Phishing
Geplaatst: 05 nov 2015 17:41
Helaas zijn wij de dupe geworden van Phishing. Ik probeer zo kort mogelijk uitleg te geven.
Wij kregen een mail van de Rabobank. We vertrouwde dat niet en hebben de bank gebeld. Ze zeiden dat hij niet afkomstig was van hen. Mail verwijderd. Een dag later werden we gebeld door de Rabobank en de boekhouder dacht dat dat was naar aanleiding van ons telefoontje en nam wat dingen door. Geen pincodes afgegeven maar moesten wel wat gegevens nachecken. Mijn man vertrouwde het niet toen hij hoorde dat de boekhouder de Rabobank aan de telefoon had en vroeg of ze een mail wilde sturen. Dit gebeurde niet na wat wachten en hebben direct opgehangen. We keken op de rekening en er werden 2 grote bedragen afgeschreven dus meteen de Rabobank gebeld. Gelukkig was het een Rabobank rekening waar het heen gestort was. Ze zouden met het autobedrijf contact opnemen en ons terugbellen. Na 1,5 uur werden we terug gebeld maar de auto was al weg ( dure Mercedes). Wij vonden dat erg raar want een auto duurt wel even voordat hij afgeleverd kan worden met een kenteken voor export naar het buitenland. En zij zouden meteen contact opnemen. Omdat we het niet vertrouwde en we de gegevens niet konden krijgen i.v.m. privacy redenen gezocht op internet naar gegevens van autobedrijf. Wij bellen ( dit mocht niet van de fraude dienst) maar toch gedaan bleek dat het een half uur had geduurd voordat de auto weg was. Het autobedrijf voelde zich erg rot en wilde alle medewerking geven. Uiteindelijk Rabobank gebeld hoe het zat maar helaas ze keren niks uit vanwege nalatigheid en ze hebben genoeg gewaarschuwd. Ja dat is lekker we hadden de dag eerder gebeld ( hadden ze ook door kunnen geven dat de criminelen nog zouden bellen) en we hadden geen codes afgegeven maar de criminelen kunnen al Malware achterlaten op je computer. Nu hebben wij contact gehad met meerdere banken en hebben allen gezegd dat zij uit hadden gekeerd omdat de bank het bedrag had kunnen bevriezen en dat ze meteen bij melding de autobedrijf hadden moeten bellen. Bij de Rabobank werken ze niet als 1 organisatie en dat gaat dus over meerdere schijven waardoor het dus lang duurde voordat het autobedrijf werd gebeld. Ja daar hebben wij niks aan als klant. Als ze zo vaak melding doen van Phishing moet hun protocol toch ook zo zijn.
Nu zijn wij hard op zoek ( graag op korte termijn) naar mensen die ook het zelfde hebben meegemaakt. Dus de bank meteen hebben gebeld toen de rekening leeg getrokken werd. We willen graag weten hoe dat is opgelost. Wij weten dat het misschien weinig voorkomt omdat de meeste slachtoffers pas na een dag of meerdere dagen merken dat hun geld weg is ( En dan kan de bank misschien weinig meer doen), maar toch hopen wij op genoeg reacties. Misschien dat de Rabobank daar dus ook geen 1 duidig protocol voor heeft omdat dit weinig voorkomt maar dat moet wel. Bij zo'n melding moeten alle alarmbellen afgaan en is snel handelen noodzakelijk. Wij willen de Rabobank aanklagen voor nalatigheid. Nu hebben we gehoord dat het erg moeilijk is om de bank aan te klagen ( grote jongen) en dat het procederen rond de € 25.000,- kost ( goede advocaat). Wij moeten het autobedrijf aanklagen omdat zij met geld wat niet voor hun bestemd is een auto verkocht hebben maar dat gaat zo tegen mijn gevoel in. Wij vinden dat zij niks verkeerd hebben gedaan maar wel de Rabobank.
Ook willen wij weten of de Rabobank vaker wordt gebruikt door criminelen omdat zij ook weten dat zij niet bevriezen en meerdere afdelingen/banken moeten bellen dus dat de criminelen meer tijd hebben om hun daad te kunnen plegen.
Als wij kunnen bereiken dat er minder slachtoffers nog volgen zijn wij erg blij. Het is toch gek dat de bank kan zeggen dat wij als klanten nalatig zijn bij Phishing maar bij een acute melding zo traag reageren dat is toch ook nalatig?
