LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vocht/Schimmel/Ventielatie probleem woning staedion

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
frauAntje

Vocht/Schimmel/Ventielatie probleem woning staedion

Ongelezen bericht door frauAntje »

Beste allemaal,

Mijn partner en ik wonen nu 1 jaar in een nieuwbouw huurwoning van woningcorporatie staedion.
Toen wij hier net woonden merkten wij al dat de woning iets vochtiger was dan dat van onze ouders waar wij eerst woonden.
Naar mate van tijd begon ons laminaat zodanig uit te zetten dat het gewoon gevaarlijk was.
Wij hebben toen contact gehad met de woningbouw en zij zouden langskomen, ook is toen onze stoffeerder langs geweest en hij concludeerde dat het door vocht zou komen.
Ook zijn onze raamkozijnen wanneer het wat kouder word buiten niet alleen beslagen in de ochtend maar ook **** nat, dit loopt ook het laminaat in.
Ik haal dit elke ochtend helemaal weg, maar de ''condens'' die onder het laminaat gelopen is, daar kom ik natuurlijk niet bij.
Staedion heeft toen (inmiddels een halfjaar +/- geleden) een vochtmeting laten doen door een extern bedrijf.
Uit dit onderzoek kwam dat de woning degelijk te vochtig was en dat er in de woonkamer en slaapkamer een extra ventilatie rooster geplaatst zou moeten worden.
Nu een aantal maanden verder is er nog steeds geen actie ondernomen en worden wij van het kastje naar de muur gestuurd.
Het probleem word steeds van de ene persoon naar de andere doorgespeeld, het lijkt wel alsof iedereen zijn plasje er even overheen moet doen.
Elke week staat er hier wel een andere persoon op de stoep om het ''probleem'' even te willen bekijken.
Nu is afgelopen weekend bij ons echt de emmer overgelopen en zijn wij er klaar mee.
Wij zijn afgelopen zaterdag een dagje weg geweest, bij thuiskomst s'avonds waren onze hele raamkozijnen vol met een wit/groen vachtje schimmel.
Naast de schade aan de gezondheid van mijn partner en huisdieren is dit voor mij net een tik extra vanwege chronische bronchitis.
Wij hebben al een aantal mails gestuurd naar staedion alleen worden wij niet serieus genomen en elke keer afgewimpeld.
Omdat wij net teveel verdienen voor een sociale huur woning, maar net te weinig voor alle woningen die op dit moment aangeboden worden in de vrije sector zitten wij hier nu vast.
De woning corporatie wil zelf ook niet meebuigen om ons te helpen, want de gene die nu aangewezen is (technische dienst) wil eerst kijken wat het probleem is voordat er over huurvermindering huurgenot, en schadevergoeding vanwege een gebrek kan worden gepraat, dus dit ligt nu ook stil.
Wij hebben zondag een mail gestuurd met fotos van de schimmel en dat wij binnen 5 dagen een passende oplossing willen (andere woning), ook dit word niet serieus genomen en zo afgewimpeld, omdat eerst de 10000e persoon het vocht probleem voor zichzelf wil bevestigen.
Ons werd ook geadviseerd minimaal een halfuur per dag even alle ramen open te zetten.
Ik vind het prima om even mijn ramen open te zetten, maar wij hebben een warmtepomp systeem waarbij de temperatuur constant op 21 graden staat, zodra ik dus mijn ramen in deze koud een halfuur open laat en alle regen naar binnen regent, gaat de pomp automatisch weer verwarmen waardoor onze stookkosten extreem oplopen.

Heeft iemand nog tips wat wij zouden kunnen doen m.b.t staedion aanspreken of heeft iemand het zelfde meegemaakt?

Met vriendelijke groet,

FrauAntje

riddert

Re: Vocht/Schimmel/Ventielatie probleem woning staedion

Ongelezen bericht door riddert »

Vaak is ventileren de enige remedie voor schimmelproblemen. Vooral in nieuwe, goed geisoleerde woningen, zoals in uw geval is het echt héél belangrijk goed te ventileren. U hoeft daarvoor de ramen echt niet wagenwijd open te zetten als het koud en regenachtig is.
Laat u eens informeren over hoe te ventileren, en uw vochtprobleem zal waarschijnlijk snel opgelost zijn.

frauAntje

Ongelezen bericht door frauAntje »

Bedankt voor je reactie, ik heb gisteren met meerdere mensen uit ons complex gesproken en zij hebben het zelfde probleem gehad.
Het schijnt de mechanische ventilatie te zijn, die is op verre na niet krachtig genoeg voor de grote van de woning.
Ook mogen wij de ramen niet langer dan een halfuur per dag open hebben staan omdat dan het warmtepomp systeem op hol slaat, hij verwarmt namelijk maar 0,85 graad per dag.
Ook kunnen de ramen niet gekiept vanwege een harmonica systeem.
De ramen kunnen dus alleen helemaal open of helemaal niet.
Toch bedankt voor je reactie :)

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Ook kunnen de ramen niet gekiept vanwege een harmonica systeem.
De ramen kunnen dus alleen helemaal open of helemaal niet
Niet echt ideaal zoiets, heb je geen roosters die je open kan zetten?

