Pagina 1 van 1

lacie cloudbox 2tb buiten garantie

Geplaatst: 19 nov 2015 21:46
door gerbel
ik heb maart 2013 een lacie cloudbox 2tb aangeschaft met 2 jaar garantie. vorige week maakte het apparaat een tikkend geluid en kon ik heb alleen uitschakelen door de stekker uit het stopcontact te halen. wanneer ik hem weer aansluit hoor ik de schijf opstarten en naar tijdje hetzelfde tikkende geluid, dat duurt even en dan stop het. na veel zoeken op de site van lacie contact gehad via de mail met [mailadres verwijderd] (engels)
conclusie: garantie verstreken, koop een nieuwe schijf de reparatiekosten zijn ongeveer zoveel als een nieuwe schijf.. maar daar heb ik de gegevens niet mee terug..

ben vanmiddag naar de Media Markt geweest. bij de klantenservice werd me verteld dat de levensduur 31 maanden was, maar dat wordt je niet verteld wanneer je het apparaat aanschaft. voor 35 euro zou haar collega proberen de gegevens van de schijf te kunnen halen. ze ging even met het apparaat naar achteren naar haar collega en even later terug met de mededeling dat dat niet ging lukken.
wat ik wel kon doen is de cloudbox op te sturen naar seagate zodat die de data er van af kan halen.

mijn vragen:
is 31 maanden levensduur niet erg korte tijd?
moet de media markt niet zorgdragen voor de reparatie/data tegen een redelijke vergoeding?

Re: lacie cloudbox 2tb buiten garantie

Geplaatst: 23 nov 2015 09:59
door sjohie
gerbel schreef:ik heb maart 2013 een lacie cloudbox 2tb aangeschaft met 2 jaar garantie. vorige week maakte het apparaat een tikkend geluid en kon ik heb alleen uitschakelen door de stekker uit het stopcontact te halen. wanneer ik hem weer aansluit hoor ik de schijf opstarten en naar tijdje hetzelfde tikkende geluid, dat duurt even en dan stop het. na veel zoeken op de site van lacie contact gehad via de mail met [mailadres verwijderd] (engels)
conclusie: garantie verstreken, koop een nieuwe schijf de reparatiekosten zijn ongeveer zoveel als een nieuwe schijf.. maar daar heb ik de gegevens niet mee terug..

ben vanmiddag naar de Media Markt geweest. bij de klantenservice werd me verteld dat de levensduur 31 maanden was, maar dat wordt je niet verteld wanneer je het apparaat aanschaft. voor 35 euro zou haar collega proberen de gegevens van de schijf te kunnen halen. ze ging even met het apparaat naar achteren naar haar collega en even later terug met de mededeling dat dat niet ging lukken.
wat ik wel kon doen is de cloudbox op te sturen naar seagate zodat die de data er van af kan halen.

mijn vragen:
is 31 maanden levensduur niet erg korte tijd?
moet de media markt niet zorgdragen voor de reparatie/data tegen een redelijke vergoeding?
Het is een apparaat met draaiende delen, en de levensduur van een hardeschijf is oa afhankelijk van het gebruik, meer schrijven/lezen zal zorgen voor eerder "op" zijn. Net zoals een auto, als ik 15.000 km/jaar rijdt, en jij 60.000 zal jouw auto ~4x sneller slijten als de mijne. Dat is hier tot op een zekere hoogte ook zo. De levensduur hangt dus af van het gebruik, en ook deels van de omgevingsfactoren.(trillen, heftige temperatuurverschillen) Alstie op een bureau staat waar tekenende kinderen hem af en toe omgooien zal dat ook niet helpen.

Dat tikkende geluid betekend meestal dat de kop de schijf raakt, en als die schijf fysiek beschadigd raakt, is er geen redden meer aan. Als jij met je huissleutel je naam in een CD krast doettie het ook niet meer, dat idee. Zelfs gespecialiseerde bedrijven, die er duizenden euro's voor vragen, kunnen dan nog maar een deel van de data terughalen. Vaak is het goedkoper om de vakantie opnieuw te doen om de verloren foto's opnieuw te maken, dan zo'n bedrijf als particulier in te schakelen.

En de MM en Lacie/Seagate zijn niet verantwoordelijk voor de data óp het apparaat, dat staat ook in de gebruikershandleiding en garantievoorwaarden, dat is standaard. Als ze dat niet zouden doen, zouden ze je bijvoorbeeld écht die vakanties moeten vergoedden. :wink:

Re: lacie cloudbox 2tb buiten garantie

Geplaatst: 23 nov 2015 10:23
door Brahms
Daarbij is het gebruikelijk (bij velen) dat je belangrijke digitale data op meerdere punten bewaard (back-up) voor het geval er iets fout gaat zoals bij jou.
Wij hebben alles hier driedubbel staan, heel weinig moeite, veel plezier als het eens fout gaat met een gegevensdrager. En dat gebeurd nou eenmaal nogal eens...

Geen back-up maken is gewoon niet slim werken met de PC.

Extrne harde schijven zijn zo goedkoop, dat mag het probleem nooit zijn om er 1 of 2 extra aan te schaffen.
Foto's kan je ook met duizenden tegelijk op een DVD zetten, na 8 jaren van opslag even opnieuw branden op nieuwe DVD en de oude weggooien.

Re: lacie cloudbox 2tb buiten garantie

Geplaatst: 23 nov 2015 11:50
door renewouters
gerbel schreef: conclusie: garantie verstreken, koop een nieuwe schijf de reparatiekosten zijn ongeveer zoveel als een nieuwe schijf.. maar daar heb ik de gegevens niet mee terug..
Voor een paar tientjes koop je een nieuwe harde schijf, die je binnen een paar minuten zelf kunt vervangen. Meestal zijn het maar een paar schroefjes.

Data zet je terug van de andere backup die je hebt.