LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
Fervente gebruikers van de HEMA fotoservice zijn boos. De winkelketen is onlangs overgestapt op andere software voor het zelf maken van fotoboeken. Eerder gemaakte ontwerpen zijn daarmee verloren gegaan. Valt er nog iets te redden? En hoe reageert HEMA?
'HEMA fotoservice is vernieuwd!', zo juicht de website van de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. Mensen die de oude software intensief gebruikten zijn een stuk minder blij: door de vernieuwing zijn zij hun eerder gemaakte fotoboek-projecten kwijt. Sommigen hadden er al maanden werk in zitten.
Niet zomaar een update
De fotoservice is software die je kunt downloaden via de site van de winkelketen. Deze kun je gebruiken om je eigen fotoboek samen te stellen en naar eigen smaak vorm te geven. Dit boek kun je vervolgens in het door jou gewenste formaat laten afdrukken.
Op 16 februari is HEMA overgestapt op een fotoboeken-tool van een andere aanbieder. Dit is dus niet zomaar een update waarbij de bestaande software een beetje is aangepast, nee, het is een volledig nieuw programma. Fotoboek-projecten die waren opgeslagen met het oude programma zijn niet te importeren in het nieuwe, en zijn dus feitelijk onbruikbaar geworden.
- Lees verder (boze reacties, het standpunt van HEMA en meer) in het nieuwsartikel: http://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/ ... n-woedend/
- Discussieer mee in dit topic. Wat zijn jouw ervaringen met HEMA fotoservice? Wat vind jij van de overgang naar de nieuwe software en de communicatie hierover?
'HEMA fotoservice is vernieuwd!', zo juicht de website van de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. Mensen die de oude software intensief gebruikten zijn een stuk minder blij: door de vernieuwing zijn zij hun eerder gemaakte fotoboek-projecten kwijt. Sommigen hadden er al maanden werk in zitten.
Niet zomaar een update
De fotoservice is software die je kunt downloaden via de site van de winkelketen. Deze kun je gebruiken om je eigen fotoboek samen te stellen en naar eigen smaak vorm te geven. Dit boek kun je vervolgens in het door jou gewenste formaat laten afdrukken.
Op 16 februari is HEMA overgestapt op een fotoboeken-tool van een andere aanbieder. Dit is dus niet zomaar een update waarbij de bestaande software een beetje is aangepast, nee, het is een volledig nieuw programma. Fotoboek-projecten die waren opgeslagen met het oude programma zijn niet te importeren in het nieuwe, en zijn dus feitelijk onbruikbaar geworden.
- Lees verder (boze reacties, het standpunt van HEMA en meer) in het nieuwsartikel: http://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/ ... n-woedend/
- Discussieer mee in dit topic. Wat zijn jouw ervaringen met HEMA fotoservice? Wat vind jij van de overgang naar de nieuwe software en de communicatie hierover?
Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
Kansloos. Het was oude gratis software. En bedoeld om je gemaakte projectje uit te laten printen. Niet om te bewaren op de PC. Maanden werk? Weten zij ook ho de Photoshoppers zich voelen. Stiekum toch specialistisch werk.
Niet zeuren maar over naar de nieuwe software. En het oude kan in Photoshop geopend worden.
Problem solved.
Niet zeuren maar over naar de nieuwe software. En het oude kan in Photoshop geopend worden.
Problem solved.
Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
Inderdaad. Maar je kunt dit ook positief zien: meestal is een eerste versie van een product dat je maakt niet de beste. Mensen krijgen nu de kans om een betere versie te maken voordat je het boek besteld.
Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
Och och wat een drama... Die software was echter helemaal niet bedoeld ter bewaring.
Had hema de consument geïnformeerd dat er een nieuw programma zou komen, TS? De OP is nogal eenzijdig en heel duidelijk van een specifieke zeer negatieve mening.
Had hema de consument geïnformeerd dat er een nieuw programma zou komen, TS? De OP is nogal eenzijdig en heel duidelijk van een specifieke zeer negatieve mening.
Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
Ik kan me voorstellen dat dit heel erg vervelend is. Ik heb veel ervaring met het maken van fotoboeken. Weliswaar met een andere leverancier maar in principe werkt het hetzelfde. Mijn boeken blijven beschikbaar op de server van de leverancier en mijn pc en daar ben ik uitermate blij mee. Als archief maar ook als mogelijkheid om boeken na te bestellen.
Het zou de HEMA sieren als men de huisvlijt van velen nog gedurende een x aantal jaren beschikbaar zou houden. Of een conversie van bestaand materiaal naar de nieuwe software aan te bieden. Genoeg mogelijkheden om klantvriendelijk op te treden.
