Pagina 1 van 3
Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)
Geplaatst: 25 nov 2015 20:22
door STJIN
Hallo,
Ik vroeg mij af of er er richtlijnen bestaan voor het vaststellen van een zgn. no-show boete bij therapeuten dan wel of er instanties zijn tot wie ik mij kan richten.
Als gevolg van het per ongeluk deleten van een setje e-mails op mijn SmartPhone heb ik de bevestigingsmail voor een afspraak verwijderd en niet gezien. Dien ten gevolge ben ik ook niet komen opdagen. An sich heb ik begrip voor een no-show boete maar vind het principieel onjuist dat ik het volle pond voor de gereserveerde tijd in rekening wordt gebracht; i.e. er wordt een afspraak gemaakt en waarvoor de therapeut 2 uur reserveert. Ik vind het onterecht dat ik dan gefactureerd wordt voor 2 uur. Het is niet zo dat de therapeut zich niet kon richten op andere werkzaamheden gedurende de periode dat ik er niet was.
Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)
Geplaatst: 26 nov 2015 13:34
door Barre Barry
STJIN schreef:Het is niet zo dat de therapeut zich niet kon richten op andere werkzaamheden gedurende de periode dat ik er niet was.
Het is ook niet zo dat hij een vervangende patient klaar heeft staan. Dat hij nu tijd heeft om zijn auto te wassen is totaal niet relevant. Jij hebt die tijd gereserveerd en zal er dus voor moeten betalen.
Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)
Geplaatst: 26 nov 2015 14:03
door bprosman
Het is niet zo dat de therapeut zich niet kon richten op andere werkzaamheden gedurende de periode dat ik er niet was.
Jawel want hij heeft juist geen andere werkzaamheden of patient gepland omdat deze tijd gereserveerd was.
Hij kan moeilijk net als luchtvaartmaatschappijen gaan overboeken.
Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)
Geplaatst: 26 nov 2015 15:19
door Brahms
Ik vind het vanzelfsprekend dat een specialist de patient gewoon het bedrag in rekening brengt.
Immers komen er vele patienten gewoon maar niet opdagen, dan zou hem/haar dat veel inkomsten schelen, zeker ook als er minder bij No-Show in rekening wordt gebracht.
U moest eens weten hoeveel afspraken niet worden nagekomen. Logisch dat deze regeling is ingevoerd.
Tevens kan een No-Show rekening niet bij de eventuele verzekering worden ingedient ter vergoeding.
Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)
Geplaatst: 26 nov 2015 16:12
door taxikemperman
Je hebt per ongeluk de bevestigingsmail weggegooid.
Maar je hebt toch eerst een afspraak gemaakt? En die heb je dan ook al niet in je agenda gezet?
Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)
Geplaatst: 26 nov 2015 16:34
door Moneyman
Meestal staat er ook wel ergens iets over in de van toepassing zijnde voorwaarden. Ik vind het in ieder geval niet meer dan terecht.
Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)
Geplaatst: 26 nov 2015 16:55
door tenormin
@STJIN, ook ik vind het niet meer dan terecht dat u de kosten in rekening word gebracht. Voor een geldige NO Show reden word er meestal soepel mee omgegaan (men kan 's-nachts ziek worden - waar dan alle begrip voor is -); maar de voor u gereserveerde tijd moet toch betaald worden. Een tandarts lost het nog wel eens op door de volgende patiënt te bellen of hij/zij genegen is eerder te komen. Althans, de mijne.
Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)
Geplaatst: 26 nov 2015 18:15
door stefanhouterman
Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)
Geplaatst: 26 nov 2015 18:38
door olaf79
Moneyman schreef:Meestal staat er ook wel ergens iets over in de van toepassing zijnde voorwaarden. Ik vind het in ieder geval niet meer dan terecht.
Dat weet ik niet. Als dit de eerste keer is na heel veel bezoeken mag er best wat coulance worden gehanteerd. Het is immers gewoon een klant waar we hier over spreken.
De therapeut mag ook denken, jammer, kan gebeuren. Volgende keer graag even beter opletten.
Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)
Geplaatst: 26 nov 2015 20:06
door Moneyman
olaf79 schreef:Moneyman schreef:Meestal staat er ook wel ergens iets over in de van toepassing zijnde voorwaarden. Ik vind het in ieder geval niet meer dan terecht.
Dat weet ik niet. Als dit de eerste keer is na heel veel bezoeken mag er best wat coulance worden gehanteerd. Het is immers gewoon een klant waar we hier over spreken.
De therapeut mag ook denken, jammer, kan gebeuren. Volgende keer graag even beter opletten.
Das altijd makkelijk gezegd als het andermans geld is. Het gaat hier om twee uur, dus serieus geld.
Lees de link die stefan postte maar eens, die is helder.
Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)
Geplaatst: 27 nov 2015 08:29
door langste adem
Wat Olaf zegt is wel waar.
Het is mij ook weleens overkomen dat ik een vrije middag had opgenomen vanwege mijn afspraak met de tandarts. En dat ik er bij de tandarts achter kwam dat er daar iets mis was gegaan want mijn afspraak stond niet meer in hun agenda, en ik was de zoveelste al die dag die dat overkwam.
Ik kreeg de welgemeende excuses en ik had ook zoiets van nouja, vervelend maar kan gebeuren.
Deze tandarts hanteert overigens ook een noshow boete, dus ik hoop dat hij net zo soepel is als ik ooit een keer mijn afspraak vergeet of te laat kom opdagen.
Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)
Geplaatst: 27 nov 2015 12:29
door Dirkie
STJIN schreef:Hallo,
Ik vroeg mij af of er er richtlijnen bestaan voor het vaststellen van een zgn. no-show boete bij therapeuten dan wel of er instanties zijn tot wie ik mij kan richten.
Als gevolg van het per ongeluk deleten van een setje e-mails op mijn SmartPhone heb ik de bevestigingsmail voor een afspraak verwijderd en niet gezien. Dien ten gevolge ben ik ook niet komen opdagen.
Deze regels kun je lezen in de voorwaarden van je zorg verlener. Maar mag ik een vraag stellen. Waarom wil je iemand anders verantwoordelijk maken voor je eigen probleem. Jij hebt de mails verwijderd, niet je zorgverlener.
Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)
Geplaatst: 27 nov 2015 13:54
door vroem
Dirkie, is typisch een probleem van deze tijd: niet de consequenties willen dragen van eigen fouten en vergissingen. Maar troost je: wanneer jij ergens schade maakt, een paaltje van de gemeente bv uit de grond rijdt is TS vast bereid de kosten daarvan te dragen. Ook al staat hij verder buiten het veroorzaken van het probleem en de kosten daarvan.
TS: even kort en goed, zelf zorgverlener zijnde: 2 uur is in dit geval 25% van een werkdag. Dus 25% inkomen....rechtlijnig gedacht.
En nee hij kon niet iemand anders behandelen, hij wist immers niet dat je niet kwam.
Het was handig geweest, wetende dat je een afspraak hebt ergens (agenda's zijn zoooo handig) even na te vragen wanneer, nadat je de verkeerde mails gewist had. (vreemd trouwens, als ik mails wis, staan ze nog altijd in de prullenbak, tot ik die ook wis...dus 2x wissen voor ze echt weg zijn).
Mensen moeten een keer ophouden te proberen de kosten die ze voor andere veroorzaken of die voortkomen uit overmacht die hen overkomt trachten af te schuiven op die ander, in plaats van ze zoals het hoort zelf te dragen. Die anders staat namelijk wel buiten hun overmacht of probleem.
Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)
Geplaatst: 27 nov 2015 14:00
door bprosman
Overigens helemaal met je eens hoor Vroem , maar bij mijn tandarts is de eerste No-show "van het huis" , daarna volgt er een rekening.
Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)
Geplaatst: 27 nov 2015 15:58
door mh73
Ik ben het helemaal met vroem eens.
Ik ben zelf nogal chaotisch, dus af en toe gaat het wel eens mis. Dan moet je niet mopperen als het je eigen schuld is. Dat is de consequentie.
Ik heb mijzelf of één van mijn kinderen ook wel eens 's ochtends vroeg afgemeld wegens ziekte, daarmee heb ik nog nooit problemen gehad. Dat vind ik heel netjes, omdat dan toch hetzelfde opgaat wat vroem zegt: de behandelaar is toch een deel van zijn werkdag kwijt.
Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)
Geplaatst: 27 nov 2015 17:16
door renewouters
taxikemperman schreef:Je hebt per ongeluk de bevestigingsmail weggegooid.
Maar je hebt toch eerst een afspraak gemaakt? En die heb je dan ook al niet in je agenda gezet?
En al zou die niet in een agenda staan: je weet toch dat je een afspraak hebt gemaakt maar je kan de gegevens niet vinden. Dan bel je toch even op wanneer die afspraak was. Of de klachten waarvoor de behandeling nodig is/was zijn toch niet zo erg waardoor je er niet meer denkt.
Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)
Geplaatst: 28 nov 2015 10:18
door vroem
dat laatste lijkt mij stug bij een afspraak van 2 uur duur.
Bij mij is een eerste no show ook van het huis, tenzij het een lange behandelafspraak betreft. Dan wel gereduceerd, maar wel nota. Ik moet ook mijn rekening betalen en de kosten die gewoon doorlopen.
En wat betreft ""iets anders doen in de tijd"": geldt alleen waar het declarabel werk betreft. Voor administratie heb ik niet 2 assistentes nodig o.a.
Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)
Geplaatst: 29 nov 2015 17:54
door olaf79
Dirkie schreef:STJIN schreef:Hallo,
Ik vroeg mij af of er er richtlijnen bestaan voor het vaststellen van een zgn. no-show boete bij therapeuten dan wel of er instanties zijn tot wie ik mij kan richten.
Als gevolg van het per ongeluk deleten van een setje e-mails op mijn SmartPhone heb ik de bevestigingsmail voor een afspraak verwijderd en niet gezien. Dien ten gevolge ben ik ook niet komen opdagen.
Deze regels kun je lezen in de voorwaarden van je zorg verlener. Maar mag ik een vraag stellen. Waarom wil je iemand anders verantwoordelijk maken voor je eigen probleem. Jij hebt de mails verwijderd, niet je zorgverlener.
Regels zijn er niet voor om altijd strikt na te leven. Ook een arts mag klantenservice bedrijven. Ik zeg niet dat hij niet in zijn recht staat, maar dat een klant die al jaren bij hem komt en 1x vergeet is best wat coulance mag ontvangen.
Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)
Geplaatst: 29 nov 2015 20:32
door renewouters
olaf79 schreef:
Regels zijn er niet voor om altijd strikt na te leven.
Typisch dat dat soort dingen alleen maar worden gezegd als een consument gedupeerd lijkt te zijn.... Andersom worden op dit forum direct alle wetteksten erbij gehaald.
Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)
Geplaatst: 29 nov 2015 20:39
door thecure