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Je hoort vaker dat een nieuwbouwhuis zo goed geisoleerd is dat er te weinig ventilatie is als je zelf de ramen en deuren niet openzet. En bij nieuwe huizen hoor je ook weleens dat het maanden kan duren voordat al het vocht uit het beton is verdampt.
En de verhuurder kan er niets aan doen dat je extra vatbaar bent voor vocht vanwege je bronchitis, maar je buren hebben (hadden?) er ook last van, en schimmelplekken horen gewoon niet.

Maar hoe dan ook, als de verhuurder dit een halfjaar geleden al heeft laten onderzoeken en de uitkomst was toen dat het inderdaad te vochtig in huis was, kun je inmiddels wel spreken van nalatigheid als er al die tijd niets mee is gedaan.

In dat half jaar had er makkelijk een extra ventilatierooster geplaatst kunnen worden, of de mechanische installatie had verbeterd kunnen worden.
Ik denk dat je inmiddels kunt eisen dat er op kosten van de verhuurder vochtvreters worden geplaatst zolang er nog geen oplossing is. maar dat je het probleem ook binnen een redelijke termijn definitief opgelost wil hebben.... Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt zou ik die er vooral ook op zetten.

dhaenssen76

Ongelezen bericht door dhaenssen76 »

Een kennis van mij huurt een woning van de goede woning in Apeldoorn, dit huis is uit ongeveer 1919, deze woning heeft houten voeren, en mijn kennis is nu bezig met verhuizen en de woningopzichter concludeerde dat de vloer veerde (teken van rotte vloer) mijn kennis heeft nu de vloer moeten verwijderen, en de ondervloer was zeiknat van het vocht, jaren geleden heeft de woningbouwvereniging de goede woning nieuwe ventilatie kanalen geboord in de woningen, alleen lucht kan er wel in, maar niet meer uit, daardoor kan de vocht doortrekken in de muren.

Na verwijderen van de laminaatvloer, ontstond er een muffe lucht en op diverse plekken schimmel.

De goede woning doet niks aan de problemen

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

In dergelijke gevallen kan een huurder een zogenaamde gebrekenbrief (laten) sturen, het beste per aangetekende brief, met sommatie om het gebrek alsnog binnen 30 dagen (bij spoedgevallen een kortere termijn) volledig te verhelpen.

U kunt daarbij tevens aankondigen anders een en ander zelf te (laten) herstellen en de kosten daarvan aan verhuurder in rekening te brengen (en zo nodig verrekenen met de huur), en/of dat u anders een bepaald percentage van de huur zult inhouden tot het moment dat het alsnog deugdelijk is hersteld. Wat een redelijk percentage is in dit geval, hangt af van de ernst van de situatie. Ook kunt u (in geval van een sociale huurwoning, dus onder de liberalisatiegrens) de huurcommissie inschakelen, die mogelijk de huur heel fors verlaagt.

Er bestaat ook recht op een vergoeding van geleden en nog te lijden schade en evenredige huurvermindering. De wet bepaalt dit in de artikelen 7:207 en 7:208 BW:
7:207 lid 1. De huurder kan in geval van vermindering van huurgenot ten gevolge van een gebrek een daaraan evenredige vermindering van de huurprijs vorderen van de dag waarop hij van het gebrek behoorlijk heeft kennis gegeven aan de verhuurder of waarop het gebrek reeds in voldoende mate bekend was om tot maatregelen over te gaan, tot die waarop het gebrek is verholpen.
7:208. Onverminderd de gevolgen van niet-nakoming van de verplichting van artikel 206 is de verhuurder tot vergoeding van de door een gebrek veroorzaakte schade verplicht, indien het gebrek na het aangaan van de huurovereenkomst is ontstaan en aan hem is toe te rekenen, alsmede indien het gebrek bij het aangaan van de huurovereenkomst aanwezig was en de verhuurder het toen kende of had behoren te kennen, of toen aan de huurder heeft te kennen gegeven dat de zaak het gebrek niet had.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Laatst gewijzigd door Uw Jurist op 06 jan 2016 16:01, 3 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ze klachten niet oplossen is huurverlaging de methode, en die kan via bovenstaande link aangevraagd worden.

Ook andere bewoners van een nieuw niet goed geventileerd complex adviseren hetzelfde te doen en ze moeten dan wel snel maatregelen nemen omdat als ze niet voor 1 juli alles opgelost hebben je de huurverhoging die vrijwel jaarlijks komt ook zal mislopen na herstel.

Als ze niet voor 1 juli alles oplossen blijf je als je op juiste manier tijdig reageerde op achter lopen met huur verhogingen.
Als je aan hun geld komt en andere oproept hetzelfde te doen moeten ze wel.
Ook de plaatselijke krant of TV station kun je nog vragen want die besteden graag er aandacht aan.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

@stofzuigertje. Men kan niet zomaar naar de huurcommissie, maar moet eerst correct in gebreke stellen.
En er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Enkele ander gaf ik aan, en de media benaderen zoals u (o.a.) aangaf, wil ook nog wel eens helpen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Gesloten