LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geschatte eindafrekening
Geschatte eindafrekening
Hallo allen,
Wij zijn sinds januari 2015 overgestapt van E-On naar een nieuwe leverancier voor gas en elektra. De reden hiervoor was dat ondanks dat wij braaf onze meterstanden doorgaven, wij hier nooit een reactie op kregen totdat wij na ruim 2 jaar te horen kregen dat we nog nooit de meterstanden hadden doorgegeven.
Mede hierdoor kregen wij een fikse afrekening, maar begrijpelijk gezien we nou eenmaal meer hebben verbruikt. Nu hebben wij het eerste jaar er op zitten bij de Eneco en krijgen wij na het doorgeven van de laatste meterstanden weer een fikse afrekening voor Gas dit keer, wij zouden namelijk bijna 4000 m3 gas hebben verbruikt, dat terwijl wij voorheen nooit boven de 1300 m3 uitkwamen.
Wat blijkt nou de eindafrekening van Gas bij de E-On bleek een schatting te zijn en dit is vrolijk overgenomen door de Eneco (ondanks dat wij een correcte meterstand hebben doorgegeven bij ingang contract).
Moet ik de Eneco betalen voor Gas dat zij niet geleverd hebben? Moet ik contact opnemen met E-On en ze vertellen dat hun schatting vorig jaar geheel niet klopte en de E-On betalen? Of is dit gewoon nalatigheid van de E-On en hoef ik niemand te betalen?
Wij zijn sinds januari 2015 overgestapt van E-On naar een nieuwe leverancier voor gas en elektra. De reden hiervoor was dat ondanks dat wij braaf onze meterstanden doorgaven, wij hier nooit een reactie op kregen totdat wij na ruim 2 jaar te horen kregen dat we nog nooit de meterstanden hadden doorgegeven.
Mede hierdoor kregen wij een fikse afrekening, maar begrijpelijk gezien we nou eenmaal meer hebben verbruikt. Nu hebben wij het eerste jaar er op zitten bij de Eneco en krijgen wij na het doorgeven van de laatste meterstanden weer een fikse afrekening voor Gas dit keer, wij zouden namelijk bijna 4000 m3 gas hebben verbruikt, dat terwijl wij voorheen nooit boven de 1300 m3 uitkwamen.
Wat blijkt nou de eindafrekening van Gas bij de E-On bleek een schatting te zijn en dit is vrolijk overgenomen door de Eneco (ondanks dat wij een correcte meterstand hebben doorgegeven bij ingang contract).
Moet ik de Eneco betalen voor Gas dat zij niet geleverd hebben? Moet ik contact opnemen met E-On en ze vertellen dat hun schatting vorig jaar geheel niet klopte en de E-On betalen? Of is dit gewoon nalatigheid van de E-On en hoef ik niemand te betalen?
Re: Geschatte eindafrekening
U moet beide partijen vanzelfsprekend benaderen en de situatie uitleggen (bevestig het ook per brief/mail). Het gebruik moet u uiteraard ook betalen, maar niet meer dan 1 keer. Laat hen maar aangeven aan wie u moet betalen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
-
Altijd weer die energieboeren! Nee, natuurlijk niet betalen. Ze dienen eerst een op de correcte meterstanden gebaseerde factuur te sturen, want dan pas is de factuur rechtmatig.
-
Ik heb ook bonje gehad met E.ON Benelux. Werd pas opgelost nadat ik een geschil tegen ze aanspande bij www.sgc.nl
Betaal alleen wat je moet betalen.
Betaal alleen wat je moet betalen.
Wij hebben zonnepanelen en mogen alleen de geleverde en de terug geleverde meter standen opgeven.
Als je dus zelf niet de meter standen van vorig jaar hebt genoteerd kan je ook nooit controleren of die
energie-boer je een oor aan naait.Hoe werkt het !!!!
meterstand nu - meterstand vorig jaar = geleverde stroom
terug levering nu - terug levering vorig jaar = terug levering
geleverde stroom - terug levering = jou te betalen energie
Dus als niet elk jaar je meterstanden zelf opschrijft en bewaard kan je nooit nagaan of je bedrogen word.
