LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgelicht op Marktplaats.nl

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
brui2957
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 mei 2006 12:48

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door brui2957 »

Het klinkt er eenzijdig hier,sorry,Wij verkopen veel op internet en hebben daarnaast nog een ander site op internet.Wij hebbben nog nooit klachten gehad en bij ons is ruilen van kledingstukken geen probleem.

cinrody
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 dec 2005 14:42

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door cinrody »

hoi, snap sowieso niet waarom mensen eerst geld over maken en dan ook nog denken dat ze hun spullen opgestuurd krijgen.

heb een keer zo'n verhaal gezien op tv en die vrouw had voor haar man een lcd tv gekocht van 800 euro eerst geld over gemaakt nooit de tv gezien logisch.


zoiets is gewoon weg lomp doen. de mensen die dit wel doen moeten denken ik ken die mensen niet waar ik iets van koop, dus weet ik niet wie die mensen zijn. dus niks over maken. gewoon gaan halen of in de winkel kopen krijg je er nog garantie bij.

dus slim doen. dit is maar een hint.


gr cinrody

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik las dat er deze week in Kerkrade een jonge vrouw is opgepakt, die ooit vanuit Stramroy opereerde, de genoemde spullen werden door haar ook aangeboden, soms samen met een 18-jarige jongen uit die plaats.

Komt dit iemand bekend voor?

MrCarrey
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 sep 2003 12:48

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door MrCarrey »

Daarom stuur ik zelf niks op als ik wat te koop zet op marktplaats.nl. Ik heb liever dat de mensen het zelf ophalen.

Joyce R
Berichten: 29
Lid geworden op: 20 apr 2006 21:04

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door Joyce R »

Wij kopen/verkopen ook wel eens wat op marktplaats.
Tot nog toe hebben wij geen problemen ermee ondervonden. Wij laten de mensen zoveel mogelijk komen, dan heb je geen problemen met overboekingen.
Al kan ik niet zeggen dat wij daar ook problemen mee hebben gehad, het is wel eens voorgekomen dat iemand per bank betaalde en wij sturen het dan na ontvangst op, wij hielden wel contact met de koper.
Als wij zelf iets kopen gaan wij meestal ook kijken, we hebben weleens betaald via bankrekening en het bestelde ook gewoon gekregen, de verkoper hield dan ook contact met ons tot het in bezit was.
Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2, ik denk dat een heleboel mensen uit deze verhalen een goede lering kunnen trekken ( ook ikzelf)

Lieneke
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2006 16:15

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door Lieneke »

Bij dit bedrijf heb ik via internet een bestelling gedaan op 2 juni 06 en betaald maar tot op heden niets gekregen.
* het is nog "vroeg"dus het kan nog.....
* het betreft een mini zak alarm en nog wat bij een bedrijf wat van alles op beveiligingsgebied doet/verkoopt

Via surfen op internet was ik bij het apparaartje gekomen om mij wat veiliger te voelen na een vervelende ervaring van een inbraak thuis terwijl ik lag te slapen.

Telefonisch krijg ik steeds een voice mail te horen dat ik mijn naam moet inspreken, gedaan maar niets gehoord
evenals geen reactie op mijn email
en vandaag maar een fax gestuurd.

Iemand iets bekend over dit bedrijf?
Suggesties voor mij (in ieder geval niet meer vooraf betalen, weet ik nu)
Mijn vertrouwen in de mens wordt nu dubbelop geschaad!

Lieneke

harry77
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 sep 2005 10:56

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door harry77 »

Mensen leren ook NOOIT!! Telefoons, enz.... NOOIT kopen op marktplaats, enz..... (en kaarten) 4 x per week in de krant, op TV en nog kopen ze daar, de DOMKOPPEN.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door mr T. »

Suggesties voor mij (in ieder geval niet meer vooraf betalen, weet ik nu)
Weet niet om wat voor het bedrijf het gaat, maar kan er niets worden afgeleid uit de betalingsgegevens?

brenzef
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jul 2006 20:36

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door brenzef »

Ik snap niet dat je 2100 euro overmaakt naar iemand die je niet kent.
Dan ben je wel heel erg naief.

