| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bezuinigingen bij de politie
Bezuinigingen bij de politie
In programma's als Peter R. de Vries of Danny zoekt problemen zien we dat de politie het niet goed doet. Zelfs bij een pedofiel wordt niets ondernomen. Of dat iemand bedreigd wordt met de dood. Ik denk dat er meer politie moet bij komen. Immers het inwonersaantal in Nederland neemt toe. Ik vind het vreemd dat een getuige wordt weggestuurd van een ernstige mishandeling van 2 vrouwen! Wat is uw ervaring met de politie?
Re: Bezuinigingen bij de politie
De politie is geen afspiegeling meer van de huidige maatschappij........
Terwijl Nederland vergrijsd, lopen er bij de politie vele zeer jonge agenten rond zonder enige levenservaring.
Meisjes en jongens net boven de puberleeftijd moeten het opnemen tegen een verhardende maatschappij.
Voor woninginbraken, fietsdiefstal en internet crimminaliteit is geen tijd en/of belangstelling, de zware criminelen lachen al wat langer om de Nederlandse aanpak.....
Terwijl Nederland vergrijsd, lopen er bij de politie vele zeer jonge agenten rond zonder enige levenservaring.
Meisjes en jongens net boven de puberleeftijd moeten het opnemen tegen een verhardende maatschappij.
Voor woninginbraken, fietsdiefstal en internet crimminaliteit is geen tijd en/of belangstelling, de zware criminelen lachen al wat langer om de Nederlandse aanpak.....
We zien dit eveneens terug bij Tros Opgelicht. Te weinig tijd of zaken afdoen met het is een civiele zaak. Het zou goed zijn dat dit eens goed onderzocht wordt waar het in vast loopt. Bij de doodsbedreiging gaf de woordvoerder van de politie aan dat de aangifte in een verkeerde box terecht was gekomen.
Persoonlijk heb ik alleen maar goede ervaringen met de politie. Gelukkig is het beperkt tot een paar aangiftes maar ik ben altijd correct en snel geholpen. Ook als er in de buurt iets is, hoeven maar een DM-etje naar de wijkagent te sturen en binnen no-time is hij ter plaatse.
En voor de klagers: ga eens kijken wat de politie doet, i.p.v. tijdens de borrel klagen over de politie. Ik denk dat je zult schrikken over wat ze allemaal doen voor hun karige salaris. Ik ben een tijdje terug op een avonddienst meegeweest met een paar agenten en zou voor geen goud willen ruilen. Niets anders dan respect voor die mensen. Ik geef het je te doen om op 1 avond een dodelijk verkeersongeluk te moeten afhandelen, vervolgens naar situatie waar een vrouw zwaar mishandeld was door haar dronken man en dan nog een vechtpartij in een kroeg gaan sussen. Dan is het vanachter je toetsenbord makkelijk klagen.
En voor de klagers: ga eens kijken wat de politie doet, i.p.v. tijdens de borrel klagen over de politie. Ik denk dat je zult schrikken over wat ze allemaal doen voor hun karige salaris. Ik ben een tijdje terug op een avonddienst meegeweest met een paar agenten en zou voor geen goud willen ruilen. Niets anders dan respect voor die mensen. Ik geef het je te doen om op 1 avond een dodelijk verkeersongeluk te moeten afhandelen, vervolgens naar situatie waar een vrouw zwaar mishandeld was door haar dronken man en dan nog een vechtpartij in een kroeg gaan sussen. Dan is het vanachter je toetsenbord makkelijk klagen.
Ik sluit me hier volledig bij aan.GJvdZ schreef:Persoonlijk heb ik alleen maar goede ervaringen met de politie. Gelukkig is het beperkt tot een paar aangiftes maar ik ben altijd correct en snel geholpen. Ook als er in de buurt iets is, hoeven maar een DM-etje naar de wijkagent te sturen en binnen no-time is hij ter plaatse.
-
Bob Schurkjens
De politie in Nederland stelt weinig voor. Als je ze nodig hebt zijn ze er niet. Heb je ze niet nodig dan zijn ze er wél. Vorige week heb ik geprobeerd aangifte te doen van doodsbedreiging. Die bedreiging heb ik op camera vastgelegd. Het advies van de politie was om geen aangifte te doen omdat het toch geseponeerd wordt. De aard van de doodsbedreiging (en beledigingen) waren niet ernstig genoeg. Zelfs al heb je filmmateriaal als bewijs én is de dader bekend: het maakt allemaal niets uit.
Het heeft ook weinig te maken met bezuinigen. Ik ben het met topicstarter eens dat het beeld dat over de politie wordt geschetst in de twee genoemde programma's onluisterend is.
Het heeft ook weinig te maken met bezuinigen. Ik ben het met topicstarter eens dat het beeld dat over de politie wordt geschetst in de twee genoemde programma's onluisterend is.
