LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bonus/malus 2016 dupeert nette rijders

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Tjalling68
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2016 17:16

bonus/malus 2016 dupeert nette rijders

Ongelezen bericht door Tjalling68 »

Nieuwe regels verzekeraars (2016) voor bonus/malus schadevrije jaren zeer ongunstig voor nette rijders!
Wanneer iemand meer dan 15 schadevrije jaren heeft en een schade claimt dan valt hij altijd terug naar 10 schadevrije jaren, ongeacht de hoogte van de schade. Deze regel hebben de schadeverzekeraars met elkaar afgesproken en wordt per 1-1-2016 doorgevoerd.

Commentaar Tjalling68
Ik vind die regel van terugval naar 10 schadevrije jaren buiten elke proportie en onbehoorlijk. Zijn bij het bepalen daarvan consumenten-organisaties betrokken? Kan het me nauwelijks voorstellen bij zo’n dubieuze eenzijdige verslechtering van polisvoorwaarden. Welk consumentenbelang is hiermee gediend? Of is dit gewoon een gezellig onderonsje van de verzekeraars om trouwe en verantwoordelijke klanten te grazen te nemen als ze na vele jaren een keer schade rijden? Waar is de regel gebleven dat je geen terugval hebt als je 1 schade claimt na veel schadevrije jaren?
Ik rijd zelf al sinds 1968 schadevrij op 1 kleine enkelzijdige schade na in 1996. Maar ik word nu wel gedwongen om aanzienlijke schade voor eigen rekening te nemen om niet geconfronteerd te worden met een gigantische verhoging van mijn premie na een onverhoopte schade.
Ik vind dit echt voer voor Radar. :oops:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: bonus/malus 2016 dupeert nette rijders

Ongelezen bericht door GJvdZ »

De Consumentenbond heeft er een uitgebreid artikel over gemaakt: http://www.consumentenbond.nl/autoverze ... ije-jaren/

Er staat niet echt kritiek in, dus ik neem aan dat zij als vertegenwoordiger van de consument er niet op tegen zijn. Ik ga er van uit dat zij de wijzigingen goed hebben geanalyseerd.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: bonus/malus 2016 dupeert nette rijders

Ongelezen bericht door tijger1 »

Bij uw eigen verzekeraar kan het best zo zijn dat u nog steeds de korting houdt, die u had. Alleen bij overstappen naar een andere, begint u dan op 10.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: bonus/malus 2016 dupeert nette rijders

Ongelezen bericht door Appie83 »

Schadevrije jaren en Bonus-Malus met bijbehorende korting zijn niet hetzelfde.
De schadevrije jaren zijn vooral van belang bij het overstappen en wordt geregistreerd in een systeem wat voor alle verzekeraars toegankelijk is, de zgn Roy-Data.

De stijging en daling van de Bonus-Malus is nu dus gelijk, maar de bijbehorende korting per trede verschilt per verzekeraar en dit zal dacht ik ook zo blijven. Zo zal je bij elke verzekeraar dus 5 treden in de Bonus-Malus lader zakken bij schade maar maakt het voor de korting wel uit bij welke verzekeraar je zit. Daarnaast heb je nog de schade(vrije)jaren.
Op basis van de bonus/malus-ladder stellen verzekeraars uw schadevrije jaren vast. Hoe werkt dat? De verzekeraar kijkt naar het de trede waarop u bent gestart en de trede waar u op staat als u de verzekering beëindigd. Het verschil is het aantal schadevrije jaren dat u hebt opgebouwd, eventueel vermeerderd met de schadevrije jaren die u al had bij aanvang van de verzekering.
Apart no-claimbeschermer afsluiten
Veel mensen sluiten bij hun autoverzekering een no-claimbeschermer af in de veronderstelling dat ze zonder gevolgen een schade kunnen claimen. Helaas werkt dat niet zo. In werkelijkheid wordt uw korting wel beschermd, maar niet uw schadevrije jaren. Dat merkt u als u wilt overstappen. De nieuwe verzekeraar baseert uw premie op de schadevrije jaren en niet op de korting die u bij uw oude verzekeraar ontving. Veel consumenten zijn zich hier niet bewust van, mede omdat de schadevrije jaren bijna nooit op de polis staan vermeld.
Ik heb zelf met een voertuig 8 schadevrije jaren opgebouwd met bijbehorende korting. Deze korting kon ik meenemen naar een tweede auto, maar ik begon wel op trede 0. Vervolgens is met deze 2e auto schade gereden en is mijn korting gedaald naar naar een korting die overeenkomst met trede 3. Maar sta ik wel op -5 schadevrije jaren.
Gevolg: Ik ben gek als ik de komende jaren zou overstappen, sowieso omdat niemand mijn auto wil verzekeren en ik veel meer ga betalen.
Laatst gewijzigd door Appie83 op 20 jan 2016 13:02, 3 keer totaal gewijzigd.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: bonus/malus 2016 dupeert nette rijders

