LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Asus RT AC66U Router en kortsluiting in de meterkast

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Nerd009

Asus RT AC66U Router en kortsluiting in de meterkast

Ongelezen bericht door Nerd009 »

Ik denk dat ik waarschijnlijk een nieuwe router moet kopen want ik heb contact opgenomen met Asus over de externe voedingsadapter van de RT AC66U router.

Ongeveer om de 2 dagen springt er een stop door in de meterkast, we hebben 5 stoppen en inmiddels 2 doosjes met reserve stoppen van porselein 16 Ampere kleurcode grijs. Daar kan je ook prima een wasmachine op laten lopen.

Sinds een aantal weken ben ik langzaam steeds meer apparaten aan het ontkoppelen geweest. Uiteindelijk bleef er op de stop die steeds doorslaat nog slechts 1 apparaat over.

Dat apparaat dat een 16A/500V code grijs stop laat doorslaan is dus de Asus RT AC66U router. De router was 144 euro, dus ik vroeg Asus om een prijsopgave voor een nieuwe externe stroom adapter. Deze adapter moet 19 Volt bij 1.58 Ampere zijn.

Asus zegt mij dat ze geen losse adapters mogen leveren, en dat ik de hele router met adapter terug moet sturen naar de winkel waar ik hem gekocht heb. Deze winkel moet het dan met mij afhandelen. Nu is het zo dat de Router garantie 2 jaar is. Al zou de winkel de router willen aanvaarden terwijl het om de stroom adapter gaat, de vaste lasten van Internet en Televisie blijven doorgaan. Ik zou dan enkele weken in het beste geval de router kwijt zijn met in het slechtste geval dat ik ook verzend kosten moet betalen, en een nieuwe voeding, en de terug zend kosten, en 'beoordelings' kosten.

Ik heb nu een laptop adapter gekocht omdat ik niet voor onbepaalde tijd zonder internet/tv wil, en zoiets kan weken duren. De andere optie was een nieuwe Router van Asus kopen, geschat op meer dan 144 euro wil ik iets soortgelijks. Natuurlijk zijn er ook goedkope routers maar die hebben bijvoorbeeld alleen 2.4 GHz en geen 5 GHz.

De router is net iets ouder dan 2 jaar. Het is nu afwachten tot de universele laptop voeding komt die ook een Voltage van 19 Volt heeft en > 1.58 Ampere kan leveren, en ik moet hopen dat deze universele voeding toevallig 1 passende koppeling heeft die op de router past.

Met de multimeter meet ik eerst of de vervangende voeding de juiste polariteit heeft. Voltage is zeker goed, en Ampere is meer dan genoeg.

Een 2e hands voeding vind ik een te groot risico. Ik mag van geluk spreken dat we een stoppen contact hebben, en dat de router bijvoorbeeld niet in brand vliegt. Een router is een apparaat wat continu aanstaat.

Asus weigert samengevat een vervangende adapter te leveren, en verwijst naar hun RMA regelement dat ook als er slechts een onderdeel kapot is, alles opgestuurt moet worden naar de winkel waar die gekocht is. De problematiek hier omtrend is reeds beschreven in dit bericht.

Als de vervangende Multiversele Laptop Adapter door pech niet past heb ik 43 euro voor niets uitgegeven, maar dat kan ik pas weten als die arriveert.

Asus verkoopt over de hele wereld duizenden ja ook wel tienduizenden van die dingen en een externe adapter kunnen ze niet leveren ook al zitten ze hier in Nederland want dat is tegen hun RMA regelement.

De winkel zal gewoon zeggen, ja de garantie van 2 jaar is net voorbij, dat heb ik vaker met elektronica meegemaakt dat ze net na de garantie kapot gaan.

Bij Samsung kon ik bijvoorbeeld wel losse dingen zoals afstandsbedieningen kopen, maar Samsung heeft daarvoor een aparte website die allerlei te vervangen Samsung zaken verkoopt. Waarom heeft Asus dat niet?

