Pagina 1 van 1
Syncasso - De Privacy ligt op straat...
Geplaatst: 31 mar 2016 18:16
door wjpnl
Vandaag gebeld.
- (ik neem op, onbekend nummer) Hallo ?
- Spreek ik met dhr. Voornaam Achternaam ?
- Nee, daar spreekt u niet mee.
- U spreekt met mevrouw N van Syncasso, ik bel u in verband met uw openstaande vordering bij de Nederlandse Spoorwegen...
- Ik denk dat u zich vergist, ik heb geen vordering bij de NS.
- In verband met uw OV jaarkaart heeft u een betalingsachterstand van ruim 1000 euro en...
- Neemt u mij niet kwalijk, maar ik heb geen OV jaarkaart van de NS.
- Jawel en daar hebben wij u al over aangeschreven dd...
- Ik denk dat u zich vergist, u bent op zoek naar een ander...
- Nee, u bent toch dhr. Voornaam Achternaam, geboren dag-maand-jaar ?
- Nee, ik ben de heer AndereVoornaam AndereAchternaam en helaas ruim 20 jaar ouder dan u zojuist aangeeft.
- Maar u woont toch wel op Straatnaam met nummer te Utrecht ?
- Nee, ik woon in Apeldoorn.
- Maar dit is wel uw telefoonnummer ?
- Ja, u spreekt met mij, dus het zal ook mijn telefoon wel zijn, dacht u niet ?
- Goed, ik heb u vorige week hier ook al over gebeld en u heeft toen beloofd, dat u betalingsbewijzen op zou sturen.
- Vast niet, want u heeft mij niet gesproken...
- Ik weet zeker van wel, ik heb u op dit nummer gebeld... 06 xx 34 xx xx!
- Dan is dat de fout die u gemaakt heeft, dit is nummer 06 xx 43 xx xx.
- (korte stilte) ach ja. Foutje. Even Apeldoorn bellen... hi hi. Mijn excuses (verbinding verbroken).
Dus geheel ongevraagd weet ik nu de naam, het adres, het telefoonnummer en de geboortedatum van iemand in Utrecht die nog een schuld heeft bij de Nederlandse Spoorwegen.
Hebben we in Nederland niet zoiets als privacy wetgeving? En hoort een bedrijf als Syncasso hier niet zorgvuldiger mee om te gaan ?
Re: Syncasso - De Privacy ligt op straat...
Geplaatst: 31 mar 2016 20:33
door jfortron
Duidelijk een grapjas!
In verband met uw OV jaarkaart heeft u een betalingsachterstand van ruim 1000 euro en...
Maar je kan hier een klacht indienen, of heb je al contact met het bedrijf gehad?
https://www.syncasso.nl/contact-opdrach ... /klachten/
Re: Syncasso - De Privacy ligt op straat...
Geplaatst: 31 mar 2016 20:49
door Moneyman
Lastig, dit soort zaken. De spagaat voor de incassomedewerker is dat hij enerzijds geen informatie mag verstrekken, maar anderzijds continu te maken heeft met mensen die keihard liegen en onder het gesprek uit willen komen. De kunst is om te herkennen wanneer je niet iemand in de ontwijk-modus spreekt, maar dat je gewoon het verkeerde nummer hebt gebeld.
Dus ja, enerzijds moet men zorgvuldig hiermee omgaan, anderzijds is het vrijwel niet te voorkomen dat dergelijk zaken soms gebeuren. Vooral bij outbound bellen, bij inbound is het nog wat makkelijker om te checken wie je aan de lijn hebt.
Re: Syncasso - De Privacy ligt op straat...
Geplaatst: 31 mar 2016 23:04
door wjpnl
Moneyman schreef:Lastig, dit soort zaken. De spagaat voor de incassomedewerker is dat hij enerzijds geen informatie mag verstrekken, maar anderzijds continu te maken heeft met mensen die keihard liegen en onder het gesprek uit willen komen. De kunst is om te herkennen wanneer je niet iemand in de ontwijk-modus spreekt, maar dat je gewoon het verkeerde nummer hebt gebeld.
