Pagina 1 van 1

verkoopschade

Geplaatst: 26 mei 2016 19:28
door nuchterekijk
topic mag gesloten worden

Re: verkoopschade

Geplaatst: 26 mei 2016 23:04
door john18
Je hebt de auto toch in Nederland verkocht aan een duitser :?: Zo ja dan gelden de Nederlandse regels.

Re: verkoopschade

Geplaatst: 26 mei 2016 23:50
door kokka
Natuurlijk zijn zij niet verantwoordelijk. Zij hebben slechts uit jouw naam gehandeld.

Re: verkoopschade

Geplaatst: 27 mei 2016 07:48
door John52
Wist u van deze beschadiging? Zo ja dan bent u als verkoper aansprakelijk en hebt u een mededelingsplicht. Zo niet dan moet koper bewijzen dat de scheur bij verkoop al aanwezig was. Nu er is betaald is er bij de koper geen verhaalsmogelijkheid meer. Door betaling is de aansprakelijkheid immers erkend.
PTTM is slechts opgetreden als intermediair tussen en u en koper. U zou in de voorwaarden kunnen/moeten nakijken of zij een dragrace car voor verkoop inspecteren/onderzoeken en zij dit hebben nagelaten.

Re: verkoopschade

Geplaatst: 31 mei 2016 21:17
door nuchterekijk
PTTM nog ik waren bij verkoop totaal onbekend met de door hun gemelde schade.
Omdat de motor zeer specifiek is gebouwd verdiend racetechnisch onderhoud. deskundige aanpak, iets wat in eigen beheer is gedaan door PTTM
Dat dit goed en zorgvuldig is gedaan steek ik mijn handen voor in het vuur.
Er is ook aangeboden om de motor afgesteld, ingesteld en lopend over te dragen.
Persoonlijk dacht ik verstandig te zijn door verkoop uit handen te geven omdat regels en wetgeving op dat gebied mij onbekend zijn, zeker internationaal.
Waar moet ik op letten bij een volgende verkoop of koop opdracht? dit wil ik niet weer.

Re: verkoopschade

Geplaatst: 31 mei 2016 22:45
door alfatrion
nuchterekijk schreef:Na 4 maanden krijgt PTTM een schrijven van een Duitse advocaat met de melding dat er een scheur in het onderblok zit ze vragen om een vergoeding van 20.000 euro omdat de de wagen niet comform de afspraak was, in duitsland noemt men dit de comformiteitsverklaring.
Wat is er precies afgesproken? En waaruit blijkt dat de auto non-conform was ten tijden van de verkoop?

Het conformiteitsbeginsel zegt dat dat de auto moet beantwoorden aan de overeenkomst. Wanneer de koper zich hierop beroept dan moet hij bewijzen dat het product bij aflevering iets mankeerde wat de koper niet hoefde te verwachten.
nuchterekijk schreef:Nu vraag ik me eigenlijk af, als ik verkoop uit handen geef dat is diegene die dan verkoopt toch ook aansprakelijk ipv ik.
Het is uw auto.
nuchterekijk schreef:wie meer ervaring met conformiteitsverklaring van duitsland op verkoop (...)
Je kunt de Nederlandse wetgeving van toepassing verklaren, als je dat wilt....
John52 schreef:Nu er is betaald is er bij de koper geen verhaalsmogelijkheid meer. Door betaling is de aansprakelijkheid immers erkend.
TS zou het bedrag kunnen vorderen als zijnde onverschuldigd betaald, maar dan moet TS bewijzen dat er onverschuldigd is betaald; dus dat er geen sprake was van non-conformiteit.
nuchterekijk schreef:Waar moet ik op letten bij een volgende verkoop of koop opdracht?
Je kunt de auto verkopen zoals deze is. En in de verkoopovereenkomst een exoneratiebeding opnemen zodat u niet aansprakelijk bent mocht iets niet kloppen. Je kunt natuurlijk ook altijd een onderzoek laten uitvoeren.

Re: verkoopschade

Geplaatst: 09 jun 2016 20:16
door nuchterekijk
is dit vergelijkbaar met verborgen gebreken bij verkoop woning als je die uit handen geeft aan een makelaar.

Re: verkoopschade

Geplaatst: 11 jun 2016 10:04
door Veldt01
Geen idee, verschil is echter dat het nog relatief simpel is om aan te tonen dat er een verborgen gebrek is.

Als ik bovenstaande geval bekijk wordt het mij niet helder of dit nou consumentenkoop was en met wie de koop gesloten is (met u of met de bemiddelaar)

Is er garantie gegeven op de koop? Doorgaans en zeker in Duitsland is zulk competitiemateriaal gevrijwaard van elke vorm van garantie (en we hebben het hier over een dragster).
Gebruikelijk is om op zul materiaal een aankoopkeuring te doen (en een scheur in het onderblok komt daar zo in naar voren). Gezien de belasting op het blok kan een dergelijke scheur van de ene op de andere dag onstaan en als de motor op het moment van verkoop prima liep kan ik wel garanderen dat het probleem er op dat moment nog niet was. We zijn vier maanden en met dergelijk materiaal betekend en flinke serie stevige runs vaak al een rebuild.

Veel vragen dus en ik vraag me af of pedalttmetal haar werk wel heel goed heeft gedaan (door in ieder geval mogelijke vervolgrisico's af te dekken, niet voor niets zijn verkopers in Duitsland extreem zorgvuldig om elke vorm van risico/aansprakelijkheid af te dekken).