Pagina 1 van 1

Teleurstellende klantenservice UWV

Geplaatst: 07 jan 2016 16:20
door Marcel Smit
Na 27 jaar keihard gewerkt te hebben verwacht je toch wel wat meer van de dienstverlening van het UWV. Op 2 januari heb ik via mijn werk in mijn berichten een directe vraag gesteld of het UWV mij kan uitleggen als ik e.v.t een baan voor 6 maanden zou accepteren wat de consequenties voor de hoogte en dur van mijn resterende uitkering zou zijn na die 6 maanden. Ik kreeg hier op maandag 4 januari als antwoord op dat ik daarvoor het beste contact moest opnemen via de UWV Telefoon Werknemers. Op maandag 4 januari heb ik via de UWV Telefoon Werknemers contact opgenomen met het UWV om dus antwoord te krijgen op bovenstaande vraag. Ik kreeg daar niet een concreet antwoord op mijn vraag. Sterker nog, de dame in kwestie moest meerdere malen mij in de wacht zetten om mij enigszins een antwoord te kunnen geven. Ik heb daar alleen te horen gekregen dat ik na die 6 maanden mijn uitkering weer opnieuw aan moest vragen, maar niet de antwoorden op de vraagstelling hoe hoog mijn uitkering dan wordt en tot wanneer mijn uitkering na die 6 maanden werken door loopt Op maandag 4 januari heb ik via mijn berichten in de werkmap contact gezocht met het UWV met de vraag of ik een afspraak met mijn adviseur werk kon maken. Op 5 januari kreeg ik als antwoord van het UWV dat ik via mijn berichten een vraag direct aan mijn adviseur kon stellen. Dat heb ik echter op 2 januari gedaan met als gevolg dat ik van het kastje naar de muur gestuurd wordt. Op 6 januari heb ik op verzoek van het UWV nogmaals uitgelegd waarom ik perse mijn adviseur te spreken wil krijgen. Helaas kreeg ik daar op 7 januari als antwoord op dat ik na 6 maanden tijdelijk werk opnieuw mij uitkering aan moet vragen. En nogmaals heb ik weer geen antwoord op de vraag gekregen over de consequenties op de hoogte en duur van mijn uitkering als ik na die 6 maanden een nieuwe uitkering aanvraag. Ik heb op 7 januari opnieuw gereageerd met de vraagstelling mij een goed antwoord te geven op de consequenties op de hoogte en de duur van mijn uitkering indien ik na die 6 maanden opnieuw werkeloos wordt. Hierop kreeg ik op 7 januari opnieuw als antwoord dat ik contact moet opnemen met de contact opnemen met UWV Telefoon Werknemers. Werk hier bij het UWV dan echt niemand die zijn/haar verantwoording neemt om een klant te voorzien van een passend antwoord op zijn vraag? En waarom word ik steeds van het kastje naar de muur gestuurd? Ik heb sterk de indruk dat het UWV zelf de regels niet kent.

Re: Teleurstellende klantenservice UWV

Geplaatst: 08 jan 2016 21:00
door sjohie
Marcel Smit schreef:Na 27 jaar keihard gewerkt te hebben verwacht je toch wel wat meer van de dienstverlening van het UWV. Op 2 januari heb ik via mijn werk in mijn berichten een directe vraag gesteld of het UWV mij kan uitleggen als ik e.v.t een baan voor 6 maanden zou accepteren wat de consequenties voor de hoogte en dur van mijn resterende uitkering zou zijn na die 6 maanden. Ik kreeg hier op maandag 4 januari als antwoord op dat ik daarvoor het beste contact moest opnemen via de UWV Telefoon Werknemers. Op maandag 4 januari heb ik via de UWV Telefoon Werknemers contact opgenomen met het UWV om dus antwoord te krijgen op bovenstaande vraag. Ik kreeg daar niet een concreet antwoord op mijn vraag. Sterker nog, de dame in kwestie moest meerdere malen mij in de wacht zetten om mij enigszins een antwoord te kunnen geven. Ik heb daar alleen te horen gekregen dat ik na die 6 maanden mijn uitkering weer opnieuw aan moest vragen, maar niet de antwoorden op de vraagstelling hoe hoog mijn uitkering dan wordt en tot wanneer mijn uitkering na die 6 maanden werken door loopt Op maandag 4 januari heb ik via mijn berichten in de werkmap contact gezocht met het UWV met de vraag of ik een afspraak met mijn adviseur werk kon maken. Op 5 januari kreeg ik als antwoord van het UWV dat ik via mijn berichten een vraag direct aan mijn adviseur kon stellen. Dat heb ik echter op 2 januari gedaan met als gevolg dat ik van het kastje naar de muur gestuurd wordt. Op 6 januari heb ik op verzoek van het UWV nogmaals uitgelegd waarom ik perse mijn adviseur te spreken wil krijgen. Helaas kreeg ik daar op 7 januari als antwoord op dat ik na 6 maanden tijdelijk werk opnieuw mij uitkering aan moet vragen. En nogmaals heb ik weer geen antwoord op de vraag gekregen over de consequenties op de hoogte en duur van mijn uitkering als ik na die 6 maanden een nieuwe uitkering aanvraag. Ik heb op 7 januari opnieuw gereageerd met de vraagstelling mij een goed antwoord te geven op de consequenties op de hoogte en de duur van mijn uitkering indien ik na die 6 maanden opnieuw werkeloos wordt. Hierop kreeg ik op 7 januari opnieuw als antwoord dat ik contact moet opnemen met de contact opnemen met UWV Telefoon Werknemers. Werk hier bij het UWV dan echt niemand die zijn/haar verantwoording neemt om een klant te voorzien van een passend antwoord op zijn vraag? En waarom word ik steeds van het kastje naar de muur gestuurd? Ik heb sterk de indruk dat het UWV zelf de regels niet kent.
Het lijkt me dat ze dat ook niet kunnen zeggen, omdat WW gebaseerd is op het laatst verdiende loon, en dat weet je nog niet?

