LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pilkington driedubbel glas vies van binnen en meer problemen

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
roeller

Pilkington driedubbel glas vies van binnen en meer problemen

Ongelezen bericht door roeller »

Het hele huis heb ik laten voorzien van nieuwe (kunststof) kozijnen en deuren met daarin glas van Pilkington. Kozijnen zijn van het merk Finstral.
Ik heb destijds voor Pilkington gekozen vanwege de kwaliteit die ik dacht te verwachten en de functionaliteit (Screenline, Activ coating, etc..)

Nu is er 1 grote ruit (van ongeveer 2,60m hoog bij 1,5m breed) die ' vies' is van binnen. Het betreft een ruit met driedubbel glas. De andere 5 ruiten hebben dit verschijnsel niet.
De viezigheid van binnen is niet 1 stipje maar een strook van stipjes, puntjes en opgedroogde druppels over de volledige breedte van 1,50m en 10cm hoog. Deze strook zit precies op ooghoogte.

Pilkington heeft toen 'samenwerking glasverzekering' gestuurd. Er komt dan een zgn. onafhankelijke man kijken die volgens de regels op 2 meter afstand van de ruit gaat staan en 20 seconden naar de ruit kijkt. Het gaat er dan om of er "storende fouten waarneembaar zijn".
De meneer in kwestie vond dit niet het geval. Pilkington zegt dus 'helaas, dat hoort er nou eenmaal bij'. (het gaat hier om een ruit van ruim € 2000,-).
Allereerst vind ik het vreemd dat ik niet een 'onafhankelijk persoon' mag uitzoeken, zoals bijv. Vereniging Eigen Huis die een opleverkeuring doet.
Daarnaast heb ik zelf +4,5 aan mijn ogen en draag geen bril :shock: Op 2,5meter afstand vind ik de strook met viezigheid die tussen het raam zit nog behoorlijk storend.
Ik vraag me dan ook echt af hoe onafhankelijk deze keuring is en begrijp niet dat Pilkington niet gewoon een productiefout toegeeft, helemaal omdat de andere 5 ruiten deze strook van viezigheid niet hebben.

Klik op de foto om de volledige foto in groot formaat te bekijken

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Andere problemen die ik de afgelopen jaren met Pilkington glas heb ervaren zijn:

2. Een paar maanden geleden heeft Pilkington een dubbelglas met 'glas in lood' ertussen geleverd waarbij een loodsliert midden in het ruit zat. Deze is toen vervangen waarbij een productiefout is toegegeven. Een paar andere ruiten waarbij het lood scheef of gedeukt tussen het glas zat heb ik niets van gezegd omdat ik niet wou dat deze net geplaatste ruiten ook vervangen zouden worden.
Afbeelding

3. Ruiten die ongeveer 3 jaar geleden zijn geplaatst vertonen inmiddels allemaal 'lekkage van kit'. De zwarte kit aan de zijkant die tussen het dubbelglas zit stroomt langzaam naar het midden van de ruit. Dit ziet er simpelweg niet uit.
AfbeeldingAfbeelding

4. Ramen met Activ coating strepen erg. Er blijft een blauw, paarsige gloed van strepen aan de buitenkant zichtbaar. Het advies is om (in droge tijden) de ruiten 1 of 2 maal per week te besproeien met water..) Dat klinkt lekker duurzaam..: In droogte je ramen gaan besproeien met drinkwater.. :oops:
Afbeelding

5. Ramen met Screenline blijven soms hangen bij het dicht doen. Er blijft dan een lamel hangen, opzich niet erg als het donker is. Maar je als het om 5uur 's morgens licht wordt dan schijnt er dus wel licht in je slaapkamer :(
(foto volgt)

Conclusie:
In afgelopen jaren heb ik voor tienduizenden euro's aan Pilkington glas aangeschaft in verschillende varianten:
- Dubbelglas
- Driedubbelglas
- Dubbelglas met 'glas-in-lood' er in
- Glas met een Activ coating (zelfreinigend)
- Glas met het zgn. Screenline. (Electrische Luxaflex tussen het dubbelglas)

Eigenlijk heb ik met alles wat Pilkington maakt problemen ervaren. Ik zit er dan ook zeer over te denken om alles te vervangen door een ander merk, natuurlijk, zeer zonde van het geld maar de dagelijkse ergernis van niet sluitende Luxaflex, paarse strepen op de ruiten aan de buitenkant en zwarte 'lekkende kit aan de binnenkant/randen' maakt je alles behalve vrolijk.

Mocht je het met eigen ogen willen zien of zelf overwegen glas te nemen. Stuur me dan een PM en kom een keer langs. Ik woon vlakbij Hilversum en wil me best opstellen als 'referentie huis' voor mensen die momenteel glas overwegen.

Ik hoor graag hoe andere hier tegen aan kijken.
Laatst gewijzigd door roeller op 19 mei 2016 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

roeller

Re: Pilkington driedubbel glas vies van binnen en meer problemen

Ongelezen bericht door roeller »

Update: Ik heb dit nagevraagd bij een ingenieursbureau in Delft; Zij vertelde mij:

Belangrijk is de combinatie van regen en wind. In Nederland is de overheersende windrichting in het zuidwesten. Gevels die naar het zuidwesten gericht zijn vangen meer regen dan andere gevels. Deze raampartij staat vrij op het Zuiden gericht. Als hier dus al dergelijke strepen ontstaan dan is er vermoedelijk iets mis met de coating.

Vreemdgenoeg heb ik minder last met ramen die ik al jaren heb en op het Noorden gericht staan (zelfs onder een afdak/overstek

JanvHattem

Re: Pilkington driedubbel glas vies van binnen en meer problemen

Ongelezen bericht door JanvHattem »

Hi there! saw your tweet @pilkington and read your story. 40 years ago I moved from Netherlands to Canada so it is good now and then to read some Dutch :lol:
I recently bought a new facade with Saint Gobain bioclean glass
The seller told me the same problem on pilkington active glass and faded stripes, that's why I went for saint gobain bioclean glass! I wouldn't buy another!

The rest of the photos show that they have screwed up pretty ...
100% that I would have complained about that dirty glass.

Gesloten