Pagina 1 van 3

4 daagse reis wordt 3 daagse reis.

Geplaatst: 18 nov 2015 10:56
door Inekevan
In juni via Travelbird een 4 daagse trip naar Porto geboekt met vertrek op donderdag 12 november 2015.
Groot was onze verbazing toen we de maandag van tevoren een telefoontje kregen dat de heenreis door de vliegmaatschappij geannuleerd was. We hadden 3 opties. Een dag later vertrekken en dag later thuiskomen. Trip met een dag inkorten of annuleren maar dat moest dan wel binnen een paar uur gebeuren. Dan kregen we ons geld terug. Dat geld hebben we ook terug ontvangen. Dag inkorten zagen we niet zitten 4 dagen is al kort en dan hadden we alle vier een kostbare vrije dag verspeeld met thuis zitten(oppas hadden we ook voor 4dagen geregeld natuurlijk) Dag later thuiskomen kan natuurlijk ook zomaar niet bij 4 werkende mensen. Dus voelden we ons genoodzaakt te annuleren. Wij hebben nog aan Travelbird voorgesteld om een andere stedentrip te zoeken met die data voor ons werd de plaats al minder belangrijk maar we wilden graag 4 dagen weg na al dat regelen.
Ryanair was de vliegmaatschappij waar Travelbird voor ons geboekt had en nu verwijzen ze ons voor evt. Schadevergoeding naar Ryanair. Heeft iemand met zoiets ervaring? Hoe kunnen wij het het beste aanpakken?

Re: 4 daagse reis wordt 3 daagse reis.

Geplaatst: 18 nov 2015 12:02
door Har06
Bij Ryan Air valt er uiteraard niets te halen.

Hebben jullie zelf geannuleerd?, is er een annuleringsverzekering?

Travelbird is de contractparij, wat hebben zij aangeboden ?

Re: 4 daagse reis wordt 3 daagse reis.

Geplaatst: 18 nov 2015 12:40
door Inekevan
Ja dat was een van de drie opties die we geboden kregen van Travelbird en het geld van de trip hebben we ook teruggekregen. Maar iedereen had zich zo op die trip verheugd.
De annuleringsverzekering hoeven we dus niet aan te spreken want de trip is terugbetaald.
Travelbird heeft niets aangeboden en verwijst voor een schadeclaim naar Ryanair maar wij wisten niet eens voordat de tickets binnen waren dat we met Ryanair vlogen. Zij hebben toch de keus gemaakt om voor deze door hun aangeboden stedentrip Ryanair te kiezen. Wij hebben zelfs tegen Travelbird gezegd boek maar een andere stedentrip wij willen 4 dagen weg. maar dat moesten we zelf uitzoeken en dan nog wel voor 15.00 uur want voor die tijd moesten we geannuleerd hebben.

Re: 4 daagse reis wordt 3 daagse reis.

Geplaatst: 18 nov 2015 12:44
door renewouters
Je wilt nu een schadevergoeding om de teleurstelling te compenseren? Of lees ik het verkeerd?

Re: 4 daagse reis wordt 3 daagse reis.

Geplaatst: 18 nov 2015 12:48
door Inekevan
Ja idd. Een soort van smartengeld. Als ze ons eerder op de hoogte gebracht hadden en we niet zo snel hadden hoeven annuleren hadden we nog andere stedentrips kunnen bekijken voor een redelijke prijs. Nu waren die mogelijkheden er niet.

Re: 4 daagse reis wordt 3 daagse reis.

Geplaatst: 18 nov 2015 12:53
door geengast
Travelbird is geen lid van ANVR, zodoende gelden de algemene voorwaarden NIET die normaal op reizen van toepassing zijn. Sterker nog: als niet-ANVR lid mag Travelbird die voorwaarden helemaal niet gebruiken.
Dus u bent geheel overgeleverd aan hun goodwill inzake klachten en dergelijke. Zelfs de gang naar de Geschillencommissie is er niet.

Re: 4 daagse reis wordt 3 daagse reis.

