| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zon-afhankelijke energieprijzen
Zon-afhankelijke energieprijzen
De Energie maatschappijen hebben het idee om als de zon schijnt en/of het flink waait de energieprijzen te laten dalen.
Zelfs tot nul.
Dit betekent dat alle particulieren die geïnvesteerd hebben in groene energie met zonnepanelen gratis energie gaan weggeven aan het energie net.
Om vervolgens veel geld te moeten betalen om in de avond televisie te kunnen kijken.
Dit is volgens mij een verkeerde politiek.
Groene energie wordt onrendabel en daar wordt dus niet meer in geïnvesteerd.
De reeds geïnvesteerde vermogens raken hun rendement volledig kwijt
De fossiele energiebronnen worden heel lucratief in gebruik
Oftewel een perverse prikkel om vergroening tegen te gaan en de aarde verder te verkloten.
Dit kan toch niet waar worden.
Zelfs tot nul.
Dit betekent dat alle particulieren die geïnvesteerd hebben in groene energie met zonnepanelen gratis energie gaan weggeven aan het energie net.
Om vervolgens veel geld te moeten betalen om in de avond televisie te kunnen kijken.
Dit is volgens mij een verkeerde politiek.
Groene energie wordt onrendabel en daar wordt dus niet meer in geïnvesteerd.
De reeds geïnvesteerde vermogens raken hun rendement volledig kwijt
De fossiele energiebronnen worden heel lucratief in gebruik
Oftewel een perverse prikkel om vergroening tegen te gaan en de aarde verder te verkloten.
Dit kan toch niet waar worden.
Laatst gewijzigd door Radar op 28 feb 2016 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.
Re: Zon-afhankelijke energieprijzen
als de energiemaatschappijen een plan hebben is dat over het algemeen niet in het voordeel van de gebruikers.
dat kan allemaal wel zo zijn. ik heb ook een slimme meter. maar het zijn commerciële bedrijven. het zou dus heel vreemd zijn als ze met een plan komen dat ze zelf verlies zou opleveren.MichielFRL schreef:Als je als gebruiker een slimmemeter en slimme apparaten hebt wel, want dan kan je profiteren van de gratis stroom.kokka schreef:als de energiemaatschappijen een plan hebben is dat over het algemeen niet in het voordeel van de gebruikers.
dit soort plannen worden door hele slimme mensen bedacht, om er dan vervolgens na een jaartje of zo achter te komen dat het helemaal niet houdbaar is. we zien toch geregeld van dit soort milieu stimulerende plannen voorbij komen..en falen
Lijkt met gewoon een goede keuzemogelijkheid die mede dankzij de slimme meters mogelijk is geworden. Net als dat je nu al kunt kiezen voor een apart dag- en nachttarief. En net als bij dag- en nachtstroom is het geen verplichting, maar kan de mogelijkheid wel worden geboden.
Dit is verkeerd geciteerd. De energiemaatschappij bestaat niet meer. Je hebt energieleveranciers en netwerkbedrijven. Deze laatste kwam met dit proefballonnetje. De netbeheerder voorziet een reëel toekomstig probleem. Zon- en windenergie houdt geen rekening met vraag en aanbod. Er is dus sprake van een onbalans in het systeem.sailbart schreef:De Energie maatschappijen hebben het idee...
Dat het in de toekomst anders moet en zal gaan is voor mij duidelijk. Leveranciers zullen hun bedrijfsmodel steeds moeten aanpassen aan het veranderende verbruik. Veel consument zullen vrijwel niets meer afnemen door eigen opwekking. Aan de andere kant zal de mobiliteit door elektriciteit toenemen.
Maar het ballonnetje van de netbeheerders zie ik niet gauw tot werkelijkheid komen. Het komt mij als een achterhaald idee voor. Net als dubbel tarief, waarmee netbeheerders het elektriciteitsgebruik in dal momenten wilden stimuleren. Ik zeg vriendelijke tegen de netbeheerder. Dank voor het advies, maar bemoei je met je eigen zaken.
Ik wens de lezer nog een fijn en zonnig weekend.