-
witte angora
Ik ben het met beide stellingen eens Ga maar eens na: 60.000 agenten is natuurlijk een absurd hoge hoeveelheid om de maatschappij fatsoenlijk draaiende te houden. En nóg is het niet genoeg. De meesten verrichten hun werk in anonimiteit: ze werken keihard, maar behalve een enkele keer een bedankje is hun beloning niet veel groter dan hun salaris. Maar wat als ze er niet zouden zijn?
Aan de andere kant zie ik ook duidelijk het rapport dat an de week op tafel kwam. Agenten zijn vaak niet goed opgeleid, en daardoor gaan ze nog wel eens buiten hun bevoegdheden. Illustratief is wat er een jaar of wat geleden hiernaast gebeurde: man, vrouw, baby, dat ging uit elkaar. Woning stond op naam van de man, vrouw woonde er nog geen twee jaar. Bij de ene ruzie zeiden twee agenten dat de man recht had op de woning, want het ding stond op zijn naam; bij de volgende ruzie zeiden twee agenten dat de vrouw recht had op de woning, want ze had een baby. Alle vier waren ze fout; het is de rechter die daar een oordeel over uit moet spreken. Dat was niet aan die agenten.
Uiteindelijk heeft de rechter beslist dat de vrouw moest vertrekken, om de doodeenvoudige reden dat het de wettelijke regels waren: man stond als enige huurder op het huurcontract, vrouw woonde er nog geen twee jaar, en dat huurcontract kon simpelweg niet overgedragen worden. Vraag overigens niet hoe 'mevrouw' de woning achterliet.
Aan de andere kant zie ik ook duidelijk het rapport dat an de week op tafel kwam. Agenten zijn vaak niet goed opgeleid, en daardoor gaan ze nog wel eens buiten hun bevoegdheden. Illustratief is wat er een jaar of wat geleden hiernaast gebeurde: man, vrouw, baby, dat ging uit elkaar. Woning stond op naam van de man, vrouw woonde er nog geen twee jaar. Bij de ene ruzie zeiden twee agenten dat de man recht had op de woning, want het ding stond op zijn naam; bij de volgende ruzie zeiden twee agenten dat de vrouw recht had op de woning, want ze had een baby. Alle vier waren ze fout; het is de rechter die daar een oordeel over uit moet spreken. Dat was niet aan die agenten.
Uiteindelijk heeft de rechter beslist dat de vrouw moest vertrekken, om de doodeenvoudige reden dat het de wettelijke regels waren: man stond als enige huurder op het huurcontract, vrouw woonde er nog geen twee jaar, en dat huurcontract kon simpelweg niet overgedragen worden. Vraag overigens niet hoe 'mevrouw' de woning achterliet.
Wat wil je zeggen met deze opmerking?Brahms schreef:De politie is geen afspiegeling meer van de huidige maatschappij........
.
-
stofzuigertje
DE politie bestaat niet.
Er zitten bij de 60.000 goede en mindere en welke ik kreeg zal mijn verhaal bepalen als ik iets mee maakte.
Maar... als je hoor van iemand op verjaardag dat hij vaak zijn eigen telefoon en/of laptop gebruikte omdat die sneller werkte,
maar dat mag niet maar als je op trage desktop moet wachten.....
Ook de auto keuze, prima VW meestal maar er zijn personen die graag iets anders willen en vroeger kon dat.
Iemand met schoenmaat 47 wil liever busje dan auto waar je rem en koppeling met 1 voet kunt bedienen....
Ja, elk persoon is uniek en de massa daar is gemiddelde.
Verder is de werkdruk ook plaatselijk verschillend en hoe zijn je collega' s of laten ze de rot klussen voor jou liggen.
De afspraken komen daardoor ook vaak bij dezelfde persoon en dat is niet goed.
Politie is team werk en sommige teams is het ellebogen werk helaas.
Ik zou zeggen, plaatselijk sterk verschillend, dus goed en slecht tegelijk, afhankelijk wat je waar nodig hebt.
Er zitten bij de 60.000 goede en mindere en welke ik kreeg zal mijn verhaal bepalen als ik iets mee maakte.
Maar... als je hoor van iemand op verjaardag dat hij vaak zijn eigen telefoon en/of laptop gebruikte omdat die sneller werkte,
maar dat mag niet maar als je op trage desktop moet wachten.....
Ook de auto keuze, prima VW meestal maar er zijn personen die graag iets anders willen en vroeger kon dat.
Iemand met schoenmaat 47 wil liever busje dan auto waar je rem en koppeling met 1 voet kunt bedienen....
Ja, elk persoon is uniek en de massa daar is gemiddelde.