Het zou de HEMA sieren als men de huisvlijt van velen nog gedurende een x aantal jaren beschikbaar zou houden. Of een conversie van bestaand materiaal naar de nieuwe software aan te bieden. Genoeg mogelijkheden om klantvriendelijk op te treden.
Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
En dat moet zeker ook nog eens allemaal gratis en voor niks? HEMA heeft nooit een archiveringsfunctie aangeboden, of een service dat je tot x jaar na dato bijbestellingen kan doen van een fotoboek. De use case is simpel: maak een boek, bestel een boek, bekijk een boek. Niks meer en niks minder.Klaas Jan schreef:Ik kan me voorstellen dat dit heel erg vervelend is. Ik heb veel ervaring met het maken van fotoboeken. Weliswaar met een andere leverancier maar in principe werkt het hetzelfde. Mijn boeken blijven beschikbaar op de server van de leverancier en mijn pc en daar ben ik uitermate blij mee. Als archief maar ook als mogelijkheid om boeken na te bestellen.
Het zou de HEMA sieren als men de huisvlijt van velen nog gedurende een x aantal jaren beschikbaar zou houden. Of een conversie van bestaand materiaal naar de nieuwe software aan te bieden. Genoeg mogelijkheden om klantvriendelijk op te treden.
Maar we zijn Nederlanders dus zeuren om het zeuren. Het wordt tijd dat we hier eens echte problemen krijgen.
Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
En volgens de Radar nieuwspagina kan dat juist niet!igen schreef:Niet zeuren maar over naar de nieuwe software. En het oude kan in Photoshop geopend worden.
Problem solved.
'Het is niet mogelijk een complete opmaak te importeren omdat de bestanden in de oude software versleuteld zijn door onze oude leverancier en niet in een andere editor geopend kunnen worden.
Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
Ik schreef dat ik me de problemen goed voor kan stellen gezien mijn ervaring met fotoboeken maken. Zo te zien zijn er erg veel klachten over.GJvdZ schreef:Klaas Jan schreef:En dat moet zeker ook nog eens allemaal gratis en voor niks? HEMA heeft nooit een archiveringsfunctie aangeboden, of een service dat je tot x jaar na dato bijbestellingen kan doen van een fotoboek. De use case is simpel: maak een boek, bestel een boek, bekijk een boek. Niks meer en niks minder.
Maar we zijn Nederlanders dus zeuren om het zeuren. Het wordt tijd dat we hier eens echte problemen krijgen.
Het feit dat u er geen klachten over heeft hoeft nog niet te ontaarden in termen van 'gezeur' en 'echte problemen'. Mogen die mensen die er werkelijk last van hebben ook even hun zegje doen?
Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
Maar die problemen zijn strikt genomen geen problemen omdat het nooit iets is geweest wat de HEMA heeft beloofd. Als de HEMA een applicatie had geleverd waarbij ze claimden dat het voor bijvoorbeeld archivering gebruikt kon worden dan was de klacht terecht maar nu niet. Voor de verwachtingen die veel klagers hebben hadden ze een ander software pakket moeten aanschaffen. Als je Lightroom hebt gekocht en Adobe besluit om bij een nieuwe versie albums niet meer te supporten, dan heb je een reden om te klagen. Maar nu niet.Klaas Jan schreef:Ik schreef dat ik me de problemen goed voor kan stellen gezien mijn ervaring met fotoboeken maken. Zo te zien zijn er erg veel klachten over.GJvdZ schreef:Klaas Jan schreef:En dat moet zeker ook nog eens allemaal gratis en voor niks? HEMA heeft nooit een archiveringsfunctie aangeboden, of een service dat je tot x jaar na dato bijbestellingen kan doen van een fotoboek. De use case is simpel: maak een boek, bestel een boek, bekijk een boek. Niks meer en niks minder.
Maar we zijn Nederlanders dus zeuren om het zeuren. Het wordt tijd dat we hier eens echte problemen krijgen.
Het feit dat u er geen klachten over heeft hoeft nog niet te ontaarden in termen van 'gezeur' en 'echte problemen'. Mogen die mensen die er werkelijk last van hebben ook even hun zegje doen?
Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
Laat ik voorop stellen dat het heel vervelend is voor gebruikers maar software moet toch ooit vervangen worden. We worden ook niet wodend dat we oude 1.44Mb floppy's niet meer in kunnen lezen of een WordPerfect bestand.
Er is een hoop te zeggen voor het toepassen van open document standaarden maar bij dit soort consumentenproducten als fotoboeken zal het niet echt gaan lukken omdat niet iedere consument met een DTP programma kan omgaan. De fotoboek software moet simpel te gebruiken zijn, moet bij allelei soorten verbindingssnelheden nog kunnen werken en dat vereist gecomprimeerde en versleutelde formaten.
