Pagina 1 van 1

Verantwoordelijkheid voor een zending

Geplaatst: 11 dec 2015 12:38
door bprosman
Naar wat ik begreep (hier op het forum) is de verzendende webwinkel verantwoordelijk voor het aankomen van een bestelling. Online vond ik het volgende :
Aankoop via webwinkel (consumentenkoop)

In beginsel geldt dat de verzendende partij de zorg en het risico draagt dat het pakket juist wordt geleverd. Indien het pakket via de post wordt verzonden, kunt u als koper de verkoper aanspreken als het pakket niet aankomt. De verkoper zal het pakket nogmaals moeten versturen. Dit is geen service, maar een plicht die rechtstreeks voortvloeit uit de wet. Niet alleen bestaat de plicht tot herverzending, ook de kosten zijn voor rekening van de verkoper.

Vaak hanteren webwinkels algemene voorwaarden. Het komt nog al eens voor dat deze winkels de aansprakelijkheid voor zoekgeraakte pakketten hebben uitgesloten in de algemene voorwaarden. Laat u hierdoor echter niet van de wijs brengen. Als consument (niet handelend als bedrijf) kunt u altijd aanspraak maken op herverzending. De webwinkel draagt immers het risico van de verzending, ongeacht hun algemene voorwaarden. Bovendien zijn dergelijke voorwaarden vaak onredelijk en vernietigbaar.


Weet iemand (kon het even niet vinden) de juridische onderbouwing (wetboek) hier voor ? Alfatrion misschien ?

Re: Verantwoordelijkheid voor een zending

Geplaatst: 11 dec 2015 14:29
door stofzuigertje
Als een winkel de wet probeerde te ontduiken zou ik er nooit iets bestellen.

Dan moet je met de wet dit regelen en dat kost veel tijd en geld.
Gewoon een meestal iets duurdere webwinkel zoeken en als niemand daar meer zou kopen moeten
ze wel hun voorwaarden aanpassen.

Re: Verantwoordelijkheid voor een zending

Geplaatst: 11 dec 2015 15:04
door alfatrion
Zo uit mijn hoofd: art. 7:11 jo 7:6 BW, zie ook art. 6:230 e.v. BW
Voor niet consumenten zijn andere artikels uit BW6 en BW7 van toepassing.