Bewaar altijd je meter standen zelf ook en controleer dit met je eind afrekening.
vr. gr. H.Tieltjes.
Als je dus zelf niet de meter standen van vorig jaar hebt genoteerd kan je ook nooit controleren of die
energie-boer je een oor aan naait.Hoe werkt het !!!!
meterstand nu - meterstand vorig jaar = geleverde stroom
terug levering nu - terug levering vorig jaar = terug levering
geleverde stroom - terug levering = jou te betalen energie
Dus als niet elk jaar je meterstanden zelf opschrijft en bewaard kan je nooit nagaan of je bedrogen word.
Bewaar altijd je meter standen zelf ook en controleer dit met je eind afrekening.
vr. gr. H.Tieltjes.
Maar u hebt verleden jaar toch een afrekening ontvangen van EON? Daar moet de de definitieve stand op staan. Stemt die niet overeen met de beginstand van Eneco?
-
Jij moet zeker niet betalen, laten deze energie bedrijven eerst maar zorgen dat zij zelf de wanorde die zij hebben geschapen voor jou in orde brengen. Zorg wel dat je de gegevens die jij in bezit hebt goed bewaard, en ik neem aan dat jij deze goede gegevens ook hebt verstuurd.
Dus afwachten tot er weer gereageerd wordt.
Frans.
Dus afwachten tot er weer gereageerd wordt.
Frans.
-
Hier gaat het mis ; u heeft nooit een reactie gekregen , waarom toen niet gelijk aan de bel getrokken? U heeft toch ook in 2014 een jaarafrekening ontvangen??jkarel schreef:Hallo allen,
Wij zijn sinds januari 2015 overgestapt van E-On naar een nieuwe leverancier voor gas en elektra. De reden hiervoor was dat ondanks dat wij braaf onze meterstanden doorgaven, wij hier nooit een reactie op kregen totdat wij na ruim 2 jaar te horen krijgen dat wij nog nooit de meterstanden hadden doorgegeven.
Als ik het goed lees , heeft E-On dus een schatting gemaakt over die 2 jaren , omdat ze geen meterstanden hadden en dit is doorgegeven aan de Eneco en dan nog een jaar Eneco erbij dat zijn dus 3 jaren van ong 1300 m3= ong 4000 m3, toch?Mede hierdoor kregen wij een fikse afrekening , maar begrijpelijk gezien we nou eenmaal meer hebben verbruikt. Nu hebben wij het eerste jaar er op zitten bij de Eneco en krijgen wij na het doorgeven van de laatste meterstanden weer een fikse afrekening voor Gas dit keer, wij zouden namelijk bijna 4000 m3 gas hebben verbruikt, dat terwijl wij voorheen nooit boven de 1300 m3 uitkwamen.
En waar bestond de " " fikse " afrekening van E-On dan uit en hoezo was dat begrijpelijk omdat u meer hebt gebruikt ( ) en correspondeerde die eindmeterstanden van de E-On dan wel met de beginstanden van Eneco?
Precies!tijger1 schreef:Maar u hebt verleden jaar toch een afrekening ontvangen van EON? Daar moet de de definitieve stand op staan. Stemt die niet overeen met de beginstand van Eneco?
Heeft u dat gecheckt en heeft u de afrekening van E-On dan evengoed wel gewoon betaald, zonder correcte meterstanden kennelijk en zonder check of misschien, toch nog, niet betaald??
Ik zou alle paperassen en contracten met eind-en beginstanden + de betalingen nog maar eens goed nakijken.
Ik heb het gevoel dat ook u wat steekjes hebt laten vallen of het maar -la-la-hebt gelaten, maar ik kan me vergissen natuurlijk.
U hoeft uiteraard niet aan twee energieboeren over dezelfde jaren te betalen, maar kijk alles nog maar eens goed na, zou mijn advies zijn.