LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlandse Spoorwegen weigert mensen met autisme te helpen

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
thomasmeer

Nederlandse Spoorwegen weigert mensen met autisme te helpen

Ongelezen bericht door thomasmeer »

Hoi Radar,

Ik lig momenteel in de klit met de Nederlandse Spoorwegen.

Het is als volgt:
Ik heb momenteel problemen met de NS met aanvragen van ov-chipplus abonnement voor visueel beperkte reizigers. Omdat ik Autisme heb, heb ik moeite met in en uitchecken. Aanvraag formulieren tot 2x toe gestuurd en terug gekregen per post, omdat ik niet in bezit ben van een OV Begeleiderskaart. Omdat ik zelfstandig met de trein kan en problemen heb met in en uitchecken waardoor in sommige situaties dan de spanning tussen mij en conducteur te hoog oploopt bij controlle's. En is nog altijd geen oplossing na vragen aan NS klantenservice of er een alternatief is, omdat hun niet vinden dat Autisme onder beperkte reizigers valt (volgens hun). Heb diverse opties geprobeerd oa via OV Loket ook zonder resultaat. Waardoor ik me Gediscrimineerd voel en de NS de wet gelijke behandeling mee overtreet.

Wat de NS dus niet had voor me waar ik erg teleur in gesteld ben. Dus is mijn vraag. Kan ik in aanmerking komen om de NS de koude douche uit te delen omdat ze mij totaal geen alternatief (kunnen) bieden? Misschien hebben andere iedeen hebben hoe ik dit ooit kan oplossen met de NS?

Vriendelijke groet
Thomas

witte angora

Re: Nederlandse Spoorwegen weigert mensen met autisme te helpen

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi Thomas,

Sorry voor het late reageren, ik zie je bericht nu pas. Ik probeer het vanuit jouw kant te bekijken, maar dat is lastig omdat in- en uitchecken mij wel lukt, ook al heb ik zelf ook een vorm van autisme. Maar dat het mij wel lukt zegt natuurlijk niets over jou. Het zou best kunnen dat er meerdere mensen met autisme zijn die hier tegen aan lopen.

Heb je al eens overwogen om contact op te nemen met de Nederlandse Vereniging voor Autisme hier over? Of een andere belangenbehartiger? Wie weet hebben zij al contacten met de NS hier over, of dat ze andere manieren weten om dit op te lossen.

Groet,
WA

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Even voor de beeldvorming: Waar zit nu precies je probleem, bij het echte in- en uitchecken, dus bij het paaltje ?
Of bij bv het opwaarderen van de kaart, het erop zetten van een abonnement, bij de automaat enz.

Reis je een vast traject, of kris kras door Nederland. En tussen welke Stations ?

Waarom heb je problemen bij de conducteur ? Niet ingecheckt ?

verneem graag :D

taxikemperman

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Wat heeft autisme met visueel gehandicapt zijn te maken?

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

De service van NS in dit soort situaties:

http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen- ... ement.html
Laatst gewijzigd door Brahms op 19 mar 2016 18:55, 2 keer totaal gewijzigd.

witte angora

taxikemperman schreef:Wat heeft autisme met visueel gehandicapt zijn te maken?
Niets. Mensen met autisme zijn niet vaker visueel gehandicapt dan anderen. Alhoewel beiden natuurlijk kan. Blijkbaar is een abonnement voor visueel gehandicapten een oplossing voor de uitdaging waarmee de topicstarter zit. Misschien zijn er meer groepen mensen voor wie het betreffende abonnement een oplossing is om zelfstandig te kunnen reizen, ook al zijn ze niet visueel gehandicapt.

Maar dat was helemaal de vraag niet van de topicstarter. Om het voor hem overzichtelijk te houden kunnen we beter bij de vraag blijven.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Met een OV chip plusabonnement is in - en uitchecken niet meer nodig en is vooral bedoeld voor visueel gehandicapte mensen en niet zozeer voor mensen met autisme.
Het aanvragen is gratis ( via een formulier te downloaden ), mits uw ov chipkaart nog minimaal 8 weken geldig is.
U heeft niet perse een OV begeleiders kaart nodig en kunt gewoon zelfstandig reizen.
U kunt de link van Brahms gebruiken ,hierboven , en dan wijst het zich vanzelf verder.
Het afhandelen van dit ov chip plusabonnement duurt ongeveer 2 weken.
Tot die tijd zou u medewerkers op het station kunnen aanklampen om u te helpen met het in-en uitchecken.
NS biedt wel mogelijkheden, dus uw topictitel vind ik niet correct.
Laatst gewijzigd door moederslink op 19 mar 2016 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Voordat we een eventuele oplossing kunnen aandragen is het goed dat je eerst eens beschrijft wat het probleem is dat je ervaart met in- en uitchecken.

tijger1

Ongelezen bericht door tijger1 »

