LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Deurwaarder/juristen bedrijf naar particulier..

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
prem

Deurwaarder/juristen bedrijf naar particulier..

Ongelezen bericht door prem »

Ik heb het zelden bij particulieren maar heb nu toch een onbetaalde factuur.
Klant neemt telefoon niet meer op, beantwoordt geen mail.
Factuur is onbetwist, goederen zijn geleverd en gemonteerd. Bedrag is bijna 11000.
Waar kan ik het beste beginnen? Welk deurwaarders kantoor schrijft ook je "14 (of nu 16 dagen? Wegens uitspraak Den Haag) brief voor je" ?
Moet dat in de buurt zijn van de klant?

witte angora

Re: Deurwaarder/juristen bedrijf naar particulier..

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk is dit geen consumentenvraag, maar zakelijk, maar ok. Je loopt hier al een tijd mee, en ik waardeer je inbreng.

Een deurwaarder hoeft niet in de buurt van de klant te zitten. Je kunt een 'vaste' deurwaarder hebben, die al je zaken behartigd. Dan is het handig er een te kiezen met wie je zelf makkelijk kunt communiceren. Verder weet ik het ook niet. Ik zou de eerste herinnering zelf schrijven, als je dat door een deurwaarder laat doen kost het jou geld, immers, je kunt dat volgens mij nog niet op de klant verhalen.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Neem een deurwaarder in de buurt van de klant, scheelt je kosten. Elke deurwaarder schrijft veertiendagenbrieven (met de juiste langere termijn :-) ), maar dat kun je ook zelf doen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Uw Jurist
Contacteer:

P.S.. Ik heb je een PB met nog een tip gestuurd.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als de klant niet (aantoonbaar) in verzuim is dan moet je eerst een ingebrekestelling versturen.

Als je een veertiendaagse aanmaning wilt sturen dan moet deze termijn in gaan de dag na ontvangst. Als je de aanmaning aangetekend laat versturen dan weet je wanneer deze ontvangen. Tel daar 15 dagen bij op en je zit goed. Dit kun je ook zo formuleren in de brief. Je kunt de termijn gewoon formuleren als "De termijn van 14 dagen gaat in de dag na ontvangst".

Als je uitgaat van de moment van versturen dan geldt dat de post er in ieder geval een dag over doet. Zo kom je op minimaal 16 dagen na het moment van verzenden. Maar de post kan er ook een dagje langer overdoen. Als je op safe wilt spelen dan kun je de klant 21 dagen gunnen na de dagtekening. Maar je zit natuurlijk nog wel met het probleem dat de ontvanger kan beweren nooit iets te hebben ontvangen.

Bij een hoofdsom van € 11.000,- is het maximale incassobedrag € 885,-. Dit bedrag is verschuldigd na het verstrijken van de termijn. Dit standpunt is alleen niet echt sympathiek. Om die reden zou je kunnen overwegen om daar anders mee om te springen. Dat staat beter als je voor de rechter komt. Aan de andere kant als helpt dit bedrag natuurlijk wel om meer van de juridische kosten vergoed te krijgen.

Ik zou inderdaad een deurwaarder uitzoeken die in de buurt van de klant in de arm nemen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Uw Jurist schreef:Neem een deurwaarder in de buurt van de klant, scheelt je kosten.
Daar had ik weer niet aan gedacht. :oops:

Uw Jurist
Contacteer:

alfatrion schreef:...Maar je zit natuurlijk nog wel met het probleem dat de ontvanger kan beweren nooit iets te hebben ontvangen.....
Als je deze brief aangetekend verstuurt, heb je dat probleem niet:
Wat de status is van een aangetekende brief kunt u volgen via internet (print de resultaten van ontvangst/weigering/niet afhalen dan uit en bewaar deze goed!). In principe komt het risico van weigeren/niet aannemen/ophalen voor rekening van de geadresseerde.

Let op als een aangetekende brief retour komt moet u deze niet openmaken! Deze moet u dicht laten zodat de rechter de brief eventueel zelf kan openen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

prem

alfatrion schreef:Als de klant niet (aantoonbaar) in verzuim is dan moet je eerst een ingebrekestelling versturen.

Als je een veertiendaagse aanmaning wilt sturen dan moet deze termijn in gaan de dag na ontvangst. Als je de aanmaning aangetekend laat versturen dan weet je wanneer deze ontvangen. Tel daar 15 dagen bij op en je zit goed. Dit kun je ook zo formuleren in de brief. Je kunt de termijn gewoon formuleren als "De termijn van 14 dagen gaat in de dag na ontvangst".

Als je uitgaat van de moment van versturen dan geldt dat de post er in ieder geval een dag over doet. Zo kom je op minimaal 16 dagen na het moment van verzenden. Maar de post kan er ook een dagje langer overdoen. Als je op safe wilt spelen dan kun je de klant 21 dagen gunnen na de dagtekening. Maar je zit natuurlijk nog wel met het probleem dat de ontvanger kan beweren nooit iets te hebben ontvangen.

Bij een hoofdsom van € 11.000,- is het maximale incassobedrag € 885,-. Dit bedrag is verschuldigd na het verstrijken van de termijn. Dit standpunt is alleen niet echt sympathiek. Om die reden zou je kunnen overwegen om daar anders mee om te springen. Dat staat beter als je voor de rechter komt. Aan de andere kant als helpt dit bedrag natuurlijk wel om meer van de juridische kosten vergoed te krijgen.

Ik zou inderdaad een deurwaarder uitzoeken die in de buurt van de klant in de arm nemen.
Is die 885 niet ex btw?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja, die is excl. btw. Ook ik adviseer altijd een deurwaarder ter plaatse van de klant: die weet doorgaans het best wat de potentiële verhaalsmogelijkheden zijn en "spreekt de taal" (kan soms heel veel uitmaken).

Vraag goed na welke kosten er voor jou aan verbonden zijn, ook als de klant alsnog de hoofdsom (of alles) betaalt en als je op enig moment wenst te stoppen. Daar kunnen grote verschillen in zitten. Vraag om de algemene voorwaarden en check die goed.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ben jij BTW-plichtig?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hoe groot is de kans dat deze persoon alles of een groot deel gaat betalen en waarom betaalde hij niets?

Is er iets om beslag op te leggen en koophuis onderwater, dan gaat de bank voor...
Dus voor je een deurwaarder vraagt, kijk naar jou extra kosten en of je nog iets terug kunt krijgen.
Soms is hoewel ik er ook zelf tegen ben laten zitten en verlies nemen voordeliger dan zaak starten.

Uw Jurist
Contacteer:

Als de schuldeiser BTW plichtig is dan mag het incassobedrag niet met een bedrag gelijk aan de BTW worden verhoogd.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

stofzuigertje schreef:Hoe groot is de kans dat deze persoon alles of een groot deel gaat betalen en waarom betaalde hij niets?
Ik denk dat prem de factuur persoonlijk in de brievenbus heeft gedaan in een vensterenvelop waaraan de schuldenaar niet kon herkennen van wie het afkomstig was en het daardoor als reclame heeft beschouwd en ongeopend weg heeft gegooid. :-)

prem

Bedankt voor alle meningen en tips, en zeker Monique in haar PB.

prem

alfatrion schreef:Ben jij BTW-plichtig?
Ja inderdaad.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

prem schreef:
alfatrion schreef:Ben jij BTW-plichtig?
Ja inderdaad.
Dan mag je de BTW verrekenen en zal de deurwaarder die dus logischerwijs niet bij de schuldenaar verhalen. De incassokosten blijven dan die € 885,00.

Gesloten