vergoeding Zorgverzekeraar
Geplaatst: 20 nov 2015 15:07
Ga nou weg(!?)
Sinds enige jaren heeft mijn echtgenote een z.g. PEG-sonde (een onnatuurlijke verbinding tussen buitenwereld en maag, voor de toediening van voedsel) die een dagelijks verpleegkundige verzorging behoeft.
Door een een chronische huidaandoening bleek een bescherming van de omliggende huid noodzakelijk..
Nadat talrijke producten uit en te na geprobeerd zijn en geen bescherming bleken te bieden heeft de dermatoloog een product voorgeschreven dat, gelukkig, wel voldoet.
Zoals te verwachten was is dit een duur middel waarvan de zorgverzekeraar (Zilveren Kruis) beweerd dat wettelijk is vastgelegd dat dit (door Zilveren Kruis) niet vergoed wordt.
Op mijn vraag in welke wet dit is vastgelegd komt het antwoord: "dat weet ik niet, ik ga niet over wetten"
Maar hoop doet leven! Tijdens een telefoongesprek op 21 juli 2015 wordt toegezegd dat alsnog 75% van het al drie maanden geleverde product vergoed zal worden. Zonder achterdocht maar uit voorzichtigheid en ervaringen uit het verleden is dit gesprek electronisch vastgelegd (opgenomen).
Uit diezelfde voorzichtigheid is op 7 augustus nogmaals telefonisch contact gelegd met Zilveren Kruis, ook toen werd toegezegd dat het product vergoed zou worden en ook toen is dat telefoongesprek vastgelegd.
Maar alle hoop bleek valse hoop, want op 26 oktober 2015 mochten wij een brief ontvangen, met, u raad het al, "Helaas betalen wij (Zilveren Kruis) de kosten niet"
Ook in deze brief wordt, weer, de schuld gelegd bij de overheid en een beroep gedaan op een artikel van de Regeling zorgverzekering.
Nu even proberen bij te blijven. Zilveren Kruis betaald niet met een beroep op art. 2.11 van de regeling.
Dit is niet waar wij om vroegen, wij(de dermatoloog dus, inclusief recept en ZN formulier) vroegen namelijk vergoeding ingevolge art 2.6 (k), dat doorverwijst naar art 2.8 (2.c).
Op 20 november 2015 wordt dit ter correctie(telefonisch, en weer vastgelegd) aan Zilveren Kruis voorgelegd.
Antwoord: "Dit product wordt alleen vergoed al uw echtgenote een stoma heeft."
Medisch woordenboek: " stoma is een onnatuurlijke, al of niet kunstmatige opening die een lichaamsholte met de buitenwereld verbindt"
Mijn vraag aan Zilveren Kruis medewerker: Is dat een PEG-sonde?(onnatuurlijke verbinding tussen buitenwereld en maag) Antwoord: "Dat noemen wij geen stoma dus wordt het niet vergoed, u kunt nog een heleboel vragen stellen maar dan zult u steeds dit antwoord krijgen"
Kort: Tweemaal(!) zegt Zilveren Kruis toe te vergoeden,
daarna volgt afwijzing volgens een wet die Zilveren Kruis zelf niet kent,
dan volgt een tweede afwijzing maar nu volgens een regeling die hier niet van toepassing is,
na een beroep op de regeling die wel van toepassing is gooit Zilveren Kruis de complete regeling overboord en bepaalt zelf even wat de nieuwe (Zilveren Kruis)definitie van een stoma is en wijst vergoeding op die eigen definitie af!
Dank u Zilveren Kruis, dat u zich (niet) aan gedane toezeggingen houdt en ons in ieder geval lekker lang aan het lijntje heeft gehouden en ons nu een kostenpost van (in totaal) meer dan € 1300,- per jaar in de maag (via PEG-sonde?) splitst.
Voor 31 december mag iedereen wisselen van zorgverzekeraar.
Advies van een ervaringsdeskundige:
Bent u bij een zorgverzekeraar verzekerd die zich aan gedane toezeggingen houdt wissel dan niet naar Zilveren Kruis.
Bent u nu bij Zilveren Kruis verzekerd wissel dan voor 31 december naar een zorgverzekeraar die toezeggingen wél nakomt.