Bij Asus heb ik net een reactie terug gekregen dat 'zet het maar op Tros Radar, je kent de RMA procedure, wij mogen u niet helpen'.

Dit type routers zijn kwalitatief erg goed, maar ook duur. Ik ben ontevreden over Asus, als ik hun procedure volg, geen internet, geen tv, geen telebankieren, onzekerheid voor onbepaalde tijd. Terwijl, wat kost zo'n adapter nou?

Ik vrees dat ik toch een nieuwe router moet kopen. Als de universele Laptop Adapter past dan zal ik dat laten weten. Zou dit een vorm van 'Planned Obsolence' zijn? Immers het defect is bekend, en Asus zegt het niet rechtstreeks maar hun boodschap is eigenlijk gewoon koop een nieuwe voor flink wat euro.

Het doet me denken aan moderne televisies waarvan bijvoorbeeld een condensator kapot is en die dan gewoon bij het grofvuil gaat, terwijl condensators vervangen een klein klusje is. Ik ken iemand die bij de vuilnis werkt en regelmatig als nieuw uitziende televies meeneemt en dan zelf de condensators vervangt.

De adapter van de Asus router RT-AC66U is niet servicable dat betekent ook al is ie vervangbaar, de RMA voorwaarden van Asus het niet toelaten een adapter als vervanging te kopen.

Wegens privacy plaats ik geen correspondentie. Wettelijk heb ik geen rechten het is immers net meer dan 2 jaar na aankoop. Ik hoop dat iemand anders wat heeft aan dit artikel.

Het is triest om te zeggen, maar omdat mensen zo vaak over apparatuur praten die net na de garantie periode kapot gaat, mag je hopen dat je apparaat binnen de garantie periode kapot gaat. Maar nogmaals, gelukkig is er geen brand ontstaan.

bprosman

Re: Asus RT AC66U Router en kortsluiting in de meterkast

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik mag van geluk spreken dat we een stoppen contact hebben
Nou.. ALLE woonhuizen hebben "stoppen" hoor :wink: .

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als je een adapter hebt die een vergelijkbare spanning levert (dit kan best wel 10% hoger of lager zijn) en minimaal de stroom die de huidige adapter levert kan je die gewoon gebruiken. Desnoods even iemand zoeken die de originele connector overzet.

lichtstad

Ongelezen bericht door lichtstad »

@ Nerd009

Koop een universeel adapter deze krijg je in iedere PC winkel!

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

lichtstad schreef:@ Nerd009

Ik weet niet of dat de beste oplossing is.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Nerd009 schreef:Ik denk dat ik waarschijnlijk een nieuwe router moet kopen want ik heb contact opgenomen met Asus over de externe voedingsadapter van de RT AC66U router.

Ongeveer om de 2 dagen springt er een stop door in de meterkast, we hebben 5 stoppen en inmiddels 2 doosjes met reserve stoppen van porselein 16 Ampere kleurcode grijs. Daar kan je ook prima een wasmachine op laten lopen.

Sinds een aantal weken ben ik langzaam steeds meer apparaten aan het ontkoppelen geweest. Uiteindelijk bleef er op de stop die steeds doorslaat nog slechts 1 apparaat over.

Dat apparaat dat een 16A/500V code grijs stop laat doorslaan is dus de Asus RT AC66U router. De router was 144 euro, dus ik vroeg Asus om een prijsopgave voor een nieuwe externe stroom adapter. Deze adapter moet 19 Volt bij 1.58 Ampere zijn.

Asus zegt mij dat ze geen losse adapters mogen leveren, en dat ik de hele router met adapter terug moet sturen naar de winkel waar ik hem gekocht heb. Deze winkel moet het dan met mij afhandelen. Nu is het zo dat de Router garantie 2 jaar is. Al zou de winkel de router willen aanvaarden terwijl het om de stroom adapter gaat, de vaste lasten van Internet en Televisie blijven doorgaan. Ik zou dan enkele weken in het beste geval de router kwijt zijn met in het slechtste geval dat ik ook verzend kosten moet betalen, en een nieuwe voeding, en de terug zend kosten, en 'beoordelings' kosten.

