Pagina 1 van 1

Alternate - PC telkens stuk

Geplaatst: 22 feb 2016 19:21
door Robintrackr
Beste forummers,

Graag wil ik wat advies van jullie!

In februari 2015 heb ik bij Alternate een pc laten samenstellen voor ongeveer 1100 euro.

Toen ik thuis kwam, hield de voeding er al na een paar minuten mee op en kon ik dus weer terug voor reparatie.
Na een paar maanden startte de pc niet meer op en bleek de SSD-schijf kapot. Weer reparatie dus en ruim twee weken de pc kwijt.
Dit gebeurde nog een keer in december jl., waardoor ik de pc weer ruim twee weken heb moeten missen.

Sinds de computer terug is van die laatste reparatie eind december, zijn er problemen met de videokaart. Telkens wanneer deze belast wordt, start de pc spontaan opnieuw op.

Ik heb al een mail naar de klachtenafdeling van Alternate gestuurd en gemeld dat het erop lijkt dat ze mij, ook nadat ik ze drie keer de kans heb gegeven het product te repareren, geen deugdelijk product kunnen leveren. Ik kreeg een mail terug dat ze de pc weer willen onderzoeken.

Wat kan ik doen? Ik kan niet elke keer zo lang zonder mijn computer, aangezien ik hem voor mijn werk en opleiding gebruik en zit er ook niet op te wachten hem dus weer zo lang kwijt te zijn.

Alvast bedankt voor de hulp!

Re: Alternate - PC telkens stuk

Geplaatst: 22 feb 2016 21:21
door Janet010
Kun je iets met deze link van Consuwijzer? Ik zou in elk geval zo snel mogelijk vragen om complete vervanging in plaats van weer een reparatie, desnoods met een kleine bijbetaling (het apparaat is immers een jaar of langer in jouw bezit).

Re: Alternate - PC telkens stuk

Geplaatst: 22 feb 2016 23:50
door Robintrackr
Dankje! Ja deze website heb ik als leidraad gebruikt bij het schrijven van een mail. Daar reageerden ze alleen op wat ik zou kunnen doen om het probleem eventueel te verhelpen (schone installatie oa.).

Ik wil inderdaad inzetten op een volledige vervanging, maar ik ben bang dat het lastig wordt, zeker omdat ik Alternate niet als het makkelijkste bedrijf heb leren kennen op het gebied van klantenservice.

Dat bijbetalen lijkt mij niet erg redelijk, omdat ik eigenlijk vanaf dag 1 al problemen heb gehad en ze mij dus nooit echt een deugdelijk product hebben geleverd. Zou dat niet voldoende reden moeten zijn om de koopovereenkomst te kunnen ontbinden en daarmee mijn geld terug te krijgen?

Re: Alternate - PC telkens stuk

Geplaatst: 23 feb 2016 08:22
door Moneyman
Je hebt het apparaat ook gewoon een jaar lang voor je werk en je opleiding gebruikt.

Re: Alternate - PC telkens stuk

Geplaatst: 23 feb 2016 08:38
door olaf79
Moneyman schreef:Je hebt het apparaat ook gewoon een jaar lang voor je werk en je opleiding gebruikt.
So what? Het apparaat is ondeugdelijk en na herhaalde reparaties is gebleken dat het niet mogelijk is dit te herstellen. Dan krijgt TS het recht de koop te ontbinden en zijn volledige aankoopbedrag terug te krijgen.

Ik raad TS wel aan voor de zekerheid nog even de herinstallatie te doen zoals Alternate aanraadt. Er moet uitgesloten worden dat het een windows probleem is.

Re: Alternate - PC telkens stuk

Geplaatst: 23 feb 2016 08:41
door olaf79
Robintrackr schreef:Dankje! Ja deze website heb ik als leidraad gebruikt bij het schrijven van een mail. Daar reageerden ze alleen op wat ik zou kunnen doen om het probleem eventueel te verhelpen (schone installatie oa.).

Ik wil inderdaad inzetten op een volledige vervanging, maar ik ben bang dat het lastig wordt, zeker omdat ik Alternate niet als het makkelijkste bedrijf heb leren kennen op het gebied van klantenservice.

Dat bijbetalen lijkt mij niet erg redelijk, omdat ik eigenlijk vanaf dag 1 al problemen heb gehad en ze mij dus nooit echt een deugdelijk product hebben geleverd. Zou dat niet voldoende reden moeten zijn om de koopovereenkomst te kunnen ontbinden en daarmee mijn geld terug te krijgen?
Je hebt het volste recht de overeenkomst te ontbinden. Als je wilt kan ik je de relevante wetsartikelen sturen. Je hoeft ook niks bij te betalen. Een ondeugdelijk product dat niet te repareren is wordt door de wet als nooit geleverd beschouwd en dus moet jij je volledige aankoopbedrag terugkrijgen.

Maar nog wel even het volgende:
Weet je zeker dat het dit keer geen software maar echt een hardware probleem is? Heb je toevallig geupgrade van windows 7, 8 of 8.1 naar Windows 10?
Zijn je drivers van de Videokaart up to date?
WAt voor bluescreen foutcode krijg je?

Ik vraag dit om uit te sluiten dat het aan de software ligt, waar Alternate uiteraard geen verantwoording voor draagt.

