LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wil niet meer in testament staan

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Jacolien1986

Wil niet meer in testament staan

Ongelezen bericht door Jacolien1986 »

Ik sta in de testament van mijn moeder maar wil daar uit worden verwijderd en mij kinderdeel hoef ik ook niet. Hoe kan ik dat beste regelen.graag advies

Julie4444

Re: Wil niet meer in testament staan

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Je moeder dit laten doen?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

1 Je kunt ook bij overlijden de erfenis weigeren.

2 Meestal weigeren ze om negatief vermogen dus betalen maar ook het ophalen voor goed bedoelde zooi is soms een reden.

3 Vraag je moeder en noem jou reden en maak vooral geen ruzie, na overlijden lijkt het meestal minder ondankbaar.
Haar spullen goed bedoeld die je vermoedelijk niet wilt....
Of mensen die ver weg wonen en geen busje willen huren komen voor.

4 Er kunnen kosten aan zitten als zij het bij Notaris heeft gedaan dus is het haar lijstje of vastgelegd?
In dat laatste geval is bij overlijden pas weigeren voordeliger voor jou moeder, en de overige erfgenamen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Het testament voor het moment negeren en als het zover is de erfenis verwerpen kan ook een mogelijkheid zijn. Is dat een idee?

Kun je het zo zien: Je moeder maakt haar keuze (zet jou in het testament), en dat respecteer je; jij maakt jouw keuze (verwerpt het als het zover is). Dan hoef je geen discussie aan te gaan als je dat liever niet hebt. Denk er maar even over na.

Sterkte.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dit soort vragen ontstaan vaak uit een hoop ellende. Daarom vind ik het advies van Witte Angora een hele goede: doe nu gewoon niets. Dan doe je ook geen dingen waar je later spijt van kunt krijgen. En als het zover is, kan je probleemloos je (deel van de) erfenis weigeren, zonder dat je er nu discussie mee uitlokt.

Volgens kan je ook niet meer doen dan dat: een testament is een laatste wilsbeschikking van je moeder. Dat impliceert al dat het haar wil is die erin terecht komt, niet de jouwe. Jouw wil speelt pas later een rol, namelijk op het moment dat je de erfenis al dan niet gaat aanvaarden.

Het enige wat je kan doen, is aan je moeder aangeven hoe je in de wedstrijd zit, zodat zij eventueel (als zij dat wil) haar testament kan herzien en haar geld aan andere doelen/ personen kan nalaten. Maar jouw kindsdeel kan ze niet aan een ander toewijzen.

Jacolien1986

Ongelezen bericht door Jacolien1986 »

Bedankt voor de advies. Ga het iets doen als het zover is

john18

Ongelezen bericht door john18 »

Ik geloof dat je het ook deels kunt weigeren tot dat je het totaal plaatje in beeld hebt. Zijn er schulden dan kun je alsnog weigeren en blijkt dat er iets overblijft kun je alsnog accepteren en schenken aan goed doel ofzo. Maar inderdaad nu niks mee doen zoals eerderen dat melden.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Inderdaad, nu vooralsnog niets doen om de verhouding niet verder op scherp te zetten.
Op het moment dat je moeder overlijdt is het een kleine stap om bij het Kantongerecht d.m.v een officiële verklaring van verwerpen , deze erfenis niet te aanvaarden. Hier zijn kosten aan verbonden. ( ik meen, rond de €100 pp )
Wel belangrijk om te weten:
wanneer jij de erfenis verwerpt, komen je kinderen, als je die hebt, automatisch als erfgenamen in beeld, wil je dat ook niet dan zullen ook zij officieel d.m.v zo.n verklaring deze erfenis moeten verwerpen.
Sterkte met alles.

zorg

Ongelezen bericht door zorg »

Hier is wat leesvoer van de overheid.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aanvaarden

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:Dit soort vragen ontstaan vaak uit een hoop ellende. Daarom vind ik het advies van Witte Angora een hele goede: doe nu gewoon niets. Dan doe je ook geen dingen waar je later spijt van kunt krijgen.
Dat spijtgevoel kan heel breed zijn: variërend van een ruzie die je niet hebt gewild tot een voorwerp dat je achteraf toch had gewild omdat het je aan een specifiek moment herinnert dat je wél fijn vond. Eventueel geld idem: je kunt het weigeren, je kunt ook beslissen het als een soort genoegdoening te beschouwen, en er leuke dingen mee te doen die je anders niet zou kunnen doen, maar die je wel graag zou willen.

Zeker als er emoties meespelen kan het beter zijn de tijd te nemen om te overdenken hoe, en op wat voor manier, je verder wilt als je ouders er straks niet meer zijn.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

john18 schreef:Ik geloof dat je het ook deels kunt weigeren tot dat je het totaal plaatje in beeld hebt. Zijn er schulden dan kun je alsnog weigeren en blijkt dat er iets overblijft kun je alsnog accepteren en schenken aan goed doel ofzo. Maar inderdaad nu niks mee doen zoals eerderen dat melden.
Let op: dat is niet "deels weigeren", dat is aanvaarden over het voorrecht van boedelbeschrijving (beneficiaire aanvaarding). Zie ook de link die Zorg al postte:
zorg schreef:Hier is wat leesvoer van de overheid.
Zie ook dit artikel.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Jacolien1986, de boel de boel laten en als het zover is het geërfde weggeven aan goede doelen. Is ook een mogelijkheid.

john18

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:
john18 schreef:Ik geloof dat je het ook deels kunt weigeren tot dat je het totaal plaatje in beeld hebt. Zijn er schulden dan kun je alsnog weigeren en blijkt dat er iets overblijft kun je alsnog accepteren en schenken aan goed doel ofzo. Maar inderdaad nu niks mee doen zoals eerderen dat melden.
Let op: dat is niet "deels weigeren", dat is aanvaarden over het voorrecht van boedelbeschrijving (beneficiaire aanvaarding). Zie ook de link die Zorg al postte:
zorg schreef:Hier is wat leesvoer van de overheid.
Zie ook dit artikel.
Ik doelde eigenlijk op het recht van beraad. Inderdaad heb ik fout opgeschreven

John52

Ongelezen bericht door John52 »

Hou er wel rekening mee dat je niets uit de nalatenschap mag onttrekken, nog niet eens een foto. Mocht je dat wel doen wordt je geacht de erfenis te hebben aanvaard.
Als je graag iets van je moeder wilt hebben zul je dat vooraf moeten regelen en hebben ontvangen.

Gesloten