Welja, ook al gediscrimineerd en dan nog een overtreding op de Wet Gelijke behandeling. Maar als u niet visueel gehandicapt bent, kunt u niet met visueel gehandicapten gelijkgeschakeld worden.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

witte angora

Mucha schreef:
thomasmeer schreef:Omdat ik zelfstandig met de trein kan en problemen heb met in en uitchecken
Als u niet zonder hulp in en uit kunt checken met de trein, dan lijkt het mij niet dat u zelfstandig met de trein kan. Waar gaat het mis met in en uitchecken ?
De topicstarter is natuurlijk de enige die er antwoord op kan geven. Maar ik vermoed dat het te maken heeft met teveel prikkels onderweg waardoor zijn hoofd vol zit. Dan ook nog eens moeten denken aan inchecken en uitchecken zou zomaar 'teveel' kunnen zijn, en dan vergeet hij het. En dát levert dus problemen met de conducteur op.

In zo'n geval kan ik me indenken dat het prettiger is om dit thuis in de eigen omgeving te regelen. Dan is dat alvast gebeurt, en kan de topicstarter zich verder concentreren op andere dingen, zoals het zoeken van de juiste trein op het perron en noem alle andere dingen maar op.

moederslink

thomasmeer schreef:Ik heb momenteel problemen met de NS met aanvragen van ov-chipplus abonnement voor visueel beperkte reizigers.
@tijger1:
ik denk dat TS wel visueel beperkt is, want deze ov chip pluskaart is juist voor visueel gehandicapten.
Omdat ik Autisme heb, heb ik moeite met in en uitchecken.
@WA: precies ,
kan ik me iets bij voorstellen : nadenken, goede volgorde, teveel " ruis" en prikkels bij zo.n station.
En als het dan allemaal niet lukt of is gelukt, gedoe met de conducteur/ controle... :(
@tijger1:
de woorden " gediscrimineerd worden " , worden te pas en te onpas gebruikt. :x
@TS:
plaats je deze post nu als iemand met autisme of als visueel gehandicapte?
Zodra u zo.n kaart heeft hoeft u ook niet meer in-en uit te checken! :wink:
De topictitel is niet juist: NS biedt wel degelijk mogelijkheden/ hulp en weigert geen mensen met autisme.

thomasmeer

moederslink schreef:Met een OV chip plusabonnement is in - en uitchecken niet meer nodig en is vooral bedoeld voor visueel gehandicapte mensen en niet zozeer voor mensen met autisme.
Het aanvragen is gratis ( via een formulier te downloaden ), mits uw ov chipkaart nog minimaal 8 weken geldig is.
U heeft niet perse een OV begeleiders kaart nodig en kunt gewoon zelfstandig reizen.
U kunt de link van Brahms gebruiken ,hierboven , en dan wijst het zich vanzelf verder.
Het afhandelen van dit ov chip plusabonnement duurt ongeveer 2 weken.
Tot die tijd zou u medewerkers op het station kunnen aanklampen om u te helpen met het in-en uitchecken.
NS biedt wel mogelijkheden, dus uw topictitel vind ik niet correct.
Het punt is als volgt: Ik heb dat diverse keren gedaan en elke keer word me verzoek afgewezen, met als reden wat NS dus vond dat Autisme niet onder beperkte reizigers valt terwijl het wel een beperking is naar mijn mening en ook wat ik ervaar in dagelijks leven. Ook na klacht doorzetten aan het ov-loket levert tot op heden het zelfde op, dus niks! Waar door ik het iedee heb, dat de NS zegt: je bekijkt het maar lekker in jou situatie en dus de wet gelijke behandeling in OV niet na komt. Dus ik vind dat dit topic wel erbij past, op dat gebied ben ik het oneens met u.
Laatst gewijzigd door thomasmeer op 20 mar 2016 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.

thomasmeer

Brahms schreef:Even voor de beeldvorming: Waar zit nu precies je probleem, bij het echte in- en uitchecken, dus bij het paaltje ?
Of bij bv het opwaarderen van de kaart, het erop zetten van een abonnement, bij de automaat enz.

Reis je een vast traject, of kris kras door Nederland. En tussen welke Stations ?

Waarom heb je problemen bij de conducteur ? Niet ingecheckt ?

verneem graag :D
Kriskras door Nederland met mijn Weekend Vrij Abonnement van NS . Ondanks dat ik in en uitcheck blijkt 9 vd 10 keer bij controlle van de conducteur dat niet in gecheckt ben, ben nog al klaar mee met dat pruts systeem.

thomasmeer

witte angora schreef:
Mucha schreef:
thomasmeer schreef:Omdat ik zelfstandig met de trein kan en problemen heb met in en uitchecken
Als u niet zonder hulp in en uit kunt checken met de trein, dan lijkt het mij niet dat u zelfstandig met de trein kan. Waar gaat het mis met in en uitchecken ?
De topicstarter is natuurlijk de enige die er antwoord op kan geven. Maar ik vermoed dat het te maken heeft met teveel prikkels onderweg waardoor zijn hoofd vol zit. Dan ook nog eens moeten denken aan inchecken en uitchecken zou zomaar 'teveel' kunnen zijn, en dan vergeet hij het. En dát levert dus problemen met de conducteur op.

