LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De blauwe envelop

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5515
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

De blauwe envelop

Ongelezen bericht door Radar »

De blauwe envelop van de Belastingdienst verdwijnt en dat baart veel mensen zorgen. Radar ontving veel reacties van kijkers die bang zijn hun aangifte niet meer te kunnen doen. De Nationale ombudsman deelt deze zorgen.

Lees meer: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... e-envelop/

Maandag 30 november in Radar, 20:30 uur op NPO 1

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: De blauwe envelop

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Intussen is al hier een topic, waar members gereageerd hebben.

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... +enveloppe

janebbinge
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2015 21:21

Re: De blauwe envelop

Ongelezen bericht door janebbinge »

Ik doe de belastingaangifte al jarenlang digitaal. Vorig jaar is echter mijn vrouw overleden en moest voor haar een papieren aangifte doen omdat bij een overlijden ook de DigiD vervalt. Om met bepaalde bedragen te kunnen "schuiven" bij gezamenlijke aangifte moest de aangifte van mijzelf ook op papier. Er zijn uiteraard veel meer mensen die hun partner verliezen, hoe moeten die in dat geval aangifte doen als de blauwe envelop verdwijnt?

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: De blauwe envelop

Ongelezen bericht door Har06 »

[quote="janebbinge"]Ik doe de belastingaangifte al jarenlang digitaal. Vorig jaar is echter mijn vrouw overleden en moest voor haar een papieren aangifte doen omdat bij een overlijden ook de DigiD vervalt. Om met bepaalde bedragen te kunnen "schuiven" bij gezamenlijke aangifte moest de aangifte van mijzelf ook op papier. Er zijn uiteraard veel meer mensen die hun partner verliezen, hoe moeten die in dat geval aangifte doen als de blauwe envelop verdwijnt?[/quote]

denk je niet dat de fiscus daar een oplossing voor heeft via het digitale systeem.?
de BD heeft gezegd een overgangsperiode te hanteren.
de ombudsman heeft teveel vrije tijd, laat hem eens een enquête houden onder de 65/70 ++++

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: De blauwe envelop

Ongelezen bericht door bprosman »

@afmwieg,
Daarom hebben ze in het verleden ook de datum waarop je aangifte gedaan moest hebben (1 April) verschoven.

http://www.bnr.nl/nieuws/274441-1504/be ... et-5-dagen
Een stroomstoring,
Lijkt me sterk met een twinning data centre.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: De blauwe envelop

Ongelezen bericht door Har06 »

afmwieg schreef:De belastingdienst werkt in de toekomst alleen nog digitaal, via internet. Heel kwetsbaar! Een stroomstoring, een ddnos-aanval, een fout in de applicatie en alles ligt plat.
Ik ben van mening dat als de overheid de burgers voor het blok zet, zij verplicht moet worden ervoor de zorgen dat de burgers hun plicht (aangifte doen bijvoorbeeld) kunnen vervullen. Kortom, de overheid heeft een zorgplicht.
Mocht om welke reden dan ook het digitale systeem van de overheid plat liggen, waardoor burgers kun plicht niet kunnen doen, dan zijn niet de burgers maar is de overheid in gebreke gebleven. Burgers kunnen in dat geval geen boeterente wegens te laat betalen of geen aangifte gedaan hebbende opgelegd krijgen. Als onderbouwing kunnen burgers de geschiedenis van hun browser aanleveren om te laten zien op welke data en tijdstippen zij geprobeerd hebben in te loggen bij de belastingdienst.
De burger heeft ook een zorgplicht, oa om digitaal bij de les te blijven jong en oud, verder een hoop bla bla

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: De blauwe envelop

Ongelezen bericht door tenormin »