Maar goed, hier lees ik dat het oa afhangt van je arbeidsverleden, en dus hoelang je al WW krijgt nu.

Re: Teleurstellende klantenservice UWV

Geplaatst: 08 jan 2016 21:36
door Appie83
Wat een lap tekst. Als ik u goed begrijp wilt u het volgende weten:
als ik e.v.t een baan voor 6 maanden zou accepteren wat de consequenties voor de hoogte en dur van mijn resterende uitkering zou zijn na die 6 maanden.
Aangezien de regels kortgeleden weer zijn veranderd en er dus verschillende regimes gelden kunnen we u alleen een antwoord geven als we weten sinds wanneer u ww krijgt.
U heeft zelf ook al op de site van het uwv gekeken.

Wat betreft de dienstverlening en het kastje naar de muur. Het UWV is onderbezet en in de maand januari zijn vaak veel nieuwe aanvragen. Persoonlijke begeleiding is er helaas al lang niet meer.

Re: Teleurstellende klantenservice UWV

Geplaatst: 08 jan 2016 22:12
door Marcel Smit
Persoonlijke begeleiding is ook niet mijn wens, normaal antwoord geven via berichten in mijn werkmap wel. Maar zelfs dat zat er bij het UWV niet in helaas. Is toch treurig dat ik de antwoorden hier wel kan vinden. Met dank aan Sjohie!

Re: Teleurstellende klantenservice UWV

Geplaatst: 08 jan 2016 22:16
door doradora456
Waarschuwing:
Vertrouw niet op het mondelinge antwoord van de UWV medewerker.
Stel de vraag per brief en vraag ook een schriftelijk antwoord.

Re: Teleurstellende klantenservice UWV

Geplaatst: 08 jan 2016 22:20
door Appie83
Marcel Smit schreef:Is toch treurig dat ik de antwoorden hier wel kan vinden. Met dank aan Sjohie!
Ik heb me verder niet verdiept in de site die Sjohie aandraagt, maar omdat er sinds juli 2015 het een en ander is veranderd kan het zijn dat de informatie op de site verouderd is.

Re: Teleurstellende klantenservice UWV

Geplaatst: 08 jan 2016 22:35
door langste adem
In de link van Shohie staat :
Indien u na meer dan 6 maanden nadat u aan het werk bent gegaan opnieuw werkloos wordt, bouwt u nieuwe WW-rechten op, te weten een basisuitkering van 3 maanden op basis van uw nieuwe salaris. Daarbij wordt dan de resterende termijn van de eerste uitkering opgeteld

Lees ik het goed dat je ongunstiger af zou kunnen zijn met je ww, als je een halfjaarcontract accepteert met een lager loon? Als dat halfjaarcontract dan niet verlengd wordt, val je dus buiten de 26 weken.
Je behoudt weliswaar de duur van je ww-uitkering, maar dan op basis van het nieuwe loon.

En als dat je nou eens meer gaat verdienen in dat halfjaarcontract, ben je dan "gunstiger af" dan voorheen qua ww-uitkering als het halfjaarcontract niet verlengd wordt ?

Re: Teleurstellende klantenservice UWV

Geplaatst: 09 jan 2016 22:54
door langste adem
Niemand ? Ik vraag het omdat de indruk gewekt wordt dat er geen consequenties aan zijn aan je ww-uitkering als je een halfjaarconract accepteert, en mogelijk zijn die er wel.

Stel je werkt ergens heel lang , verdiende 100 euro per dag en raakt werkloos en krijgt uiteindelijk 70 euro ww-uitkering per dag, en dat voor 3 jaar lang.Je collega ook.
En dan kan jij vervolgens direct ergens een halfjaarcontract krijgen voor 80 euro loon per dag. Minder loon dan je voorheen had, maar in ieder geval meer als de ww die je ontvangt, en die kans pak je met beide handen aan. Alleen, dat halfjaarcontract wordt niet verlengd en je beland alsnog in de ww en moet het opnieuw aanvragen. Dan krijg je dus uiteindelijk maar 70% van die 80 euro , maakt 56 euro per dag.
Je oude collega , die dan al een half jaar werkloos is, krijgt dan de komende 2 en een half jaar nog 70 euro ww per dag. Maar jij moet het de komende 2 en een half jaar doen met nog maar 56 euro per dag.
Terwijl jij nog moeite hebt gedaan om aan werk te komen, en je collega helemaal misschien niet... ????