Ik koop en verkoop de duvel en z'n ouwemoer op marktplaats.
Altijd OK.
Komt er geen geld binnen, dan wordt er niets verzonden.
Als het duurder is dan 30-40 euro, dan ga ik het halen of vraag adres etc.

Denk gewoon na en ga er vanuit dat je een rotte appel aan de andere kant hebt.

p.s. als je met Western Union betaald ben je echt niet van deze wereld.
Daar werken alleen oplichters mee.

woeddath
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:22

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door woeddath »

Marktplaats is inderdaad zoals de naam al zegt niet meer dan een plaats waar handel wordt gedreven, op de 'markt'. Daar steek je ook 'gelijk over'.

Mocht je toch vanuit je stoel willen bestellen en geen risico te lopen dat je je geld kwijt raakt: koop dan via E-bay. Daar geven de kopers een feedback op de verkopers. Als ze de spullen dus niet leveren ontvangen ze een negatieve feedback en dat kost ze handel...

Koop daar dus alleen bij verkopers met een hoge goede feedback > 98% en dan ook met een hoog aantal erbij. Iemand kan nog maar 4 dingen hebben verkocht en daarop een 100% goede feedback op hebben ontvangen, voor grote bedragen (> 50,-) durf ik dat nog niet aan.

Ik heb er nu zo'n 25 aankopen gedaan en het is bij mij steeds goed gegaan, ook uit Duitsland en zelfs uit Thailand. Bovendien zijn je aankopen bij e-bay ook tot een bepaald bedrag verzekerd...

Woeddath

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door mr T. »

ocht je toch vanuit je stoel willen bestellen en geen risico te lopen dat je je geld kwijt raakt: koop dan via E-bay. Daar geven de kopers een feedback op de verkopers. Als ze de spullen dus niet leveren ontvangen ze een negatieve feedback en dat kost ze handel...
Het is een publiek geheim dat menig verkoper met een hoge positieve feedbackscore dit bereikt door te manipuleren met verkooptransacties. Dit door gebruik te maken van meerdere inschrijvingen en e-mail aliassen. In dat geval kan een verkoper vrij eenvoudig een hoge feedback krijgen, terwijl er feitelijk geen transacties zijn geweest. Het open systeem van eBay en Paypal maken dit vrij eenvoudig mogelijk. Is dit georganiseerde misdaad? Is een vraag die je niet hoeft te stellen. Een belangrijk deel van eBay drijft hierop, net als op nepartikelen en andere vormen van oplichting. Een hoge positieve feedback zegt heel erg weinig.
Koop daar dus alleen bij verkopers met een hoge goede feedback > 98% en dan ook met een hoog aantal erbij. Iemand kan nog maar 4 dingen hebben verkocht en daarop een 100% goede feedback op hebben ontvangen, voor grote bedragen (> 50,-) durf ik dat nog niet aan.
Zoals al aangegeven zegt een goede feedback op eBay weinig. Mocht je daar toch in willen geloven, kijk dan ook naar het aantal ingetrokken feedbackmeldingen. Hoe hoger, des te problematischer zal de verkoper zijn. Nagenoeg iedere ingetrokken negatieve feed back komt tot stand na bemiddeling en/of geld retour. Is iets dat je als koper, gezien het vele nawerk dat je ervan hebt eigenlijk niet wilt.
Bovendien zijn je aankopen bij e-bay ook tot een bepaald bedrag verzekerd...
Is een mythe die eBay graag wil uitdragen. In de eerste plaats omdat de administratiekosten voor het oplossen van een probleem erg hoog zijn en alleen ten laste komen van de koper. Daarnaast kent deze regeling zo veel uitsluitingen, dat je je kunt afvragen of de regeling wel echt is. In de meeste gevallen wordt daarnaast verwezen naar PayPal en mag je je best doen om geld terug te krijgen.