Har06 schreef:
De burger heeft ook een zorgplicht, o.a. om digitaal bij de les te blijven jong en oud, verder een hoop bla bla
Ja, makkelijk schrijven vanuit je eigen kennis. Jong en oud. Jong, ja! Oud? Over nagedacht dat, als je oud bent en ook in gedachten dat er heel veel ouderen zijn zonder hulp van kinderen/kennissen e.d. vragen om hulp afschuwelijk vinden? Vragen betekent: afwachten wanneer men, anderen dus, tijd heeft. En wat ik denk, we zijn als land altijd een beetje te snel met invoering van alles. Ja, het is riant wonen in Nederland, geloof dat we op de 4de of 5de plaats staan: het 'moderne' Amerika gaat nog lang niet zo vlug (goed voor de alleenstaande ouderen). Wie geen p.c. o.i.d. nu heeft; er is waarschijnlijk ook geen geld, of hebben het er nu niet meer voor over om er een aan te schaffen en het nog te willen leren. Geef ze geen ongelijk. Stel het allemaal uit tot de "oudsten" ook de eeuwige jachtvelden gaan bezoeken.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: De blauwe envelop

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Nog zijn er verschillende mogelijkheden, om toch nog de blauwe brief in papiervorm te ontvangen.

Tevens gaat de ombudsman zich er mee bemoeien.
Individuele klachten en signalen

Heeft de Belastingdienst in een brief aan u verteld dat u post van de Belastingdienst voortaan uitsluitend digitaal kunt ontvangen? En bent u daar niet tevreden over? Dan kunt u met de Nationale ombudsman bellen over uw individuele zaak: 0800 - 33 55 555 (gratis). Wij zullen uw klacht als signaal meenemen in ons onderzoek.

Het is aan de Belastingdienst om te beoordelen of uw situatie dusdanig is dat u uitgezonderd kunt worden van de digitale correspondentie. U kunt voor het beoordelen van uw situatie of het indienen van uw klacht contact opnemen met de Belastingtelefoon, 0800 – 23 58 352 (gratis).

Mocht de Belastingdienst u niet willen uitzonderen, dan kan de Nationale ombudsman daar in uw individuele geval waarschijnlijk geen verandering in brengen. In ons onderzoek zullen wij wel aandacht besteden aan de signalen die wij hebben ontvangen van burgers.

https://www.nationaleombudsman.nl/nieuw ... ngdienst-1

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: De blauwe envelop

Ongelezen bericht door Har06 »

stefanhouterman schreef:Nog zijn er verschillende mogelijkheden, om toch nog de blauwe brief in papiervorm te ontvangen.

Tevens gaat de ombudsman zich er mee bemoeien.

Individuele klachten en signalen

Heeft de Belastingdienst in een brief aan u verteld dat u post van de Belastingdienst voortaan uitsluitend digitaal kunt ontvangen? En bent u daar niet tevreden over? Dan kunt u met de Nationale ombudsman bellen over uw individuele zaak: 0800 - 33 55 555 (gratis). Wij zullen uw klacht als signaal meenemen in ons onderzoek.

Het is aan de Belastingdienst om te beoordelen of uw situatie dusdanig is dat u uitgezonderd kunt worden van de digitale correspondentie. U kunt voor het beoordelen van uw situatie of het indienen van uw klacht contact opnemen met de Belastingtelefoon, 0800 – 23 58 352 (gratis).

Mocht de Belastingdienst u niet willen uitzonderen, dan kan de Nationale ombudsman daar in uw individuele geval waarschijnlijk geen verandering in brengen. In ons onderzoek zullen wij wel aandacht besteden aan de signalen die wij hebben ontvangen van burgers.

https://www.nationaleombudsman.nl/nieuw ... ngdienst-1
De belastingdienst heeft al eerder aangeven de invoering te faseren, de ombudsman heeft geen echteb zaakjes te onderzoeken oa het gedoe rondom de zorg van de PVDA man v Rijn

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De blauwe envelop

Ongelezen bericht door moederslink »

Het wordt idd gefaseerd uitgevoerd en hoe leuk:: (!)
mijn moeder overleed verleden jaar op 18 dec op bijna 93 jarige leeftijd en ik ontving vd week een brief vd BD dat er voor mij , als een vd erven , een uitzondering geldt : ik blijf berekeningen en alle berichten over toeslagen ed op papier ontvangen. :D
En voor de aangifte doen, daar heb ik godzijdank al jaren een " mannetje " voor.
Ik denk echt dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ie wordt opgediend.... :wink:

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: De blauwe envelop

Ongelezen bericht door Har06 »

moederslink schreef:Het wordt idd gefaseerd uitgevoerd en hoe leuk:: (!)
mijn moeder overleed verleden jaar op 18 dec op bijna 93 jarige leeftijd en ik ontving vd week een brief vd BD dat er voor mij , als een vd erven , een uitzondering geldt : ik blijf berekeningen en alle berichten over toeslagen ed op papier ontvangen. :D
En voor de aangifte doen, daar heb ik godzijdank al jaren een " mannetje " voor.
Ik denk echt dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ie wordt opgediend.... :wink:
Soep moet nooit te heet zijn.

Zwartkijkers blijf je hebben, ik heb help nogal wat mensen via de ANBO met het invullen van de het papierwerk(ingevulde aangifte), van de 10 kom ik niemand tegen zonder pc laptop tablet etc

SBaltaci
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 dec 2015 22:58

Re: De blauwe envelop

Ongelezen bericht door SBaltaci »

overheid.nl, en/of een site van de overheid, belastingdienst e.d., waarin je verplicht wordt om je berichten in de gaten te houden! Nog een postbus, maar dan niet zomaar een! Het niet kijken in dat postbus heeft grote gevolgen voor de burger. Verantwoordelijkheid ligt bij de burger. Slikken, anders stikken! Dit vind ik dictatoriaal! Ik heb nog dit jaar twee rechtszaken tegen twee verschillende overheidsinstanties met succes kunnen afronden. Wel heeft het de nodige stress, energie en tijd gekost. Ik ben "drie keer sneller ouder geworden!". Ik wil dit niet nog eens meemaken! Maar ook de verplichting van een verplichte overheids-postbus, waarbij het inzien van je berichten gezien wordt als jouw verantwoordelijkheid (lees algemene voorwaarden) voelt bij mij aan als een touw om mijn nek! KAN DIT ZOMAAR? Ik had er enige tijd geleden bewust voor gekozen om mijn postbus aldaar niet te activeren. Nu wordt deze vrijheid uit mijn handen getrokken. Voor mij betekent het meteen vier van die postbussen! Mezelf, mijn zieke broer, mijn ouders in leeftijd! Schandalig!
Wie doet er wat aan om deze beslissing terug te laten draaien? Ik wil namelijk gezond oud worden!

tonson
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2016 09:36

Re: De blauwe envelop

Ongelezen bericht door tonson »

Ik kreeg vorige week een voorlopige aanslag, die ik wilde wijzigen. Tot vorig jaar kon je dan een programma op je PC downloaden, dat invullen en dan terugsturen. Nu werd ik verwezen naar een "MIjn Belastingen" platform en kon ik daar alleen nog maar online gegevens invoeren. Ik ben daaraan begonnen, maar het is bijna een heel belastingformulier dat je moet invullen en dus ben ik na bijna en uur daarmee gestopt en op zoek gegaan naar het download programma. Omdat ik dat niet op de site van de Belastingdienst kon vinden heb ik de Belastingtelefoon gebeld. Daar werd mij verteld dat ik alleen nog maar met een permanente online verbinding mijn gegevens kon wijzigen omdat de Belastingdienst dat zo besloten had of dat ik een een papieren belastingformulier voor de wijziging van mijn voorlopige aanslag kon aanvragen. De argumentatie was dat mensen er maar aan moesten wennen dat alles online gaat omdat het voor de Belastingdienst goedkoper is dan ieder jaar een downloadprogramma te maken. Dat zou vanaf dit jaar ook gelden voor de aangifte IB. Ik heb dus maar en papieren formulier aangevraagd en zal dat ook doen bij de aangifte IB. De wereld op zijn kop. Er bestaat een veilige en voor de belastingbetaler eenvoudige manier om een aangifte digitaal op de eigen PC te doen en dat wordt afgeschaft omdat iemand bij de Belastingdienst bedenkt dat iedereen altijd online moet zijn of anders zijn of haar aangifte maar weer op papier moet doen. Ik zal denk ik niet de enige zijn die hier tegenaan loopt.

Gesloten