Prijsverschillen KLM
Geplaatst: 25 feb 2016 21:17
Ik ben nieuw op dit forum maar heb onder tussen wel al enige onderwerpen gelezen m.b.t. prijsverschillen bij het boeken van een vliegreis en in het
bijzonder KLM. Ik ben niet de enige die een negatieve ervaring heeft met KLM want als volgt op 1 februari boek ik drie tickets ter waarde van € 2600! Nu weet ik dat ik eigenlijk niet meer moet gaan kijken want prijzen kunnen aardig schommelen maar dat het zo extreem is had ik me niet voorgesteld. Ik had mijn pricewatch op Kayak aan laten staan en wat bleek binnen net iets meer dan een week werden dezelfde tickets voor €2000 aangeboden dus bij KLM voor dezelfde vluchten € 200 per persoon goedkoper. Nu zou ik dit begrijpen als dit voorkomt tussen de verschillende luchtvaartmaatschappijen maar €200 per persoon is een groot bedrag. Ik heb dan ook een klacht ingediend bij KLM en dit was hun antwoord:
Hartelijk dank voor uw e-mail, waarin u aangeeft dat u zich misleidt voelt door onze promotionele activiteiten. Dit is uiteraard niet onze intentie en
daarom bied ik u graag mijn excuses aan. Graag geef ik u enige uitleg over onze promotionele activiteiten.
Prijsverschil
Prijzen wijzigen soms om de aantal minuten. Het ene moment zijn ze goedkoper, het andere moment duurder. Het is helaas onmogelijk om dit
proces op enige wijze te structureren. Daarvoor is KLM als luchtvaartmaatschappij te veel afhankelijk van externe factoren die invloed uitoefenen op de prijzen van tickets. In de luchtvaart is het gebruikelijk dat de verkoop van onverkochte capaciteit met ondersteuning van een actie wordt bevorderd. Net als in andere takken van de reisindustrie zijn aanbiedingen nooit met terugwerkende kracht geldig, waardoor reeds gemaakte reserveringen niet voor het lagere actietarief in aanmerking komen. Derhalve zal er geen terugbetaling plaatsvinden van het ontstane prijsverschil.
Ik kan mij voorstellen dat u teleurgesteld bent. Wellicht bent u bij een volgende aanbieding wel in de gelegenheid om gebruik te maken van een actietarief.
Ik had niet om een reductie gevraagd, een upgrade had ik ook prima gevonden maar om dan af te sluiten met het herhalen van de aanbieding vond ik wel
een beetje pijnlijk, kennelijk betekend customer care bij KLM iets anders dan bij het gemiddelde andere bedrijf! Uiteraard lees ik het forum en dan lees
ik dat mensen roepen, je hebt met je volle verstand de tickets gekocht en ja dat klopt of je moet ook niet meer kijken m.a.w. weg kijken van het
probleem? Helaas dat zit niet in mijn aard vooral als ik lees dat ik niet de enige ben kortom het probleem komt vaker voor. Maar goed ik had die €200 per ticket willen accepteren, wil mijn vakantie er niet door laten verderven!
Nu is het verhaal van het prijsverschil en de daarop volgende reactie van KLM een jammerlijk verhaal en dit zorgde ervoor dat ik nog eens controleerde wat de prijzen waren en dit was ongeveer 2 weken later! De prijs voor 3 tickets was nu €1300 m.a.w. 50% goedkoper tja dan moet je toch even slikken want de vliegreis is in de tweede helft van Augustus dus prijsschommelingen tot 50% zijn normaal een half jaar voordat je een reis boekt? Iemand die hierop durft te reageren met ja dat is normaal ziet het probleem niet want het mag duidelijk zijn dat men duidelijk zegt "Reisbranche" want
in een andere branche zijn daar duidelijk afspraken over. Maar goed wat blijkt is dat dit de laatste tijd wel vaker bij KLM voorkomt en als consument sta je eigenlijk gewoon machteloos! Ik was geen voorstander van de prijsvechters in de luchtvaartmaatschappij maar het mag wel duidelijk wezen dat zij een duidelijker en transparanter beleid vormen aangaande de prijzen die ze aanbieden. Ben dan ook benieuwd wie hier nog meer de dupe van is geworden en waarom accepteren we dit zo maar?
