| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Youfone: 14610 afrondsessies naar 100kb binnen 7dgn : EUR85
Youfone: 14610 afrondsessies naar 100kb binnen 7dgn : EUR85
Ben sinds 11feb overgestapt naar youfone met een 1.5GB databundel, waarvan circa 983 MB beschikbaar was vanwege een gebroken maand.
Op 19feb krijg ik de melding dat de dataverbinding is geblokeerd en bleek dat ik 836MB over mijn bundel was, het totaalverbruik binnen 9 dagen was dus circa 1.8GB. Dit is raar, want volgens mijn telefoon was het verbruik slechts circa 400MB.
Youfone klantenservice gebeld, maar ik moest maar op de specificatie wachten die pas medio maart beschikbaar zou zijn.
Inmiddels is de specificatie binnen en blijkt dat er 14610 sessies van 100kb zijn geweest binnen de eerste week. Dit is onbegrijpelijk; Vanaf het moment van activatie was elk minuut 2 of 3 sessies afgerekend. Zelfs op momenten waarop ik thuis of op het werk ben, waar internet via de wifi goed beschikbaar is. Deze 100kb sessies lopen letterlijk continu door, zelfs midden in de nacht.
Totale verbruikkosten van deze onterechte afrondsessies: EUR 85 euro
Als ik alle sessies optel die groter dan 100kb zijn , dan komt het verbruik inderdaad uit op circa 400MB, zoals de telefoon aangaf.
Wat ook opmerkelijk is is dat deze 100kb sessies na 1 week niet meer voorkomen, terwijl er qua telefoonsettings niks was veranderd.
Eerste reactie van youfone:
Het verbruik" geregistreerd door het systeem en dus terecht.
Volgens mij kan dit niet vanwege het feit dat de internetsessies ook werden gemaakt terwijl wifi aanstaat.
Daarnaast is het toch onbegrijpelijk dat dit in deze mate wordt doorgerekend aan de klant? Het feitelijk gebruik was slechts 400MB. de rest is afronding. Dit is wel heel makkelijk geld verdienen, zelfs als de sessies wel daadwerkelijk hadden plaatsgevonden.
Dit is duidelijk een systeemfout.
Youfone is niet heel begripvol voor deze casus en ook niet pro-actief met deze klachtbehandeling , intussen wacht ik alweer 2 weken op een reactie....
Op 19feb krijg ik de melding dat de dataverbinding is geblokeerd en bleek dat ik 836MB over mijn bundel was, het totaalverbruik binnen 9 dagen was dus circa 1.8GB. Dit is raar, want volgens mijn telefoon was het verbruik slechts circa 400MB.
Youfone klantenservice gebeld, maar ik moest maar op de specificatie wachten die pas medio maart beschikbaar zou zijn.
Inmiddels is de specificatie binnen en blijkt dat er 14610 sessies van 100kb zijn geweest binnen de eerste week. Dit is onbegrijpelijk; Vanaf het moment van activatie was elk minuut 2 of 3 sessies afgerekend. Zelfs op momenten waarop ik thuis of op het werk ben, waar internet via de wifi goed beschikbaar is. Deze 100kb sessies lopen letterlijk continu door, zelfs midden in de nacht.
Totale verbruikkosten van deze onterechte afrondsessies: EUR 85 euro
Als ik alle sessies optel die groter dan 100kb zijn , dan komt het verbruik inderdaad uit op circa 400MB, zoals de telefoon aangaf.
Wat ook opmerkelijk is is dat deze 100kb sessies na 1 week niet meer voorkomen, terwijl er qua telefoonsettings niks was veranderd.
Eerste reactie van youfone:
Het verbruik" geregistreerd door het systeem en dus terecht.
Volgens mij kan dit niet vanwege het feit dat de internetsessies ook werden gemaakt terwijl wifi aanstaat.
Daarnaast is het toch onbegrijpelijk dat dit in deze mate wordt doorgerekend aan de klant? Het feitelijk gebruik was slechts 400MB. de rest is afronding. Dit is wel heel makkelijk geld verdienen, zelfs als de sessies wel daadwerkelijk hadden plaatsgevonden.
Dit is duidelijk een systeemfout.
Youfone is niet heel begripvol voor deze casus en ook niet pro-actief met deze klachtbehandeling , intussen wacht ik alweer 2 weken op een reactie....
Re: Youfone: 14610 afrondsessies naar 100kb binnen 7dgn : EUR85
Als het al een 'systeemfout' is, dan is dat eerder een fout in jouw telefoon en/of je telefooninstellingen. Want díe maakt steeds verbinding met het internet. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je mailprogramma en whatsapp zo staan ingesteld dat die iedere minuut op de servers kijken of er nog nieuwe berichten zijn. Dat kan dan flink in de papieren lopen, zeker als je hebt gekozen voor een provider met zulke grote minimale sessies.lien2016 schreef: Dit is duidelijk een systeemfout.
Maar als wifi aan staat wil het niet zeggen dat het ook altijd gebruikt wordt. Het toestel kan besluiten om toch 3G/4G te gebruiken als dat een beter signaal is. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als er teveel WIFI AP's op hetzelfde kanaal staan waardoor WIFI niet goed presteert. Even de datateller controleren op je telefoon. Dan weet je precies wat er via 3G/4G en WIFI is gedaan.lien2016 schreef:
Het verbruik was letterlijk 3x per minuut voor de eerste week, en daarna abrupt niet.
Het lijkt me sterk dat de wifi het hele weekend continu niet heeft gedaan, ik heb genoeg andere apparaten in huis waarvan ik geen last had van enige vorm van zwakke signaal. Daarnaast gebruik ik op het werk ook wifi, heel toevallig dat wifi het daar ook niet deed?
Deze case gaat ook om hoe Youfone omgaat met een klantenklacht. Ook al waren er daadwerkelijk sessies geweest, wat ik me niet kan voorstellen, dan is er weinig begrip voor de klant en wordt er geen enkele vorm van coulance getoond.
Voor youfone is dit circa 85 euro winst, want KPN zal hun waarschijnlijk minder dan 1 euro hebben belast voor al deze sessies. Die rekenen immers af op 1kb.
Het lijkt me sterk dat de wifi het hele weekend continu niet heeft gedaan, ik heb genoeg andere apparaten in huis waarvan ik geen last had van enige vorm van zwakke signaal. Daarnaast gebruik ik op het werk ook wifi, heel toevallig dat wifi het daar ook niet deed?
Deze case gaat ook om hoe Youfone omgaat met een klantenklacht. Ook al waren er daadwerkelijk sessies geweest, wat ik me niet kan voorstellen, dan is er weinig begrip voor de klant en wordt er geen enkele vorm van coulance getoond.
Voor youfone is dit circa 85 euro winst, want KPN zal hun waarschijnlijk minder dan 1 euro hebben belast voor al deze sessies. Die rekenen immers af op 1kb.
Voor zover ik weet kan bij Youfone een dataplafond ingesteld worden.
Met verwijzing naar de eerdere reacties, lees eens de informatie over datagebruik van de Consumentenbond door en ook de gegeven tips, zie daarvoor hier:
http://www.consumentenbond.nl/mobiele-t ... averbruik/
Met verwijzing naar de eerdere reacties, lees eens de informatie over datagebruik van de Consumentenbond door en ook de gegeven tips, zie daarvoor hier:
http://www.consumentenbond.nl/mobiele-t ... averbruik/
Je smartphone is een draagbare computer, en simpel gezegd draait er ook een programma op om wifi verbindingen te maken en te beheren. Daar zie je verder niks van, dat draait onder water, maar als dat overstuur is, kan het wel degelijk zo zijn dat hij wel wifi connecties maakt, maar niet 100% goed, waardoor je telefoon, afhankelijk van de instellingen, terugvalt op de 3G/4G databundel. In het geval van wifi netwerken is het zo dat het feit dat er verbinding is, niet automatisch betekend dat er een wérkende verbinding is. Denk aan dat laatste maar aan hoe veel "gratis" wifi netwerken werken, oa bij de AH, McDonalds en veel hotels. Daar kan je zo verbinding mee maken, een app zal dat dan ook zo zien, maar deze werkt pas als je in de browser de voorwaarden accepteert. Iets wat een app niet zelfstandig kan. Als die dus verbinding maakt op dat wifinetwerk, maar geen signaal van de server krijgt, zal deze het nogmaals proberen via de dataverbinding.lien2016 schreef:Het verbruik was letterlijk 3x per minuut voor de eerste week, en daarna abrupt niet.
Dus technisch kan wat Youfone zegt wel degelijk. Aan de andere kant zijn er ook (veel minder) voorbeelden van providers die het verbruik niet goed bij hielden, ik herinner me Vodafone vorig jaar.
Zonder echt je telefoon te ontleden, en in de systemen van Youphone te duiken is hier op basis van jouw info niks definitiefs over te zeggen.
De provider behoort volgens gedragscode waarschuwing SMS te versturen bij 80% en 100% gebruik van de bundel.
Indien dat niet is gebeurd, is er weldegelijk reden tot klagen.
Indien dat niet is gebeurd, is er weldegelijk reden tot klagen.