Ik heb nu een laptop adapter gekocht omdat ik niet voor onbepaalde tijd zonder internet/tv wil, en zoiets kan weken duren. De andere optie was een nieuwe Router van Asus kopen, geschat op meer dan 144 euro wil ik iets soortgelijks. Natuurlijk zijn er ook goedkope routers maar die hebben bijvoorbeeld alleen 2.4 GHz en geen 5 GHz.

De router is net iets ouder dan 2 jaar. Het is nu afwachten tot de universele laptop voeding komt die ook een Voltage van 19 Volt heeft en > 1.58 Ampere kan leveren, en ik moet hopen dat deze universele voeding toevallig 1 passende koppeling heeft die op de router past.

Met de multimeter meet ik eerst of de vervangende voeding de juiste polariteit heeft. Voltage is zeker goed, en Ampere is meer dan genoeg.

Een 2e hands voeding vind ik een te groot risico. Ik mag van geluk spreken dat we een stoppen contact hebben, en dat de router bijvoorbeeld niet in brand vliegt. Een router is een apparaat wat continu aanstaat.

Asus weigert samengevat een vervangende adapter te leveren, en verwijst naar hun RMA regelement dat ook als er slechts een onderdeel kapot is, alles opgestuurt moet worden naar de winkel waar die gekocht is. De problematiek hier omtrend is reeds beschreven in dit bericht.

Als de vervangende Multiversele Laptop Adapter door pech niet past heb ik 43 euro voor niets uitgegeven, maar dat kan ik pas weten als die arriveert.

Asus verkoopt over de hele wereld duizenden ja ook wel tienduizenden van die dingen en een externe adapter kunnen ze niet leveren ook al zitten ze hier in Nederland want dat is tegen hun RMA regelement.

De winkel zal gewoon zeggen, ja de garantie van 2 jaar is net voorbij, dat heb ik vaker met elektronica meegemaakt dat ze net na de garantie kapot gaan.

Bij Samsung kon ik bijvoorbeeld wel losse dingen zoals afstandsbedieningen kopen, maar Samsung heeft daarvoor een aparte website die allerlei te vervangen Samsung zaken verkoopt. Waarom heeft Asus dat niet?

Bij Asus heb ik net een reactie terug gekregen dat 'zet het maar op Tros Radar, je kent de RMA procedure, wij mogen u niet helpen'.

Dit type routers zijn kwalitatief erg goed, maar ook duur. Ik ben ontevreden over Asus, als ik hun procedure volg, geen internet, geen tv, geen telebankieren, onzekerheid voor onbepaalde tijd. Terwijl, wat kost zo'n adapter nou?

Ik vrees dat ik toch een nieuwe router moet kopen. Als de universele Laptop Adapter past dan zal ik dat laten weten. Zou dit een vorm van 'Planned Obsolence' zijn? Immers het defect is bekend, en Asus zegt het niet rechtstreeks maar hun boodschap is eigenlijk gewoon koop een nieuwe voor flink wat euro.

Het doet me denken aan moderne televisies waarvan bijvoorbeeld een condensator kapot is en die dan gewoon bij het grofvuil gaat, terwijl condensators vervangen een klein klusje is. Ik ken iemand die bij de vuilnis werkt en regelmatig als nieuw uitziende televies meeneemt en dan zelf de condensators vervangt.

De adapter van de Asus router RT-AC66U is niet servicable dat betekent ook al is ie vervangbaar, de RMA voorwaarden van Asus het niet toelaten een adapter als vervanging te kopen.

Wegens privacy plaats ik geen correspondentie. Wettelijk heb ik geen rechten het is immers net meer dan 2 jaar na aankoop. Ik hoop dat iemand anders wat heeft aan dit artikel.

