LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
kikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:23

Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door kikker »

Zie bijvoorbeeld:

http://www.scheerenfoppen.nl/klantenser ... kopen/1412

Wat een onzin!
U bestelt een fotoprinter. Na de eerste printen blijkt de kwaliteit tegen te vallen. Kunt u dit apparaat retourneren?
Zodra u het apparaat aansluit en uw eerste afdrukken maakt is het niet meer mogelijk het apparaat te retourneren. Wat mag wel? U kunt het apparaat voorzichtig uitpakken om de mogelijkheden op het apparaat te beoordelen. Zodra u met het apparaat print, vervalt het recht op retour.
En ook, over een wasmachine:
U mag het product beoordelen door het display en de programma s te bekijken maar een was draaien mag niet.
Je mag alleen naar het display kijken? Klinkklare onzin. Je mag een product wel degelijk uitpakken en uitproberen. Zie:

http://twinklemagazine.nl/praktijk/2014 ... /index.xml
Zoals gezegd mogen consumenten het product wel uitpakken en uitproberen, maar enkel ter beoordeling. Het product mag niet intensief gebruikt worden of onnodig beschadigd raken.
Natuurlijk mag je een product testen! Hoe moet je anders beoordelen of het product voldoet aan de verwachting?

Misschien kan Radar TV aandacht schenken aan dit soort onzinnige teksten?

kikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:23

Re: Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door kikker »

Zie ook hier:

http://blog.iusmentis.com/2010/02/05/ne ... httermijn/
In het Messner-arrest vermeldt het Hof daarbij:
Het herroepingsrecht wordt dus geacht het nadeel te vergoeden dat de consument lijdt bij een op afstand gesloten overeenkomst, door hem een passende bedenktijd toe te kennen waarin hij het verworven goed kan keuren en uitproberen.
Inderdaad: uitproberen. Iedereen die dus roept dat je alleen maar de doos mag bekijken (“zichttermijn”) heeft het bij deze fout. Maar wat is dan uitproberen? Loos noemt een aantal voorbeelden, waar sommige webwinkeliers van op zullen kijken:

* Het mogen passen van een kledingstuk.
* Een proefwasje draaien met een wasmachine.
* Een kopje koffie zetten met een koffiezetter.
Of is dit arrest niet meer geldig?

kikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:23

Re: Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door kikker »

Hier een meer recent artikel:

https://webwinkelrecht.nl/diensten/juri ... f-13-juni/
Uitpakken en uitproberen
Om aan alle fabeltjes een einde te maken: Het retourrecht geldt ook als de klant het product heeft uitgepakt en zelfs als hij het heeft uitgeprobeerd. Een gesloten of oorspronkelijke verpakking kan derhalve geen harde eis zijn in uw retourvoorwaarden.

alfatrion
Berichten: 22220
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door alfatrion »

De wet is aangepast. Op 13 juni 2014 is de richtlijn Consumentenrechten geimplementeerd. Daardoor is het Messner arrest niet meer geldig. Tegelijk is de wet weer niet zover aangepast.

De consument mag de overeenkomst herroepen op grond van art. 6:230o BW. In de lijst van uitzonderingen (art. 6:230p BW) staat het printen of het draaien van een proefwasje niet genoemd. En dan is er:
Artikel 6:230s lid 3 BW schreef:De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.
Uitproberen is alles dat noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. Gebruiken is alles dat verder gaat. In een overweging (toelichting op de richtlijn) staat vanaf pagina 54:
Overweging 47 schreef:Sommige consumenten maken gebruik van hun herroepingsrecht nadat zij de goederen meer dan noodzakelijk gebruikt hebben om de aard, de kenmerken en de werking ervan vast te stellen. In dat geval dient de consument zijn herroepingsrecht niet te verliezen, maar aansprakelijk te zijn voor het waardeverlies van de goederen. Het uitgangspunt dient te zijn dat de consument, om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen te controleren, deze slechts op dezelfde manier mag hanteren en inspecteren als hij dat in een winkel zou mogen doen. De consument mag dus bijvoorbeeld wel proberen of een kledingstuk past, maar hij mag het niet langere tijd dragen. De consument dient de goederen tijdens de herroepingstermijn dus met gepaste zorg te hanteren en te inspecteren. De verplichtingen van de consument bij herroeping mogen de consument niet ontmoedigen zijn herroepingsrecht uit te oefenen.
Deze overweging wordt uitgelegd dat als een bepaalde handeling niet noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen als je deze handeling in een winkel niet zou mogen uitvoeren. Maar daar zit een tegenstrijdigheid is. Het is denkbaar dat een bepaalde handeling wel noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen terwijl dat in de winkel niet toegestaan wordt.