Wij hopen verder te kunnen met jullie reacties.
Met vriendelijke groet,
Monique
Wij kregen een mail van de Rabobank. We vertrouwde dat niet en hebben de bank gebeld. Ze zeiden dat hij niet afkomstig was van hen. Mail verwijderd. Een dag later werden we gebeld door de Rabobank en de boekhouder dacht dat dat was naar aanleiding van ons telefoontje en nam wat dingen door. Geen pincodes afgegeven maar moesten wel wat gegevens nachecken. Mijn man vertrouwde het niet toen hij hoorde dat de boekhouder de Rabobank aan de telefoon had en vroeg of ze een mail wilde sturen. Dit gebeurde niet na wat wachten en hebben direct opgehangen. We keken op de rekening en er werden 2 grote bedragen afgeschreven dus meteen de Rabobank gebeld. Gelukkig was het een Rabobank rekening waar het heen gestort was. Ze zouden met het autobedrijf contact opnemen en ons terugbellen. Na 1,5 uur werden we terug gebeld maar de auto was al weg ( dure Mercedes). Wij vonden dat erg raar want een auto duurt wel even voordat hij afgeleverd kan worden met een kenteken voor export naar het buitenland. En zij zouden meteen contact opnemen. Omdat we het niet vertrouwde en we de gegevens niet konden krijgen i.v.m. privacy redenen gezocht op internet naar gegevens van autobedrijf. Wij bellen ( dit mocht niet van de fraude dienst) maar toch gedaan bleek dat het een half uur had geduurd voordat de auto weg was. Het autobedrijf voelde zich erg rot en wilde alle medewerking geven. Uiteindelijk Rabobank gebeld hoe het zat maar helaas ze keren niks uit vanwege nalatigheid en ze hebben genoeg gewaarschuwd. Ja dat is lekker we hadden de dag eerder gebeld ( hadden ze ook door kunnen geven dat de criminelen nog zouden bellen) en we hadden geen codes afgegeven maar de criminelen kunnen al Malware achterlaten op je computer. Nu hebben wij contact gehad met meerdere banken en hebben allen gezegd dat zij uit hadden gekeerd omdat de bank het bedrag had kunnen bevriezen en dat ze meteen bij melding de autobedrijf hadden moeten bellen. Bij de Rabobank werken ze niet als 1 organisatie en dat gaat dus over meerdere schijven waardoor het dus lang duurde voordat het autobedrijf werd gebeld. Ja daar hebben wij niks aan als klant. Als ze zo vaak melding doen van Phishing moet hun protocol toch ook zo zijn.
Nu zijn wij hard op zoek ( graag op korte termijn) naar mensen die ook het zelfde hebben meegemaakt. Dus de bank meteen hebben gebeld toen de rekening leeg getrokken werd. We willen graag weten hoe dat is opgelost. Wij weten dat het misschien weinig voorkomt omdat de meeste slachtoffers pas na een dag of meerdere dagen merken dat hun geld weg is ( En dan kan de bank misschien weinig meer doen), maar toch hopen wij op genoeg reacties. Misschien dat de Rabobank daar dus ook geen 1 duidig protocol voor heeft omdat dit weinig voorkomt maar dat moet wel. Bij zo'n melding moeten alle alarmbellen afgaan en is snel handelen noodzakelijk. Wij willen de Rabobank aanklagen voor nalatigheid. Nu hebben we gehoord dat het erg moeilijk is om de bank aan te klagen ( grote jongen) en dat het procederen rond de € 25.000,- kost ( goede advocaat). Wij moeten het autobedrijf aanklagen omdat zij met geld wat niet voor hun bestemd is een auto verkocht hebben maar dat gaat zo tegen mijn gevoel in. Wij vinden dat zij niks verkeerd hebben gedaan maar wel de Rabobank.
Ook willen wij weten of de Rabobank vaker wordt gebruikt door criminelen omdat zij ook weten dat zij niet bevriezen en meerdere afdelingen/banken moeten bellen dus dat de criminelen meer tijd hebben om hun daad te kunnen plegen.
Als wij kunnen bereiken dat er minder slachtoffers nog volgen zijn wij erg blij. Het is toch gek dat de bank kan zeggen dat wij als klanten nalatig zijn bij Phishing maar bij een acute melding zo traag reageren dat is toch ook nalatig?
Wij hopen verder te kunnen met jullie reacties.
Met vriendelijke groet,
Monique