| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Volledige hypotheek aflossen bij de Direktbank
-
coenvanderheijden
Volledige hypotheek aflossen bij de Direktbank
Door de dalende rente hebben wij in september een offerte bij de Direktbank aangevraagd om onze hypotheek volledig af te lossen. Deze offerte hebben we gekregen met daarin het bedrag dat we aan boeterente zouden moeten betalen. Hypotheek adviseur heeft nieuwe offerte bij een andere hypotheekverstrekker aangevraagd, woning is opnieuw getaxeerd en afgelopen dinsdag zou de akte bij de notaris passeren. Hiervoor heb ik vrijdag de aflosnota van de notaris gehad. To mijn verbijstering bleek het boetebedrag € 7000,00 hoger te zijn dan in de offerte was aangegeven. Tussenpersoon gebeld, maar uiteindelijk ook zelf gebeld en wat blijkt, de directie van de Direktbank had besloten de risicopercentage te verlagen, waardoor de boete ineens € 7000,00 hoger geworden was.
Uiteindelijk is er veel heen en weer gebeld en gemaild, maar we moesten voor 26 november tekenen omdat op dat moment de offerte verliep. Klacht gestuurd naar de Direktbank met het verzoek om een ontvangstbevestiging. Zojuist maar eens gebeld om te vragen of een ontvangstbevestiging al te veel moeite was. Zijn er meer mensen met dit soort ervaringen met de Direktbank? Ik heb inmiddels mijn rechtsbijstand, het KIFID, Vereniging eigen huis er al achteraan zitten, nog andere ideeën??
Uiteindelijk is er veel heen en weer gebeld en gemaild, maar we moesten voor 26 november tekenen omdat op dat moment de offerte verliep. Klacht gestuurd naar de Direktbank met het verzoek om een ontvangstbevestiging. Zojuist maar eens gebeld om te vragen of een ontvangstbevestiging al te veel moeite was. Zijn er meer mensen met dit soort ervaringen met de Direktbank? Ik heb inmiddels mijn rechtsbijstand, het KIFID, Vereniging eigen huis er al achteraan zitten, nog andere ideeën??
Re: Volledige hypotheek aflossen bij de Direktbank
Ik zou even checken of dat risicopercentage een dagwaarde is, en dus definitief vastgesteld wordt op de dag van tekenen, eenzijdig door de hypotheeknemer te wijzigen is, óf eentje die contractueel vastgelegd is/was in jullie hypotheekakte. Dat moet in de voorwaarden van jullie oude hypotheek staan lijkt me, dus dat kan je op eigen houtje checken. In de eerste 2 gevallen hebben zij gelijk, want dan is het zo overeengekomen, in het 3e geval zal jullie rechtsbijstand er snel klaar mee zijn, want dan hebben jullie gelijk.coenvanderheijden schreef:Door de dalende rente hebben wij in september een offerte bij de Direktbank aangevraagd om onze hypotheek volledig af te lossen. Deze offerte hebben we gekregen met daarin het bedrag dat we aan boeterente zouden moeten betalen. Hypotheek adviseur heeft nieuwe offerte bij een andere hypotheekverstrekker aangevraagd, woning is opnieuw getaxeerd en afgelopen dinsdag zou de akte bij de notaris passeren. Hiervoor heb ik vrijdag de aflosnota van de notaris gehad. To mijn verbijstering bleek het boetebedrag € 7000,00 hoger te zijn dan in de offerte was aangegeven. Tussenpersoon gebeld, maar uiteindelijk ook zelf gebeld en wat blijkt, de directie van de Direktbank had besloten de risicopercentage te verlagen, waardoor de boete ineens € 7000,00 hoger geworden was.
-
een vraag, een antwoord
Direktbank heeft volgens mij gewoon de rentetarieven verlaagd, daardoor stijgt de boete,
Vaak zijn de boeteberekeningen een beperkte termijn geldig, dit komt dus vaker voor.
Vaak zijn de boeteberekeningen een beperkte termijn geldig, dit komt dus vaker voor.
Op zich ook logisch: de hoogte van de boete hangt juist af van de actuele rentestand.