En om een ander voorbeeld te noemen : Stel je raakt werkloos . Je verdiende 100 euro per dag en krijgt nu 3 jaar lang ww voor 70 euro per dag. Maar dan krijg je ergens een halfjaarcontract voor 200 euro per dag. Geen verlenging van het halfjaarcontract, en de ww uitkering wordt opnieuw berekend en je krijgt dan nog 2 en een halfjaar lang 70% van die 200 euro , maakt 140 euro per dag. Een forse stijging van je ww. Een stuk meer ook van je oorspronkelijke baan waar je heel lang gewerkt hebt.
Vanwege een halfjaarcontractje.

Ik weet het, misschien zijn het extreme gevallen die ik hier schets, maar theoretisch niet ondenkbaar toch ?

Re: Teleurstellende klantenservice UWV

Geplaatst: 10 jan 2016 09:10
door Marcel Smit
@Langste Adem, zoals jij het schets is het ook inderdaad. Uiteindelijk heeft het UWV mij dan toch benaderd om mij dit goed uit te leggen. (nadat ik een klacht had ingediend) Zoals jij het in jouw bericht schetst, daar komt het in grote lijnen op neer helaas. Het is alleen jammer dat je bij het UWV eerst een klacht moet neerleggen om goed geholpen te worden....

Re: Teleurstellende klantenservice UWV

Geplaatst: 10 jan 2016 09:55
door GJvdZ
langste adem schreef:Niemand ? Ik vraag het omdat de indruk gewekt wordt dat er geen consequenties aan zijn aan je ww-uitkering als je een halfjaarconract accepteert, en mogelijk zijn die er wel.

Stel je werkt ergens heel lang , verdiende 100 euro per dag en raakt werkloos en krijgt uiteindelijk 70 euro ww-uitkering per dag, en dat voor 3 jaar lang.Je collega ook.
En dan kan jij vervolgens direct ergens een halfjaarcontract krijgen voor 80 euro loon per dag. Minder loon dan je voorheen had, maar in ieder geval meer als de ww die je ontvangt, en die kans pak je met beide handen aan. Alleen, dat halfjaarcontract wordt niet verlengd en je beland alsnog in de ww en moet het opnieuw aanvragen. Dan krijg je dus uiteindelijk maar 70% van die 80 euro , maakt 56 euro per dag.
Je oude collega , die dan al een half jaar werkloos is, krijgt dan de komende 2 en een half jaar nog 70 euro ww per dag. Maar jij moet het de komende 2 en een half jaar doen met nog maar 56 euro per dag.
Terwijl jij nog moeite hebt gedaan om aan werk te komen, en je collega helemaal misschien niet... ????


En om een ander voorbeeld te noemen : Stel je raakt werkloos . Je verdiende 100 euro per dag en krijgt nu 3 jaar lang ww voor 70 euro per dag. Maar dan krijg je ergens een halfjaarcontract voor 200 euro per dag. Geen verlenging van het halfjaarcontract, en de ww uitkering wordt opnieuw berekend en je krijgt dan nog 2 en een halfjaar lang 70% van die 200 euro , maakt 140 euro per dag. Een forse stijging van je ww. Een stuk meer ook van je oorspronkelijke baan waar je heel lang gewerkt hebt.
Vanwege een halfjaarcontractje.

Ik weet het, misschien zijn het extreme gevallen die ik hier schets, maar theoretisch niet ondenkbaar toch ?
Het voorbeeld klopt, maar je vergeet 1 ding: degene die heeft gewerkt heeft zijn positie op de arbeidsmarkt verbetert. De kans dat hij sneller een nieuwe baan heeft dan de persoon die niet heeft gewerkt is groot. Initiatief en ervaring worden nog altijd beter beloond dan niets doen.

Re: Teleurstellende klantenservice UWV

Geplaatst: 10 jan 2016 20:21
door langste adem
Het voorbeeld klopt, maar je vergeet 1 ding: degene die heeft gewerkt heeft zijn positie op de arbeidsmarkt verbetert. De kans dat hij sneller een nieuwe baan heeft dan de persoon die niet heeft gewerkt is groot. Initiatief en ervaring worden nog altijd beter beloond dan niets doen.
Helemaal mee eens hoor. Maar als je al ergens 27 jaar hebt gewerkt ben je dus niet meer 1 van de jongsten en is het extra moeilijk om nog een baan te vinden.
En in sommige gevallen zou je dan dus toch "beter af" kunnen zijn met een tijdelijk contract voor 4 of 5 maanden, dan met een halfjaarcontract. Mocht het tijdelijke contract dan niet verlengd worden, behoud je in ieder geval nog je "oude rechten".