Bij Marktplaats (overigens ook een eBay bedrijf) heb je nog het voordeel dat de verkoper in de buurt kan wonen. In dat geval kun je zelf de spullen komen halen. Kun je dat niet en moet je het artikel laten opsturen, dan doe je er het best aan om tweedehands spullen te kopen bij de tweedehandswinkel (vaak ook met garantie) en nieuwe spullen bij een betrouwbare winkel op de hoek.

woeddath
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jul 2006 23:22

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door woeddath »

Ok,

Dit klinkt logisch, zelf heb ik er (gelukkig) nog niet mee te maken gehad. Dan kan ik er beter ipv 'geen risico' van kan maken dat je waarschijnlijk bij E-bay iets minder risico loopt dan bij marktplaats... Behalve dan het ophalen aan de deur (ik kijk op Marktplaats altijd op 50 km vanaf mijn postcode inderdaad), dat is inderdaad veiliger.

Ik bestel zowieso niet voor al te hoge bedragen, misschien dat ieder voor zich het beste een maximum bedrag kan hanteren (naar draagkracht).. Als je dat bedrag kwijt bent, dat je dan niet te grote risico's hebt gelopen.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door mr T. »

Dit klinkt logisch, zelf heb ik er (gelukkig) nog niet mee te maken gehad.
Hoop voor je dat het zo blijft. Kwam trouwens net nog een mooi staaltje van eBay's feedback systeem tegen bij een bekende van me. Nadat deze persoon te maken had met de aankoop van een nepartikel en nadat hierop door hem negatieve feedback was gegeven, gaat eBay na een klacht van de verkoper zelfstandig over tot het verwijderen van deze negatieve feedback. Kortom: zo haal je ook hoge tevredenheidsscores.

DC
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2006 13:51

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door DC »

Ik koop regelmatig via Marktplaats of Ebay spullen. Voordeel van Ebay: je kunt de positieve/negatieve reacties van andere kopers bekijken. Tot nu toe slechts 1 slechte ervaring gehad: via bieding op Ebay horloge van 11,- (incl.verzendkosten) op de kop getikt maar met mij hebben vele anderen horloges die omstreeks dezelfde datum verzonden zouden zijn nooit ontvangen. Verhaal van de verkoper: vernietigd door Douane. :shock: Nou dat is dan helaas 1x 11 euro door de goot maar zo'n bedragje kan mijn portemonnaie nog wel lijden.

Heb zelf slechts enkele keren wat verkocht via Marktplaats. Recent nog 4 wieldoppen (10,- winst gemaakt dus nog 1,- te gaan hahaha).

Ook een paar keer voorgekomen: omdat we zelf onverhoopt kaarten voor de schouwburg over hadden deze op marktplaats aangeboden. Daarbij zelf gemeld: "verzending na vooruitbetaling per post op eigen risico. U kunt ook de kaarten bij mij op komen halen of, indien u in de buurt woont, kom ik deze bij u brengen." Verbaasd moeten constateren dat mensen rustig 200,- overmaken en de kaarten per post willen ontvangen. Nou, dan moet je wel heel desperate (en dom, zou het zelf nooit zo'n groot bedrag overmaken) zijn om naar een voorstelling te kunnen. 1x heb ik de kaarten bij iemand thuis gebracht , 1x zijn deze bij mij opgehaald, 1x onder rembours verzonden op verzoek en kosten van koper.

Mijn advies: kopen middels internet kan prima maar bij vooruitbetaling geen grote bedragen! En bij voorkeur niet via het buitenland.

Groetjes en succes allen!

