LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kosten Hypotheker
-
Kosten Hypotheker
In 2011 heb ik met mijn (inmiddels) ex-vrouw een huis gekocht via de Hypotheker.
Helaas is ons huwelijk in 2014 gestrand en zijn we uit elkaar gegaan.
We zijn in goede verstandhouding uit elkaar gegaan en het was de bedoeling om mijn ex-vrouw te 'ontslaan' van haar hypothecaire verplichting en het appartement op mijn naam te zetten.
Navraag bij de Hypotheker leerde dat dat natuurlijk kon en dat zou EUR 1095,- kosten.
Aangezien onze financiële situatie verre van ideaal was, besloten we het omzetten van de tenaamstelling voor onbepaalde tijd uit te stellen.
Vorig jaar hakten we dan toch de knoop door en gingen we opnieuw naar de Hypotheker.
Uiteraard was het nog steeds mogelijk, alleen kostte het nu niet meer EUR 1095,- maar EUR 1995,-!
Volgens de hypotheekadviseur kwam dat omdat de procedures van de AFM veranderd zijn en ze er meer werk aanhebben. Volgens mij komt het omdat ze geen provisie meer krijgen voor de verkoop van huizen; dat was 'vroeger' 1%.
Ik kon ook niet naar een andere bemiddelaar, omdat de geldverstrekker alleen maar met de Hypotheker werkt; mooi wurgcontract dus!
Heeft hier iemand ook ervaring mee?
Helaas is ons huwelijk in 2014 gestrand en zijn we uit elkaar gegaan.
We zijn in goede verstandhouding uit elkaar gegaan en het was de bedoeling om mijn ex-vrouw te 'ontslaan' van haar hypothecaire verplichting en het appartement op mijn naam te zetten.
Navraag bij de Hypotheker leerde dat dat natuurlijk kon en dat zou EUR 1095,- kosten.
Aangezien onze financiële situatie verre van ideaal was, besloten we het omzetten van de tenaamstelling voor onbepaalde tijd uit te stellen.
Vorig jaar hakten we dan toch de knoop door en gingen we opnieuw naar de Hypotheker.
Uiteraard was het nog steeds mogelijk, alleen kostte het nu niet meer EUR 1095,- maar EUR 1995,-!
Volgens de hypotheekadviseur kwam dat omdat de procedures van de AFM veranderd zijn en ze er meer werk aanhebben. Volgens mij komt het omdat ze geen provisie meer krijgen voor de verkoop van huizen; dat was 'vroeger' 1%.
Ik kon ook niet naar een andere bemiddelaar, omdat de geldverstrekker alleen maar met de Hypotheker werkt; mooi wurgcontract dus!
Heeft hier iemand ook ervaring mee?
Re: Kosten Hypotheker
In 2014 mochten ze ook al niet meer leven van provisie, dus dat kan het niet zijn. Het is wel zo dat de afgelopen jaren allerlei regels m.b.t. leningen zijn verscherpt.
Eigenlijk zou er een extra optie moeten komen. Nu heeft de adviseur een zorgplicht. Maak gewoon een optie dat je niets (of minder) met en een adviseur doet, en neem zelf alle verantwoordelijkheid. Dat zou toch gewoon mogelijk moeten zijn. We zijn allemaal volwassen en hebben stemrecht. Maar je mag niet zelf bepalen hoeveel je wilt lenen.
Eigenlijk zou er een extra optie moeten komen. Nu heeft de adviseur een zorgplicht. Maak gewoon een optie dat je niets (of minder) met en een adviseur doet, en neem zelf alle verantwoordelijkheid. Dat zou toch gewoon mogelijk moeten zijn. We zijn allemaal volwassen en hebben stemrecht. Maar je mag niet zelf bepalen hoeveel je wilt lenen.
-
Ik ken de tarieven van de Hypotheker niet en ga me er ook niet in verdiepen.
Ik weet wel, dat een echtscheiding een vrij complexe kwestie is om te regelen.
Vooral door de nieuwe regelingen ingaande 2013. Dus ik kan me wel voorstellen dat het tarief hoger is.
En je hebt indertijd zelf voor een Hypotheker-hypotheek gekozen, in feite hetzelfde als het rechtstreeks afsluiten bij een bank.
Vooral door de nieuwe regelingen ingaande 2013. Dus ik kan me wel voorstellen dat het tarief hoger is.
En je hebt indertijd zelf voor een Hypotheker-hypotheek gekozen, in feite hetzelfde als het rechtstreeks afsluiten bij een bank.
-
Het was in feite heel makkelijk; de notaris had de akte binnen een week geregeld, alleen de geldverstrekker en de Hypotheker deden er heel lang over, onder andere door stukken die ik aangeleverd had kwijt te raken!een vraag, een antwoord schreef:Ik ken de tarieven van de Hypotheker niet en ga me er ook niet in verdiepen.
En natuurlijk heb ik zelf voor de Hypotheker gekozen, alleen blijkbaar in 2011 er niet bij stilgestaan dat ik mijn verder hypothecaire leven aan hen vast zou zitten!
-
En het krijgt nog een staartje:
Ik betaal al bijna tweeduizend euro aan de Hypotheker, maar moet alsnog 225 euro omzettingskosten aan de hypotheekverstrekker betalen!