In zo'n geval kan ik me indenken dat het prettiger is om dit thuis in de eigen omgeving te regelen. Dan is dat alvast gebeurt, en kan de topicstarter zich verder concentreren op andere dingen, zoals het zoeken van de juiste trein op het perron en noem alle andere dingen maar op.
Dankjewel @Witte Angora, je beschrijving klopt prisies, heb daardoor keer bijna boete opgelopen en hem in elkaar geslagen bijna ondanks dat ik weet dat ik dan fout zit. Maar er toch niets aan kan doen vanwege te veel prikkels op dat moment.

gemist

Ongelezen bericht door gemist »

Autisme lijkt bij TS nogal wat raakvlakken met agressie te hebben. Verder weet ik helemaal niks van het OV of van autisme. Wel heb ik een Tesla die autonoom kan rijden. Op de snelweg dan....

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Iemand die onschuldige conducteur in elkaar wil slaan lijkt me niet visueel gehandicapt. Dat zal dan ook de reden zijn voor afwijzing: autisme mag dan een beperking zijn, het is geen visuele beperking.

Overigens vraag ik me af wat iemand die laat blijken absoluut niet tegen prikkels te kunnen in de trein doet, want met de trein reizen is per definitie een aaneenschakeling van een enorme hoeveelheid prikkels. Mensen die hard praten, te harde muziek op smartphones, mensen met irritante gewoontes, mensen die hoesten, proesten en niezen, drukte, het steeds in en uitstappen van mensen, nog afgezien van het voorbij flitsende landschap. Ik kan het weten, want ik heb dan wel geen autisme maar ben wel heel gevoelig voor prikkels. Met de trein reizen lijkt mij vooral een straf voor een autist.

moederslink

thomasmeer schreef: Het punt is als volgt: Ik heb dat diverse keren gedaan en elke keer word me verzoek afgewezen, met als reden wat NS dus vond dat Autisme niet onder beperkte reizigers valt terwijl het wel een beperking is naar mijn mening en ook wat ik ervaar in dagelijks leven. Ook na klacht doorzetten aan het ov-loket levert tot op heden het zelfde op, dus niks! Waar door ik het iedee heb, dat de NS zegt: je bekijkt het maar lekker in jou situatie en dus de wet gelijke behandeling in OV niet na komt. Dus ik vind dat dit topic wel erbij past, op dat gebied ben ik het oneens met u.
daarom vroeg ik juist ook: vraag je deze kaart aan omdat je visueel gehandicapt bent of omdat je een autisme stoornis hebt
*Want deze kaart is bedoeld voor visueel gehandicapte mensen.
*En niet voor mensen met autisme en daar gaat het dus mis met het invullen, snap je?
(wel is het zo dat als je deze kaart eenmaal hebt dan is het ook handig als je autistisch bent want je kunt alles vanaf thuis en vooraf regelen en hoeft niet meer in-en uit te checken.)

Ook ben ik het eens met mh73 dat per trein reizen inderdaad een aaneenschakeling van onrust en prikkels is.

Zodra je op een perron bent kun je een medewerker vragen om je te helpen bij het in-en uitchecken.
Een conducteur agressief benaderen kan natuurlijk al helemaal niet! :evil:

Dus nog een x :
je vraagt de kaart aan als visueel gehandicapte en benoemt niet je autisme stoornis bij het invullen .
Als je niet visueel gehandicapt bent is zo.n kaart niet voor jou bedoeld.

witte angora

gemist schreef:Autisme lijkt bij TS nogal wat raakvlakken met agressie te hebben. Verder weet ik helemaal niks van het OV of van autisme. Wel heb ik een Tesla die autonoom kan rijden. Op de snelweg dan....
Lijkt... maar het zit net een slagje anders.

Probleem met autisme is dat mensen snel overprikkeld raken. Dan zoek je een uitweg. Het beste is natuurlijk een duurzame uitweg, maar het kost vaak veel tijd om die duurzame uitweg te bereiken. Wat je dan vaak ziet is dat mensen voor een 'snelle' uitweg gaan. Omdat ze gek worden van een hoofd vol onrust en noem maar op, en dan knalt dat er uit. Die 'snelle' uitweg kan van alles zijn. Agressie tegen de verkeerde kan dan zomaar gebeuren.

Daarom is het beter om een teveel aan prikkels zoveel mogelijk te voorkomen. Inderdaad, met de trein reizen levert veel prikkels op. Maar dat levert autorijden ook op. En ook mensen met een vorm van autisme moeten zich door het hele land kunnen bewegen. Daarom zal de topicstarter een manier moeten zien te vinden om op een andere manier met prikkels om te gaan. Dat is een duurzame oplossing, en daar gaat tijd in zitten om dat te bereiken.

Gesloten