Het is triest om te zeggen, maar omdat mensen zo vaak over apparatuur praten die net na de garantie periode kapot gaat, mag je hopen dat je apparaat binnen de garantie periode kapot gaat. Maar nogmaals, gelukkig is er geen brand ontstaan.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Asus zegt dus niet keihard nee, wat ze in principe zouden kunnen doen, want >2 jaar oud is geen garantie meer, maar de route die ze je aanbieden zint je niet, dus ga je afstandsbedieningen met netadapters vergelijken? Ik volg het niet helemaal moet ik zeggen.

Maar goed, als je golfje niet start, kan je ook niet alleen de motor inleveren bij de garage, dan willen ze ook het hele voertuig kunnen bekijken. Dit is weliswaar een iets andere schaal, maar inhoudelijk niet anders.

En om bij de autovergelijking te blijven, als je auto een week bij de garage staat, vergoedden die ook niet alle taxiritten die je in de tussentijd maakt, dus Asus hoeft natuurlijk ook niks te vergoedden van je internetabonnement wat je niet kan gebruiken zonder router. Je kan altijd een UTP kabel in het modem drukken trouwens, dus helemaal zonder internet zal je niet zitten, en telebankieren etc kan dan gewoon.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

riddert schreef:
lichtstad schreef:@ Nerd009

Ik weet niet of dat de beste oplossing is.
Want? Als er een probleem in de router zit gaat de zekering in de router of de adapter er aan, niet de stop.

igen

Ongelezen bericht door igen »

Het probleem is niet de router, maar zijn voeding. Maar...ook dat hoeft niet zo te zijn. Probeer het eens bij de buren..

Nerd009

Het slechte nieuws is dat de firmware ontwikkelaar van de router reeks van Asus ernstig ziek is. Voordat de vervangende voeding binnenkwam heb ik nagedacht, en opeens wist ik het, het is begonnen toen ik de Firmware van 2015/12/29 had geinstalleerd van de Asus website. Nu zal ik uitleggen wat er aan de hand is. Eric bekend als Merlin heeft vlak voor zijn ziekte nog een laatste firmware gemaakt daarbij zegt hij dat er nieuwe gesloten kernel modules door Broadcom zijn geleverd voor de chipset. Ook andere mensen hebben problemen met deze nieuwe gesloten Broadcom modules. Als iemand die dit leest een probleem heeft ga terug naar een firmware van voor 2015/12/29. Kreeg net een tevredenheids verzoek van Asus. Ze kunnen hier hun reactie plaatsen als ze willen. Feit: Mijn router werkt weer nu ik een firmware van voor 2015/12/29 heb terug gezet. Feit: Oorzaak Broadcom Feit: Ik heb met Asus te maken niet met Broadcom. Feit: Asus mag blij zijn dat er geen brand is onstaan tot nu toe. Er zijn al mensen die defecte routers rapporteren, daarvoor moet je de Engelstalige forum over alle Asus Routers raadplegen. Merlin kan niks meer doen, Asus gebruikt regelmatig Merlin zijn werk gezien alles in de Router open source is behalve deze gevaarlijke gesloten kernel module. Asus moet Broadcom ter verantwoording roepen is mijn mening. En nu hopen dat Eric (Merlin) gauw hersteld. De 43 euro voor een universele voeding is niet verkeerd uitgegeven, die zit nu op een laptopje dat ik vond bij de vuilnis. En de router draait nu dagenlang zonder probleem.

bprosman

Firmware die de "stop door laat slaan" ? Staat die router in de Efteling ?
En een bedrijf als Asus heeft één firmware ontwikkellaar ? :lol:

Nerd009

bprosman schreef:Firmware die de "stop door laat slaan" ? Staat die router in de Efteling ?
En een bedrijf als Asus heeft één firmware ontwikkellaar ? :lol:
Heb je weleens gewerkt in de software sector? Merlin is vergelijkbaar met Linus Torvalds hij is niet zomaar iemand. En zoals aangegeven, er is niet bekend wat de door Broadcom aangeleverde gesloten source kernel modules doen. Ik weet niet of jij een Internet Troll bent, ik ga uit van jouw goede trouw.