Dus ja, enerzijds moet men zorgvuldig hiermee omgaan, anderzijds is het vrijwel niet te voorkomen dat dergelijk zaken soms gebeuren. Vooral bij outbound bellen, bij inbound is het nog wat makkelijker om te checken wie je aan de lijn hebt.
Op het moment dat ik zeg, dat ik niet de persoon ben, die ik zeg te zijn is het zinloos mij verdere informatie te verstrekken. Bovendien zou -als men inderdaad eerder telefonisch contact heeft gehad- het feit dat ik ontken eerder deze persoon gesproken te hebben- het voor de hand liggen om als eerste het nummer te controleren. Het nummer wat de dame in kwestie gedacht had te hebben ingetoetst was een kwestie van het 'verdraaien van twee nummers', op zich een normale fout, iets wat mij ook wel eens overkomt. Als ik echter een nummer draai en een andere persoon dan verwacht opneemt, is het eerste wat ik doe het controleren van het nummer... niet nog meer feiten uitspugen om de ander er van te overtuigen, dat hij toch degene is, die ik denk dat hij is.
En aan jfortron: Ik ga zelf geen moeite doen om een klacht te formuleren en in te dienen. Ik heb hier zelf geen enkel belang bij. Ik heb wel de persoon in kwestie gebeld en hem verteld, dat hij niets hoeft te bevestigen of te ontkennen, maar dat zich een bepaald telefoongesprek heeft afgespeeld en als de informatie juist is, hij zeker een klacht in moet dienen. Hij bedankte mij voor het verstrekken van die informatie.
Re: Syncasso - De Privacy ligt op straat...
Geplaatst: 01 apr 2016 08:08
door newmikey
U had ook aan het begin kunnen stoppen, dat was beter geweest want niet alleen weet u nu privacy-gevoelige zaken over iemand anders, zij weten nu ook weer veel meer van u.
Op het moment dat duidelijk wordt dat een gesprek niet voor mij bedoeld is, ga ik ook niet verder in op vragen. Toevallig hebben mijn vrouw en ik onze eigen achternamen gehouden, laten we zeggen dat ik Bakker heet en mijn vrouw Slager. Telefoontjes naar mij die beginnen met "spreek ik met meneer Slager" beantwoord ik met "nee, helaas verkeerd verbonden".
Re: Syncasso - De Privacy ligt op straat...
Geplaatst: 01 apr 2016 08:44
door Moneyman
wjpnl schreef:Op het moment dat ik zeg, dat ik niet de persoon ben, die ik zeg te zijn is het zinloos mij verdere informatie te verstrekken.
Dat zou je zeggen, maar is toch niet het geval. Je zou eens moeten weten hoe vaak je na enige aandrang tóch de juiste persoon aan de lijn blijkt te hebben...
Re: Syncasso - De Privacy ligt op straat...
Geplaatst: 01 apr 2016 09:20
door jfortron
wjpnl schreef:h degene is, die ik denk dat hij is.
En aan jfortron: Ik ga zelf geen moeite doen om een klacht te formuleren en in te dienen. Ik heb hier zelf geen enkel belang bij. Ik heb wel de persoon in kwestie gebeld en hem verteld, dat hij niets hoeft te bevestigen of te ontkennen, maar dat zich een bepaald telefoongesprek heeft afgespeeld en als de informatie juist is, hij zeker een klacht in moet dienen. Hij bedankte mij voor het verstrekken van die informatie.
Je steekt wel moeite in een topic met de hele conversatie en een belletje naar de persoon, welke aan deze info niets heeft, behalve dat jij weet hoe zijn gegevens zijn.
Niet iedereen handelt in deze situatie zo.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan.
door newmikey » 01 apr 2016 07:08
U had ook aan het begin kunnen stoppen, dat was beter geweest want niet alleen weet u nu privacy-gevoelige zaken over iemand anders, zij weten nu ook weer veel meer van u.
Op het moment dat duidelijk wordt dat een gesprek niet voor mij bedoeld is, ga ik ook niet verder in op vragen. Toevallig hebben mijn vrouw en ik onze eigen achternamen gehouden, laten we zeggen dat ik Bakker heet en mijn vrouw Slager. Telefoontjes naar mij die beginnen met "spreek ik met meneer Slager" beantwoord ik met "nee, helaas verkeerd verbonden".
Re: Syncasso - De Privacy ligt op straat...
Geplaatst: 01 apr 2016 10:05
door GJvdZ
wjpnl schreef:
Op het moment dat ik zeg, dat ik niet de persoon ben, die ik zeg te zijn is het zinloos mij verdere informatie te verstrekken.
Dus de werkelijke schuldenaar zegt altijd meteen "ja" op de vraag of hij die persoon is? In een ideale wereld zou dat zo kunnen zijn, maar we leven niet in een ideale wereld.
Re: Syncasso - De Privacy ligt op straat...
Geplaatst: 01 apr 2016 11:03
door newmikey
GJvdZ schreef:wjpnl schreef:
Op het moment dat ik zeg, dat ik niet de persoon ben, die ik zeg te zijn is het zinloos mij verdere informatie te verstrekken.
Dus de werkelijke schuldenaar zegt altijd meteen "ja" op de vraag of hij die persoon is? In een ideale wereld zou dat zo kunnen zijn, maar we leven niet in een ideale wereld.
Maar dat is de uitdaging van de beller, niet van diegene die de telefoon opneemt. Ik hoef daar geen rekening mee te houden.
Re: Syncasso - De Privacy ligt op straat...
Geplaatst: 01 apr 2016 15:24
door GJvdZ
newmikey schreef:GJvdZ schreef:wjpnl schreef:
Op het moment dat ik zeg, dat ik niet de persoon ben, die ik zeg te zijn is het zinloos mij verdere informatie te verstrekken.
Dus de werkelijke schuldenaar zegt altijd meteen "ja" op de vraag of hij die persoon is? In een ideale wereld zou dat zo kunnen zijn, maar we leven niet in een ideale wereld.
Maar dat is de uitdaging van de beller, niet van diegene die de telefoon opneemt. Ik hoef daar geen rekening mee te houden.
En de beller ging die uitdaging dus aan, gezien het aantal follow-up vragen.
Re: Syncasso - De Privacy ligt op straat...
Geplaatst: 06 apr 2016 05:14
door Chainreaction
Tja haha, jij hebt wel een goed punt.
Ik lees helaas niet dat hun incasso beleid nog erger is.
Vroeger was Syncasso Groenwegen in partners (in NS situatie).
Bij een weekend vrij abonnement voor 29 euro (weekend vrij reizen en dal uren korting door de weeks en sinds maart dit jaar 32 euro) kreeg je als je 2 weken te laat betaalde er 40 euro incasso kosten op (€69,,- lol). reken dat even uit. ik heb 1,2 jaar niet kunnen betalen en elke maand heeft 40 euro incasso kosten, want Syncasso rekend per maand 1 dossier, dus ik heb nu meertallige dossiers bij syncasso inzake NS. Dus dat zijn wel hele duren treinkaartjes. en ze hebben het abonnement echt 1,2 maanden laten doorlopen en zelfs verlengt. dus tja.
Re: Syncasso - De Privacy ligt op straat...
Geplaatst: 16 nov 2017 13:39
door Gloriana
Ik heb een schuld reeds afbetaald en daarvan ( na lang insisteren) bevestiging van Syncasso gekregen. Toen diende zich een ander probleem aan.
Ik wou dat mijn gegevens uit hun archief worden verwijderd i.v.m. privacy wet. En waarom zou een incasso bureau na de afbetaling van een schuld mijn gegevens nog willen bewaren? Het bleek dat juist mijn gegevens wissen moeilijker is dan een regeling treffen. Eerst werd mij basis informatie geweigerd zoals; waar en bij wie zij zijn aangesloten voor eventuele vragen, opheldering en/of klachten. Mevrouw ( die zichzelf een ''specialist'' noemde aan de telefoon) bleef beweren dat zij daarop recht hebben ondanks het feit dat ik het nergens kan controleren of erover vragen kan stellen, en dat het om mijn gegevens gaat. Hun opdrachtgever die heel onvoorzichtig met mijn gegevens omgegaan is ( zorgverzekeraar Zilverenkruis ) wist ook geen oplossing te bieden maar mij terug naar Syncasso te wijzen. Ja, bekend spelletje van de muur naar de kast.
Hoe kan ik dit oplossen zonder een advocaat in te moeten zetten en wat zijn mijn rechten als burger omtrent privacy rondom mijn gegevens in hun systeem/archief? Mogen zij mijn gegevens zolang zij willen bewaren??
mvg,
Gloriana
Re: Syncasso - De Privacy ligt op straat...
Geplaatst: 16 nov 2017 15:38
door yan
Dus geheel ongevraagd weet ik nu de naam, het adres, het telefoonnummer en de geboortedatum van iemand in Utrecht die nog een schuld heeft bij de Nederlandse Spoorwegen.
Als een brief verkeerd was bezorgd had u het ook geweten. Foutje kan altijd.
Hoe kan ik dit oplossen zonder een advocaat in te moeten zetten en wat zijn mijn rechten als burger omtrent privacy rondom mijn gegevens in hun systeem/archief? Mogen zij mijn gegevens zolang zij willen bewaren??
mvg,
Gloriana
Ja dat mogen ze, u bent immers een wanbetaler. Goed dat het nu is afgelost, maar voor evt toekomstige zaken/vragen hierover is het handig als ze kunnen terugvallen op uw dossier.
Re: Syncasso - De Privacy ligt op straat...
Geplaatst: 16 nov 2017 16:20
door chrisd1
yan schreef:Hoe kan ik dit oplossen zonder een advocaat in te moeten zetten en wat zijn mijn rechten als burger omtrent privacy rondom mijn gegevens in hun systeem/archief? Mogen zij mijn gegevens zolang zij willen bewaren??
Ja dat mogen ze,
u bent immers een wanbetaler...
Althans ikzelf zou
hier een verwijzing naar een wetsartikel verwacht hebben.
Zou zelf zeggen, dat bewaren door dit soort types gewoon niet voorkomen kan worden; althans m.i. is het zaak kwitanties/betalingsbewijzen zorgvuldig te bewaren.
Re: Syncasso - De Privacy ligt op straat...
Geplaatst: 16 nov 2017 19:45
door Moneyman
Gloriana schreef:Ik heb een schuld reeds afbetaald en daarvan ( na lang insisteren) bevestiging van Syncasso gekregen. Toen diende zich een ander probleem aan.
Ik wou dat mijn gegevens uit hun archief worden verwijderd i.v.m. privacy wet. En waarom zou een incasso bureau na de afbetaling van een schuld mijn gegevens nog willen bewaren? Het bleek dat juist mijn gegevens wissen moeilijker is dan een regeling treffen. Eerst werd mij basis informatie geweigerd zoals; waar en bij wie zij zijn aangesloten voor eventuele vragen, opheldering en/of klachten. Mevrouw ( die zichzelf een ''specialist'' noemde aan de telefoon) bleef beweren dat zij daarop recht hebben ondanks het feit dat ik het nergens kan controleren of erover vragen kan stellen, en dat het om mijn gegevens gaat. Hun opdrachtgever die heel onvoorzichtig met mijn gegevens omgegaan is ( zorgverzekeraar Zilverenkruis ) wist ook geen oplossing te bieden maar mij terug naar Syncasso te wijzen. Ja, bekend spelletje van de muur naar de kast.
Hoe kan ik dit oplossen zonder een advocaat in te moeten zetten en wat zijn mijn rechten als burger omtrent privacy rondom mijn gegevens in hun systeem/archief? Mogen zij mijn gegevens zolang zij willen bewaren??
mvg,
Gloriana
Helaas, je verzoek is kansloos. Een deurwaarder heeft een bewaarplicht ten aanzien van zijn financiele en dossiersadministratie. En terecht.
Re: Syncasso - De Privacy ligt op straat...
Geplaatst: 16 nov 2017 22:36
door Gloriana
Bedankt voor de reacties.
Re: Syncasso - De Privacy ligt op straat...
Geplaatst: 16 nov 2017 23:58
door sylvesterb
wjpnl schreef:Vandaag gebeld.
- (ik neem op, onbekend nummer) Hallo ?
- Spreek ik met dhr. Voornaam Achternaam ?
- Nee, daar spreekt u niet mee.
- U spreekt met mevrouw N van Syncasso, ik bel u in verband met uw openstaande vordering bij de Nederlandse Spoorwegen...
- Ik denk dat u zich vergist, ik heb geen vordering bij de NS.
- In verband met uw OV jaarkaart heeft u een betalingsachterstand van ruim 1000 euro en...
- Neemt u mij niet kwalijk, maar ik heb geen OV jaarkaart van de NS.
- Jawel en daar hebben wij u al over aangeschreven dd...
- Ik denk dat u zich vergist, u bent op zoek naar een ander...
- Nee, u bent toch dhr. Voornaam Achternaam, geboren dag-maand-jaar ?
- Nee, ik ben de heer AndereVoornaam AndereAchternaam en helaas ruim 20 jaar ouder dan u zojuist aangeeft.
- Maar u woont toch wel op Straatnaam met nummer te Utrecht ?
- Nee, ik woon in Apeldoorn.
- Maar dit is wel uw telefoonnummer ?
- Ja, u spreekt met mij, dus het zal ook mijn telefoon wel zijn, dacht u niet ?
- Goed, ik heb u vorige week hier ook al over gebeld en u heeft toen beloofd, dat u betalingsbewijzen op zou sturen.
- Vast niet, want u heeft mij niet gesproken...
- Ik weet zeker van wel, ik heb u op dit nummer gebeld... 06 xx 34 xx xx!
- Dan is dat de fout die u gemaakt heeft, dit is nummer 06 xx 43 xx xx.
- (korte stilte) ach ja. Foutje. Even Apeldoorn bellen... hi hi. Mijn excuses (verbinding verbroken).
Dus geheel ongevraagd weet ik nu de naam, het adres, het telefoonnummer en de geboortedatum van iemand in Utrecht die nog een schuld heeft bij de Nederlandse Spoorwegen.
Hebben we in Nederland niet zoiets als privacy wetgeving? En hoort een bedrijf als Syncasso hier niet zorgvuldiger mee om te gaan ?
En je hebt zonder het schijnbaar door te hebben een wilde vreemde die zegt van Syncasso te zijn al jouw eigen gegevens gegeven en je gaat nu lopen klagen dat "iemand" de privacy van iemand anders terwijl je je eigen privacy schijnbaar niet zo nauw neemt. Best grappig eigenlijk.
Re: Syncasso - De Privacy ligt op straat...
Geplaatst: 17 nov 2017 08:28
door Moneyman
sylvesterb schreef:...en je gaat nu lopen klagen...
Nee hoor, niet nu, maar anderhalf jaar geleden
Re: Syncasso - De Privacy ligt op straat...
Geplaatst: 17 nov 2017 09:58
door sylvesterb
Moneyman schreef:sylvesterb schreef:...en je gaat nu lopen klagen...
Nee hoor, niet nu, maar anderhalf jaar geleden
Topic kapers
Niet gezien....
Re: Syncasso - De Privacy ligt op straat...
Geplaatst: 17 nov 2017 10:38
door stofzuigertje
Als iemand klaagde met zelfde incasso bureau komt vaker voor.... geen NS probleem.
Had beter nieuwe kunnen openen.
Zij vergeet dat ooit wanbetaler ook een BKR registratie krijgen en die blijft 5 jaren staan......
Verder moet je als je gebeld word en de verkeerde naam genoemd word nooit jou gegevens als naam en adres geven.
Dan loop je de kans dat het gecorrigeerd word en bewijs dan maar eens dat je geen schuld hebt....
Ik ben iemand anders en woon daar niet is voldoende.... je hoeft je niet te legitimeren per telefoon.