LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ik erf het huis waarin ik woon.
-
Ik erf het huis waarin ik woon.
Ik heb een vraag over erfrecht. Ik huur het huis waarin ik woon van mijn ouders. Mijn ouders laten dit huis in hun testament aan mij na. De WOZ-waarde van het huis is € 210.000. Hoeveel erfbelasting moet ik straks betalen?
Alvast bedankt voor uw hulp.
Alvast bedankt voor uw hulp.
Re: Ik erf het huis waarin ik woon.
Was het maar zo simpel. Helaas is dit niet zo. Uw beide ouders zijn voor de helft eigenaar van uw woning, waardoor als een van de beide komt te overlijden slechts de helft van de woning voor u is. Over dit gedeelte moet erfbelasting worden betaald. Nadat uw andere ouder is overleden en intussen er verder niets gewijzigd is komt de andere helft van de woning in uw eigendom. Dan moet u over dat deel nog erfbelasting worden betaald. De hoogte is afhankelijk van het totale vermogen wat in de erfenis aanwezig is.
Je moet 10% betalen. Als ik me niet vergis mag € 50.000,- geschonken worden, dus moet je dan € 16.000,- betalen.
? van deze berekening snap ik helemaal niks.alfatrion schreef:Je moet 10% betalen. Als ik me niet vergis mag € 50.000,- geschonken worden, dus moet je dan € 16.000,- betalen.
Schenken heeft niks met erven te maken. Er is een vrijstelling voor de erfbelasting en die geldt voor het gehele geerfde vermogen, dus niet alleen voor het huis. De vrijstelling ligt voor de 1e lijn (kinderen) rond de 20.000 euro. Het vermogen dat overblijft wordt deels (tot 120.000 euro) belast met 10% en voor de rest met 20%.
Aangezien het huis veel meer waard is (als er geen hypotheek op zit) dan die 120.000 betaald het kind dus 12.000 + 20% over de meerwaarde.
Dit kun je zo niet stellen. Hoe de woning door het kind wordt geerft hangt van het testament af en het soort huwelijk van de ouders. Zijn zij onder gemeenschap van goederen getrouwd en is er niks in het testament vastgelegd over erfopvolging dan wordt het huis geheel van de langstlevende partner die in het huis woonde. Het kind erft dan dus niet eerst de helft. Uiteraard kan dit testamentair anders worden vastgelegd maar dit kan mogelijk onvoordelig zijn.Jantje7 schreef:Was het maar zo simpel. Helaas is dit niet zo. Uw beide ouders zijn voor de helft eigenaar van uw woning, waardoor als een van de beide komt te overlijden slechts de helft van de woning voor u is. Over dit gedeelte moet erfbelasting worden betaald. Nadat uw andere ouder is overleden en intussen er verder niets gewijzigd is komt de andere helft van de woning in uw eigendom. Dan moet u over dat deel nog erfbelasting worden betaald. De hoogte is afhankelijk van het totale vermogen wat in de erfenis aanwezig is.
Als er huwelijkse voorwaarden zijn dan hangt dit helemaal van de voorwaarden af wat het uiteindelijke gevolg zal zijn.
Als beide ouders onverhoopt te gelijk zouden komen te overlijden is het verhaal weer anders.
nickname studiebol? 1 bericht? zijn we hier huiswerk aan het maken voor TS?
Als je het huis erft dat je zelf huurt, dan geldt voor de waardering van de woning de gewone WOZ-waarde. Als anderen (een deel van) de woning erven, dan moet je rekenen met de leegwaarderatio van de woning (zie belastingdienst).
Op het moment dat jij het door jou gehuurde huis erft, moet je voor de erfbelasting het huis dus waarderen met de WOZ-waarde. (Daarnaast geldt de normale vrijstelling, maar moet je natuurlijk de rest van de nalatenschap ook meerekenen voor de erfbelasting.)
Op het moment dat jij het door jou gehuurde huis erft, moet je voor de erfbelasting het huis dus waarderen met de WOZ-waarde. (Daarnaast geldt de normale vrijstelling, maar moet je natuurlijk de rest van de nalatenschap ook meerekenen voor de erfbelasting.)
My thoughts exactly..thecure schreef:nickname studiebol? 1 bericht? zijn we hier huiswerk aan het maken voor TS?
Lijkt me niet, het is zo eenvoudig zelf op te zoeken, lijkt me een stuk handiger dan de onzekerheid van de antwoorden op een willekeurig forum... Ik denk dat de gebruikersnaam eerder slaat op dat de ouders een huis voor het studerende kind hebben gekocht en die aan hem/haar hebben verhuurd.
-
Ik stelde mijn vraag omdat ik dacht dat de erfbelasting misschien anders berekend zou worden als het huis bewoond werd door de erfgenaam.
In elk geval hartelijk dank aan iedereen die een normaal antwoord heeft gegeven.
In elk geval hartelijk dank aan iedereen die een normaal antwoord heeft gegeven.
+ 1Studiebol2016 schreef:Ik stelde mijn vraag omdat ik dacht dat de erfbelasting misschien anders berekend zou worden als het huis bewoond werd door de erfgenaam.
Als een van uw ouders komt te overlijden, is de hele nalatenschap voor de andere ouder en heeft de overblijvende ouder slechts een schuld asn u. En dat is niet de helft van het totale vermogen, want de nalatenschap is de helft van het vermogen en u zou dan dus weer recht hebben op de helft daarvan. De overblijvende ouder moet alvast de erfbelasting betalen over uw erfdeel' uiteraard verminderd met ruim € 20.000 van de vrijstelling, ook al krijgt u nog niets.
Als de andere ouder komt te overlijden en u erft de hele nalatenschap, dan wordt die waarde eerst verminderd met de schuld aan u, die natuurlijk eerst verminderd is met de reeds betaalde erfbelasting, en over de rest hebt u eerst een vrijstelling van € 20.000, over het meerdere tot ruim een ton 10% en over het daarbovenuitgaande 20%.
Zijn er testamenten, dan kan het heel anders geregeld zijn. De waarde van de woning is de WOZ waarde.
Als de andere ouder komt te overlijden en u erft de hele nalatenschap, dan wordt die waarde eerst verminderd met de schuld aan u, die natuurlijk eerst verminderd is met de reeds betaalde erfbelasting, en over de rest hebt u eerst een vrijstelling van € 20.000, over het meerdere tot ruim een ton 10% en over het daarbovenuitgaande 20%.
Zijn er testamenten, dan kan het heel anders geregeld zijn. De waarde van de woning is de WOZ waarde.
-
Dank u wel voor uw antwoord.