Re: Alternate - PC telkens stuk

Geplaatst: 23 feb 2016 09:15
door Moneyman
Juist bij een PC, waarbij (ook) het gedrag van de eigenaar een behoorlijk relevante rol speelt, is te makkelijk om puur op basis van wat TS hier zegt, te concluderen dat het product ondeugdelijk is. Zeker omdat TS het product ook gewoon heeft kunnen gebruiken gedurende het jaar.

Re: Alternate - PC telkens stuk

Geplaatst: 23 feb 2016 12:18
door Robintrackr
olaf79 schreef:
Robintrackr schreef:Dankje! Ja deze website heb ik als leidraad gebruikt bij het schrijven van een mail. Daar reageerden ze alleen op wat ik zou kunnen doen om het probleem eventueel te verhelpen (schone installatie oa.).

Ik wil inderdaad inzetten op een volledige vervanging, maar ik ben bang dat het lastig wordt, zeker omdat ik Alternate niet als het makkelijkste bedrijf heb leren kennen op het gebied van klantenservice.

Dat bijbetalen lijkt mij niet erg redelijk, omdat ik eigenlijk vanaf dag 1 al problemen heb gehad en ze mij dus nooit echt een deugdelijk product hebben geleverd. Zou dat niet voldoende reden moeten zijn om de koopovereenkomst te kunnen ontbinden en daarmee mijn geld terug te krijgen?
Je hebt het volste recht de overeenkomst te ontbinden. Als je wilt kan ik je de relevante wetsartikelen sturen. Je hoeft ook niks bij te betalen. Een ondeugdelijk product dat niet te repareren is wordt door de wet als nooit geleverd beschouwd en dus moet jij je volledige aankoopbedrag terugkrijgen.

Maar nog wel even het volgende:
Weet je zeker dat het dit keer geen software maar echt een hardware probleem is? Heb je toevallig geupgrade van windows 7, 8 of 8.1 naar Windows 10?
Zijn je drivers van de Videokaart up to date?
WAt voor bluescreen foutcode krijg je?

Ik vraag dit om uit te sluiten dat het aan de software ligt, waar Alternate uiteraard geen verantwoording voor draagt.
Windows was schoon geïnstalleerd toen de PC terugkwam van reparatie. Vanaf dat moment functioneert de videokaart al niet. Bovendien heb ik al sinds de aankoop in februari 2015 last van een vervelende zoem die begint, zodra de videokaart moet gaan werken. Dat heb ik ook vaak aangegeven, maar daar is bij eerdere reparaties niets mee gebeurd.

Ik meen te weten dat het mij ook niet te veel overlast mag veroorzaken, als ik ze de kans geef om het product te repareren. Doordat ik het elke keer minimaal twee weken kwijt ben en de defecten elkaar in hoog tempo opvolgen, kan ik toch niet anders dan concluderen dat ik daar behoorlijk veel overlast door ervaar.

En even technisch; hoe is het mogelijk dat bij een nieuwe pc binnen een jaar de voeding, tweemaal de ssd-schijf en de videokaart defect raken. Wellicht is er een fout geweest bij het assembleren van het systeem en ook daar heb ik garantie op bij Alternate.

Re: Alternate - PC telkens stuk

Geplaatst: 23 feb 2016 12:44
door olaf79
Hoe dat mogelijk is lastig te zeggen. Het zou, maar is erg onwaarschijnlijk, kunnen liggen aan je stopcontact waar de voeding van de pc in zit. De defecten die je noemt zijn namelijk allemaal erg gevoelig voor overspanning en kunnen daardoor langzaam defect raken of minder presteren. Je zou een overspanningsbeveiliger er tussen kunnen hangen.

Re: Alternate - PC telkens stuk

Geplaatst: 23 feb 2016 13:11
door crazyme
Robintrackr schreef: En even technisch; hoe is het mogelijk dat bij een nieuwe pc binnen een jaar de voeding, tweemaal de ssd-schijf en de videokaart defect raken. Wellicht is er een fout geweest bij het assembleren van het systeem en ook daar heb ik garantie op bij Alternate.
Dat is een vraag die je op tweakers.net zou kunnen stellen.

Wanneer er ernstige ontwerpfouten of montagefouten zouden zijn gemaakt, zou de computer veel vaker storingen moeten geven.

"defect" is ook zo'n ruim begrip. Defect kan gewoon "dood" zijn, maar "niet helemaal 100%" kan ook.

Gevoelsmatig zou ik het zoeken bij het moederbord of de voeding (er van uitgaande dat je serieuze merken hebt toegepast). Wanneer je de vraag op tweakers stelt moet je overigens wel (direct) de complete specs posten, anders wordt er niet (nuttig) gereageerd.

Re: Alternate - PC telkens stuk

Geplaatst: 23 feb 2016 19:54
door Robintrackr
Even een update:

Vanmiddag langs geweest bij Alternate en nadat zij het probleem met de videokaart ter plekke hebben vastgesteld, is er na overleg besloten dat ik een compleet nieuw systeem geleverd krijg. Hopelijk zijn alle problemen daarmee verholpen.

Bedankt voor de hulp!

Re: Alternate - PC telkens stuk

Geplaatst: 24 feb 2016 08:13
door olaf79
Prima opgelost. Ik twijfelde ook niet dat er een oplossing zou komen. Heb goede ervaringen met Alternate