LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heeft BKR ook fouten gemaakt

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
henkm
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 feb 2004 11:54

Heeft BKR ook fouten gemaakt

Ongelezen bericht door henkm »

Heeft bkr fouten gemaakt bij lease produkten of wisten zij ook niet dat er met geleend werd belegd.
Als gewone banken weigeren een lening te geven bij een bepaald inkomen waarom bij Dexia wel.Zij moeten dit toch ook toetsen ? Ook de ricicos als het slecht zou gaan met de beurzen. De klant moet toch hierop gewezen worden.

Gast

Re: Heeft BKR ook fouten gemaakt

Ongelezen bericht door Gast »

BKR = Bureau Krediet Registratie. Zij toetst niet(s), maar registreert alleen datgene wat wordt aangeleverd door kredietverlenende instanties.

Deze hebben op hun beurt een beperkt inzagerecht. Dat wil zeggen zij kunnen zien of iemand een krediet heeft, en aan coderingen kunnen zij zien of er bijvoorbeeld betalingsachterstanden zijn (geweest). Alle details kunnen zij niet inzien, daartoe dient de geregistreerde zelf zijn gegevens op te vragen, en ter beschikking te stellen van de kredietverstrekker.

Acceptatienormen had Dexia (ic Labouchere en Legio) niet tot medio 1999. Wel $-tekens evenals de tussenpersonen als Spaar Select, die 60% van de leaseomzet van Labouchere/Legio binnenbracht en helemaal geen scrupules had waar het ging om stapelen van kredieten.

Vandaar dat de leiding van Spaar Select veelvuldig in de watten werd gelegd, middels exorbitante bonussen en reizen. Geld speelde geen rol, dat kwam bij miljoenen tegelijk binnen, en verdween in het geval van Spaar Select als sneeuw voor de zon.
Laatst gewijzigd door Gast op 14 apr 2004 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik
Berichten: 312
Lid geworden op: 07 jul 2003 15:26

Re: Heeft BKR ook fouten gemaakt

Ongelezen bericht door Erik »

Het BKR registreert blind wat de krediet verstrekker doorgeeft gezien het feit dat het BKR geen inzicht heeft in de inkomens dan wel vermogenspositie van de consument. Helaas maar waar, de verantwoordelijkheid ligt in zijn geheel bij de krediet verlener (Dexia en anders aanbieders dus)

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Heeft BKR ook fouten gemaakt

Ongelezen bericht door Piet »

BKR is inderdaad blind en dexia is de blindegeleidehond.

BKR wordt betaalt door de banken en als dexia een ander registratiebeleid wil dan doet BKR dat.
Kijk maar naar huurkoop, eerst stond op je uitdraai Huurkoop, maar nu Aflopend krediet.
dexia ligt onder vuur i.v.m. huurkoop dus wordt BKR verzocht de kreet Huurkoop weg te halen.
En BKR doet dat want je doet niet moeilijk tegen degene die jou betaalt.

Ook het DSI wordt door dexia "verzocht" de kreet huurkoop weg te halen.
Dit blijkt uit een hoger beroep wat dexia heeft aangetekend tegen een uitspraak van de Klachten Commissie.

Gelukkig hebben we ook rechters in Nederland en die zijn WEL onafhankelijk


Groeten,
Piet

aert0001
Berichten: 2173
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Heeft BKR ook fouten gemaakt

Ongelezen bericht door aert0001 »

Als Dexia zoveel kan?

Laat ze dan mijn tuin eens komen doen, het begint een rotzooi te worden.

Ton

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: Heeft BKR ook fouten gemaakt

Ongelezen bericht door Okerene »

Geplaatst op 08 Apr 2004 17:09 door Okerene


--------------------------------------------------------------------------------

Ik ben nu voor het eerst op een forum.
Als er iets fout gaat, vergeef het me a.u.b.

Ik reageer op de oproep van Chris G ivm BKR notitie.
Ik ben eveneens gedupeerd door Dexia met 5 contracten en een noodgedwongen verlenging. Ik heb gelukkig nu een advocaat met toevoeging.
Ik heb onlangs gebeld naar BKR naar aanleiding van mijn opgevraagde gegevens. Er stonden onregelmatigheden in. Zoals verkeerde bedragen.
Op mijn vraag of de gegevens reeds in een eerder stadium waren gewijzigd door Dexia was het antwoord dat alle overeenkomsten met Dexia (Legio Lease) per 1 juli 2003 waren veranderd van Huurkoop in Aflopend Krediet. Waarom? Omdat er teveel soorten krediet zouden zijn.
Mijn vraag. Heeft u nog de gegevens zoals ze eerder stonden vermeld. Nee. Ook niet als ik mijn advocaat er naar laat vragen? Weet ik niet.

Het lijkt mij zeker zinvol een en ander op te vragen. Heeft iemand dat al gedaan?


Okerene
--------------------------------------------------------------------------------

Wat ik me nu afvraag of BKR op eigen initiatief alle Dexia contracten van HUURKOOP in AFLOPEND KREDIET op 1 juli 2003 heeft gewijzigd of dit op aanwijzing van Dexia heeft moeten doen. Wie het weet mag het zeggen.