Dianne

DC
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2006 13:51

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door DC »

Oh ja, 1x voldeed het product niet volledig aan mijn verwachtingen (misverstand?). Na negatieve feedback van mijn kant op Ebay reactie van verkoper: 50% van het aankoopbedrag en volledige verzendkosten terug in ruil voor verwijdering negatieve feedback.

Hij tevreden, ik tevreden. :D

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door MLF »

ik ben ook eens opgelicht bij marktplaats, ik had DVD's gekocht en meneer stuurde eigen gebrandde, ja hallo, daar trap ik niet in, zegt ie: jij vroeg niet of het echte of gebrandde zijn
die heb ik aangemeldt bij stichting brein en bij marktplaats, intussen werd 't hem te heet onder de voeten en a la meneer stuurde toch mijn geld terug, DVD's mocht ik houden, ja stel je voor dat ik zijn adres weet
de sukkel

airbrushlady
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2006 20:55

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door airbrushlady »

Mijn zoon is voor 280,- opgelicht op Marktplaats.nl Hij kocht scooteronderdelen en heeft geld overgemaakt en vervolgens niets gekregen. Na wat speurwerk heb ik ontdekt dat er op www.internetoplichting.nl meerdere mensen zijn opgelicht door deze persoon of personen. In het Topic W. Khan vond ik in totaal 37 valse namen die hij gebruikte, 11 bankrekeningnummers, 14 aangiften, en 15 Ip-adressen. Allemaal bij elkaar wijst dat in de richting van dezelfde persoon. Ik ben nu bezig om het geld via zijn bank terug te krijgen. Het is inmiddels wel 2 weken geleden dat het geld is overgemaakt. We hebben ook aangifte gedaan bij de politie met een pak papier vol bewijsmateriaal. Deze zaak is in behandeling bij door een speciaal team van politie Haaglanden. Dus beste mensen, kijk uit met kopen op internet. Zoek de naam met woonplaats op internet in de telefoongids. Komt deze naam nergens voor stuur dan geen geld. Dan weet je al dat er niets klopt van de advertentie. kijk ook eens op de site www.internetoplichting en voer daar het bankrekeningnummer in van de verkoper en het Ip-Adres. Ze hebben daar een heel dossier over valse namen, rekeningnummers en IP-Adressen. Misschien dat je daar al gegevens kunt vinden. Plaats anders een bericht in het forum als je het niet vertrouwt. Ze gebruiken vaak een foto van een andere advertentie en breien daar zelf een nieuwe advertentie omheen. Vooral ook Ipods, navigatiesystemen, MDA Pro en andere telefoons. Vaak zijn jeugdige kopers zoals mijn zoon daar de dupe van. Ik vind trouwens dat de redactie van Radar maar weer eens een programma moet maken van internetoplichting en in het byzonder van W. Khan, want deze zaak loopt al vanaf april 2004 en de man is nog steeds niet gepakt.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door Fiore »

Ik vraag me altijd af waarom mensen pas NA dat het mis is gegaan gaan googelen en op opgelichtwebsites terecht komen, als je het doet VOOR je iets wilt kopen had het in dit geval dus voorkomen kunnen worden, jammer

airbrushlady
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2006 20:55

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door airbrushlady »

Ja natuurlijk dat klopt maar de meeste mensen weten niet dat er zo'n site bestaat of hoe ze de gegevens op kunnen zoeken. Vandaar eigenlijk dat ik dit bericht op deze site gezet heb. Om mensen te waarschuwen en hoe meer bekendheid dat dit onderwerp krijgt des te minder zal het misschien voorkomen en mensen voorzichtiger maken met kopen op Marktplaats ed.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door Fiore »

Ja maar er wordt al jaren voor gewaarschuwd (kijk maar, sommige berichten stammen uit 2004!) en toch trappen er iedere dag weer mensen in. Ik vind het lullig hoor, dat het gebeurt, maar gebruik dan ook je hersens eens

Gesloten