Anjers
Sinds enige jaren heeft mijn echtgenote een z.g. PEG-sonde (een onnatuurlijke verbinding tussen buitenwereld en maag, voor de toediening van voedsel) die een dagelijks verpleegkundige verzorging behoeft.
Door een een chronische huidaandoening bleek een bescherming van de omliggende huid noodzakelijk..
Nadat talrijke producten uit en te na geprobeerd zijn en geen bescherming bleken te bieden heeft de dermatoloog een product voorgeschreven dat, gelukkig, wel voldoet.
Zoals te verwachten was is dit een duur middel waarvan de zorgverzekeraar (Zilveren Kruis) beweerd dat wettelijk is vastgelegd dat dit (door Zilveren Kruis) niet vergoed wordt.
Op mijn vraag in welke wet dit is vastgelegd komt het antwoord: "dat weet ik niet, ik ga niet over wetten"
Maar hoop doet leven! Tijdens een telefoongesprek op 21 juli 2015 wordt toegezegd dat alsnog 75% van het al drie maanden geleverde product vergoed zal worden. Zonder achterdocht maar uit voorzichtigheid en ervaringen uit het verleden is dit gesprek electronisch vastgelegd (opgenomen).
Uit diezelfde voorzichtigheid is op 7 augustus nogmaals telefonisch contact gelegd met Zilveren Kruis, ook toen werd toegezegd dat het product vergoed zou worden en ook toen is dat telefoongesprek vastgelegd.
Maar alle hoop bleek valse hoop, want op 26 oktober 2015 mochten wij een brief ontvangen, met, u raad het al, "Helaas betalen wij (Zilveren Kruis) de kosten niet"
Ook in deze brief wordt, weer, de schuld gelegd bij de overheid en een beroep gedaan op een artikel van de Regeling zorgverzekering.
Nu even proberen bij te blijven. Zilveren Kruis betaald niet met een beroep op art. 2.11 van de regeling.
Dit is niet waar wij om vroegen, wij(de dermatoloog dus, inclusief recept en ZN formulier) vroegen namelijk vergoeding ingevolge art 2.6 (k), dat doorverwijst naar art 2.8 (2.c).
Op 20 november 2015 wordt dit ter correctie(telefonisch, en weer vastgelegd) aan Zilveren Kruis voorgelegd.
Antwoord: "Dit product wordt alleen vergoed al uw echtgenote een stoma heeft."
Medisch woordenboek: " stoma is een onnatuurlijke, al of niet kunstmatige opening die een lichaamsholte met de buitenwereld verbindt"
Mijn vraag aan Zilveren Kruis medewerker: Is dat een PEG-sonde?(onnatuurlijke verbinding tussen buitenwereld en maag) Antwoord: "Dat noemen wij geen stoma dus wordt het niet vergoed, u kunt nog een heleboel vragen stellen maar dan zult u steeds dit antwoord krijgen"
Kort: Tweemaal(!) zegt Zilveren Kruis toe te vergoeden,
daarna volgt afwijzing volgens een wet die Zilveren Kruis zelf niet kent,
dan volgt een tweede afwijzing maar nu volgens een regeling die hier niet van toepassing is,
na een beroep op de regeling die wel van toepassing is gooit Zilveren Kruis de complete regeling overboord en bepaalt zelf even wat de nieuwe (Zilveren Kruis)definitie van een stoma is en wijst vergoeding op die eigen definitie af!
Dank u Zilveren Kruis, dat u zich (niet) aan gedane toezeggingen houdt en ons in ieder geval lekker lang aan het lijntje heeft gehouden en ons nu een kostenpost van (in totaal) meer dan € 1300,- per jaar in de maag (via PEG-sonde?) splitst.
Voor 31 december mag iedereen wisselen van zorgverzekeraar.
Advies van een ervaringsdeskundige:
Bent u bij een zorgverzekeraar verzekerd die zich aan gedane toezeggingen houdt wissel dan niet naar Zilveren Kruis.
Bent u nu bij Zilveren Kruis verzekerd wissel dan voor 31 december naar een zorgverzekeraar die toezeggingen wél nakomt.
Anjers