Verder is de werkdruk ook plaatselijk verschillend en hoe zijn je collega' s of laten ze de rot klussen voor jou liggen.
De afspraken komen daardoor ook vaak bij dezelfde persoon en dat is niet goed.
Politie is team werk en sommige teams is het ellebogen werk helaas.
Ik zou zeggen, plaatselijk sterk verschillend, dus goed en slecht tegelijk, afhankelijk wat je waar nodig hebt.
Vergeet aub niet dat dit soort programma's, en vooral de makers ervan, enkel "succesvol" zijn als er veel mensen naar kijken, iets wat niet gebeurd met een goed opgeloste zaak binnen redelijke tijd, en een straf waar de meeste mensen zich wel in kunnen vinden. Er wordt dus eea gedramatiseerd. Betekent dit dat er niks fout gaat bij de politie? Nee, zeker niet, maar de ondertoon van dit soort programma's is wel wat aangedikt, en dus niet helemaal waarheidsgetrouw.tree3 schreef:In programma's als Peter R. de Vries of Danny zoekt problemen zien we dat de politie het niet goed doet. Zelfs bij een pedofiel wordt niets ondernomen. Of dat iemand bedreigd wordt met de dood. Ik denk dat er meer politie moet bij komen. Immers het inwonersaantal in Nederland neemt toe. Ik vind het vreemd dat een getuige wordt weggestuurd van een ernstige mishandeling van 2 vrouwen! Wat is uw ervaring met de politie?
Er hoeft niet meer politie bij, er moet meer oplossend vermogen komen, oftewel rechercheurs en capaciteit bij oa het OM en NFI voor technisch onderzoek etc. Dat is ook waarom ze in Duitsland bijvoorbeeld een veel hoger succespercentage hebben, met grosso modo, niet meer blauw, naja groen, op straat.
Nu moeten de agenten én opsporen/handhaven, én al het papierwerk zelf doen, naast het het bijhouden van kennis en kunde. En aangezien ook zij, net als alle werkenden, een 40 urige werkweek met af en toe wat overwerk in de vorm van ME dienst of een voetbalwedstrijd op een avond ook wel genoeg vinden, blijft er niet zoveel tijd over om echt buiten politiewerk te doen.
Bob Schurkjens schreef:De politie in Nederland stelt weinig voor. Als je ze nodig hebt zijn ze er niet. Heb je ze niet nodig dan zijn ze er wél. Vorige week heb ik geprobeerd aangifte te doen van doodsbedreiging. Die bedreiging heb ik op camera vastgelegd. Het advies van de politie was om geen aangifte te doen omdat het toch geseponeerd wordt. De aard van de doodsbedreiging (en beledigingen) waren niet ernstig genoeg. Zelfs al heb je filmmateriaal als bewijs én is de dader bekend: het maakt allemaal niets uit.
Ik mag toch hopen dat je wel aangifte hebt gedaan. Ik ben het met jouw standpunt eens. Je hebt weinig aan ze als je ze nodig hebt, heb je ze niet nodig struikel je zowat over ze.
ik ben het eigenlijk alleen eens met de stelling dat bezuiniging bij de politie niet goed is. Vooral de agenten die het werk op straat doen worden zwaar onderbetaald. Schandalig hoe weinig die mensen verdienen.
ik ken er genoeg die buiten hun baan als agent nog iets erbij moeten doen om hun gezin met kinderen een beter leven te kunnen geven.
voor de agenten zelf, over het algemeen niets dan lof.
ik ken er genoeg die buiten hun baan als agent nog iets erbij moeten doen om hun gezin met kinderen een beter leven te kunnen geven.
voor de agenten zelf, over het algemeen niets dan lof.
Ow, voor de individuele agent niks dan respect. Wat het probleem is, is de effectiviteit van de politie als organisatie in zijn geheel. Verouderde apparatuur, telefoons uit het jaar 0, verkeerd of slecht opgeleid, ga zo maar door. De rekenkamer heeft net nog gehakt gemaakt van de politie (en het leger ook trouwens, dat ter zijde).GJvdZ schreef:Persoonlijk heb ik alleen maar goede ervaringen met de politie. Gelukkig is het beperkt tot een paar aangiftes maar ik ben altijd correct en snel geholpen. Ook als er in de buurt iets is, hoeven maar een DM-etje naar de wijkagent te sturen en binnen no-time is hij ter plaatse.
Dat komt door jarenlang wanbeleid en het stellen van verkeerde prioriteiten.
Laatste keer zag ik weer aflevering van Peter R. de Vries. Internetpesters aangepakt. Hier wordt je niet vrolijk van. Ik heb ooit begrepen dat internet gedoe geen prio heeft bij de politie. Peter werd zelfs bedreigd met de dood via facebook pagina. Hij heeft die man opgezocht maar dan had hij niets meer te vertellen.