onverklaarbaar hoog gasverbruik
Geplaatst: 10 mar 2016 12:26
Goedemiddag,
een lang verhaal, wat erop neerkomt dat mijn gasverbruik (vind ik) extreem hoog is.
In 2013 kocht ik mijn eerste huis, en ging ik op mezelf wonen. Een jaar later, in mei 2014 volgde de eerste energieafrekening, waarbij mijn gasverbuik 222m3 zou zijn geweest. Ik ben toen overgestapt naar een andere leverancier, en een jaar later kreeg ik daarvan de afrekening, opnieuw 224m3.
Dat was weinig, maar ik heb het vergeleken met familie en bekenden, en in combinatie met gezinssamenstelling, grootte van huis etc zou het kunnen kloppen (ik ben alleenstaand, werk fulltime, kook gemiddeld twee keer per week (de rest opgewarmd uit de vriezer) en de thermostaat staat standaard op 18graden).
Op 1 mei 2015 ben ik terug overgestapt naar Nuon, mijn eerste leverancier. Uit eigen nieuwsgierigheid ben ik meterstanden gaan bijhouden en kwam in november tot de schrikbarende conclusie dat ik in de 6 zomermaanden al ruin 1800m3 zou hebben verbruikt. De winter moest nog komen. Ik ben de standen frequenter gaan bijhouden en van november tot nu heb ik in de vier wintermaanden 775m3 verbruikt.
Hierop heb ik contact gezocht met Nuon, hoe het kan dat het verbruik in de zomer zo hoog is geweest (ikzelf kan geen verklaring vinden). Zij kunnen het ook niet verklaren, maar zij kunnen ook niet aantonen dat zij daadwerkelijk zoveel gas geleverd hebben. Als ik ze iets vraag over de meter krijg ik het standaard antwoord dat zij geen eigenaar van de meter zijn en dat ik daarvoor contact moet leggen met de netbeheerder. Kortom, een kastje-muur verhaal waarbij ik niet verder kom.
Wel is er vanuit Nuon een energieadviseur langsgekomen, en ook hij gaf mondeling aan dat 3000m3 erg veel zou zijn, maar de 225m3 van de jaren ervoor erg weinig. "het wordt nu rechtgetrokken"..... Ik heb de afgelopen keren zelf de meterstanden doorgegeven, en volgens deze meneer zou dat weleens mis gegaan kunnen zijn. Dan zou ik een 4 voor een 3 hebben aangezien, en met dat hij dat zei vond hij dat zelf ook ongeloofwaardig. Hij zou het overleggen met mensen op kantoor. Maandag drie gemiste oproepen van een anonieme beller, blijkt Nuon te zijn en ik heb ze vandaag op hun verzoek teruggebeld. Wordt mij meegedeeld dat het zeer onwaarschijnlijk is dat er een energieadviseur is langs geweest "want dat gebeurt nooit".
Na een lang gesprek lijkt het erop neer te gaan komen dat ik straks aan Nuon plusminus 1700m3 gas moet gaan betalen wat zij mij niet geleverd hebben.
Waarom hebben energieleveranciers me hier niet op gewezen toen de laatste twee jaar ik er zoveel onder zat? Waar ligt de verantwoordelijkheid van de leverancier jegens zijn klanten?
Wat kan ik nu doen om te voorkomen dat ik straks wel over afgelopen jaar 3000m3 gas moet betalen, terwijl ik dat onmogelijk verbruikt kan hebben?
Hopelijk kan iemand hier mij helpen. Want zelf vind ik het heel vreemd!
Jaciem
een lang verhaal, wat erop neerkomt dat mijn gasverbruik (vind ik) extreem hoog is.
In 2013 kocht ik mijn eerste huis, en ging ik op mezelf wonen. Een jaar later, in mei 2014 volgde de eerste energieafrekening, waarbij mijn gasverbuik 222m3 zou zijn geweest. Ik ben toen overgestapt naar een andere leverancier, en een jaar later kreeg ik daarvan de afrekening, opnieuw 224m3.
Dat was weinig, maar ik heb het vergeleken met familie en bekenden, en in combinatie met gezinssamenstelling, grootte van huis etc zou het kunnen kloppen (ik ben alleenstaand, werk fulltime, kook gemiddeld twee keer per week (de rest opgewarmd uit de vriezer) en de thermostaat staat standaard op 18graden).
Op 1 mei 2015 ben ik terug overgestapt naar Nuon, mijn eerste leverancier. Uit eigen nieuwsgierigheid ben ik meterstanden gaan bijhouden en kwam in november tot de schrikbarende conclusie dat ik in de 6 zomermaanden al ruin 1800m3 zou hebben verbruikt. De winter moest nog komen. Ik ben de standen frequenter gaan bijhouden en van november tot nu heb ik in de vier wintermaanden 775m3 verbruikt.
Hierop heb ik contact gezocht met Nuon, hoe het kan dat het verbruik in de zomer zo hoog is geweest (ikzelf kan geen verklaring vinden). Zij kunnen het ook niet verklaren, maar zij kunnen ook niet aantonen dat zij daadwerkelijk zoveel gas geleverd hebben. Als ik ze iets vraag over de meter krijg ik het standaard antwoord dat zij geen eigenaar van de meter zijn en dat ik daarvoor contact moet leggen met de netbeheerder. Kortom, een kastje-muur verhaal waarbij ik niet verder kom.
Wel is er vanuit Nuon een energieadviseur langsgekomen, en ook hij gaf mondeling aan dat 3000m3 erg veel zou zijn, maar de 225m3 van de jaren ervoor erg weinig. "het wordt nu rechtgetrokken"..... Ik heb de afgelopen keren zelf de meterstanden doorgegeven, en volgens deze meneer zou dat weleens mis gegaan kunnen zijn. Dan zou ik een 4 voor een 3 hebben aangezien, en met dat hij dat zei vond hij dat zelf ook ongeloofwaardig. Hij zou het overleggen met mensen op kantoor. Maandag drie gemiste oproepen van een anonieme beller, blijkt Nuon te zijn en ik heb ze vandaag op hun verzoek teruggebeld. Wordt mij meegedeeld dat het zeer onwaarschijnlijk is dat er een energieadviseur is langs geweest "want dat gebeurt nooit".
Na een lang gesprek lijkt het erop neer te gaan komen dat ik straks aan Nuon plusminus 1700m3 gas moet gaan betalen wat zij mij niet geleverd hebben.
Waarom hebben energieleveranciers me hier niet op gewezen toen de laatste twee jaar ik er zoveel onder zat? Waar ligt de verantwoordelijkheid van de leverancier jegens zijn klanten?
Wat kan ik nu doen om te voorkomen dat ik straks wel over afgelopen jaar 3000m3 gas moet betalen, terwijl ik dat onmogelijk verbruikt kan hebben?
Hopelijk kan iemand hier mij helpen. Want zelf vind ik het heel vreemd!
Jaciem