Tegelijk staat er in de leidraad:
Leidraad schreef:In deze gevallen is de consument overeenkomstig artikel 14, lid 2, echter aansprakelijk "voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het behandelen van de goederen dat verder gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen".

In overweging 47 wordt deze plicht verder uitgelegd: "[...]. Het uitgangspunt dient te zijn dat de consument, om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen te controleren, deze slechts op dezelfde manier mag hanteren en inspecteren als hij dat in een winkel zou mogen doen. De consument mag dus bijvoorbeeld wel proberen of een kledingstuk past, maar hij mag het niet langere tijd dragen. De consument dient de goederen tijdens de herroepingstermijn dus met gepaste zorg te hanteren en te inspecteren."

De waardevermindering van de goederen kan met name bestaan uit de kosten voor de reiniging en reparatie van de goederen en, als de goederen niet meer als nieuw kunnen worden verkocht, het objectief gerechtvaardigde inkomensverlies voor de handelaar als het teruggezonden goed als tweedehands moet worden verkocht.

Of het testen van de goederen door de consument verder is gegaan dan wat nodig was om hun aard, kenmerken en werking vast te stellen, zal bij een geschil per geval moeten worden beoordeeld. De vergelijking met wat de consument normaal kan doen in een fysieke winkel, is een goed referentiepunt, bijvoorbeeld:
(...)

Het "vaststellen van de werking" van de goederen in deze context is wat anders dan het controleren of ze in geen enkel opzicht gebreken vertonen. Als de goederen later gebreken blijken te hebben, is de consument beschermd door de wetgeving inzake verkoop en garanties (Richtlijn 1999/44/EG)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kikker schreef:Zie bijvoorbeeld:

http://www.scheerenfoppen.nl/klantenser ... kopen/1412

Wat een onzin!
U bestelt een fotoprinter. Na de eerste printen blijkt de kwaliteit tegen te vallen. Kunt u dit apparaat retourneren?
Zodra u het apparaat aansluit en uw eerste afdrukken maakt is het niet meer mogelijk het apparaat te retourneren. Wat mag wel? U kunt het apparaat voorzichtig uitpakken om de mogelijkheden op het apparaat te beoordelen. Zodra u met het apparaat print, vervalt het recht op retour.
En ook, over een wasmachine:
U mag het product beoordelen door het display en de programma s te bekijken maar een was draaien mag niet.
Je mag alleen naar het display kijken? Klinkklare onzin. Je mag een product wel degelijk uitpakken en uitproberen. Zie:

http://twinklemagazine.nl/praktijk/2014 ... /index.xml
Zoals gezegd mogen consumenten het product wel uitpakken en uitproberen, maar enkel ter beoordeling. Het product mag niet intensief gebruikt worden of onnodig beschadigd raken.
Natuurlijk mag je een product testen! Hoe moet je anders beoordelen of het product voldoet aan de verwachting?