Geplaatst: 18 nov 2015 12:57
door stofzuigertje
Door het accepteren van geld terug vervalt vermoedelijk ook de kans om overige schade te claimen.

Ik weet niet wat hun voorwaarden zijn maar ze hebben zowel 1 dag korter als ook 1 dag later al aangeboden dus hun best gedaan.
Dat U voor optie 3 geld terug koos, en dan is weinig meer mogelijk.

De vrije dagen claimen zal vermoedelijk zeer moeilijk worden, bij boeken ging je akkoord met hun voorwaarden helaas.

Re: 4 daagse reis wordt 3 daagse reis.

Geplaatst: 18 nov 2015 13:01
door Travelbird
Beste Ineke,

Wij vinden het erg vervelend dat je reis niet is doorgegaan vanwege deze wijziging. Onze excuses hiervoor!
We zouden graag contact met je opnemen om het hier over te hebben.
Helaas hebben we op dit moment niet genoeg informatie om jouw contactgegevens terug te vinden.
Zou je wellicht je referentienummer met ons willen delen, zodat we je kunnen contacteren?

We horen graag van je!

Met vriendelijke groet,

Team TravelBird

Re: 4 daagse reis wordt 3 daagse reis.

Geplaatst: 18 nov 2015 13:12
door Brahms
Natuurlijk had je ook nog tussen maandag en woensdag kunnen proberen zelf een andere trip te boeken.
Bij een andere organisatie natuurlijk, met een NIET ANVR reisorganisatie zou ik nooit in zee gaan.

Overigens toch netjes afgehandeld door Travelbird, meerdere keuzes. Waarvan 1 geaccepteerd.
Nee, verder valt er niets te halen aan smartegeld, zoals anderen ook al aangeven.

Re: 4 daagse reis wordt 3 daagse reis.

Geplaatst: 18 nov 2015 13:17
door Inekevan
Uw rechten bij annulering
Als een luchtvaartmaatschappij op het laatste moment een vlucht annuleert, dan moet u een andere vlucht naar dezelfde bestemming aangeboden krijgen. Ook kunt u kiezen voor een volledige terugbetaling van uw ticket als u besluit af te zien van de reis.
Als de annulering niet het gevolg is van overmacht (bijvoorbeeld slecht weer of een niet aangekondigde staking) dan moet de luchtvaartmaatschappij u ook een financiële compensatie aanbieden.
De volgende financiële compensatie is van toepassing:
1. € 250,- voor vluchten tot en met 1500 km
2. € 400,- voor vluchten van meer dan 1500 km binnen de EU en alle andere vluchten tussen de 1500 km en 3500 km
3. Deze compensatie kan met 50% worden verminderd als u een alternatieve vlucht accepteert en uw vertraging beperkt blijft.
4. U heeft geen recht op compensatie als u ten minste twee weken voor de annulering op de hoogte bent gebracht.
Dit heb ik gelezen op consuwijzer, en denk dus wel recht te hebben op compensatie. Mijn vraag was heeft iemand hier al ervaring mee?

Re: 4 daagse reis wordt 3 daagse reis.

Geplaatst: 18 nov 2015 15:00
door stefanhouterman
Inekevan schreef:Uw rechten bij annulering
Als een luchtvaartmaatschappij op het laatste moment een vlucht annuleert, dan moet u een andere vlucht naar dezelfde bestemming aangeboden krijgen. Ook kunt u kiezen voor een volledige terugbetaling van uw ticket als u besluit af te zien van de reis.
Als de annulering niet het gevolg is van overmacht (bijvoorbeeld slecht weer of een niet aangekondigde staking) dan moet de luchtvaartmaatschappij u ook een financiële compensatie aanbieden.
De volgende financiële compensatie is van toepassing:
1. € 250,- voor vluchten tot en met 1500 km
2. € 400,- voor vluchten van meer dan 1500 km binnen de EU en alle andere vluchten tussen de 1500 km en 3500 km
3. Deze compensatie kan met 50% worden verminderd als u een alternatieve vlucht accepteert en uw vertraging beperkt blijft.
4. U heeft geen recht op compensatie als u ten minste twee weken voor de annulering op de hoogte bent gebracht.
Dit heb ik gelezen op consuwijzer, en denk dus wel recht te hebben op compensatie. Mijn vraag was heeft iemand hier al ervaring mee?
Er staat, op het laatste moment.
Dit was drie dagen eerder, dus zoals iemand voor mij al heeft geschreven, was het nog mogelijk geweest, om een andere reis te boeken.