Maar ja, 's nachts moeten de centrales wel draaien om stroom te leveren, wat dan heb je niets aan zonnepanelen. Dus compleet logisch dat er straks niet meer gesaldeerd zal worden en dat voor de overdag geleverde stroom door de zonnepanelen veel minder wordt vergoed.
een tijd geleden was er een stuk in het nieuws over een manier om schone energie op te slaan in de vorm van kinetische energie, de ECN Engergy train
op deze manier kan het overschot aan opgewekte energie uit zonnecellen en windmolens worden opgeslagen om te worden gebruikt als de vraag hoger is als de opbrengst uit duurzame bronnen.
www.youtube.com/watch?v=Xu7S5fEjOCI&feature=youtu.be
op deze manier kan het overschot aan opgewekte energie uit zonnecellen en windmolens worden opgeslagen om te worden gebruikt als de vraag hoger is als de opbrengst uit duurzame bronnen.
www.youtube.com/watch?v=Xu7S5fEjOCI&feature=youtu.be
Ik denk dat het juist in opkomst is. Steeds meer mensen hebben thuis 'grootverbruikers', zoals een elektrische auto of warmtepomp verwarming. Ook bij bijvoorbeeld een wasmachine is de starttijd tegenwoordig bijna altijd in te stellen, dus als jhr weet dat bijvoorbeeld tussen de middag het tarief veel lager is, dan kun je voor dan de was programmeren als je naar je werk bent.Maar het ballonnetje van de netbeheerders zie ik niet gauw tot werkelijkheid komen. Het komt mij als een achterhaald idee voor. Net als dubbel tarief, waarmee netbeheerders het elektriciteitsgebruik in dal momenten wilden stimuleren.
Alles valt of staat natuurlijk bij de vraag hoe groot het prijsverschil is. Daar zit het probleem bij de huidige dag een nachtstroom. Dat levert bijna nooit voordeel op, of maar een klein beetje.
-
Joepie Joepie
Als hier de zon niet schijnt dan schijnt hij toch aan de andere kant van de aarde?
Zonder gekheid, een onnatuurlijke run op batterijen zou voorkomen moeten worden, maar het is geen makkelijk vraagstuk. Onevenredige subsidie / stimulans voor het ene of juist het andere puzzelstuktje werkt ondanks beste bedoelingen wellicht averechts.
Zonder gekheid, een onnatuurlijke run op batterijen zou voorkomen moeten worden, maar het is geen makkelijk vraagstuk. Onevenredige subsidie / stimulans voor het ene of juist het andere puzzelstuktje werkt ondanks beste bedoelingen wellicht averechts.
Is niet zozeer een onevenredige subsidie, maar eerder marktwerking. Meer aanbod geeft lagere prijzen.
Maar het heeft natuurlijk ook te maken met dat er relatief veel zonnepanelen zijn in verhouding tot bijvoorbeeld de windmolens. Terwijl een goed gespreide (over het continent) en gekoppelde verzameling windmolens juist voor een over de dag meer stabiele elektriciteitsvoorziening kan zorgen.
Maar het heeft natuurlijk ook te maken met dat er relatief veel zonnepanelen zijn in verhouding tot bijvoorbeeld de windmolens. Terwijl een goed gespreide (over het continent) en gekoppelde verzameling windmolens juist voor een over de dag meer stabiele elektriciteitsvoorziening kan zorgen.
-
Joepie Joepie
Let's see hoeveel subsidie de (t)huis batterij gaat krijgen...
Of je daar evenveel subsidie op krijgt als op je thuis-netwerkaansluiting, bedoel je? Ik neem aan van niet, want dan zou iedereen gratis accu's krijgen.
-
Joepie Joepie
Zonnepanelen waren ook niet helemaal gratis.
Maar welke investering is nu slim voor de consument?
Maar welke investering is nu slim voor de consument?
Nee, die waren ook niet gratis. Maar er wordt nogal eens eenzijdig kritiek geleverd op bepaalde vormen van subsidie (en soms ook op zaken waar in feite geen subsidie op zit) terwijl andere vormen van subsidie worden genegeerd. Vandaar.
Die accu's kosten vooralsnog zo veel dat die alleen praktisch zijn op plekken waar je geen aansluiting op het elektriciteitsnet hebt. Dus als alternatief voor een netwerkaansluiting. Maar aangezien in Nederland nagenoeg alle gebouwen al standaard zo'n aansluiting hebben en de aansluiting op het elektriciteitsnet meer subsidie/heffingskorting oplevert dan het aanhouden van die aansluiting kost, zie ik die accu's in Nederland particulier voorlopig nog niet van de grond komen. Tenzij die accu's, net als aansluiting op het net, ook (bijna) gratis zouden worden.
Die accu's kosten vooralsnog zo veel dat die alleen praktisch zijn op plekken waar je geen aansluiting op het elektriciteitsnet hebt. Dus als alternatief voor een netwerkaansluiting. Maar aangezien in Nederland nagenoeg alle gebouwen al standaard zo'n aansluiting hebben en de aansluiting op het elektriciteitsnet meer subsidie/heffingskorting oplevert dan het aanhouden van die aansluiting kost, zie ik die accu's in Nederland particulier voorlopig nog niet van de grond komen. Tenzij die accu's, net als aansluiting op het net, ook (bijna) gratis zouden worden.