Okerene :wink:

gast_58

Re: Heeft BKR ook fouten gemaakt

Ongelezen bericht door gast_58 »

Het BKR registreert blind wat de krediet verstrekker doorgeeft
dexia ligt onder vuur i.v.m. huurkoop dus wordt BKR verzocht de kreet Huurkoop weg te halen.
En BKR doet dat want je doet niet moeilijk tegen degene die jou betaalt.
Ook het DSI wordt door dexia "verzocht" de kreet huurkoop weg te halen.
Bent u van mening dat de gegevens die u hebt ingezien onjuist zijn? Dan kunt u een verzoek tot correctie indienen bij de deelnemer die uw gegevens heeft aangemeld of bij BKR. U hebt 'het recht op correctie' als uw gegevens onjuist zijn. Wij kunnen uw gegevens alleen wijzigen in opdracht van de deelnemer die uw gegevens heeft aangemeld.
Okerene, BKR handelt alleen in opdracht van! http://www.bkr.nl

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: Heeft BKR ook fouten gemaakt

Ongelezen bericht door Okerene »

Hallo gast-58

Lees ik het goed? Ook in de folder van BKR:

Wij kunnen uw gegevens alleen wijzigen in opdracht van de deelnemer die uw gegevens heeft aangemeld.

Degene die mijn gegevens heeft aangemeld is volgens mij toch Dexia? Als dit zo is, zijn dan alleen mijn of alle contracten per 1 juli 2003 gewijzigd van huurkoop in aflopend krediet.
Daarnaast kun je je afvragen of dit voor ALLE kredietverstrekkers geldt.
Dat moet toch een hele klus zijn geweest? Zou hierover gepubliceerd zijn?

Als Piet gelijk heeft dan heeft Dexia hier de hand in. Dexia heeft hier kennelijk een groot belang bij. Immers de advocaten van bv Eegaleasers doen hun best om te bewijzen dat de contracten onder de huurkoopregelingen/wetten vallen. Met succes.

Daarom ben ik benieuwd of er mensen zijn die na bovenvermelde datum hun gegevens opgevraagd hebben waarbij nog wel huurkoop staat. Ik vermoed van niet.


Okerene :wink:

gast_58

Re: Heeft BKR ook fouten gemaakt

Ongelezen bericht door gast_58 »

Wat ik me nu afvraag of BKR op eigen initiatief alle Dexia contracten van HUURKOOP in AFLOPEND KREDIET op 1 juli 2003 heeft gewijzigd of dit op aanwijzing van Dexia heeft moeten doen. Wie het weet mag het zeggen
Op deze vraag trachtte ik je een antwoord te geven.
Laatst gewijzigd door gast_58 op 14 apr 2004 15:58, 2 keer totaal gewijzigd.



Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: Heeft BKR ook fouten gemaakt

Ongelezen bericht door Okerene »

op de site van BKR

BKR beslist niet
Wij verwerken alle gegevens inclusief bijzonderheden om neutraal en zonder oordeel te informeren over kredieten die iemand op zijn naam heeft of had staan. Wij beslissen namelijk niet of u een krediet krijgt. Het is de deelnemer (lees Dexia) die beslist. Op basis van alle beschikbare informatie maakt hij een afweging of het verstrekken van een krediet verantwoord is. Om een goede afweging te maken heeft de deelnemer ook gegevens nodig die niet bij ons bekend zijn. Denk hierbij aan uw inkomen, woonlasten, energielasten en gezinssituatie.

De onderstreepte zinnen zijn door mij gemerkt om aan te geven dat het opvragen van deze gegevens nu juist door Dexia is nagelaten. Dit valt onder de zorgplicht die banken tov hun klanten hebben.

Zij hadden heel duidelijk moeten maken dat het om grote kredieten ging.(maar dan hadden de mensen geweten dat zij een geldlening aangingen bij hun contracten en dat wilde Dexia nu juist vermijden)

Ook al zat je al tot de rand Dexia trok zich hier niets van aan. Ook hadden zij de contracten, gezien de hoge bedragen die ermee gemoeid zijn, in veel gevallen moeten weigeren. Dexia is mijns inziens dan ook zelf aansprakelijk voor de schade.


Okerene :wink:

Okerene
Berichten: 529
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:40

Re: Heeft BKR ook fouten gemaakt

Ongelezen bericht door Okerene »

Dank jullie wel Karel en gast_58 voor de topics

Ik was even druk met lezen.

Uit de mail van BKR die in het bezit kwam van L.Blok
....Op deze wijze wordt het doel van ons Centraal Krediet Informatiesysteem gerealiseerd, te weten enerzijds het voorkomen van overkreditering bij consumenten en anderzijds het beperken van financiële risico's van kredietgevers......
Ook hier weer het bewijs dat Dexia de BKR registratie alleen in hun eigen voordeel gebruikt en UITSLUITEND in het begin (verplichte raadpleging) zich druk heeft gemaakt over het laatste

het beperken van financiële risico's van kredietgevers

Ik lees verder


Okerene :wink:

Gesloten