Misschien kan Radar TV aandacht schenken aan dit soort onzinnige teksten?
De voorbeelden zijn precies hetzelfde als wat je in een stenen winkel kunt doen met een product. Daarvoor is de regelgeving gemaakt: in een online winkel kan je de producten vantevoren niet zien dus heb je het recht om het terug te sturen als het niet bevalt. In een winkel kan je ook de wasmachine niet testen voordat je m koopt. Dus waarom zou dat bij een online aankoop wel moeten kunnen?

kikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:23

Re: Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door kikker »

Of het testen van de goederen door de consument verder is gegaan dan wat nodig was om hun aard, kenmerken en werking vast te stellen, zal bij een geschil per geval moeten worden beoordeeld. De vergelijking met wat de consument normaal kan doen in een fysieke winkel, is een goed referentiepunt, bijvoorbeeld:
(...)
Inderdaad, dat kan een goed referentiepunt zijn. Maar er staat nergens in de wet dat het uitproberen van een product het recht op retour teniet doet.

Nogmaals, volgens mij gaan de teksten van diverse webwinkels veel te ver. Ze suggereren dat je geen recht meer hebt op retour: onzin. Zie http://www.scheerenfoppen.nl/klantenser ... kopen/1412 :
Zodra u met het apparaat print, vervalt het recht op retour
Trouwens, als ik in de winkel zou staan, dan zou ik de verkoper ook om een printje vragen van een bepaald model kleurenprinter. Gewoon om te kijken of de kleuren voldoen aan mijn verwachtingen.

Natuurlijk dien je als consument goed zorg te dragen voor een product dat mogelijk nog verder verkocht moet worden. Maar je verliest niet het recht op herroeping aankoop / retour als je een product thuis uitprobeert om te beoordelen of het aan de verwachting voldoet. Dat zou immers de hele wet overbodig maken!

kikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:23

Re: Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door kikker »

In een winkel kan je ook de wasmachine niet testen voordat je m koopt.
Jawel, dat kan wel. Dat (de meeste) winkels die service niet bieden, dat staat daar los van.

Een printer kan je ook testen voordat je m koopt. De printer staat in het schap en jij of de verkoper drukt op de test knop. Zo vaak gedaan!

Bij verkoop aan de deur (waar online en telefonische verkoop een vorm van is) ben je als consument nou eenmaal beter beschermd dan bij verkoop in een stenen winkel. Omdat je als consument overrompeld kan worden. Dat is de bedoeling van de wet! Dat is de bedoeling van 14 dagen bedenktijd.

mh73

Re: Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door mh73 »

Webwinkels mogen daarentegen de schade aan een product dat niet meer als nieuw te verkopen is, verhalen op de klant. D.w.z. ze moeten inderdaad het product retour nemen, maar hoeven dus niet het volle bedrag, zelfs niet een deel van het bedrag als de schade dat rechtvaardigt, terug te storten aan de klant.

Neem een voorbeeld aan de wasmachine. Als deze een keer is gebruikt, zitten er al zeepresten en bacteriën in het apparaat. Niet meer als nieuw te verkopen dus. Hoogstens als mooi tweedehandsje op MP. Dus het verschil tussen wat het apparaat als nieuw of tweedehands opbrengt, mag de verkoper in rekening brengen aan de klant.

Belachelijk topic trouwens. Is dit bedoeld om de webwinkels een poot uit te draaien of zo? Je wordt beschermd als je bij een (goede) webwinkel koopt, maar daarom hoef je er nog geen misbruik van te maken.

Zo hadden we hier een tijd geleden iemand, die altijd 10 boeken bestelde bij Bol.com. Die vervolgens thuis deze lekker allemaal ging uitpakken en bekijken en vervolgens 8 of 9 boeken terug stuurde. Vond die persoon het gek dat ze na verloop van tijd geen klant meer mocht zijn bij Bol.com. Tja.

En uiteindelijk zorgt dit soort gekkigheid er alleen maar voor dat iedereen meer gaat betalen voor bestellingen. Omdat elk item dat niet meer verkocht wordt, veel geld kost.

