| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Beltegoed gestolen door nummer uit Albanië
Beltegoed gestolen door nummer uit Albanië
Vanmiddag telefoon ging 1x over (mobiel prepaid jumbo) net 10€ opgewaardeerd,9€ afgeschreven
telefoonnr uit albanie +355679435271,niet meer te traceren,voortaan goed opletten welk nummer belt
telefoonnr uit albanie +355679435271,niet meer te traceren,voortaan goed opletten welk nummer belt
Laatst gewijzigd door Radar op 06 mar 2016 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic titel aangepast
Reden: Topic titel aangepast
-
Verwijderd
Re: Beltegoed gestolen door nummer uit Albanië
Hoi Benleo,
erg vervelend dat dit gebeurd is. Ik zelf ben de afgelopen paar weken ook meerdere keren gebeld door vreemde nummers. Dit is vorige week ook in het nieuws geweest:
http://nos.nl/op3/artikel/2088972-deze- ... 3-265.html
Je bent het slachtoffer geworden van telefoonfraude. Als je door zo'n nummer wordt gebeld dan gaat je telefoon maar 1 of 2 keer over. Het is nu de bedoeling dat jouw nieuwsgierigheid geprikkeld is en dat je dat nummer terug belt. Het probleem is echter dat zo'n nummer een door iemand in het buitenland geregistreerd servicenummer is, zoals we hier in Nederland de 0900-nummers hebben. In het buitenland kan iedereen zo'n servicenummer aanvragen en zelf zijn tarief bepalen. Dat kan oplopen tot euro's per minuut. Wanneer je dat nummer belt, wordt er meteen 'opgenomen'. Maar dat weet jij niet, want ze starten een bandje waarop een kiestoon te horen is. Jij denkt dus dat er nog steeds contact wordt gelegd met het nummer, terwijl er al lang contact gelegd is! Dit noemen ze ook wel 'wangiri-fraude':
https://en.wikipedia.org/wiki/Wangiri
Het kan dus helemaal geen kwaad dat je door zo'n nummer wordt gebeld. Het wordt pas een probleem als je dat nummer terug belt, zoals jij hebt gedaan. Geeft niks. Gelukkig had je een beperkt beltegoed, dus meer schade dan €10 kon je niet lopen. Maar het wordt natuurlijk wel een probleem wanneer mensen onbeperkt beltegoed hebben en lang aan de lijn blijven hangen. Dat kan ze dan echt tientallen euro's kosten, zo niet honderden.
Het beste is om je gezond verstand te gebruiken. Google eens op die +35 (Nederland kent het voorvoegsel +31) en kijk uit welk land dit nummer komt. Ken je iemand uit dat land, in dit geval Albanië? Zo nee, niet opnemen en niet terugbellen. Ik ben zelf inmiddels gebeld uit Roemenië en zelfs Oeganda. Wellicht dat in het laatste geval een rijke olieprins mij een erfenis heeft nagelaten van enkele miljoenen euro's, zolang ik hem maar een paar duizend euro overmaak zodat hij mijn erfenis naar mijn rekening kan overmaken, maar buiten dat zou ik nooit terugbellen naar Oeganda
erg vervelend dat dit gebeurd is. Ik zelf ben de afgelopen paar weken ook meerdere keren gebeld door vreemde nummers. Dit is vorige week ook in het nieuws geweest:
http://nos.nl/op3/artikel/2088972-deze- ... 3-265.html
Je bent het slachtoffer geworden van telefoonfraude. Als je door zo'n nummer wordt gebeld dan gaat je telefoon maar 1 of 2 keer over. Het is nu de bedoeling dat jouw nieuwsgierigheid geprikkeld is en dat je dat nummer terug belt. Het probleem is echter dat zo'n nummer een door iemand in het buitenland geregistreerd servicenummer is, zoals we hier in Nederland de 0900-nummers hebben. In het buitenland kan iedereen zo'n servicenummer aanvragen en zelf zijn tarief bepalen. Dat kan oplopen tot euro's per minuut. Wanneer je dat nummer belt, wordt er meteen 'opgenomen'. Maar dat weet jij niet, want ze starten een bandje waarop een kiestoon te horen is. Jij denkt dus dat er nog steeds contact wordt gelegd met het nummer, terwijl er al lang contact gelegd is! Dit noemen ze ook wel 'wangiri-fraude':
https://en.wikipedia.org/wiki/Wangiri
Het kan dus helemaal geen kwaad dat je door zo'n nummer wordt gebeld. Het wordt pas een probleem als je dat nummer terug belt, zoals jij hebt gedaan. Geeft niks. Gelukkig had je een beperkt beltegoed, dus meer schade dan €10 kon je niet lopen. Maar het wordt natuurlijk wel een probleem wanneer mensen onbeperkt beltegoed hebben en lang aan de lijn blijven hangen. Dat kan ze dan echt tientallen euro's kosten, zo niet honderden.
Het beste is om je gezond verstand te gebruiken. Google eens op die +35 (Nederland kent het voorvoegsel +31) en kijk uit welk land dit nummer komt. Ken je iemand uit dat land, in dit geval Albanië? Zo nee, niet opnemen en niet terugbellen. Ik ben zelf inmiddels gebeld uit Roemenië en zelfs Oeganda. Wellicht dat in het laatste geval een rijke olieprins mij een erfenis heeft nagelaten van enkele miljoenen euro's, zolang ik hem maar een paar duizend euro overmaak zodat hij mijn erfenis naar mijn rekening kan overmaken, maar buiten dat zou ik nooit terugbellen naar Oeganda
Laatst gewijzigd door Verwijderd op 17 mar 2016 07:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Alleen TS had niet aangegeven zelf gebeld te hebben.
Bel overigens zelf nooit terug naar onbekende nummer en/of prive nummers.
-
Verwijderd
Ik vermoed dat de TS wel terug gebeld heeft. Er kan niet zomaar beltegoed afgaan alleen omdat iemand jou opbelt. Zelfs als je zou opnemen zou dat niet ten koste gaan van je beltegoed. TS zal dus terug gebeld hebben. Dat is ook hoe deze scam werkt.
Als je niet terug belt wordt er ook niets in rekening gebracht. Charging systemen werken allemaal op het nummer dat belt. Niet het nummer dat gebeld wordt.Brahms schreef:Bedankt voor de duidelijke uitleg. Alleen TS had niet aangegeven zelf gebeld te hebben.
Een verhaaltje voor bij het bed, dit is onmogelijk.benleo schreef:Vanmiddag telefoon ging 1x over (mobiel prepaid jumbo) net 10€ opgewaardeerd,9€ afgeschreven![]()
Nou, de foon ging een keer over. Daarna is het onduidelijk of TS heeft opgenomen of weggedrukt of niets heeft gedaan.
Ik gok het eerste, die andere twee opties zorgen niet voor een facturatie
Ik gok het eerste, die andere twee opties zorgen niet voor een facturatie
De eerste zorgt niet voor Facturatie ..jouw andere twee opties ook niet.
Hij is zo dom geweest terug te bellen anders kunnen er geen kosten optreden.
Hij is zo dom geweest terug te bellen anders kunnen er geen kosten optreden.