Unigarant rekent ten onrechte administratiekosten
Geplaatst: 06 apr 2016 18:06
Unigarant wil mij tegemoet komen door het niet rekenen van administratiekosten bij beëindiging van de polis. Maar volgens mij is dat een sigaar uit eigen doos, want die hoef ik helemaal niet te betalen!
In de voorwaarden staat:
Artikel 4. Wat is de looptijd van de verzekering en wanneer mag de verzekeringnemer opzeggen?
De looptijd van de verzekering staat vermeld op het polisblad. De verzekeringnemer mag opzeggen:
1 Per de eerstvolgende hoofdpremievervaldag die op het polisblad staat.
2 Nadat de verzekering is verlengd, is de verzekering dagelijks opzegbaar.
3 Binnen 30 dagen als hij niet akkoord gaat met de bij artikel 7 bedoelde mededeling. De verzekering eindigt dan op de datum dat de wijziging ingaat. De verzekeringnemer ontvangt dan premie terug over de niet verstreken termijn van de verzekering onder aftrek van administratiekosten. In het eerste jaar heeft de verzekeringnemer niet het recht de verzekering te beëindigen als: a wij de premie verlagen of hem betere voorwaarden aanbieden; b de wijziging het gevolg is van een wettelijke regeling. 4 Na een schademelding. Tot 2 maanden nadat wij een definitief standpunt over de schade aan de verzekeringnemer hebben meegedeeld.
Ik heb de verzekering bijna drie jaar (sinds 1 augustus 2013), dus punt 2 is hier van toepassing. Tot zover zijn Unigarant en ik het eens. Nu staat er verderop een clausule:
Artikel 10. Wanneer krijgt u premie terug?
Bij beëindiging van de verzekering ontvangt u over de niet verstreken termijn van de verzekering (onder aftrek van de administratiekosten) premie terug. Als er bij een schade of bij het sluiten van de verzekering sprake was van (poging tot) fraude, oplichting of bedrog, dan heeft u geen recht op premieteruggave.
Ik heb de verzekering opgezegd per 1 juni 2016. Het derde jaar, waarvan ik 1 juli 2015 een bevestiging heb gekregen, loopt van 1 augustus 2015 tot 1 augustus 2015. Ik heb geen premie vooruit betaald, en krijg dus geen premie terug.
Nu meent Unigarant dat ik 17,50 euro administratiekosten verschuldigd zou zijn omdat er twee maanden van de "termijn" (en dat is dan de termijn van een jaar, de "contractduur", niet de betaaltermijn van een maand) nog niet verstreken zijn en ik dus premie zou terugkrijgen als ik voor een jaar vooruit zou betalen.
Ik maak uit deze voorwaarden echter op dat ik de verzekering kan opzeggen wanneer ik wil. Omdat ik geen premie terugkrijg, hoef ik geen administratiekosten te betalen.
In de voorwaarden staat:
Artikel 4. Wat is de looptijd van de verzekering en wanneer mag de verzekeringnemer opzeggen?
De looptijd van de verzekering staat vermeld op het polisblad. De verzekeringnemer mag opzeggen:
1 Per de eerstvolgende hoofdpremievervaldag die op het polisblad staat.
2 Nadat de verzekering is verlengd, is de verzekering dagelijks opzegbaar.
3 Binnen 30 dagen als hij niet akkoord gaat met de bij artikel 7 bedoelde mededeling. De verzekering eindigt dan op de datum dat de wijziging ingaat. De verzekeringnemer ontvangt dan premie terug over de niet verstreken termijn van de verzekering onder aftrek van administratiekosten. In het eerste jaar heeft de verzekeringnemer niet het recht de verzekering te beëindigen als: a wij de premie verlagen of hem betere voorwaarden aanbieden; b de wijziging het gevolg is van een wettelijke regeling. 4 Na een schademelding. Tot 2 maanden nadat wij een definitief standpunt over de schade aan de verzekeringnemer hebben meegedeeld.
Ik heb de verzekering bijna drie jaar (sinds 1 augustus 2013), dus punt 2 is hier van toepassing. Tot zover zijn Unigarant en ik het eens. Nu staat er verderop een clausule:
Artikel 10. Wanneer krijgt u premie terug?
Bij beëindiging van de verzekering ontvangt u over de niet verstreken termijn van de verzekering (onder aftrek van de administratiekosten) premie terug. Als er bij een schade of bij het sluiten van de verzekering sprake was van (poging tot) fraude, oplichting of bedrog, dan heeft u geen recht op premieteruggave.
Ik heb de verzekering opgezegd per 1 juni 2016. Het derde jaar, waarvan ik 1 juli 2015 een bevestiging heb gekregen, loopt van 1 augustus 2015 tot 1 augustus 2015. Ik heb geen premie vooruit betaald, en krijg dus geen premie terug.
Nu meent Unigarant dat ik 17,50 euro administratiekosten verschuldigd zou zijn omdat er twee maanden van de "termijn" (en dat is dan de termijn van een jaar, de "contractduur", niet de betaaltermijn van een maand) nog niet verstreken zijn en ik dus premie zou terugkrijgen als ik voor een jaar vooruit zou betalen.
Ik maak uit deze voorwaarden echter op dat ik de verzekering kan opzeggen wanneer ik wil. Omdat ik geen premie terugkrijg, hoef ik geen administratiekosten te betalen.