alfatrion
Berichten: 22220
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door alfatrion »

mh73 schreef:Webwinkels mogen daarentegen de schade aan een product dat niet meer als nieuw te verkopen is, verhalen op de klant.
Webwinkelaars kunnen alleen waardevermindering van het product verhalen, voorzover die het gevolg is van het verder gaan dan uitproberen. Overige schade komt niet voor vergoeding in aanmerking.
mh73 schreef:Neem een voorbeeld aan de wasmachine. Als deze een keer is gebruikt, zitten er al zeepresten en bacteriën in het apparaat. Niet meer als nieuw te verkopen dus.
Een dergelijke wasmachine is prima als nieuw te verkopen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door GJvdZ »

alfatrion schreef: Een dergelijke wasmachine is prima als nieuw te verkopen.
Dan kunnen de klanten die dat ding kopen tenminste deze site blijven vullen. En dan sta jij meteen met allerlei wetteksten te zwaaien om die klagers gelijk te geven....

alfatrion
Berichten: 22220
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb in het verleden juist het tegendeel aangegeven.

mh73

Re: Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door mh73 »

GJvdZ schreef:
alfatrion schreef: Een dergelijke wasmachine is prima als nieuw te verkopen.
Dan kunnen de klanten die dat ding kopen tenminste deze site blijven vullen. En dan sta jij meteen met allerlei wetteksten te zwaaien om die klagers gelijk te geven....
+

kikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:23

Re: Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door kikker »

mh73 schreef:Belachelijk topic trouwens. Is dit bedoeld om de webwinkels een poot uit te draaien of zo?
Helemaal geen belachelijk topic. Ik geef alleen maar aan dat de teksten op diverse webwinkels onzin zijn.
Niks belachelijks aan.
Je wordt beschermd als je bij een (goede) webwinkel koopt, maar daarom hoef je er nog geen misbruik van te maken.
Suggestief, je plaatst woorden in andermans mond. Wie heeft gezegd dat hier iemand ergens misbruik wil maken?

Hou je frustraties voor je en reageer zakelijk, argumenteer zuiver, leg niemand woorden in de mond die hij/zij niet gebruikt.

kikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:23

Re: Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door kikker »

mh73 schreef:En uiteindelijk zorgt dit soort gekkigheid er alleen maar voor dat iedereen meer gaat betalen voor bestellingen. Omdat elk item dat niet meer verkocht wordt, veel geld kost.
Is geen gekkigheid, het is de wet. En daar dient iedereen zich aan te houden. Ook (goede) webwinkels. En als daardoor de prijs omhoog zou gaan, het zij zo. Gelukkig bij iedereen, ook bij de (slechte) webwinkels die denken dat ze de wet creatief kunnen interpreteren en daarom goedkoper kunnen lijken.

Als er geen wet zou zijn dan zouden alle producten "gratis" zijn. De consument loopt dan gewoon de winkel in en neemt het apparaat mee ("diefstal", volgens de wet). Het is nou juist de wet die regelt wat mag en wat niet mag. Daardoor ontstaat een prijs. De wet is voor iedereen gelijk, dus niemand kan zeggen dat de wet op hem/haar niet van toepassing is. Geen enkele webwinkel kan alleen op basis van de wet een betere prijs rekenen dan een andere webwinkel. Ook niet de webwinkel die "creatief" met de wet om denkt te kunnen gaan.

Het gaat bij dit topic om de wet (die voor alle webwinkels geldt), en hoe die uit te leggen. Niet om de frustraties van webwinkeliers aan te horen.

alfatrion
Berichten: 22220
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door alfatrion »

snuffel1 schreef:Bij een aankoop in een webwinkel gelden toch wel een paar regels waar men zich aan moet houden. Bij een spijtaankoop de verpakking niet openen, de verkoper in kennis stellen en per ommegaande retour sturen. Als er geen sprake van een spijtaankoop is dan mag u het product uit de verpakking nemen en controleren of al het geleverde aanwezig is en bij een apparaat die op het lichtnet aangesloten moet worden mag u die ook aansluiten en op werking controleren. Neemt u na controle het apparaat in gebruik door een print te maken dan heeft u de printer in gebruik genomen en vervalt het retourrecht.
Dit is pertinent onzin.
https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 1#p2231551

kikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:23

Re: Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door kikker »

snuffel1 schreef:dan mag u het product uit de verpakking nemen ...
Een waarheid als een koe. U mag het product ook in de vuilnisbak gooien. Of onder een stoeptegel leggen.