HEMA had natuurlijk wel een véél en véél langere overstapperiode moeten regelen waarbij bestaande (of reeds begonnen) boeken nog zeker een jaar afgemaakt, ingelezen en/of besteld zouden moeten kunnen worden en nieuwe meteen in de nieuwe software zouden moeten worden gedaan.
Ik snap de opwinding (en de boosheid) dus wel maar ik twijfel of er echt iets anders had kunnen worden gedaan - of het nu 4 weken of 4 maanden is, ooit is het oude formaat gewoon niet meer leesbaar te krijgen.
Er is een hoop te zeggen voor het toepassen van open document standaarden maar bij dit soort consumentenproducten als fotoboeken zal het niet echt gaan lukken omdat niet iedere consument met een DTP programma kan omgaan. De fotoboek software moet simpel te gebruiken zijn, moet bij allelei soorten verbindingssnelheden nog kunnen werken en dat vereist gecomprimeerde en versleutelde formaten.
HEMA had natuurlijk wel een véél en véél langere overstapperiode moeten regelen waarbij bestaande (of reeds begonnen) boeken nog zeker een jaar afgemaakt, ingelezen en/of besteld zouden moeten kunnen worden en nieuwe meteen in de nieuwe software zouden moeten worden gedaan.
Ik snap de opwinding (en de boosheid) dus wel maar ik twijfel of er echt iets anders had kunnen worden gedaan - of het nu 4 weken of 4 maanden is, ooit is het oude formaat gewoon niet meer leesbaar te krijgen.
Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
Onzin dat bestanden daarvoor versleuteld dienen te worden.newmikey schreef:De fotoboek software moet simpel te gebruiken zijn, moet bij allelei soorten verbindingssnelheden nog kunnen werken en dat vereist gecomprimeerde en versleutelde formaten.
Volgens mij heeft de versleuteling eerder met de leverancier te maken. Versleuteling beschermt namelijk tegen overstappen (=vendor lock-in) of gebruik na aflopen licentie.
Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
Het is geen versleuteling, men bedoeld een compressie. Maar dat begrijpen de boze hemaklanten niet.
Volgende topic, zijn de worsten nog krom genoeg?
Volgende topic, zijn de worsten nog krom genoeg?
Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
Ze hebben het in ieder geval wel aangekondigd dat het ging gebeuren, zeker een paar weken.
Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
Blijkbaar begrijpt de Radar redactie dat dan ook niet, volgens hun nieuwsartikel is er echt sprake van versleuteling.igen schreef:Het is geen versleuteling, men bedoeld een compressie. Maar dat begrijpen de boze hemaklanten niet.
Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
Ja, je kunt alles zo mooi maken als je wilt maar dan zullen de prijzen omhoog moeten. Het is voor de HEMA onbetaalbaar om gedurende een langere periode met 2 leveranciers te werken. Die kosten zullen toch door de klanten moeten worden betaald. En dan kunnen we daar weer om klagen.newmikey schreef: HEMA had natuurlijk wel een véél en véél langere overstapperiode moeten regelen waarbij bestaande (of reeds begonnen) boeken nog zeker een jaar afgemaakt, ingelezen en/of besteld zouden moeten kunnen worden en nieuwe meteen in de nieuwe software zouden moeten worden gedaan.
Ik snap de opwinding (en de boosheid) dus wel maar ik twijfel of er echt iets anders had kunnen worden gedaan - of het nu 4 weken of 4 maanden is, ooit is het oude formaat gewoon niet meer leesbaar te krijgen.
Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
Die software was toch gratis? Wat kun je dan klagen? Maar ja de maandagavond moet immers bitter en venijnig zijn.
Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
Als mensen maanden werk kwijt zijn, hebben ze oneigenlijk gebruik gemaakt van het pakket, en hebben ze bovendien wekenlang niet opgelet. Vervelend, maar natuurlijk niet aan Hema te wijten.
Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
Uiteraard betaalden de Hema klanten gewoon voor de software.....zodra ze op de "print fotoboek" knop drukten.prem schreef:Die software was toch gratis? Wat kun je dan klagen?
Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
Wanneer er sprake was van begrip dan was dit onderwerp helemaal niet aangesneden.16again schreef:Blijkbaar begrijpt de Radar redactie dat dan ook niet, volgens hun nieuwsartikel is er echt sprake van versleuteling.igen schreef:Het is geen versleuteling, men bedoeld een compressie. Maar dat begrijpen de boze hemaklanten niet.
Klanten zijn 4 weken vooraf geïnformeerd.
Dan heb je de keuze : of je drukt het album af. Of niet.
Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend
Als automatiseerder kan ik totaal geen begrip opbrengen dat oude gegevens niet gemigreerd zijn. Dat hoef ik echt niet te proberen in klantenkring.