Een schakelende voeding zoals bij deze router maar ook jouw PC gebruikt Pulse Width Modulatie om de 230 Volt uit de meterkast heel snel aan uit te zetten. Als je een gloeilamp een halve seconde laat branden en een halve seconde aan laat staan gebruikt de gloeilamp de helft van het aantal Watt wat op de gloeilamp staat. Zeker omdat Watt letterlijk een eenheid is die het vermogen Voltage maal Ampere in 1 seconde aangeeft.

De reden dat deze schakelende voeding niet kapot gaat ondanks dat de router iets verkeerds doet met de afgenomen spanning is dat het direct de stop door laat slaan van 16 Ampere 500 Volt. Als de stop niet door zou slaan zou de externe adapter defect geraakt zijn of in brand zijn gevlogen.

Je snapt zelf ook wel dat als je de uitvoer van een adapter even kortsluit er een extreem lage weerstand is waardoor er een onvoorstelbare hoeveelheid electronen gaat lopen aan de invoer kant ( de 230 Volt kant ) ondanks dat de veronderstelde sluiting bij de router als geheel gezocht wordt.

Als mensen thuis geen meterkast hadden, dan zou gemakkelijk de hele energie voorziening in een hele wijk kunnen uitvallen. In de Verenigde Staten is dit in het jaar 2004 gebeurt, in vrijwel de hele staat New York was overal de stroom uitgevallen. Dit werd toen zelfs nog live uitgezonden op TV.

Eric ( Merlin ) heeft duidelijk gezegd dat hij geen controle heeft op wat BROADCOM aanlevert om de chipset aan te sturen die het vermogen regelen van de Wifi, dat is geheim. Verkeerde firmware met daarin dus die gesloten kernel modules van BROADCOM kan de 30 Watt aan vermogen van de geschakelde voedings adapter overstijgen, vergelijk het met het overklokken van een processor in een gewone PC.

En om in te gaan op jouw grapje, er was een een electrische installatie verbonden aan een kerncentrale, het was 1986. Die kerncentrale had geen overbelasting beveiliging, de installatie die direct naast die kerncentrale staat ( en nog steeds bestaat ) vroeg zoveel vermogen van de kerncentrale dat de kerncentrale in een meltdown terecht kwam. Hierbij zijn 600000 ( zeshonderd duizend ) liquidators ingezet om de kerncentrale te ontmantelen. En slechts een enkele vermogens beveiliging had deze meltdown kunnen voorkomen. In Nederland mochten we zelfs geen voedsel van het land eten, de koeien moesten binnen blijven. De helicopter piloten die over de centrale vlogen en boorzuur dumpten in de core overleden gemiddeld binnen 2 uur tijd. De levensduur van een liquidator ( zeshonder duizend ) was 40 seconden werken en dan het sterf bed. Nog steeds moet er een nieuwe sarcofaag gebouwd worden omdat de reactor nog steeds extreem gevaarlijk is, ook die mensen gaan sterven.

Ik hoop dat ik zo jouw 'grapje' over de efteling heb beantwoord met een simpel antwoord dat een eenvoudig electronisch gebruiks apparaat zelfs een Meltdown kan veroorzaken. Wat ook echt gebeurt is in Tsjenobyl.

Gezien de oplossing van het probleem duidelijk is, weet ik niet of het beter is dit topic te sluiten.

bprosman

Heb je weleens gewerkt in de software sector?
Ja, en werk er nog, heb in een vorig leven ook wel eens firmware ontwikkeld voor meetapparatuur, en heb mijn universitaire opleiding in de electronica netjes afgerond zo'n 30 jaar geleden dus ik weet wel iets van elektronica en geschakelde voedingen (was zelfs tentamenstof) en heb nog nooit zo'n onzin gelezen als dat je hieronder schrijft. Hoe kan firmware er nu voor zorgen dat de uitvoer van de adapter kortgesloten wordt. Zoek eens een schema van het voedingsdeel van een router op en bestudeer dat eens.
En zelfs ALS je m aan de secundaire kant kortsluit gaat er aan de primaire kant de 16A zekering nog niet uit maar gaat een geschakelde voeding "trippen" of "hikken". Je kunt dit zelfs horen met een beetje goed gehoor als de schakelfrequentie van de voeding niet te hoog is.
Je snapt zelf ook wel dat als je de uitvoer van een adapter even kortsluit er een extreem lage weerstand is waardoor er een onvoorstelbare hoeveelheid electronen gaat lopen aan de invoer kant
Nee dan komt de korstluitbeveiliging in.

