LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Epson printer print niet op fotopapier ander merk?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
langste adem

Epson printer print niet op fotopapier ander merk?

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik heb een all-in one printertje (Epson XP-312),en nu wil ik een foto afdrukken op mooi fotopapier.
Alleen, dit lukt niet... ik leg 2 vel fotopapier in de papierlade, maar beide vellen komen er onbedrukt uit, en dan zegt ie dat het papier op is.... Als ik er gewoon papier in doe print ie wel.
Ik heb al verschillende opties papiersoort geprobeerd in de instellingen.

Het papier wat ik gebruik is niet van Epson zelf, maar dit betreft "Canon Photo Paper Pro Platinum".
Dit is vrij dik papier, 300 grams, maar dat zou deze printer nog net aan moeten kunnen volgens de handleiding.
De handleiding zegt wel dat ik originele Epson inkt en origineel Epson papier moet gebruiken.
Maar dit soort teksten neem ik altijd met een korrel zout, ik gebruik ook altijd huismerk inkt zonder problemen.

Nu kwam ik op internet een verhaal tegen van iemand die wel op Epson fotopapier kon printen, maar niet op vergelijkbaar fotopapier van de Hema .... Kan dit kloppen dat een printer bepaalde merken papier gewoon weigert ?

langste adem

Re: Epson printer print niet op fotopapier ander merk?

Ik vond het ook al vreemd .. Maar de prints worden niet olievlekkerig, hij verdomt het gewoon helemaal om te printen op dit papier.

Misschien ligt het toch aan de papierdikte ofzo. Of aan de printer zelf : Het is een heel goedkoop printertje gekocht bij de Gamma, en de prijs van nieuwe originele inktcartridges is ongeveer net zo duur... Kan ik net zo goed iedere keer een nieuwe printer kopen als de inkt op is...

lichtstad

Ongelezen bericht door lichtstad »

Ook de instellingen aangepast?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Vaak hebben printers voor dikker papier een "handinvoer" omdat ze dik papier niet uit de bak kunnen pakken. Ik zou 1 vel invoeren bovenin net als de enveloppen.

langste adem

Ja instellingen aangepast... En ook met 1 vel papier geprobeerd...
Ik denk dat het inderdaad toch de papierdikte is waarmee deze printer niet overweg kan..... Het originele Epson papier is iets dunner (255 grams) lees ik net...

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik denk dat er iets anders aan de hand is. Vreemdmerk cartridges zouden nog wel geweigerd kunnen worden, maar het soort papier wordt niet door de printer herkent. Wat heb je ingesteld in de printer interface die je krijgt als je op Print hebt geklikt?

langste adem

Ik kan kiezen uit verschillend soorten papier : gewoon papier en meerdere papiersoorten van epson....(zie bijlage)....

Ik heb verschillende instellingen geprobeerd zonder succes..... Er wordt dan alleen maar een leeg vel doorgevoerd in de printer. Ook als ik hem op "envelop" zet.
Op normaal papier print de afbeelding wel, zowel op 80 grams en op 160 grams papier.

Papier is toch te dik denk ik ... Al zou je dan eerder een "paper jam"verwachten ofzo...
Bijlagen
printer.jpg
printer.jpg (73.73 KiB) 9298 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Leg eens een stapel gewoon papier in de papierbak (ongeveer voor de helft gevuld), en daarop 1 vel van je fotopapier.

Het selecteren van het soort papier vertelt de printer alleen maar hoeveel inkt hij op het papier moet spuiten en welke kwaliteit (resolutie) er gekozen moet worden.

Printers herkennen niet of er eigen merk of vreemd merk papier in de bak zit. Dit is dus niet iets dat expres fout gaat, het papier is gewoon niet / minder geschikt voor deze printer.

keimenna52

Ongelezen bericht door keimenna52 »

Heb ik dus ook gehad, gebeld met Epson en zij zeggen dat je alleen hun papier moet gebruiken!! Is niet waar, deze Epson printer zo ook model SX 235W pakt alleen fotopapier TOT 210 gr. Zoals van de Action bijvoorbeeld.

cisica

Ongelezen bericht door cisica »

Wow, nog iemand met dit probleem.
Ik dacht dat er misschien iets in de papiertoevoer van mijn printer zat en heb het euvel gewoon geaccepteerd.
Ik heb een Epson XP-405.
Mijn printer pakt geen fotopapier meer in A4 formaat van de Action, maar wel de 10 x15 cm (zou toch hetzelfde qua dikte moeten zijn).
Fotopapier van de Hema gaat weer wel in A4 formaat.
Ook stiekem een fotopapier verstoppen tussen gewoon papier werkt niet ; hij jast hem er gewoon leeg door.
Hoop dus echt dat er iemand een antwoord heeft.

Fijne dag!
Groet Cisca

Rinustp

Ongelezen bericht door Rinustp »

Misschien "schittert" het papier teveel of valt het licht teveel in de papierlade. Daardoor zou "het oog" wat het papier moet zien kunnen 'denken' dat er geen papier in zit.
Er zit ergens een oog wat een klein signaal opvangt van een klein lampje (al dan niet infrarood). Als er een ander licht op dat "opvangsensortje" valt dan zou er een signaal naar de printer kunnen gaan dat er geen papier tussen zit. Fotopapier glanst meestal heel erg. Het licht dat van buiten de printer komt zou dat proces kunnen beïnvloeden.