Ongelezen bericht door Frantic2 »

U heeft een klok horen luiden en heeft geen idee waar de klepel blijft! Het enige dat is verandert is dat alle BM ladders gelijk zijn gemaakt. U verliest altijd schadevrije jaren( verzekeringsterm niet de verwarren met jaren dat u schadevrij bent geweest) Vroeguhh viel je een x aantal jaren terug en dat kon bij iedere maatschappij anders zijn. Nu val je altijd terug naar 10 een dan blijf je maximale no-claim hebben. Alleen bij een volgende schade val je ook terug in korting...

stofzuigertje

Re: bonus/malus 2016 dupeert nette rijders

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik wacht op polis want wat gebeurde met no claim bescherming?

Nieuwe regels maar nu al reageren, volgens mij mogen ze er vanaf wijken maar overstappen geld nu altijd hetzelfde...

Anduril.tr
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 mei 2015 12:35

Re: bonus/malus 2016 dupeert nette rijders

Ongelezen bericht door Anduril.tr »

Schadevrije jaren betekent: het aantal jaren waarin je geen schade hebt gemeld. De logische consequentie hiervan is dat je in een jaar waarin je schade meldt geen schadevrij jaar krijgt; als je er 18 had, dan blijft het aantal 18. Maar zo werkt het niet! De verzekeringsboeren hebben een eigen - en voor de verzekerde nadelige - 'uitleg' en knabbelden er tot voor kort ook nog 5 extra af en nu dus zoveel als zij nodig vinden om je op 10 te zetten. Je zal maar 30 schadevrije jaren hebben! :evil:
Er is nu sprake van kartelvorming en dat is wettelijk verboden. Wie richt de verzekeringsboeren naar rechts?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: bonus/malus 2016 dupeert nette rijders

Ongelezen bericht door GJvdZ »

stofzuigertje schreef:Ik wacht op polis want wat gebeurde met no claim bescherming?

Nieuwe regels maar nu al reageren, volgens mij mogen ze er vanaf wijken maar overstappen geld nu altijd hetzelfde...
En in het Nederlands is dat?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: bonus/malus 2016 dupeert nette rijders

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Anduril.tr schreef:Schadevrije jaren betekent: het aantal jaren waarin je geen schade hebt gemeld. De logische consequentie hiervan is dat je in een jaar waarin je schade meldt geen schadevrij jaar krijgt; als je er 18 had, dan blijft het aantal 18. Maar zo werkt het niet! De verzekeringsboeren hebben een eigen - en voor de verzekerde nadelige - 'uitleg' en knabbelden er tot voor kort ook nog 5 extra af en nu dus zoveel als zij nodig vinden om je op 10 te zetten. Je zal maar 30 schadevrije jaren hebben! :evil:
Er is nu sprake van kartelvorming en dat is wettelijk verboden. Wie richt de verzekeringsboeren naar rechts?
Nee, ze halen er geen schadevrije jaren af. Je gaat terug naar een korting die overeen komt met een minder aantal schadevrije jaren. Ze hadden ook een andere tabel kunnen maken waar je bijvoorbeeld maar 1 trede omlaag zou gaan maar dan had de impact op de premie hetzelfde geweest. De treden zijn leuk maar het enige wat telt zijn de premies. En of je nu 100 euro betaalt voor 20 schadevrije jaren of voor 10 schadevrije jaren maakt niet uit. Er zijn kosten en daar moeten inkomsten tegenover staan.

franske s
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2016 16:21

Re: bonus/malus 2016 dupeert nette rijders

Ongelezen bericht door franske s »

Frantic2 schreef:U heeft een klok horen luiden en heeft geen idee waar de klepel blijft! Het enige dat is verandert is dat alle BM ladders gelijk zijn gemaakt. U verliest altijd schadevrije jaren( verzekeringsterm niet de verwarren met jaren dat u schadevrij bent geweest) Vroeguhh viel je een x aantal jaren terug en dat kon bij iedere maatschappij anders zijn. Nu val je altijd terug naar 10 een dan blijf je maximale no-claim hebben. Alleen bij een volgende schade val je ook terug in korting...
een vraagje ik heb no-claim bescherming bij gekocht heeft dat nut ik rij 46 jaar schade vrij

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: bonus/malus 2016 dupeert nette rijders

Ongelezen bericht door tijger1 »

No-claim escherming is echt weggegooid geld. En werkt trouwens alleen bij de eigen verzekeraar, niet bij overstappen.

Anduril.tr
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 mei 2015 12:35

Re: bonus/malus 2016 dupeert nette rijders

Ongelezen bericht door Anduril.tr »

@GJvdZ
Als ze na één gemelde schade het aantal schadevrije jaren wijzigen van 18 naar 10, noemt u dat geen vermindering?

Gesloten