Trouwens waarom is de vlucht gecanceld, misschien toch overmacht?

Re: 4 daagse reis wordt 3 daagse reis.

Geplaatst: 18 nov 2015 15:08
door Brahms
Als ik het zo lees had u een pakketreis geboekt, vliegreis, transport met hotel.
U heeft dus geen overeenkomst met de luchtvaartmaatschappij, maar met de reisorganisatie.
Die is dus in dit geval de aanspreekpartij.
Überhaupt al eens nagetrokken of betrokken vlucht echt geannuleerd is, dus niet gevlogen heeft, of dat er misschien iets heel, anders aan de hand is. (bv hotel overboekt, te weinig deelnemers, foutje intern bij reisburo....)

Re: 4 daagse reis wordt 3 daagse reis.

Geplaatst: 18 nov 2015 15:34
door Inekevan
stefanhouterman, onderaan staat u heeft géén recht op compensatie als u tenminste twee weken voor de annulering op de hoogte bent gebracht.
En natuurlijk hebben wij bij een reisbureau hier in de stad nog een andere reis geboekt, maar dat staat hier los van de wanprestatie van een geboekte stedentrip die wij geboekt hadden. Wij waren nu naar een andere stad en laatste nippertje reis 1000 euro duurder uit.

en Brahms dat dacht ik ook maar ik heb ook gelezen op verschillende sites dat een reisorganisatie niet aansprakelijk gesteld kan worden voor de annulering door een vliegmaatschappij. En er was idd die dag geen vlucht met het vluchtnummer dat wij hadden. maar we komen er niet achter waarom er geannuleerd is

Re: 4 daagse reis wordt 3 daagse reis.

Geplaatst: 18 nov 2015 17:35
door stefanhouterman
Inekevan schreef:stefanhouterman, onderaan staat u heeft géén recht op compensatie als u tenminste twee weken voor de annulering op de hoogte bent gebracht.
En natuurlijk hebben wij bij een reisbureau hier in de stad nog een andere reis geboekt, maar dat staat hier los van de wanprestatie van een geboekte stedentrip die wij geboekt hadden. Wij waren nu naar een andere stad en laatste nippertje reis 1000 euro duurder uit.

en Brahms dat dacht ik ook maar ik heb ook gelezen op verschillende sites dat een reisorganisatie niet aansprakelijk gesteld kan worden voor de annulering door een vliegmaatschappij. En er was idd die dag geen vlucht met het vluchtnummer dat wij hadden. maar we komen er niet achter waarom er geannuleerd is

Wat onderaan staat maakt niet uit.
Boven staat "laatste moment", en sorry zelf dit is het niet, want het was drie dagen nog te gaan.
Als ik zonde rest van dit bericht lees bevliegt mij het gevoel, dat je met compensatie jou vakantie, die je dan toch gedaan heeft, wil betalen.

Dus binnen de drie dagen hebben jullie zelf iets gezocht en gevonden.

Re: 4 daagse reis wordt 3 daagse reis.

Geplaatst: 18 nov 2015 19:03
door Brahms
1 >
......En er was idd die dag geen vlucht met het vluchtnummer dat wij hadden. Maar we komen er niet achter waarom er geannuleerd is......
2 >
......Als de luchtvaartmaatschappij op het laatste moment een vlucht annuleert...
Bovenstaande zaken zijn het belangrijkste in dit topic:

1 Was er wel een vlucht, en wat was de reden waarom er eventueel geannuleerd is, en vooral ook door wie. Door het reisburo of door de luchtvaartmaatschappij. De reisorganisatie en luchtvaartmaatschappij zouden dit duidelijk moeten maken, of ze het ook doen, is een tweede....

2 De vlucht is duidelijk niet op het laatste moment geannuleerd. Maar hij is wel geannuleerd, tenminste daar gaan we dan maar even van uit. Dan gaat het verder:
-Om evt. schadevergoeding te krijgen moet je wel een geldig ticket voor de vlucht hebben.
-De luchtvaartmaatschappij moet bekend zijn.
-De datum van de vlucht
-Vluchtnummer van de geannuleerde vlucht.

Die gevens zijn alhier nog niet allemaal bekend. Vooral datum en vluchtnummer zijn belangrijk, zonder die kom je niet verder......

Tot slot nog de kleine letters rond een pakketreis:
Als u door de annulering van uw vliegreis een gedeelte van uw vakantie mist, dan kunt u hierover een klacht indienen bij de reisorganisator. Deze is verantwoordelijk voor een correcte uitvoering van de reisovereenkomst, dus ook van de vliegreis.
Als u een pakketreis heeft geboekt en de luchtvaartmaatschappij heeft de vlucht geannuleerd en u heeft volgens de Europese regels recht op een vergoeding, dan moet u een verzoek indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Wellicht kan de reisorganisator u hierbij helpen. Voor andere klachten over de pakketreis blijft de reisorganisator uw aanspreekpunt.
.

Re: 4 daagse reis wordt 3 daagse reis.

Geplaatst: 18 nov 2015 19:23
door Har06
Ts heeft het geld retour en wil nog extra bedrag ontvangen, vreemde gedachte.

Als ik zo graag op vakantie zou gaan met een clubje zou ik al lang om geboekt hebben, of is Ts al op vakantie geweest ? :roll:

Re: 4 daagse reis wordt 3 daagse reis.

Geplaatst: 18 nov 2015 20:37
door Brahms
Har06 schreef:.....of is Ts al op vakantie geweest ?.....
Lees eerst even het topic......
En als je er recht op hebt, zou ik ook claimen, het gaat om aardige bedragen.
Of TS het krijgt, is nog even de vraag, zie mijn eerdere post.

Re: 4 daagse reis wordt 3 daagse reis.

Geplaatst: 18 nov 2015 23:16
door Inekevan
Aan Brahms, wij hadden de tickets al in huis dus alle gegevens waren bekend. Vluchtnummers, vliegtijden alles. Ik had al een keer aan Travelbird gevraagd wanneer wij in konden checken maar omdat heen en terugreis binnen de 8 dagen waren zouden zij dat voor ons in orde maken en zouden ze ons de instapkaarten mailen.

Re: 4 daagse reis wordt 3 daagse reis.

Geplaatst: 18 nov 2015 23:28
door Brahms
Met die vluchtgegevens kunt u dus on-line checken op internet of u recht heeft op een vergoeding wegens annuleren. Daar zijn speciale sites voor, en nog gratis ook.

Wel (heel) vreemd overigens dat het reisburo wilde inchecken, immers dit behoor je zelf te doen bij Rayanair en kan vanaf 15 dagen tot 4 uren voor de vlucht. Bij je reis had je dus heen- en terugvlucht vanaf huis tegelijk kunnen inchecken. Waarom niet zelf al via Rayanair ingecheckt ?
Zou bijna denken dat het reisburo al wist dat er iets niet klopte.......

Re: 4 daagse reis wordt 3 daagse reis.

Geplaatst: 18 nov 2015 23:40
door Inekevan
Dat lukte dus niet om zelf in te checken dus daarom belde ik hen en zij vertelden me meteen eigenlijk nee als uw terugreis binnen de acht dagen valt handelen wij dat allemaal voor u af. Ik vond dat echt een extra service. Nu vind ik het ook vreemd maar toen totaal geen argwaan.