bijzonder KLM. Ik ben niet de enige die een negatieve ervaring heeft met KLM want als volgt op 1 februari boek ik drie tickets ter waarde van € 2600! Nu weet ik dat ik eigenlijk niet meer moet gaan kijken want prijzen kunnen aardig schommelen maar dat het zo extreem is had ik me niet voorgesteld. Ik had mijn pricewatch op Kayak aan laten staan en wat bleek binnen net iets meer dan een week werden dezelfde tickets voor €2000 aangeboden dus bij KLM voor dezelfde vluchten € 200 per persoon goedkoper. Nu zou ik dit begrijpen als dit voorkomt tussen de verschillende luchtvaartmaatschappijen maar €200 per persoon is een groot bedrag. Ik heb dan ook een klacht ingediend bij KLM en dit was hun antwoord:
Hartelijk dank voor uw e-mail, waarin u aangeeft dat u zich misleidt voelt door onze promotionele activiteiten. Dit is uiteraard niet onze intentie en
daarom bied ik u graag mijn excuses aan. Graag geef ik u enige uitleg over onze promotionele activiteiten.
Prijsverschil
Prijzen wijzigen soms om de aantal minuten. Het ene moment zijn ze goedkoper, het andere moment duurder. Het is helaas onmogelijk om dit
proces op enige wijze te structureren. Daarvoor is KLM als luchtvaartmaatschappij te veel afhankelijk van externe factoren die invloed uitoefenen op de prijzen van tickets. In de luchtvaart is het gebruikelijk dat de verkoop van onverkochte capaciteit met ondersteuning van een actie wordt bevorderd. Net als in andere takken van de reisindustrie zijn aanbiedingen nooit met terugwerkende kracht geldig, waardoor reeds gemaakte reserveringen niet voor het lagere actietarief in aanmerking komen. Derhalve zal er geen terugbetaling plaatsvinden van het ontstane prijsverschil.
Ik kan mij voorstellen dat u teleurgesteld bent. Wellicht bent u bij een volgende aanbieding wel in de gelegenheid om gebruik te maken van een actietarief.
Ik had niet om een reductie gevraagd, een upgrade had ik ook prima gevonden maar om dan af te sluiten met het herhalen van de aanbieding vond ik wel
een beetje pijnlijk, kennelijk betekend customer care bij KLM iets anders dan bij het gemiddelde andere bedrijf! Uiteraard lees ik het forum en dan lees
ik dat mensen roepen, je hebt met je volle verstand de tickets gekocht en ja dat klopt of je moet ook niet meer kijken m.a.w. weg kijken van het
probleem? Helaas dat zit niet in mijn aard vooral als ik lees dat ik niet de enige ben kortom het probleem komt vaker voor. Maar goed ik had die €200 per ticket willen accepteren, wil mijn vakantie er niet door laten verderven!
Nu is het verhaal van het prijsverschil en de daarop volgende reactie van KLM een jammerlijk verhaal en dit zorgde ervoor dat ik nog eens controleerde wat de prijzen waren en dit was ongeveer 2 weken later! De prijs voor 3 tickets was nu €1300 m.a.w. 50% goedkoper tja dan moet je toch even slikken want de vliegreis is in de tweede helft van Augustus dus prijsschommelingen tot 50% zijn normaal een half jaar voordat je een reis boekt? Iemand die hierop durft te reageren met ja dat is normaal ziet het probleem niet want het mag duidelijk zijn dat men duidelijk zegt "Reisbranche" want
in een andere branche zijn daar duidelijk afspraken over. Maar goed wat blijkt is dat dit de laatste tijd wel vaker bij KLM voorkomt en als consument sta je eigenlijk gewoon machteloos! Ik was geen voorstander van de prijsvechters in de luchtvaartmaatschappij maar het mag wel duidelijk wezen dat zij een duidelijker en transparanter beleid vormen aangaande de prijzen die ze aanbieden. Ben dan ook benieuwd wie hier nog meer de dupe van is geworden en waarom accepteren we dit zo maar?