Pagina 1 van 1

TomTom LifeTime Maps

Geplaatst: 01 jun 2016 10:02
door Krijn45
Aanschaf TomTom Via135 met Lifetime Maps. Je kan dan gedurende de 'levensduur' van je navigatiesysteem elk jaar 4 of meer volledige updates van je kaart van Europa downloaden. Op de website van TomTom wordt de definitie van 'levensduur' als volgt vastgesteld: 'De periode waarin TomTom ondersteuning voor je navigatiesysteem biedt in de vorm van software-updates, services, content of accesoires. De levensduur van een apparaat is beeindigd wanneer geen van de bovengenoemde onderdelen meer beschikbaar is.' Lifetime Maps is m.i. geen abonnement maar een onderdeel van de koopovereenkomst. Als TomTom stopt met de ondersteuning van de Via135 kan 'Lifetime Maps' dus ook niet vervangen worden door b.v. een abonnement. In de email van TomTom waarin de aankondiging van een kaartupdate werd gedaan, stond dat ik o.b.v. mijn abonnement gerechtigd was tot het downloaden van de kaart. De einddatum van het abonnement was op precies 10 jaar na de aanschaf van de Via135 vastgesteld.
Bij navraag bij TomTom kreeg ik als antwoord : 'Bij een abonnement moet een einddatum worden ingevuld en wij hebben ervoor gekozen om dit dan maar op 10 jaar vast te stellen. Als uw systeem het na 10 jaar nog doet kunt u uiteraard een reactie sturen naar TomTom, waarna wij de einddatum weer verleggen.'
10 jaar is natuurlijk een hele tijd en het is inderdaad maar de vraag of het systeem het dan doet, maar dit is niet conform de koopovereenkomst.

Re: TomTom LifeTime Maps

Geplaatst: 01 jun 2016 17:49
door GJvdZ
Het is eerder de vraag of TomTom (in de huidige vorm) over 10 jaar nog bestaat.... Of GPS (misschien kunnen we alleen nog maar Galileo gebruiken omdat president Trump GPS heeft uitgezet voor gewone gebruikers).

Ik kan me wel wat voorstellen bij de argumentatie van TomTom. Je kunt uiteraard voor enkele devices die lifetime maps krijgen het hele IT systeem omgooien (zodanig aanpassen dat er voor die devices geen einddatum hoeft te worden ingevuld, maar dat doe je ook niet even*), maar je kunt het ook pragmatisch oplossen door de einddatum idioot ver weg te leggen. Voor een navigatiesysteem is 10 jaar heel erg ver weg.

*) en voor degene die vinden dat zoiets heel simpel gedaan kan worden: ga direct naar TomTom om je diensten aan te bieden. Ik denk dat ze je flink willen belonen....

Re: TomTom LifeTime Maps

Geplaatst: 02 jun 2016 09:01
door Jefdus
Tomtom geeft zelf al aan dat u na 10 jaar contact op kunt nemen waarna de termijn weer verlengd zal worden. Ik zi het problem dus niet. Het gaat er puur om dat Tomtom voor de administratie blijkbaar een datum in moet vullen.

Re: TomTom LifeTime Maps

Geplaatst: 02 jun 2016 09:56
door Krijn45
Bedankt GJvdZ en jefdus voor jullie reactie. Ik merk dat jullie er niet zo zwaar aan tillen dat een koopovereenkomst eenzijdig wordt gewijzigd. Tot voor kort heb ik nooit iets gemerkt van deze wijziging. Dat is nieuw voor mij! Het systeem is blijkbaar aangepast zodat er wel een einddatum ingevuld moet worden. Beleidswijziging t.o.v. Lifetime Maps? In elk geval zou het mij ook worst wezen als de einddatum wat verder in de tijd had gelegen, zoals GJvdZ opmerkte. 10 jaar lijkt lang, maar is zo voorbij! Het is van TomTom vooral klantonvriendelijk om achteraf toch te eisen dat klanten, na verloop van tijd, moeten reageren om te krijgen wat in een koopovereenkomst is vastgelegd. TomTom biedt het product met die service aan en dient daaraan te voldoen, zonder de klant daarvoor lastig te vallen.

Re: TomTom LifeTime Maps

Geplaatst: 02 jun 2016 15:37
door Moneyman
Volgens mij wordt de koopovereenkomst niet gewijzigd, maar wordt slechts de invulling ervan geconcretiseerd. En dat ook nog eens op een manier waar je geen nadeel van hebt.

Ik vind het vooral een hypothetisch "probleem".