Ik betaal al bijna tweeduizend euro aan de Hypotheker, maar moet alsnog 225 euro omzettingskosten aan de hypotheekverstrekker betalen!
Uiteraard. Dat staat volledig los van elkaar.
Scheiden doet lijden en kost geld. Maar het is wel allemaal aftrekbaar. En vergeet de notaris niet.
Hypotheekadviseurs, pas er mee op!
Mijn hypotheekadviseur is betaald via mijn hypotheek. Een eenmalig bedrag.
Echter, uit de jaaropgave van de hypotheekverstrekker bleek hij via hen ook nog een vergoeding te ontvangen. Buiten de afspraak om.
Hypotheekadviseurs, de grootste oplichters die er zijn.
Schaamteloos misbruik maken van de onkunde van mensen.
Graaien, graaien, graaien.
Mijn hypotheekadviseur is betaald via mijn hypotheek. Een eenmalig bedrag.
Echter, uit de jaaropgave van de hypotheekverstrekker bleek hij via hen ook nog een vergoeding te ontvangen. Buiten de afspraak om.
Hypotheekadviseurs, de grootste oplichters die er zijn.
Beste Harm,
Als het waar is wat jij zegt dan hebben we het over iets dat jaren geleden al gebeurd is, waarom dan nu een dergelijke opmerking in deze discussie?
Als het waar is wat jij zegt dan hebben we het over iets dat jaren geleden al gebeurd is, waarom dan nu een dergelijke opmerking in deze discussie?
Wat een onzin. Je kunt je als consument prima voorbereiden op zo'n adviesgesprek. Eigenlijk te idioot voor woorden dat als mensen een tweedehands auto gaan kopen ze alle mogelijk bronnen raadplegen maar voor een hypothecaire lening die om veel meer geld gaat, zich totaal niet voorbereiden omdat het zogenaamd zo moeilijk zou zijn.Harm.calc schreef: Hypotheekadviseurs, de grootste oplichters die er zijn.
Ah weer zo één die alles over 1 kam scheert. Jammer. Een beetje kortzichtig.Harm.calc schreef:Hypotheekadviseurs, de grootste oplichters die er zijn.
-
Wat triggert iemand om hypotheek adviseur te willen worden?
Bij een grote bank of zelfstandig?
Indien zelfstandig, wat voor verdienmodel?
Bij een grote bank of zelfstandig?
Indien zelfstandig, wat voor verdienmodel?
Zoals bij zo veel beroepen, wellicht interesse in het vak?
Als zelfstandige kun je natuurlijk meerdere verdienmodellen bedenken.
Als zelfstandige kun je natuurlijk meerdere verdienmodellen bedenken.
Nu?Joepie Joepie schreef:Wat triggert iemand om hypotheek adviseur te willen worden?
Of zo'n 10 a 15 jaar geleden toen omhoog gevallen autoverkopers flinke provisies konden opstrijken?
-
tijger1 schreef:Scheiden doet lijden en kost geld. Maar het is wel allemaal aftrekbaar. En vergeet de notaris niet.
Juist!
-
Ja, ze hebben ook helemaal niks met elkaar te maken ofzo....:/Moneyman schreef:Uiteraard. Dat staat volledig los van elkaar.
Uiteraard heeft het met elkaar te maken. Maar het zijn wee verschillende partijen, die in financieel opzicht volkomen los staan van elkaar.Tjerk Letzer schreef:Ja, ze hebben ook helemaal niks met elkaar te maken ofzo....:/Moneyman schreef:Uiteraard. Dat staat volledig los van elkaar.
Als jij bij de slager broodbeleg koopt, betaal je dan ook niet omdat je het brood al bij de bakker betaald hebt?
Eind jaren 90, vorige eeuw kochten wij een huis en was de Hypotheker tussenpersoon.
Het advies was toen "gratis", wat betekende dat de provisie jarenlang wordt betaald via de hypotheeklasten.
Wij kregen destijds een Certificaat mee met de papieren. Het certificaat belooft voor de duur van de hypotheek gratis advies.
Het certificaat is op onze namen opgesteld en ondertekend door de adviseur die ons destijds van advies diende.
Mijn vraag is of er meer mensen zijn die een dergelijk certificaat heeft ontvangen en of wij hiermee naar de Hypotheker kunnen gaan en zonder kosten advies te ontvangen inzake de betreffende hypotheek.
Graag jullie advies.
MVrGr Jan de Bruin
Het advies was toen "gratis", wat betekende dat de provisie jarenlang wordt betaald via de hypotheeklasten.
Wij kregen destijds een Certificaat mee met de papieren. Het certificaat belooft voor de duur van de hypotheek gratis advies.
Het certificaat is op onze namen opgesteld en ondertekend door de adviseur die ons destijds van advies diende.
Mijn vraag is of er meer mensen zijn die een dergelijk certificaat heeft ontvangen en of wij hiermee naar de Hypotheker kunnen gaan en zonder kosten advies te ontvangen inzake de betreffende hypotheek.
Graag jullie advies.
MVrGr Jan de Bruin
-
Je kunt zeker vrijblijvend kosteloos advies krijgen, maar voor elke inhoudelijk actie aan huidige hypotheek zal je gevraagd worden om te betalen (ondanks zorgplicht)
Andere vraag: Is dit eerlijk?
Andere vraag: Is dit eerlijk?
Jantje, waarom vraag je het niet gewoon aan De Hypotheker?