstof, roet, rook, uitlaatgassen ,smog, etc etc. Het enige antwoord dat ik kan bedenken is het permanent dragen van een mondkapje .

gezondheid

De autodiscussie graag in de behorende topic bespreken. De auto is van 2010 en niet 10 jaar oud. Bovendien rij ik weinig in de auto. Eigenlijk zouden we best zonder auto's kunnen. Terug naar de roots van het bestaan.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

gezondheid schreef:De autodiscussie graag in de behorende topic bespreken. De auto is van 2010 en niet 10 jaar oud. Bovendien rij ik weinig in de auto. Eigenlijk zouden we best zonder auto's kunnen. Terug naar de roots van het bestaan.
Helemaal gelijk! Ik stook ook maar weinig in de open haard dus "terug naar de roots van het bestaan dan maar"!

stefanhouterman

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

gezondheid schreef:De autodiscussie graag in de behorende topic bespreken. De auto is van 2010 en niet 10 jaar oud. Bovendien rij ik weinig in de auto. Eigenlijk zouden we best zonder auto's kunnen. Terug naar de roots van het bestaan.
Dan beantwoord ook de vragen in het behorende topic.
Is toch simpel.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

gezien eerdere vragen is een Forum filter beter!

Maar even serieus, een ventilatie systeem met warmte terugwin unit met filters monteren in je huis en alle roosters kunnen dichtgemaakt worden.
Dan heb je op zolder enkele grote filters en dat is beter dan elk raam een duur filter te geven.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Het vervelende is gewoon, het hele leven is nogal ongezond. Dus eens houd het gewoon op.
Je kan je hele hus potdicht maken, moet je nieuwe filters halen, loop je onder de tram !
Laatst gewijzigd door Brahms op 04 nov 2015 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten