LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Trein
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2016 21:53

Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Ongelezen bericht door Trein »

Mijn vriend waar ik nu 2 jaar samen mee bent, heeft in 2008 een doorlopend krediet afgesloten bij de HDV bank. Hij heeft toen €30000,- geleend en tot nu toe betaalt hij alleen maar rente.
Ik heb zelf nooit iets met schulden te maken gehad en vind het niet zo slim van hem omdat destijds te hebben gedaan.
Helaas kunnen we de tijd niet meer terugdraaien en ik zie een toekomst met hem zitten. Nu ben ik in de positie, dankzij mijn goede baan dat ik per maand €500,00 tot €1000,00 kan missen om hem te helpen met aflossen. Nu wil ik dus maandelijks wat aflossen om zo deze schuld weg te poetsen.

Aangezien ik helemaal geen verstand heb van leningen is mijn vraag of het mogelijk is om op de rekening van de HDV bank geld te storten om de lening te verminderen?

Ook vind ik het schandalig dat de rente op dit soort leningen meer dan 10% is. Zonder mij zou mijn vriend heel zijn leven bezig zijn met rente betalen. Hij werkt hard, maar helaas betaalt zijn baan niet voldoende om dit ooit te kunnen aflossen. Eigenlijk zouden mensen hier tegen beschermd moeten worden.
Laatst gewijzigd door Radar op 19 apr 2016 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Ongelezen bericht door CB »

Trein schreef:Mijn vriend waar ik nu 2 jaar samen mee bent, heeft in 2008 een doorlopend krediet afgesloten bij de HDV bank. Hij heeft toen €30000,- geleend en tot nu toe betaalt hij alleen maar rente.
Ik heb zelf nooit iets met schulden te maken gehad en vind het niet zo slim van hem omdat destijds te hebben gedaan.
Helaas kunnen we de tijd niet meer terugdraaien en ik zie een toekomst met hem zitten. Nu ben ik in de positie, dankzij mijn goede baan dat ik per maand €500,00 tot €1000,00 kan missen om hem te helpen met aflossen. Nu wil ik dus maandelijks wat aflossen om zo deze schuld weg te poetsen.

Aangezien ik helemaal geen verstand heb van leningen is mijn vraag of het mogelijk is om op de rekening van de HDV bank geld te storten om de lening te verminderen?
Ja, dat kan. Je stort gewoon een bedrag onder vermelding van de gegevens van de lening.
Trein schreef:Eigenlijk zouden mensen hier tegen beschermd moeten worden.
Vind je dat niet een beetje de omgekeerde wereld? Je vriend heeft de lening toch zeker vrijwillig afgesloten en is toch handelingsbekwaam?

Hoe zou trouwens deze bescherming er dan volgens jou uit moeten zien?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Ongelezen bericht door tijger1 »

En wat heeft uw vriend dan met die € 30.000 gedaan? En daartegen beschermd worden? Stond hij onder curatele, dan had hij dit niet kunnen afsluiten.

En vergeet niet, het is een doorlopend krediet, dus wat u voor hem aflost, kan hij simpelweg weer opnemen. Dus weet waar u aan begint, en op een doorlopend krediet wordt in principe altijd een stukje afgelost, dus als het leenbedrag nog net zo hoog is als in het begin, heeft hij blijkbaar regelmatig weer opgenomen.

Dus dat is een bodemloze put.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Mocht u door omstandigheden nog geen fiscale partners zijn, kan de belasting deze aflossing zien als schenking. Boven € 2122,- per jaar moet daar belasting over worden betaald.

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Ongelezen bericht door 16again »

CB schreef:
Trein schreef:Eigenlijk zouden mensen hier tegen beschermd moeten worden.
Vind je dat niet een beetje de omgekeerde wereld? Je vriend heeft de lening toch zeker vrijwillig afgesloten en is toch handelingsbekwaam?

Hoe zou trouwens deze bescherming er dan volgens jou uit moeten zien?
Die regelgeving is er toch al!
https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/ ... egelgeving
Google eens op "schenden zorgplicht", er zijn legio geldverstrekkers die het niet zo nauw namen met regelgeving.

Moneyman
Berichten: 30250
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:er zijn legio geldverstrekkers die het niet zo nauw namen met regelgeving.
Net als er legio wanbetalers zijn die het niet zo nauw nemen met contractuele verplichtingen.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Ongelezen bericht door CB »

16again schreef:
CB schreef:
Trein schreef:Eigenlijk zouden mensen hier tegen beschermd moeten worden.
Vind je dat niet een beetje de omgekeerde wereld? Je vriend heeft de lening toch zeker vrijwillig afgesloten en is toch handelingsbekwaam?

Hoe zou trouwens deze bescherming er dan volgens jou uit moeten zien?
Die regelgeving is er toch al!
https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/ ... egelgeving
Google eens op "schenden zorgplicht", er zijn legio geldverstrekkers die het niet zo nauw namen met regelgeving.
Dat er een zorgplicht is, is mij al jaren bekend. Maar op welke gronden vind jij, dat hier de zorgplicht geschonden is? Of is dit gewoon een niet ter zake doende Off Topic opmerking van jou.

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Ongelezen bericht door 16again »

CB,
In je eerdere reactie blijkt uit niets dat je op de hoogte bent van zorgplicht, en daarna is dat ineens al Jaren bekend.

Ik beweer alleen dat niet alle geldverstrekkers het altijd zo nauw namen met die zorgplicht.
Of dat hier ook het geval is weet ik niet, maar 30.000 voor iemand alleen lijkt me wel een groot bedrag,
Zeker als ik dan lees:
mijn vriend heel zijn leven bezig zijn met rente betalen

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Ongelezen bericht door tijger1 »

U hebt toch geen idee waar die vriend dat in 2008 voor heeft gebruikt? En misschien had hij toen wel een vorstelijk inkomen. Hij heeft alleen nooit iets afgelost blijkbaar, of steeds weer opgenomen.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Ongelezen bericht door CB »

16again schreef:CB,
In je eerdere reactie blijkt uit niets dat je op de hoogte bent van zorgplicht, en daarna is dat ineens al Jaren bekend.

Ik beweer alleen dat niet alle geldverstrekkers het altijd zo nauw namen met die zorgplicht.
De zorgplicht van de financiële instellingen is met name voor complexe en ondoorzichtige productvormen in het leven geroepen.

De meest simpele vorm van lenen is wel een doorlopend krediet. Zelfs met een zeer beperkte opleiding (een paar jaar middelbare school) is deze vorm van lenen makkelijk te doorgronden. Dat daar dan de zorgplicht van financiële instellingen aan gekoppeld wordt, is eigenlijk te gek voor woorden en een belediging voor de gemiddeld opgeleide bewoner van Nederland.
16again schreef:Of dat hier ook het geval is weet ik niet, maar 30.000 voor iemand alleen lijkt me wel een groot bedrag,
Zeker als ik dan lees:
mijn vriend heel zijn leven bezig zijn met rente betalen
Lijkt me een erg voorbarige conclusie om te trekken op de aanwezige gegevens. Wie weet heeft hij wel een gat in zijn hand, maar dat is net zo'n voorbarige conclusie natuurlijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Ongelezen bericht door kweenie »

Trein schreef: Aangezien ik helemaal geen verstand heb van leningen is mijn vraag of het mogelijk is om op de rekening van de HDV bank geld te storten om de lening te verminderen?

Ook vind ik het schandalig dat de rente op dit soort leningen meer dan 10% is. Zonder mij zou mijn vriend heel zijn leven bezig zijn met rente betalen.
Hij heeft volgens mij de duurste geldverstrekker uitgekozen die er is. Bij veel geldverstrekkers is de rente maar ongeveer de helft daarvan. Maar misschien dat dit de enige geldverstrekker was waar hij zo'n groot bedrag kon lenen... Ik zou daarom ook kijken of de lening eventueel naar een goedkopere instelling zou kunnen worden overgesloten.

Door dat dan niet bij de bedrijven met die schreeuwende reclames, want grote kans dat je daarna nog steeds bij een relatief dure geldverstrekker komt.

Als je je vriend wilt helpen, dan is het het beste om hem dat geld niet te geven, maar om het hem dan juist ook weer te lenen. En zet dat ook op papier. Niet alleen omdat je anders je geld kwijt bent als de relatie toch eindigt. Het is dan ook richting belastingdienst duidelijker dat het een lening betreft in plaats van een schenking; een schenking kan maar tot een bepaald maximum. Houd er dan wel rekening mee dat er ook rente moet worden betaald, anders zien ze het nog steeds als schenking. Maar die rente kan wel heel wat lager zijn dan de 10% van nu.

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Ongelezen bericht door 16again »

CB schreef:De meest simpele vorm van lenen is wel een doorlopend krediet. Zelfs met een zeer beperkte opleiding (een paar jaar middelbare school) is deze vorm van lenen makkelijk te doorgronden. Dat daar dan de zorgplicht van financiële instellingen aan gekoppeld wordt, is eigenlijk te gek voor woorden en een belediging voor de gemiddeld opgeleide bewoner van Nederland.
Juist de mensen met schuldenproblemen hebben vaak een opleiding die lager is dan gemiddeld.
En ook vraag ik me af welke gemiddeld opgeleide Nederlander even de eigen leencapaciteit zelf berekent volgens geldende methode:
http://www.geld.nl/lenen/service/leencapaciteit
De banken horen te controleren of lening passend is bij leencapaciteit, daarom dien je gegevens te verstrekken (huur inkomen etc)

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Ongelezen bericht door CB »

16again schreef:Juist de mensen met schuldenproblemen hebben vaak een opleiding die lager is dan gemiddeld.
En ook vraag ik me af welke gemiddeld opgeleide Nederlander even de eigen leencapaciteit zelf berekent volgens geldende methode:
http://www.geld.nl/lenen/service/leencapaciteit
De banken horen te controleren of lening passend is bij leencapaciteit, daarom dien je gegevens te verstrekken (huur inkomen etc)
Wat een onzin. Nog een bank nog het Nibud kan dat precies voor jou berekenen, die gaan uit van een gemiddelde en dat is dus natte vingerwerk. Voor de één kan dat teveel zijn, voor een ander te weinig en voor een derde is het precies genoeg.

De persoon/instelling die het beste kan bepalen hoeveel je kunt lenen, ben je zelf. Zelf weet je het beste wat je iedere maand over houdt. Reserveer daar bovenop een bedrag om maandelijks als buffer opzij te zetten (indien gewenst, maar zeer aan te raden) en wat je daarna nog over hebt is je leencapaciteit. Dit alles kun je zelf berekenen met de rekenkennis die je op de lagere school hebt geleerd en een dosis gezond verstand. Iedereen die handelingsbekwaam is beschikt daarover.

Moneyman
Berichten: 30250
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eens met CB. Met als aanvulling dat het bedrag wat je overhoudt niet alleen je leencapaciteit is, maar ook je spaarcapaciteit... (Hint hint...).

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Ongelezen bericht door 16again »

CB schreef:
16again schreef:Juist de mensen met schuldenproblemen hebben vaak een opleiding die lager is dan gemiddeld.
En ook vraag ik me af welke gemiddeld opgeleide Nederlander even de eigen leencapaciteit zelf berekent volgens geldende methode:
http://www.geld.nl/lenen/service/leencapaciteit
De banken horen te controleren of lening passend is bij leencapaciteit, daarom dien je gegevens te verstrekken (huur inkomen etc)
Wat een onzin.
Maar wat vind je nu onzin? Plaats ik foutieve informatie, of vind je het betuttelend dat banken niet zomaar krediet mogen verstrekken zonder toetsing vooraf?

Uiteraard ben ik het met je eens dat consument zelf ook verantwoording heeft om te waken voor te hoge rentelasten, Het aantal huishoudens met probleemschulden toont aan dat dit in veel gevallen toch te moeilijk is

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Ongelezen bericht door CB »

16again schreef:
CB schreef:
16again schreef:Juist de mensen met schuldenproblemen hebben vaak een opleiding die lager is dan gemiddeld.
En ook vraag ik me af welke gemiddeld opgeleide Nederlander even de eigen leencapaciteit zelf berekent volgens geldende methode:
http://www.geld.nl/lenen/service/leencapaciteit
De banken horen te controleren of lening passend is bij leencapaciteit, daarom dien je gegevens te verstrekken (huur inkomen etc)
Wat een onzin.
Maar wat vind je nu onzin? Plaats ik foutieve informatie, of vind je het betuttelend dat banken niet zomaar krediet mogen verstrekken zonder toetsing vooraf?

Uiteraard ben ik het met je eens dat consument zelf ook verantwoording heeft om te waken voor te hoge rentelasten, Het aantal huishoudens met probleemschulden toont aan dat dit in veel gevallen toch te moeilijk is
Wat ik onzin vind, is dat je deze topic onnodig opblaast met het aanhalen van de zorgplicht en informatie over leencapaciteit. Gezien de verstrekte informatie is daar op dit moment helemaal geen aanleiding toe.

Ik heb TS een vraag gesteld, die alleen TS kan beantwoorden. Jouw reactie op mijn vraag is dus niet relevant en heeft op dit moment geen enkele waarde.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Ongelezen bericht door CB »

Moneyman schreef:Eens met CB. Met als aanvulling dat het bedrag wat je overhoudt niet alleen je leencapaciteit is, maar ook je spaarcapaciteit... (Hint hint...).
Helemaal waar! Bedankt voor de aanvulling.

16again
Berichten: 16145
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Ongelezen bericht door 16again »

CB schreef:Ik heb TS een vraag gesteld, die alleen TS kan beantwoorden. Jouw reactie op mijn vraag is dus niet relevant en heeft op dit moment geen enkele waarde.
Je vraag betrof wetgeving om consumenten te beschermen tegen overkreditering. Geen idee waarom alleen TS die vraag kan en mag beantwoorden.
Als je alleen van TS antwoord wil, is PB het middel.
Nu die wetgeving er gewoon is, is TS de enige die de vraag kan beantwoorden of hier sprake is van overkreditering.
Inmiddels heeft vriend van TS ruim 25.000 euro aan rente betaald heeft, maar nog geen cent afgelost.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Ongelezen bericht door tijger1 »

En zou dat niet komen omdat hij steeds weer heeft opgenomen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Helpen bij aflossen van lening partner, kan dat?

Ongelezen bericht door kweenie »

CB schreef:Dit alles kun je zelf berekenen met de rekenkennis die je op de lagere school hebt geleerd en een dosis gezond verstand. Iedereen die handelingsbekwaam is beschikt daarover.
Iedereen die goed over zulke zaken zou nadenken, zou ook nooit een krediet tegen 10% rente afsluiten, als het ook eenvoudig tegen 6% of lager zou kunnen. Toch heeft hij het krediet bij deze geldverstrekker afgesloten. En met hem heel veel andere mensen. Ook omdat er vaak een groot verschil zit tussen datgene wat iemand zou kunnen bedenken en datgene wat iemand werkelijk bedenkt en doet.

Gesloten