Het is maar een idee. Het hoeft niet zo te zijn. Maar voor mij klinkt dat als het meest logische.

langste adem

@Rinustp : dat klinkt wel logisch , maar ik neem aan dat origineel fotopapier van Epson ook glanst ??
Ik denk toch dat deze printer niet geschikt is voor dik papier.

Maar misschien heb je wel gelijk want het ene papier glanst weer meer als het andere , wat van invloed zou kunnen zijn op een sensor ofzo. Dat zou dan ook verklaren waarom Cisica WEL kan printen op papier van de Hema , maar weer NIET op papier van Action. Terwijl beide papiersoorten niet de allerdikste zijn....

Als ik weer eens naar de Action ga zal ik wel een pak fotopapier meenemen en dan laat ik het hier wel weten of het printen daar wel op lukt.

langste adem

@Rinustp : dat klinkt wel logisch , maar ik neem aan dat origineel fotopapier van Epson ook glanst ??

Maar misschien heb je wel gelijk want het ene papier glanst weer meer als het andere , wat van invloed zou kunnen zijn op een sensor ofzo. Dat zou dan ook verklaren waarom Cisica WEL kan printen op papier van de Hema , maar weer NIET op papier van Action. Terwijl beide papiersoorten niet de allerdikste zijn....

Als ik weer eens naar de Action ga zal ik wel een pak fotopapier meenemen en dan laat ik het hier wel weten of het printen daar wel op lukt.

langste adem

langste adem

langste adem

JMAFCVGMIL

Ongelezen bericht door JMAFCVGMIL »

Ik heb ik problemen met mijn printer gehad, er kwam alleen leeg papier of een test pagina uit mijn printer, en deze test pagina was prima, maar daarna printen echt niet,. Toen ben ik mijn printer maar weer opnieuw gaan instellen. Ik heb wel goed gelezen en opgelet dat ik nu de goede handelingen uit voerde. En ja, ik kreeg er een print uit, alleen kwam er toch nog een lege pagina uit, en daarna het door mij gevraagde print. Mijn conclusie, het instellen moet echt nauwkeurig en volgens de instructies worden uitgevoerd, printers zijn nogal gevoelig met in stellen. Ik gebruik normaal A4 papier om te printen, en dat gaat tot nu toe prima. Lukt het nog niet, ondanks je inspanning, adviseer ik je om met je leverancier of fabrikant van je printer contact op te nemen. In ieder geval hoop ik voor je, dat je toch nog veel print plezier mag gaan beleven.

Rinustp

Ongelezen bericht door Rinustp »

Ik denk dat het 'meten' van de dikte pas gebeurt op het moment dat de printer het papier gaat 'binnenhalen'.
Wij hebben een HP en die pakt alles maar als het te dik is stopt de printer en komt er foutmelding.

Vrokkie47

Ongelezen bericht door Vrokkie47 »

Om glanzen uit te sluiten, leg het papier eens een keer "op de kop" in de printer.

Nerd009

Ongelezen bericht door Nerd009 »

Vrokkie47 schreef:Om glanzen uit te sluiten, leg het papier eens een keer "op de kop" in de printer.
Dit vind ik bij mijn printer ook erg onduidelijk, welke kant moet boven, de glanzende zijde of de doffe zijde. En dan moet ik het opschrijven voor als ik een paar maanden later weer een foto wil printen of onthouden, meestal draai ik proef met gewoon A4 met op de ene kant waarop ik schrijf 'boven' en op de andere zijde 'onder'. Ik zie dan wat eruit de printer komt en weet dan of ik het papier om moet draaien ( foto print papier )

Ik heb wel foto's geprobeerd uit te printen maar het komt soms heel nauw, ik heb dus ook een meetlint om de exacte millimeters te meten in breedte en hoogte van het papier. Helaas heb ik alleen ervaringen met het kiezen van de juiste afmetingen en daarop de print software instellen.

Merkte bij mijn eerste fotoprint van een huisdier dat ik 3 dagen moest wachten voordat de inkt droog was. Op dit moment heb ik zoveel leuke foto's van huisdieren dat ik er teveel heb om zelf te printen en de HEMA is dichtbij, de foto's laten printen per stuk is niet duur maar er is een opstart basis prijs dus daarom wachten tot ik genoeg leuke foto's heb.

Van printers weet ik alleen dat ze op iedere print de huidige datum, merk printer, type printer, en serienummer meeprinten. Dat is van de overheid verplicht. Met een goede stereo microscoop kan je deze uiterst kleine 'dots' opzoeken en het is een soort binair patroon wat is gestandaardiseerd. Op Youtube staan daar leuke filmpjes over bijvoorbeeld hoe iemand met de microscoop op zoek gaat en dan uiteindelijk reconstrueert hoe die codering werkt. En dan uiteindelijk terug komt tot de aangehaalde gegevens die op iedere print van iedere printer staan.

Ik zou zo niet weten welke techniek er gebruikt wordt om te besluiten of jij originele fabrikant papier gebruikt of niet. Gewicht valt uit te sluiten gezien de oppervlakte kan wisselen. Dan is er de dikte van het papier wat een printer zou moeten kunnen meten. En dan is er nog wat al gezegd is eerder in dit topic misschien een foto sensor die kijkt hoe glanzend/reflecterend het papier is. En in mijn geval het handmatig tot op de millimeter meten met een meetlint van de lengte en breedte. En of het papier in de breedte moet worden ingevoerd, of dat het papier in de lengte moet worden ingevoerd.

Voor mij is aangezien ik geen erg goede fotodrukker ben het handiger om dan maar foto's te sparen en te laten afdrukken.

Gesloten