Als mensen thuis geen meterkast hadden, dan zou gemakkelijk de hele energie voorziening in een hele wijk kunnen uitvallen. In de Verenigde Staten is dit in het jaar 2004 gebeurt, in vrijwel de hele staat New York was overal de stroom uitgevallen. Dit werd toen zelfs nog live uitgezonden op TV.
Nog meer onzin, OOK in de US hebben mensen meterkasten met zekeringen. Dat de energievoorziening uitviel kwam omdat iedereen massaal zn airco aan ging zetten en de energievoorziening dat niet aankon.
Zeker omdat Watt letterlijk een eenheid is die het vermogen Voltage maal Ampere in 1 seconde aangeeft.
De formules mogen bij mij inmiddels wel roestig zijn maar P = U x I , ofwel Watt = Volt x Ampere , zonder tijdseenheid. Watt per seconde (Wattseconde of Ws) = 1 Joule.

Overigens zeg ik niet dat een geschakelde voeding geen 16A "stop" (ofwel smeltveiligheid, "stop" werd alleen door huisvrouwen gebruikt zei mijn docent altijd) , er uit kan laten gaan maar dan zit de sluiting meestal in het primaire deel van je voeding. Een sluiting op de secundare kant kan dit niet zomaar "doorgeven" naar de primaire kant.
vroeg zoveel vermogen van de kerncentrale dat de kerncentrale in een meltdown terecht kwam
Ik weet niet waar je dit vandaan hebt maar Tschernobyl is een opeenstapeling geweest van menselijke fouten.
Laatst gewijzigd door bprosman op 20 jan 2016 17:36, 7 keer totaal gewijzigd.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik hoop dat ik zo jouw 'grapje' over de efteling heb beantwoord met een simpel antwoord dat een eenvoudig electronisch gebruiks apparaat zelfs een Meltdown kan veroorzaken. Wat ook echt gebeurt is in Tsjenobyl.
Een beetje wikipedia (en daar heb je je kennis vandaan zeg je zelf en blijkt hier ook maar weer) en je kunt ook op dit punt (net als bij electronische schakelingen) je kennis weer een beetje opvijzelen!

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Beetje vreemd dat een firmware een stoppenkast op hol kan doen slaan. Volgens mij is dat een broodje aap verhaal. Ik denk ook niet dat er maar een man werkt op de firmware afdeling van Asus, want dat zou een ramp zijn voor het bedrijf.

bprosman

Overigens, als het om deze Eric / Merlin (versie) gaat is het geen officiele Asus versie maar iemand die voor eigen rekening een alternatieve versie bouwt gebaseerd op de Open Source van Asus. Dit zie je ook bij Linksys gebeuren.
https://github.com/RMerl/asuswrt-merlin ... ed-Devices. Maar dan nog is het onmogelijk dat die de "stop" laat doorslaan.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

In dit topic staat een hoop onzin. Het begint met 16A stop die doorslaat op een klein adaptertje. Wordt hier niet gewoon de aardlek bedoeld?

bprosman

Adapters die bij een router geleverd worden zijn vaak niet geaard.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

olaf79 schreef:Beetje vreemd dat een firmware een stoppenkast op hol kan doen slaan. Volgens mij is dat een broodje aap verhaal. Ik denk ook niet dat er maar een man werkt op de firmware afdeling van Asus, want dat zou een ramp zijn voor het bedrijf.
+1

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

bprosman schreef:Adapters die bij een router geleverd worden zijn vaak niet geaard.
Nee maar hebben binnenin wel allerlei beveiligingen. Zelfs soms een mini firmware.

Gesloten