Ik heb een vraag die op de website van de belastingdienst géén duidelijkheid gaf: ik ben sinds half 2013 gescheiden. Door omstandigheden woonden mijn beide kinderen eerst bij mijn ex-man. Sinds februari 2015 woont mijn dochter (14) bij mij. Mijn zoon (13) verblijft vaak bij mij, maar woont officieel op het adres van
mijn ex-man. De op het belastingaangifteformulier gestelde vraag is hoeveel kinderen ik heb. Ik heb dus 2 kinderen. Als ik het belastingaangifteformulier 2015 bekijk, is er géén mogelijkheid hierover iets in te vullen, of is het zo dat ik alleen het bij mij thuis wonende kind moet opgeven? Dat leek me eerst logisch, maar ik hoor verschillende verhalen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Belasting betr. 1 inwonend kind en 1 uitwonend kind
-
Re: Belasting betr. 1 inwonend kind en 1 uitwonend kind
Het aangifteprogramma 2015 is pas miv 1 maart 2016 beschikbaar. U zult dus de Voorlopige Aanslag 2015 bedoelen. In dit programma (downloadprogramma – Easy tax, dus niet het online programma VA 2015) staat bij heffingskortingen de vraag: Hebt u een kind dat geboren is na 31 december 2002. Er wordt dus wel degelijk naar een kind gevraagd. Dit ivm de inkomensafhankelijke combinatiekorting
Let op: Als u een uitkering heeft komt de vraag naar kinderen niet te voorschijn. Er moet inkomen uit werk zijn – minimaal € 4858 voordat er recht is op de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
N.B: de alleenstaande ouderkorting is miv 1 januari 2015 geschrapt. Deze korting is opgenomen in het kindgebonden budget dat aanzienlijk verhoogd is.
Let op: Als u een uitkering heeft komt de vraag naar kinderen niet te voorschijn. Er moet inkomen uit werk zijn – minimaal € 4858 voordat er recht is op de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
N.B: de alleenstaande ouderkorting is miv 1 januari 2015 geschrapt. Deze korting is opgenomen in het kindgebonden budget dat aanzienlijk verhoogd is.
Half om half. Staat op de site van de belastingdienst:
"Bent u het hele jaar van aangifte gescheiden? En staat u niet meer allebei op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente? Geef dan de helft van de bezittingen en schulden aan van uw kinderen. De andere ouder geeft in zijn eigen aangifte de andere helft aan."
"Bent u het hele jaar van aangifte gescheiden? En staat u niet meer allebei op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente? Geef dan de helft van de bezittingen en schulden aan van uw kinderen. De andere ouder geeft in zijn eigen aangifte de andere helft aan."
Het zal niet over de bezittingen of schulden gaan van de kinderen. En u geeft alleen de gegevens van het kind aan dat officieel bij u woont.
Bij de aangifte vermeld u alleen de kinderen die officieel bij u staan ingeschreven.