Waar het hier om gaat is het recht van een consument op retourneren van een product dat op afstand gekocht is. Dat de consument dit recht niet verliest als hij/zij het product uitprobeert.

Een printer op werking controleren doe je door een print te maken.
snuffel1 schreef:Neemt u na controle het apparaat in gebruik door een print te maken dan heeft u de printer in gebruik genomen en vervalt het retourrecht.
En hoe kun je de werking van een printer controleren, zonder een print te maken?

Wat je schrijft staat nergens in de wet. Onzin.

Zit dit forum (op een enkeling na) soms vol met gefrustreerde webwinkeliers? :wink:

angel1978
Berichten: 11415
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door angel1978 »

kikker schreef:
snuffel1 schreef:dan mag u het product uit de verpakking nemen ...
Een waarheid als een koe. U mag het product ook in de vuilnisbak gooien. Of onder een stoeptegel leggen.

Waar het hier om gaat is het recht van een consument op retourneren van een product dat op afstand gekocht is. Dat de consument dit recht niet verliest als hij/zij het product uitprobeert.

Een printer op werking controleren doe je door een print te maken.
snuffel1 schreef:Neemt u na controle het apparaat in gebruik door een print te maken dan heeft u de printer in gebruik genomen en vervalt het retourrecht.
En hoe kun je de werking van een printer controleren, zonder een print te maken?

Wat je schrijft staat nergens in de wet. Onzin.

Zit dit forum (op een enkeling na) soms vol met gefrustreerde webwinkeliers? :wink:
Is dit jouw manier van zakelijk blijven?

Dat je de werking van een printer enkel kan controleren door een print te maken staat overigens ook niet in de wet. Dit is puur een interpretatie van jou over hoe een wet moet worden uitgelegd. Tot er een uitspraak van een rechter over gedaan wordt ( en ook deze kan nog per keer verschillen ) is het niets anders dan jouw interpretatie.

kikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:23

Re: Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door kikker »

Dat je de werking van een printer enkel kan controleren door een print te maken staat overigens ook niet in de wet. Dit is puur een interpretatie van jou over hoe een wet moet worden uitgelegd. Tot er een uitspraak van een rechter over gedaan wordt ( en ook deze kan nog per keer verschillen ) is het niets anders dan jouw interpretatie.
Nee, het is precies omgekeerd. Dat de consument het recht op retourneren zou verliezen door een proef-printje te maken, dat is jouw onterechte interpretatie van de wet.

De consument heeft het recht, en de webwinkelier zal bij de rechter duidelijk moeten maken waarom de wet in specifieke situaties niet van toepassing is. Het is dus omgekeerd.

angel1978
Berichten: 11415
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door angel1978 »

kikker schreef:
Dat je de werking van een printer enkel kan controleren door een print te maken staat overigens ook niet in de wet. Dit is puur een interpretatie van jou over hoe een wet moet worden uitgelegd. Tot er een uitspraak van een rechter over gedaan wordt ( en ook deze kan nog per keer verschillen ) is het niets anders dan jouw interpretatie.
Nee, het is precies omgekeerd. Dat de consument het recht op retourneren zou verliezen door een proef-printje te maken, dat is jouw onterechte interpretatie van de wet.
Het is niet mijn interpretatie. Ik heb deze woorden niet gezegd. Wil je mij geen woorden in de mond leggen die ik niet heb gezegd!

Nog steeds blijft elke uitleg die jij geeft hier, een eigen interpretatie. Niets van dit alles staat letterlijk zo in de wet.

kikker
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:23

Re: Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door kikker »

angel1978 schreef:Nog steeds blijft elke uitleg die jij geeft hier, een eigen interpretatie. Niets van dit alles staat letterlijk zo in de wet.
De letterlijke wettekst staat hier: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/B ... 04-01-2016

Elke uitleg die jij daaraan geeft, is jouw interpretatie. Er staat nergens dat de consument het recht op retourneren zou verliezen door een proef-printje te maken.

Gesloten