Pagina 1 van 1

VVE Beheer - welke taken en verplichtingen hebben zij?

Geplaatst: 26 feb 2016 17:18
door BLEULAND
Wij wonen in een appartementencomplex van 80 woningen. Jaarlijkse zijn er vergaderingen en krijgen wij de stukken over post/email. Behalve dat er in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek het een en ander over de wettelijke verplichtingen van de VVE staan beschreven, zijn wij benieuwd wat wij als bewoner van een VVE gestuurd appartement kunnen verwachten? Bijvoorbeeld het volgende:

- de jaarrekening of het jaarverslag. Wij verwachten bij iedere post op de balans minstens een toelichting. En die staat er niet altijd bij.

- moet er bij de jaarlijkse aangifte voor de inkomstenbelasting een 1-ieders-deel van de spaarpot van de VVE worden aangegeven in Box 3?

Re: VVE Beheer - welke taken en verplichtingen hebben zij?

Geplaatst: 26 feb 2016 17:55
door Uw Jurist
Wat een beheerder doet wordt bepaald door de ALV, de Algemene Ledenvergadering, het hoogste orgaan van de vereniging. Als het goed is, wordt dat ook vastgelegd in de overeenkomst met de beheerder. Er kan dus - bijvoorbeeld - wel of juist niet technisch beheer of de administratie onder vallen.

Onder de ALV staat het bestuur en dan volgt de beheerder.

Een toelichting op standaardposten is niet gebruikelijk. Verder is er een kascommissie die e.e.a. controleert. En tijdens de ALV (en ook al van te voren) kunnen vragen worden gesteld over de jaarrekening, begroting etc.

Elk appartement valt overigens van rechtswege onder een VvE.

Uw aandeel in het reservefonds moet u inderdaad opgeven in box 3.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik