LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleidende etiketten

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5515
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Misleidende etiketten

Ongelezen bericht door Radar »

Als er kip staat op de verpakking van je noodlessoepje, kun je er dan vanuit gaan dat er ook echt kip in zit?

En als er een aardbei op de verpakking staat, kom je er dan mee weg als fabrikant als er maar 0,03% aardbeienpoeder in zit?

Lees meer: http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... etiketten/

Maandag 14 maart in Radar, 20:30 uur op AVROTROS, NPO 1

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Misleidende etiketten

Ongelezen bericht door prem »

Die 0,03 moet dan toch ook op het etiket staan, dus wat is er misleidend? Gewoon lezen.

Moneyman
Berichten: 30606
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Misleidende etiketten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Niet persé, want onder een bepaalde grens hoeven ingrediënten niet meer separaat vermeld te worden.

Waarbij het wat mij betreft al gauw misleidend is als de hoeveelheid aardbei zó gering zou zijn dat die onder die minimumgrens zakt...

uudelleen
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2016 23:58

Re: Misleidende etiketten

Ongelezen bericht door uudelleen »

Ik zie zelfs vruchten en noten op shampoo-flessen. Dat dat er niet inzit weet zelfs mijn buurmeisje nog wel.
Ik zie wel een tv programma dat consumentenproblemen verzint, da's verspilling van staatsgeld. Zonde.

[email protected]
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2016 21:16

Re: Misleidende etiketten

Ongelezen bericht door [email protected] »

Inderdaad zou je alle etiketten op alles wat je koopt goed moeten lezen. Maar vaak is dat een opsomming van allerlei stoffen die ik niet ken en bovendien kost dat wel erg veel tijd. Ik ben het eens met Radar dat je met één oogopslag moet kunnen zien hoeveel van de ingrediënten er in zit, zeker als het plaatje een (bijvoorbeeld) heel grote appel laat zien. Zet dan in die appel: x aantal appels gebruikt.

De huidige situatie met de producten vind ik heel vaak misleidend. Een ander punt, dat niet wordt genoemd, is dat de consument langzamerhand geen enkele producent meer vertrouwt. De goede producenten worden dus ook gewantrouwd en dat is minstens zo kwalijk!

arie21
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2016 21:27

Re: Misleidende etiketten

Ongelezen bericht door arie21 »

De oplossing is heel simpel:
Niet alleen de ingrediëntenlijst moet de verhoudingen tussen de ingrediënten eerlijk weergeven, OOK het plaatje moet dat doen.
Dus als er slechts 0,3% aardbei in een product zit, mag er maximaal 0,3% van de oppervlakte van het etiket door één of meerdere aardbeien worden ingenomen.
Gevolg: Niet slechts tekstueel (via kleine lettertjes en losse opmerkingen) maar ook visueel duidelijkheid t.a.v. de ingrediënten.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Misleidende etiketten

Ongelezen bericht door Jablan »

uudelleen schreef:Ik zie wel een tv programma dat consumentenproblemen verzint, da's verspilling van staatsgeld. Zonde.
Valt wel mee. Het kan behoorlijk misleidend zijn en uiteindelijk schiet niemand daar iets mee op.

Mijn persoonlijke favoriet in de sector 'WTF' (naast het zetmeel in de zuivel): Karvan Cévitam siroop.

Op het blik staat bijvoorbeeld: met 5 vitaminen, framboos, geen kleurstoffen, 75% fruit. Vanzelfsprekend veel framboos als beeld op de verpakking.

Nu de ingrediëntenlijst: Sap uit vruchtensapconcentraat 75% (appel, framboos 12%, vlierbes), suiker, glucose-fructosestroop, citroenzuur, aroma, vitaminen, conserveermiddel. Welke vitaminen blijkt alleen uit de voedingswaarde tabel: B3-B5-B6-C-E.

Ja, als ik dit lees, dan vraag ik mij af waarom er alleen framboos op de verpakking staat, liever appel-framboos-vlierbes als smaakomschrijving.

Veelzeggender is het vruchtensapconcentraat. Ergens op de wereld worden er dus vruchten samengeperst, ontwaterd, dan getransporteerd naar de fabriek, daar wordt er weer water bijgedaan. Dat is in mijn bescheiden ogen al niet meer natuurlijk. Maar het rare is de glucose-fructosestroop. Dat wordt uit fruit gehaald, dus waarom niet gelijk als fruit gebruiken? Ach ja, de vitaminen staan op het einde van de lijst, zitten allang niet meer in het fruit, maar worden kunstmatig toegevoegd.

Gewoon niet te lang over nadenken maar :wink:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Misleidende etiketten

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Jablan schreef: Veelzeggender is het vruchtensapconcentraat. Ergens op de wereld worden er dus vruchten samengeperst, ontwaterd, dan getransporteerd naar de fabriek, daar wordt er weer water bijgedaan. Dat is in mijn bescheiden ogen al niet meer natuurlijk.
Volgens die redenatie zijn heel veel ambachtelijk gemaakte producten ook niet natuurlijk. Brood kan dan al niet meer, want daarbij vindt een chemisch process plaats tijdens het rijzen, of wat te denken van wijn en bier. Alleen maar mogelijk dankzij chemische processen.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Misleidende etiketten

Ongelezen bericht door Har06 »

GJvdZ schreef:
Jablan schreef: Veelzeggender is het vruchtensapconcentraat. Ergens op de wereld worden er dus vruchten samengeperst, ontwaterd, dan getransporteerd naar de fabriek, daar wordt er weer water bijgedaan. Dat is in mijn bescheiden ogen al niet meer natuurlijk.
Volgens die redenatie zijn heel veel ambachtelijk gemaakte producten ook niet natuurlijk. Brood kan dan al niet meer, want daarbij vindt een chemisch process plaats tijdens het rijzen, of wat te denken van wijn en bier. Alleen maar mogelijk dankzij chemische processen.
Wat is het probleem nu en wie maakt zich er druk over muv de consumenten programma,s in komkommertijd (is een gesneden komkommer echt ?).
Hoeveel consumenten lezen in de winkel de verpakkingen in het geheel door zonder een file in de gangen te veroorzaken.

Van consumenten mag je toch een beetje logisch nadenken verwachten, eveneens van alle mogelijke consumentenprogramma,s.
Het voorbeeld van de kipsmaak bij de Radar is m.i overdone :roll:

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Misleidende etiketten

Ongelezen bericht door Jablan »

Har06 schreef:Het voorbeeld van de kipsmaak bij de Radar is m.i overdone :roll:
Ik was eigenlijk meer verbaasd, dat Unielever dit nog steeds doet. Het is een heel oude truc, vroeger had je de kippensoep zonder kip, blijkbaar nu de kippennoedels zonder kip.
GJvdZ schreef:Volgens die redenatie zijn heel veel ambachtelijk gemaakte producten ook niet natuurlijk. Brood kan dan al niet meer, want daarbij vindt een chemisch process plaats tijdens het rijzen, of wat te denken van wijn en bier. Alleen maar mogelijk dankzij chemische processen.
Dat zijjn wel natuurlijke processen :wink:

Ik had meer het gesleep met het fruit of de fruitpulp in mijn hoofd. Daarvan ga je je afvragen waarom je niet ter plaatse van fruit direct siroop maakt in plaats van met de grondstoffen de halve wereld over te varen. Siroop, jam, stroop - het is in principe alleen fruit en suiker. Makkelijk te maken, makkelijk als gereed product te transporteren en je hebt dan helemaal geen extra ingrediënten zoals conserveermiddel, vitamines en zoetstoffen nodig.
[email protected] schreef:De goede producenten worden dus ook gewantrouwd en dat is minstens zo kwalijk!
Dat wantrouwen komt niet uit de lucht vallen. Het gros van wat in de supermarkt in de schappen ligt, is gedesigned door een voedseltechnoloog en de verpakking komt van marketeers.
Dingen, waar niet veel aan te designen valt, zoals vlees en groente, worden alsnog zo bewerkt, dat het beter lijkt dan het is.
(Slecht vlees? Stevig kruiden, door de marinade en het schap in. Slechte groente/fruit? Stuksnijden, zuurstofarm verpakken zodat het rottingsproces wordt vertraagd en als salade of hapje tussendoor het schap in.)

Erg? Nee hoor. Teasen en pleasen, misleiden om te verleiden, het hoort er allemaal bij.

Gesloten